Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
nja tjatar i vart 3:e inlägg gör jag nog iiiinte, sluta ljug så blir det bra ska du se!
Men tål du inte fakta så är det inget jag kan rå för jag kan bara konstatera att många många här inne har feta hästar. Och tycker man de är kul att ha de så varsegod ha de så vi alla är väl olika.
Visst är man en renodlad hoppyryttare som rider 2-3 dagar i veckan 90% skritt så gör det väl inget.
Men själv tycker jag inte de är rätt att kräva att en häst ska jobba och springa runt och krävas att den ska jobba rätt och prestera ute på tävlingsbanan när den springer runt med 100 kilo fett.
Det är som att kräva av en människa med 100 kilo fett att springa milen under 1 timme.
Alla jag känner som har övervikt på över ca 20 kolo eller mer har problem med hälsan på ett eller annat sätt. Oftast ont i leder framförallt knäna.
Och det är ingen skillnad på en fet häst de får också problem med lederna när de är feta.
Och ett högt värderat hö på alla plan ÄR farligt, fångrisk, och proteinöverskott. Samt att hästen kommer inte kunna äta många kilo innan man kommer upp till sin kvot.
Alla pratar om att man ska ha bra hövärden hit och dit helt värdelöst att veta hövärdet om du har fritillgång. Eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.
En normal häst ute på lösdrift äter minst 20 kilo.. Jorunn åt ca 30-40 kilo åp en dag..Ute på bete kan en häst äta upp till 60 kilo på en dag så 30 är inge problem.
Låga värden på höet gör att du kan ge mera hö utan att komma upp i överskott du får inge bukig häst bara för du ger mer.. du säger ju emot sig själv,, då menar du ju också att man får bukiga hästar av fri tillgång
Glöm inte bort att jag själv har haft min häst i 4 år på lösdrift jag vet vad jag pratar om av EGEN erfarenhet.
Alla hästar jag haft påFRI tillågng lösdrift som installade har blivit runda och goa.
Jag skäms lite när jag tänker tillbaks på hur jag behandlat Jorunn.. hade henne på fritillgång på hö(gick på lösdrift då) och så krävde jag att hon skulle prestera ute på tävlingsbanan och hemma i paddocken/ovalbanan..När hon hade ca 100 kilo fett att släpa runt på
Jag hade tur som inte fick några skador som fång eller inflammationer i någon led pga överansträning. Eller att hon fick artros av den kraftiga övervikten som påfrestade lederna enormt.
Och kan bara ge rådet till folk att inte ha fri tillågng, det är så onödiga pengar som man slänger ut som man kan lägga på roligare saker så som tävlingar, träningar, ja vad man nu vill köpa=)
Min häst äter för 300 i månaden medans hon åt för 1200 i månaden när hon hade fritillgång.. det är 900 i månaden.
Det är 10800 om året jag sparar på att inte ha på fri tillgång
Jag tjänar inte bara pengar jag har dessutom en smal och vältrimmad häst som faktiskt mår mycket bättre är gladare, piggare
Jag gjorde alltså 2 flugor på en smäll=)
Dessa pengar har jag lagt på träningar istället och lite utrustning till henne=
Ja jag tycker det är knas att ha fritillgång iallafall jag har ju inte min häst på bete heller eftersom jag vill ha koll på vad hon får i sig nu när hon är i tävlingskondis.. men vi alla är ju olika och tycker folk om att lägga pengar på sånnt här "roligt" så visst kör på=)