Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ah jag trodde att längden hade ett stop ändå men det är ju klart, taglet växer genom hela livet.

Jo han är rejält hårig nu, växer som ogräs och får klippa svanstopparna en gång i månaden för att han inte ska ställa sig på den, undrar hur det går på sommarbetet.. Ska man kanske ta en 10 cm nu innan? Han åker till Båstad nästa helg :bump:

*KL*

En bild på mig och Laukur i somras när vi var på kurs för en westerntränare. Red ihop med min kompis som hade ett halvblodsto, lika gammal som Laukur, ingen av oss ville träna western på det sättet utan vi fick göra typiska unghästgrejjer. Framåtbjudning i skritt, trav och galopp. Första gången för båda hästarna att galoppera så mycket i ett ridhus (första gången nånsin för Laukur i ett ridhus) så vi fick driva som dårar för att dom skulle fatta vad vi ville och sen blev det fart och kul hade vi alla fyra :p

Som ni ser på bilden så fick jag slita i drivningen, därför jag hamnat så långt bak :crazy:

579126_3071124104046_1441933077_32136661_188425803_n.jpg

Hästar har ingen gallblåsa och producerar galla hela tiden till tunntarmen därav fri tillgång på hö.

Hästar har ingen gallblåsa och producerar galla hela tiden till tunntarmen därav fri tillgång på hö.

Ja men herregud, gallblåsan menade jag ju. Vart fick jag bukspottskörteln ifrån? :o Ja det är tur att inte jag är läkare som rör ihop allt till höger och vänster. :angel:

Fast deras kroppar är ju självklart gjorda för att vara utan mat också, i det vilda kan det gå många timmar ibland dagar innan de hittar föda. Kolla bara på araben som lever i öken.

Så man behöver inte alls ha fri tillgång till sin häst bara för de, det är ju inte som så att hästen tar skada av att den får morogn, lunch, intag och kvällshö;)

Att ha fritillgång har sina nackdelar också, man får oftast en fet häst en bukig häst och det krävs mer av ryttaren att motionera den mer för att hålla den bra i hull och inte fet.

Precis som det är med oss människor ska en människa ha 2000 kalorier för att bibehålla sin vikt alltså varken gå ner eller upp.
Äter denna människa 100 kalorier per dag extra blir det 700 i veckan extra och då går denna människa upp i vikt,
Men äter människan 100 kalorier mindre om dagen blir det ett underskott på700 kalorier i veckan och människan kommer gå ner i vikt.

Det är inte svårare än så, sedan finns det ett oerhört få antal männsikor som har peoblem med ämnesomsättningen även om mååånga gärna vill skylla på de;)

Jag läser och ser ofta feta hästar här inne främst här inne på isisforumet just för att så många går på fri tillgång på mat och så rids hästen taffligt.

Och så läser man att ägaren kämpar i åratal med att få hästen i bra hull, det är inge svårt.. dra ner på maten eller rid mer. och rida mer går inte alla gånger för man kan ju inte rida i flera timmar om dagen.
Då finns det bara ett alternativ kvar och de är att dra ner på fodret och vill man inte de så får man vaclkert stå ut med fet häst som löper större risk för kot och hovledsinflammationer samt spatt.
Att släpa runt på 100 kilo fett pluss en ryttare sliter på leder och senor mer än vad många tror.

Jorunn fick 5 kilo o somrast då hon gick på diet, idag får hon 6 kilo och rids i hård träning. Hon har ett väldigt fint hull och musklar sig väl.
Skulel hon gå på fri tillgång skulel hon äta minst 25 kilo om dagen vilket blir ett överskott på hur mkt som helst om dagen:crazy:
Det är både onödigt dyrt och onödig risk för fettmans alla nackdelar.

Fri tillgång är bra för hästar som är sjuka som står inne mkt så de har att göra hela tiden men då måste man köpa ett extremt lågt värderat hö så de inte blir feta.
Fri tillågng kan amn ha om man lyckas hitta et hö med typ 10 smältbartprotein per kilo men att ge ett hö på 50-80 Smältbartråprotein är farligt till å med!

Fri tillågng kan amn ha om man lyckas hitta et hö med typ 10 smältbartprotein per kilo men att ge ett hö på 50-80 Smältbartråprotein är farligt till å med!
Orkar inte diskutera frågan, men:

1.Hästen blir inte fet av enbart proteinet.
2.Det är inte nödvändigtvis farligt med de värdena du nämner.

Läs mer här: Farligt med för mycket protein?

Eller googla/ sök på Buke.

Jag läser och ser ofta feta hästar här inne främst här inne på isisforumet just för att så många går på fri tillgång på mat och så rids hästen taffligt.

Jo du tjatar om det i sisådär vart tredje inlägg så nog står det ofta men oftast är det du som är källan.

Fri tillgång påett sådant hö ger definitivt bukiga dåligt musklade hästar. En ordinär islandhäst behöver sätta i sig sisådär en 30 kg av det för att få tillräckligt med protein och det är det få som klarar och gör de det så rullar de fram pga energiöverskottet. Det är för mycket energi som ger feta hästar.

Ett bra hö för fri tillgång har lågt energivärde och en kvot mellan protein och energi på minst 6.

Senast ändrad:

nja tjatar i vart 3:e inlägg gör jag nog iiiinte, sluta ljug så blir det bra ska du se!

Men tål du inte fakta så är det inget jag kan rå för jag kan bara konstatera att många många här inne har feta hästar. Och tycker man de är kul att ha de så varsegod ha de så vi alla är väl olika.

Visst är man en renodlad hoppyryttare som rider 2-3 dagar i veckan 90% skritt så gör det väl inget.
Men själv tycker jag inte de är rätt att kräva att en häst ska jobba och springa runt och krävas att den ska jobba rätt och prestera ute på tävlingsbanan när den springer runt med 100 kilo fett.
Det är som att kräva av en människa med 100 kilo fett att springa milen under 1 timme.

Alla jag känner som har övervikt på över ca 20 kolo eller mer har problem med hälsan på ett eller annat sätt. Oftast ont i leder framförallt knäna.

Och det är ingen skillnad på en fet häst de får också problem med lederna när de är feta.

Och ett högt värderat hö på alla plan ÄR farligt, fångrisk, och proteinöverskott. Samt att hästen kommer inte kunna äta många kilo innan man kommer upp till sin kvot.

Alla pratar om att man ska ha bra hövärden hit och dit helt värdelöst att veta hövärdet om du har fritillgång. Eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.

En normal häst ute på lösdrift äter minst 20 kilo.. Jorunn åt ca 30-40 kilo åp en dag..Ute på bete kan en häst äta upp till 60 kilo på en dag så 30 är inge problem.

Låga värden på höet gör att du kan ge mera hö utan att komma upp i överskott du får inge bukig häst bara för du ger mer.. du säger ju emot sig själv,, då menar du ju också att man får bukiga hästar av fri tillgång:grin:

Glöm inte bort att jag själv har haft min häst i 4 år på lösdrift jag vet vad jag pratar om av EGEN erfarenhet.

Alla hästar jag haft påFRI tillågng lösdrift som installade har blivit runda och goa.
Jag skäms lite när jag tänker tillbaks på hur jag behandlat Jorunn.. hade henne på fritillgång på hö(gick på lösdrift då) och så krävde jag att hon skulle prestera ute på tävlingsbanan och hemma i paddocken/ovalbanan..När hon hade ca 100 kilo fett att släpa runt på:cry:

Jag hade tur som inte fick några skador som fång eller inflammationer i någon led pga överansträning. Eller att hon fick artros av den kraftiga övervikten som påfrestade lederna enormt.

Och kan bara ge rådet till folk att inte ha fri tillågng, det är så onödiga pengar som man slänger ut som man kan lägga på roligare saker så som tävlingar, träningar, ja vad man nu vill köpa=)

Min häst äter för 300 i månaden medans hon åt för 1200 i månaden när hon hade fritillgång.. det är 900 i månaden.
Det är 10800 om året jag sparar på att inte ha på fri tillgång

Jag tjänar inte bara pengar jag har dessutom en smal och vältrimmad häst som faktiskt mår mycket bättre är gladare, piggare:banana:
Jag gjorde alltså 2 flugor på en smäll=)
Dessa pengar har jag lagt på träningar istället och lite utrustning till henne=

Ja jag tycker det är knas att ha fritillgång iallafall jag har ju inte min häst på bete heller eftersom jag vill ha koll på vad hon får i sig nu när hon är i tävlingskondis.. men vi alla är ju olika och tycker folk om att lägga pengar på sånnt här "roligt" så visst kör på=)

Det frivilliga matuppehållet hos en häst är ca3 till 4 timmar ätbehovet är 75% av dygnet, så hästen behöver alltså fiberik föda långa ätperioder, en häst som inte får detta upplever en stress även om den inte visar detta utåt. Vetenskapligt bevisat. Så försök att hitta ett grovfoder som lever upp till hästens behov. Vad folk gör och inte gör och om hästen överlever utan detta är inte relevant för så här är det.

Tvärtom, hög kvot gör att hästarna går ner i vikt. Alltså högt innehåll av smbrp och lågt innehåll av energi verkar göra islandshästen (andra?) smal. Protein kräver energi för att brytas ner, får hästen inte tillräckligt energi genom fodret så tar den av fettlagret. Alltså bantar hästarna men kan ändå äta mycket. Jag har testat och lyckats! Skulle jag ge fri tillgång hade jag valt hög kvot före låg kvot.

Jag har flera år i rad gett hö med uppåt 80 i smbrp och bara 7-8 i MJ. Ja det kan bli farligt för en häst som redan är tunn o inte kan ta av fettlager, men för feta hästar är det rena guldet! Jag hoppas få sådana värden på min egen skörd iår(första egna!!) för att hålla mina hästar i fint hull. Den häst som är tunn redan verkar det fungera bra att ge olja och energirikt kraftfoder i komplement.

Men jag håller med dig ändå om den fria tillgången! Hästar som bara promenadrids och som inte själva har någon spärr -de blir feta. Jag har hästarna i lösdrift och ger inte fri tillgång annat än de nätter när det kryper neråt 15-20minus. De får analyserat grovfoder i kontrollerade mängder. Ättiden förlänger jag med slowfeedingnät och mindre kalla nätter får de halm som reserv(det äter dom bara i nödfall). Av mina tre vuxna hästar är det faktiskt en som skulle kunna gå på fri tillgång utan problem, han har en spärr när det gäller maten. Han kan gå ifrån hö för att vila och sedan gå tillbaka o äta upp. Medan de andra slutar inte äta och skulle därmed rulla runt!

Jag är oxå nyfiken vart informationen om att fetma skulle ge spatt kom ifrån? Med tanke på att jag har en fet häst som fick spatt(visserligen fick han det den period han var som absolut smalast o finast!)

Fri tillgång(innan jag köpte honom, han arbetade inte):
andifeet.jpg

Kontrollerat mängd 5-6kg ca 75smbrp/7.8MJ med hobbyridning
smalandi.jpg

Slowfeedingnäten är verkligen kanon, hästarna blir nästan mätta före portionen tar slut, så de kan räcka väldigt många timmar!

knapplån! Finns det foderkurser att gå? :)

Kan inget om kurser, men såg igår att du frågade om boktips. Jag kan verkligen rekomendera "Den stora foderboken", där står bl.a. om hur hästens matsmältningssystem fungerar, hur olika fodersorter fungerar och hur de påverkar hästen. Jag har lärt mig hur mycket som helst och ändå bara hunnit läsa en tredjedel av den ;)

Tack!! :) Behöver många bra böcker!! Sitter här sååå frustrerad för jag lär mig inget just precis NU och där är böcker suveräna!! Lära när tiden finns :)

Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt, det hästarna blir feta av är på tok för mycket Mj/energi eller helt enkelt en taskig kvot på grovfodret.

Protein ger inte fång, ej heller spatt.

Gräs innehåller ca 30 % Ts, äter de då 60 kg gräs under ett dygn så har de ätit 18 kg mat vilket är helt omöjligt för en häst att få i sig per dygn. Ät takten ligger på ca 1,5 kg per timme x 18 timmar vilket är det normala för en häst att äta, vilket ger ca 8 kg mat per dygn. Detta förutsätter ett normal långt bete, ju magrare bete desto mindre mat får hästen i sig.

Vad får du allt ifrån?

Det finns jätte bra böcker om foder, hästens matsmältningssystem. Verkligen ett måste att läsa för att få en uppfattning om hur det fungerar. En fel fodrad häst kan också dra på sig skador som dessutom kan bli kroniska.

Exakt som du skriver upplever jag det också. Både gällande kvot och fri tillgång.

nja tjatar i vart 3:e inlägg gör jag nog iiiinte, sluta ljug så blir det bra ska du se!

Men tål du inte fakta så är det inget jag kan rå för jag kan bara konstatera att många många här inne har feta hästar. Och tycker man de är kul att ha de så varsegod ha de så vi alla är väl olika.

Det är mest bara tjatigt, knappast fakta eftersom du inte har sett merparten av hästarna och framförallt merparten som har ridhästar har inte fri tillgång och på lösdrift.

Och ett högt värderat hö på alla plan ÄR farligt, fångrisk, och proteinöverskott. Samt att hästen kommer inte kunna äta många kilo innan man kommer upp till sin kvot.
Det är inte farligt med proteinöverskott från grovfodert och hästar får inte fång av proteinöverskott. Kanske bäst att läsa på, det var länge sedan man kom fram till det. Fetma bidrar dock till fång, men det är energin i första hand som är boven till den biten.

Alla pratar om att man ska ha bra hövärden hit och dit helt värdelöst att veta hövärdet om du har fritillgång. Eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.

Jaja, lite udda åsikt att det är skit samma, hästar som vanligen får fri tillgång är unghästar och dräktiga ston, och där måste man verkligen ha koll så de får tillräckligt med protein.

Jag anser tvärt om att det är viktigare, att ska man ha hästar på fri tillgång ska det verkligen vara rätt ett passande hö.

En normal häst ute på lösdrift äter minst 20 kilo.. Jorunn åt ca 30-40 kilo åp en dag..Ute på bete kan en häst äta upp till 60 kilo på en dag så 30 är inge problem.

Det låter överdrivet, ja inte gräset det är ju mest vatten så där kan hästarna få i sig mycket.

Låga värden på höet gör att du kan ge mera hö utan att komma upp i överskott du får inge bukig häst bara för du ger mer.
.

Ja låga värden på energin, låga värden på proteinet och hästen tappar muskler (eller man får kompensera).

du säger ju emot sig själv,, då menar du ju också att man får bukiga hästar av fri tillgång:grin:

På vilket sätt säger jag emot mig själv? Om hästar blir bukiga på fri tillgång beror på värdet i fodret och givetvis hästens behov och hur mycket den äter, det funkar för vissa men inte för all.

Glöm inte bort att jag själv har haft min häst i 4 år på lösdrift jag vet vad jag pratar om av EGEN erfarenhet.
Du kan ha haft häst på lösdrift i 100 år, du pratar fortfarande i nattmössan.

Alla hästar jag haft påFRI tillågng lösdrift som installade har blivit runda och goa.
Hur många dräktiga Islandsston med föl vid sidan har du haft på fri tillgång (med analyserat foder med bra värden)? Ja jag håller med dig om att många hästar inte tål fri tillgång, men alla? Nej nu får du ge dig.

Jag skäms lite när jag tänker tillbaks på hur jag behandlat Jorunn.. hade henne på fritillgång på hö(gick på lösdrift då) och så krävde jag att hon skulle prestera ute på tävlingsbanan och hemma i paddocken/ovalbanan..När hon hade ca 100 kilo fett att släpa runt på:cry:

Vi gör alla misstag, men livet går vidare, inte mycket att göra i efterhand, jag skulle aldrig kunna ha min häst på fri tillgång, hon hade rullat fram. En av hennes kompisar hade klarat det utmärkt, trots att hon rids måttligt mycket, och några hästar fick vi ställa på fri tillgång i slutet av vintern för de började falla ur. Det är så individuellt.
Och kan bara ge rådet till folk att inte ha fri tillågng, det är så onödiga pengar som man slänger ut som man kan lägga på roligare saker så som tävlingar, träningar, ja vad man nu vill köpa=)

Vi har fattat, och sedan har nog merparten här inte sina hästar på fri tillgång, läser man diskussionerna här så finner man att de flesta begränsar tillgången. Du kan sluta predika nu, fler än du har insett nyttan av att begränsa maten, och har tillämpat det längre än vad du gjort.

Jag låter mina hästar få i stort sett fri tillgång med två givor per dygn. Vad jag menar med i princip fri tillgång är att det är rester från föregående giva när jag fodrar.
Och jag har ingen fet häst. Tvärt om: flera av hästarna behöver komma in och få kraftfoder åtminstone periodvis. Inte så mycket kalorier i fodret men hög kvot...
mina hästar är en samling av islandshästar, fjordingar, en nordistravare, en frieser, en arab, en connemara, en basjkir och en quarterkorsning. Varierande åldrar från en åring till en trettonåring.

Och nej, jag har förstås ingen aning om hur stor mängd respektive individ äter., Det verkar dock räcka till alla. Och några 20kg som Niela nämner, äter de åtminstone inte.

Vad gäller magsår: ja det sägs att magsår är vanligt och kommer pga glesa fodergivor. Och jag vet att min enstaka erfarenhet är en del av sanningen.
Men där jag var installad tidigare, gavs grovfodret en gång per dygn, dock en enorm giva. Ca åtta timmar per dygn, inget foder (OK några grässtrån i en del hagar, men hagarna var representativa för en travanläggning med många hästar och små hagar - jag hade den bästa hagen där det faktiskt fanns gott om utrymme för hästarna att springa).
Den anläggningen ingick i en studie, där veterinär gastroskoperade alla djur. Det fanns inte ett djur av 38 som hade magsår.
Tydligen fungerade även denna fodringsrutin. Och jag ställer mig frågan om det kan vara som med människor: magsår har många fler orsaker än måltidsordningen där orolig miljö kanske är en starkt bidragande faktor.

Gallan orsakar förresten inte magsår. Och det finns många människor som lever utan gallblåsa där gallan ständigt secineras till tunntarmen och som inte får magsår eller far illa på annat sätt...

Var ute på en långtur med ´Karl igår. Egentligen hade jag tänkt att han skulle vila, men vi var några som tog en gemensam tur. Karl duktig och gick över en smal träbro över en "älv". Och vilken fart han hade i benen! Vi tog en galopp. En tjej med en nordistravare och en tjej på en islänning tog fart och lät hästarna springa för fullt. Jag lät Karl galoppera ganska lugnt tillsammans med en fjording. När de andra dragit iväg ca 100 meter före oss, bad jag Karl att öka takten. Och till min överraskning, sprang han ikapp de andra två galningarna som fortfarande sprang allt de hade. Varken islänning eller nordistravare orkade svara när min lille svarte blixt kutade förbi. Efter att ha tagit in ett försprång på 100 meter... Tur att han är snäll och inte rusar iväg utan att jag ber honom.
Har en annan kompis med islänning - en riktig bjässe på drygt 150 cm, och Karl lär åtminstone inte hänga med när den drar på för fullt.
Karl är ca 139 cm i mkh. Ingen pygmé längre men heller inte särskilt stor.

Det finns foderkurser på högskolenivå som går att läsa på distans! :)

Där det också bedrivs aktiv forskning på hästar och foder!

Att några äter 20 kg är inte omöjligt, men de flesta äter troligen mindre än det även på fri tillgång och med bra värden så har det mycket större chans att lyckas. Och visst är det härligt att låta hästen sträcka ut, mycket uppiggande och så blir hästen ordentligt mjuk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare