Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Sen en fråga.. Om ni hade medryttare på er häst och medryttaren ville ha tips på ridningen då det inte flyter hade ni då velat hjälpa ? Jag menar man vill väl att det ska fungera mellan dom? Hade ni tatt betalt för att hjälpa till?

Inte helt lätt att svara, självklart vill man att medryttaren ska klara sig så bra som möjligt och få den hjälp denne behöver, men samtidigt skulle jag skaffa medryttare så hade det kanske varit för att jag inte har riktigt tid med hästen och behöver medryttaren mycket hjälp kan jag lika gärna rida själv. Det bästa är om medryttare kan rida lektion så denne får ordentlig hjälp.

Så ja självklart hjälpa till, men efter ett tag måste de bli självgående annars missar man poängen. Hade jag haft fler hästar hade det varit annorlunda.

Tack! Behövde en annans syn på det :) Då tar jag lite lektioner framöver så löser det sig säkert för oss :)

Läser om foderstat och fattar verkligen ingenting!! En massa förkortningar och matte och jag blir helt snurrig, är det SÅ komplicerat som det ser ut?

KL

Jag har en fråga till er allihopa:

Jag har fått kommentarer från flera håll om att det är bra att longera med gummiband som inspänning för att hjälpa till med formen. Jag har alltid varit väldigt skeptiskt till sånt så jag har inte använt något.

Men jag är inte den som är den, jag kan ändra min uppfattning om jag får rätt argument.

Vad säger ni? För eller emot inspänning och varför?

Jag longerar och tömkör Vilja med gummiband fäst i sidorna. Inte för att hon är felriden eller har hjorthals utan för att hon ska lära sig att söka sig neråt och höja ryggen. Den är inte spänd när hon står vanligt med huvudet och jag har den inte som hjälp för min skull utan det är för hennes skull dvs det är inte för att hon inte ska nocka mig mm utan för att den ska hjälpa henne på traven till rätt form.

Sen en fråga.. Om ni hade medryttare på er häst och medryttaren ville ha tips på ridningen då det inte flyter hade ni då velat hjälpa ? Jag menar man vill väl att det ska fungera mellan dom? Hade ni tatt betalt för att hjälpa till?

Jag hade medryttare på min förra häst, hon betalade ingenting utan hon tog hand om stallsysslorna de dagar hon hade hästen. Alltså, mocka, packa hö/foder och fylla på vatten. Jag skulle aldrig tagit betalt för att hjälpa henne. Jag var med några gånger både i början och senare och hjälpte då till med det jag kunde.

Jag kan tänka mig om det är annorlunda om man tex. är tränare eller liknande och inte lånar ut hästen för att man själv behöver utan för att få in lite extra pengar. Om man då bara har medryttare för att rida och inte för att man behöver hjälp.

KL

Jag har en fråga till er allihopa:

Jag har fått kommentarer från flera håll om att det är bra att longera med gummiband som inspänning för att hjälpa till med formen. Jag har alltid varit väldigt skeptiskt till sånt så jag har inte använt något.

Men jag är inte den som är den, jag kan ändra min uppfattning om jag får rätt argument.

Vad säger ni? För eller emot inspänning och varför?

Emot, jag vill kunna påverka själv när hästen får sin eftergift och inte låsa den i en viss form. Finns även en risk att det blir en "låst", falsk form där hästen kröker på nacken men där eftergiften inte går igenom kroppen.

Jag har länge sett longering som onödigt just därför att jag tänkt att man inte kan påverka så mkt, så jag har istället föredragit tömkörning. Läste dock denna artikel för ett tag sedan och jobbar nu mer aktivt med longering! (Genom tex olika stora volter och få hästen att länga halsen och börja svikta med ryggen i traven)

Läser om foderstat och fattar verkligen ingenting!! En massa förkortningar och matte och jag blir helt snurrig, är det SÅ komplicerat som det ser ut?

Både ja och nej. Övergripande är det väldigt enkelt. Går man däremot in på detalj så är det en hel vetenskap som jag lagt på hyllan som överkurs till den dagen då jag har alldeles för mycket tid för mitt eget bästa :angel:

Måste få koll på det alltså!! Iofs är det väl så att man inte ser helheten bara för att man aldrig pysslat med det ;) Kan någon förklara lite enkelt? Allt bygger på grovfodrets analys och sen fyller man på med sådant som saknas i grovfodret och detta varierar efter tex årstid och träning har jag begripit det rätt?

Nä precis.. Detta är ju ingen privathäst på så sätt :) Jag tar några lektioner med honom så får vi säkert fason på det :)

Hur har ni era Isisar försäkrade? Och vad rekommenderar ni för omfattning och innehåll på försäkringen? Samt vad betalar ni? :)

Intressant artikel. Då finns det alltså proffs som tycker att det är bra att leka i paddocken. :D Sol kör ju hans uppvärmningsprogram av sig själv i paddocken. Då är det bara att bygga vidare på det då. :p

Måste få koll på det alltså!! Iofs är det väl så att man inte ser helheten bara för att man aldrig pysslat med det ;) Kan någon förklara lite enkelt? Allt bygger på grovfodrets analys och sen fyller man på med sådant som saknas i grovfodret och detta varierar efter tex årstid och träning har jag begripit det rätt?

Det som är viktigast att ha koll på är Torrsubstans, energi, protein och mineraler.

Torrsubstans är helt enkelt hur mycket foder hästen äter när man räknar bort vattnet som finns i maten. Detta ska vara minst 1.5 kg TS/100 kg kroppsvikt. Kortare perioder kan man gå ner till 1.0 kg men man bör eftersträva så högt Ts-intag som möjligt eftersom hästar är gjorda för att äta med väldigt få pauser. Efter 4 timmar utan foder börjar magsyran fräta eftersom de inte har någon bukspottskörtel som vi har utan det utsöndras hela tiden.

Energi mäts i MegaJoule, förkortas MJ (motsvarighet till kcal för oss människor)
Protein mäts i gram smältbart råprotein, förkortas smrp eller smb rp.
Mineralerna mäts också i viktenheter (alltså gram, milligram osv).

Sen räknar man ofta med kvoter, alltså två sakers förhållande till varandra. Tänk som när du blandar saft (en del saft och 5 delar vatten tex.)

Proteinkvot brukar man tala om, och där rekommenderas ca/minst 6 alltså att det är 6 gånger så mycket protein som MJ till exempel 300g smrp och 50MJ (300/50=6)

Man pratar även om kvoter för mineralerna, vanligast är Ca/p-kvoten.
Ca är Kalcium och P är fosfor. Den ska vara runt 1.6 (mellan 1.2 och 1.9 har jag för mig. Men friska vuxna hästar går ofta bra på en kvot upp till ca 3.0 framförallt om mineralerna kommer från grovfoder, man brukar vara lite kinkigare om det kommer från mineraltillskott.

Sen finns även kvoter mellan de andra mineralerna, de har jag inte i huvudet. Men jag brukar även räkna på magnesium bla.

Det finns tabellvärden som ger riktlinjer för vad en häst kan behöva. Men man måste utgå från varje individ och försöka hitta en balans där hästen fungerar som bäst. Mineralerna brukar väl oftast vara det "enklaste" att hitta rätt. Men energi och protein kan skilja något enormt!!

Senast ändrad:

Det DÄR måste jag läsa mååånga ggr ;) Jösses!! Kan man "öva" på detta någonstans? Alltså att upprätta en foderstat för en påhittad häst :-D Vill lära mig nu!!

Hur har ni era Isisar försäkrade? Och vad rekommenderar ni för omfattning och innehåll på försäkringen? Samt vad betalar ni? :)

Jag betalar 5500 per år, har då livförsäkring 50' och veterinär A1.
Betalar 2000 i självrisk plus 10%.

Har varit väldigt nöjd hittills, inget som helst krångel när jag behövt besöka veterinär. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 614
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V