Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det DÄR måste jag läsa mååånga ggr ;) Jösses!! Kan man "öva" på detta någonstans? Alltså att upprätta en foderstat för en påhittad häst :-D Vill lära mig nu!!

Klart du kan. Finns jättebra böcker för detta också. Christina Plancks Näringslära är en bibel!!

Jag kan dra mina pållar som exempel så kanske det blir lite tydligare.

Godi, 320 kg, +20 år, väldigt lättfödd (dvs blir fet av minsta lilla)
Han funkade bra på 45-50 MJ, och minst 350g smrp. Behöver minst 4.5kg TS
En foderstat till honom kunde till exempel se ut såhär:
Höanalys 8.5 MJ, 38 g smrp, TS 84% (jag hoppar över mineraler)
4.5 kg hö ger 38 MJ, 170 g smrp och 3.8 kg TS.
1 kg luser ger 7.5MJ, 110g smrp och ca 0.9 kg TS.
150 g sojaprotein ger 2 MJ och 65 g smrp.

Detta ger en ok foderstat på 4.7 kg TS, 47-48 MJ och 345 g smrp.

Sol väger ungefär samma 320 men har högre behov. Ungefär 60 MJ och verkar inte vara lika känslig för proteinet. Men jag vill gärna ha henne över 350 ändå.
I höstas fick hon enbart hösilage (detta var innan magen sa att den inte ville ha silage) som hade analys på 7.8 MJ, 65 g smrp och ts 79%
Hon fick då 8 kg vilket gav 62 MJ, 520 g smrp och 6.3 kg TS.

Tack snälla!! :) Den boken hamnar på inköpslistan!!
Det känns så matematiskt alltihop och det är verkligen inte min grej!! Men jag får nog koll på det tillslut :) hoppas jag ;)

Jo, lite matte blir det ju. Men bara plus, minus, gånger och delat med. Går lätt som en plätt på miniräknare när man väl kommit in i det.

Lättare när man har papper eller excell som stöd.

Ja jag får nog kläm på det tillslut :)

Hästen på lösdrift hur lägger man upp det då? Det verkar ju vara fri tillgång och då äter dom mer? Svårt med exakta kilon hö då liksom..

Det måste inte vara fri tillgång för att det är lösdrift. Men om det är fri tillgång så är det omöjligt att veta vad de får i sig. Visst kan man gissa men i övrigt så är det bara att gå efter ögat. Analysen ger ju ett hum om vad som finns i, men vet man inte hur mycket hästen äter så kan det bli ett rejält spann där man gissar hej vilt.

Om man har hö med bra värden, det vill säga ett balanserat foder med bra kvoter så kan det funka fint med fri tillgång. Men om man har hö med helknasiga värden så blir det plötsligt mycket svårare på fri tillgång.

Det är inte alla hästar som funkar på fri tillgång heller, min förra skulle jag aldrig kunna ha på fri tillgång, möjligtvis om han reds 4-5 timmar om dagen. :angel:
För honom var det inget alternativ alls. Med Sol, så kanske det finns en liten chans att det skulle funka utan att hon svällde upp som en ballong.

Måste inte vara fri tillgång. Men överlag får man får hålla lite koll på hur mycket varje individ äter +hullet och ge extra om nån är en segätare.

KL
010512-0989.jpg

Foto: Zannasfoto :)

Skuggi och jag tävlade i tisdags, det gick riktigt jäkla dåligt om man får säga så. Genomgående rollig och ojämn. Men han var duktig ändå, vi börjar komma åt samling och få med mer bakben. Älskling :love:
(jag vet att jag har ovanan att "släppa" tygeln, otroligt irriterande, men det är på bättringsvägen)

Annars rullar allt på, Óskadís visar upp mycket pass och jag tror att det kan bli en bra femgångshäst (som jag alltid trott förvisso) och Fylkir är bara världens goaste! I övrigt letar jag smått en häst till att tävla. Men vi får se... :)

Senast ändrad:

Sista bilder - "Hoppas du fick bra bilder för nu ska jag chilla vidare" :D Han är så fin din prins! Vilken härlig man han börjat få också.

Efter 4 timmar utan foder börjar magsyran fräta eftersom de inte har någon bukspottskörtel som vi har utan det utsöndras hela tiden.

Jag har svårt för att se rena faktafel och låta dem slinka förbi.
Jag vet inte särskilt mycket om hästens buk-fysiologi så det kan säkert vara riktigt att de har en ständig produktion av magsyra.

Men jag vet att magsyra hos människor INTE produceras av bukspottkörteln och sedan åker bakvägen via pylorus och in i magsäcken.

Däremot är det så att lokal produktion av magsyra stimuleras av födointag men om jag kommer ihåg rätt så är det ventrikeldistensionen som orsakar det...

jaja.
Red Isa i paddocken igår, hon var riktigt trevlig. Tränar ingen tölt i paddocken eftersom hon inte är tillräckligt stark för det än, men fick trevlig träning av traven och galoppen. Jobbar för att få henne att väga över lite mer på rumpan och tycker att jag får lite effekt av träningen. Men i ärlighetens namn är jag rätt nöjd bara hon är avslappnad och lugn.
Galoppen lite mindre framtung. Gör ganska mycket fattningar ur skritt vilket hon har överraskande lätt för.
Karl fick en uteritt i raskt tempo, trevligt travarbete även där och vettig tölt.
Jag blir lite irriterad på honom för att han gärna kastar sig in i galoppen, men det handlar mycket om iver och ungdom. Det kommer att bli bättre och det är ingen katastrof nu heller. Det är bara det att jag är bortskämd med att mina andra hästar gör bättre fattningar, oavsett om det är ur skritt eller trav.

Oops, bra att vi har läkare som vet hur det funkar. Nu blev jag nyfiken, vart kommer magsyran ifrån?
Har vi ingen vet som kan bättre om hästarna? Mina kunskaper är som sagt väldigt grundläggande och inte alls djupgående men poängen är i alla fall att magsyran utsöndras konstant, och inte bara när den äter som på oss (om jag nu förstått det rätt). Det är därför de måste äta lite hela tiden så att magen inte går tom. Magsår ska tydligen vara oerhört vanligt.
Verkar dock vara en vanlig missuppfattning, bukspottskörteln näms ganska så ofta i detta sammanhanget.

Jag har för mig att Boj kan en del om detta, hon kanske kan reda ut det litegrann om hon hittar hit.

Senast ändrad:

Nu la jag undan 3000:- till lektioner denna månad, frågan är VAR jag ska spendera dem? Nära ska det va så jag kan åka tätt! Nära Strömsholm då... Tips? :)

Googla hästens matsmältningssystem, så kommer det upp mycket läsvärt och lärorika skrivelser. Då hittar du varifrån magsyran kommer, och vad den egentligen är till för.

Knapplån

Igår hände det:bump: Jorunn"hoppade" till äveni höger galopp alltså hon samlade sig och tog ett kraftigt galoppsteg i uppförsbacke. Jag har väntat sååå länge pådenna dag ska ni veta, i vänster varv händer detta istort sett hela tiden nu men eftersom hon har sin svaga högerbak som är sååå jobbig att få in under sig så har det tagit lite extra tid å jobba upp henne här.
Men så i går hände det.. Jag är så sjukt glaaaaad:D

Nu har vi höjt nivån ett snäpp och nya problem dyker upp som vi nu ska rida igenom.
Nu vart det jobbigt för Jorunn att gå samlat och hon byter gärna galopp eller går i korsgalopp om jag inte lyckas få in vänsterbog och är med med skänklarna och ytter.
Hon gör riiitkigt fina rena byten haha men det är inte de vi vill nu så dessa snygga byten iggnoreras för dagen.
Det kommer den dagen vi ska börja med dom också och då lär ju hon va glad haha.

Minlilla sötnöt till häst=)

Ha ha h ahittade bilder där man verkligen ser hur mkt man hon tappar på hösten... bläää

Före hösten
ridtur003.jpg

Efter
dsc_7351_165162559.jpg

Så stor skillnad, tråkigt men men bara acceptera att hon byter sommar och vinterman också=)

Hon har inge exem alltså kliar sig inte, utan så fort hon börjar fälla vinterpälsen kan man dra av stora tussar av manen och lite på svansen sen så fort honslutar fälla sitter manen stenhårt igen.
Enligt vet finns det häsatr som fäller manen med .. tyvärr är jorunn en av de=/

Tack Tessa :D Du får komma och prova honom snart!! Nu börjar han bli riktigt rolig att rida... :)

Sista bilder - "Hoppas du fick bra bilder för nu ska jag chilla vidare" :D Han är så fin din prins! Vilken härlig man han börjat få också.

Tack:)
hihi jag han ser sådär nöjd ut där:)

Manen växer så himla länge på dem har jag märkt sen jag köpte Thengill som 5åring så har han fått minst 5-10cm längre man och lugg.
så Glampi har ju några år till av växande av man hihi.

det har börjat växa konstigt vid nacken på högersidan får se om det blir lika långt som resten av manen på den sidan som går ner till början av frambenet på längsta stället.

din kille har väl med mycket man nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar