Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Tack! Precis mina undvikanden på listan! Ska man köpa privat eller av "företag"? Turridningshäst? Ridskolehäst? Privathäst? Ålder?

Tack! Precis mina undvikanden på listan! Ska man köpa privat eller av "företag"? Turridningshäst? Ridskolehäst? Privathäst? Ålder?

Spelar nog egentligen ingen roll, bara man är på sin vakt. Jag valde att titta hos kända personer först. Både såna jag eller nån i min närhet kände och såna som de i sin tur kunde rekommendera. Tyckte det kändes tryggt, men samtidigt så är det ju som du säger. De går snabbt! Inte alltid man hinner provrida två gånger på firmor om man inte kommer med max ett par dagar emellan.

Privat så är det oftast lägre tempo upplevde jag.
Samtidigt tyckte jag att det kändes bra att jag visste lite vem säljaren var, jag tyckte hon verkade ha en bra hästhållning, syn på ridning och så. Jag visste att hästen hade fått en bra uppväxt.
Jag provade en häst hos en tjej som hade noll koll, hästen var sjutton vanvårdad på vissa områden. På ett sätt ville jag bara rädda hästen, men samtidigt så visste jag inte vilka spår det satt på hästen. Kunde det ha gett bestående problem?

Jag tror man får känna efter lite själv. Ålder är oviktigt tycker jag, neråt i alla fall. Det viktiga är hur mycket och HUR hästen har ridits. Finns gott om 10-15 åringar som är ridna lika lite som 5-6 åringar. Och som kanske inte är ett dugg mer välutbildade.
Jag tyckte att det var skönt att börja med en häst som har någorlunda koll på grunderna.
Om hästen kan så behöver man ju "bara" lära sig själv, vilket underlättar enormt. För då gör ju hästen förhoppningsvis rätt när jag gör rätt. Om hästen inte vet vad som är rätt och fel och jag inte riktigt vet hur jag gör och inte är konsekvent i hur jag gör så blir det väldigt svårt.

Inget av det är relevant, om hästen är rätt. Men skulle gissa att en färdig häst är rätt för er. Typ 8 år och uppåt. Sen finns det bra och dåliga ridskolor, bra och dåliga privatryttare osv så det går inte att säga, om du frågar mig.

Ja man vill ju kunna "knyta an" genom blick och kroppspråk.. Jag tror ju också att om man fungerar ihop på marken så kommer även anknytningen häst/ryttare till slut när man förstår varandra.. För mig är vänskapen nr 1 och jag vill att hästen ska ha viljan att jobba tillsammans med mig.. Sen är ju vissa guldklimpar till personligheter inte så tydliga direkt och det är där jag är rädd att missa iom en timmes kontakt vud provridning..

Jag tror inte på det där, tror det är bättre att koppla in hjärnan.

Jag tror inte på det där, tror det är bättre att koppla in hjärnan.

Och jag tror på magkänslan, som enligt mig är en kombination av hjärna och hjärta. En glad blick väger ju inte upp en hel rad negativa egenskaper.
Men om man nu mot förmodan skulle lyckas hitta två guldklimpar och den ena har DET, den där blicken som får en att le så det kittlar i magen, ja då tycker jag att det är just det som ska avgöra.
Men det spelar ju ingen roll hur charmig och fin hästen är om det andra inte stämmer.

Som sagt, jag har köpt både med hjärtat och hjärnan. Ångrar inget av köpen, men ska man bara ha en häst och vill kunna utvecklas så tror jag att hjärnan ska säga sitt i första hand.

Lite nervig över en gammal turridare bara.. Dom verkar väldigt styrda vud tex vem som går först vid tex uteritter.. Vår medryttis går alltid bättre feam om jag går framför och dottern rider! Ökar jag så ökar han... Stannar jag så stannar han osv..

Jag kommer gå på båda!! Mitt hjärta får styra en himla massa men hjärnan har sitt hörn också :)

Handlar nog mycket om individen och man ska komma ihåg att hästar som lärt sig gå på led kan precis lika enkelt lära sig gå själva/först. MEN.... det kan sitta väldigt hårt. Min gamling var som sagt vädigt flockbunden, och han ville ständigt ligga i röven på hästen framför. Om någon sprang fort ville han springa lika fort oavsett om han klarade av det eller ej.
Efter mycket träning blev det kontrollerbart (så att han inte stack) men det var fortfarande något som styrde honom väldigt mycket.
Men så kan det vara med hästar som aldrig gått i verksamhet också.

Nej inte köper jag bara med hjärtat!! En stackars sötnos som man vill "rädda" och som sen inte är ridbar är ju inte aktuell, men jag köper aldrig någon superhäst med potential och sen omysig oersonlighet bara för att hjärnan säger ja! Det måste stämma så e det bara :)

Ok.. Jag har ju aldrig ridit något annat i Isisväg än dessa i vårt stall.. Innan va det ju "vanliga" hästar och jag upplevde inte det lika starkt där, dom var mer flexibla.. Isisar uppfattar jag som starka personligheter hela högen :-D Alla är SÅ individuella och härliga på sitt eget sätt! Små men envisa med en enorm styrka men samtidigt rätt känsliga för hur dom lever.. Verkar trivas så enormt i flockar och kompisarna är allt! Dom riktigt rår om varandra och humör o känsla sprider sig som en löpeld bland dem..

Bara ler och nickar. Huvudet på spiken enligt mig :D

Ja man vill ju kunna "knyta an" genom blick och kroppspråk.. Jag tror ju också att om man fungerar ihop på marken så kommer även anknytningen häst/ryttare till slut när man förstår varandra.. För mig är vänskapen nr 1 och jag vill att hästen ska ha viljan att jobba tillsammans med mig.. Sen är ju vissa guldklimpar till personligheter inte så tydliga direkt och det är där jag är rädd att missa iom en timmes kontakt vud provridning..

Regel nummer ett är att både du och dottern ska känna er trygga på hästen oavsett gångart och situation.

Sedan handlar det om kärlek: Rätt häst gör dig lycklig och bubblig i magen av glädje både när du rider den och umgås med den. Och den får dig att längta efter nästa ridtur och får dig på gott humör även när det regnar i sidled. Prova gärna många för att få en ordentlig uppfattning om vad du söker. Många hästar är roliga att rida, men vissa är så underbara att man inte vill hoppa av och inte kan sluta le.

Jag skulle nog leta efter en välriden läromästare, (kanske en som varit ute och tävlat i ett par år) och tänk inte att "den hästen är för fin för mig som bara ska rida i skogen". ;) "Läromästare" kan betyda ungefär vad som helst vad gäller framåtandan och kapaciteten, men generellt är det hästar med gångarterna på plats och vettigt lynne. Mycket bensprattel behöver inte betyda att hästen är svårriden. Det är en fördom som dyker upp ibland. :)

Vad gäller eksem så rekommenderar jag att man bara köper en sådan eksemhäst om man är helt medveten om hur mycket jobb det kan behövas för att hålla hästen frisk och hårfager under sommaren. Lätt eksem kan bli svårt om hästen hamnar i fel miljö, eller inte sköts noggrant.

Angående åldern så är det som sagt viktigt att ta reda på hur länge hästen blivit riden, många letar efter "unga och formbara" men jag tycker att de flesta hästar är "formbara" oavsett ålder, efter en tid lär de sig mattes eget signalsystem och det kommer hela livet att finnas nya saker att lära sig tillsammans med hästen.

Sist men inte minst: Köp en frisk och skadefri häst.

Tack :) Trygg! Frisk! Välriden! Läromästare! Kan det vara bra ledord i vårt sökande? :) 5 eller 4 gångare då? Har bara ridit 4 gångare.. Vad är skillnaden förutom en extra gångart? Har snubblat över en underbar valack på 7 år, 5 gångare, exemfri, supersnäll, lättriden med vilja strax över medel..enl säljaren " kan alla rida honom " Är han för ung måntro? Vågar man åka och provrida? ;)

Det beror helt på om det är nån större skillnad. Min 01:a har inte visat en enda tendens till pass förrän i år, 11 år gammal. Mao är hon femgångare, men hon är typ som att rida en fyrgångare. I riktigt höga tempon i tölten kan hon gå mot pass, annars inte så det beror på om hästen har mycket eller lite pass.
Låter ju lite ung, men låter helt klar värd att provrida.

Tack :) Trygg! Frisk! Välriden! Läromästare! Kan det vara bra ledord i vårt sökande?
Ja. :-)

Jag tycker generellt att det är enklast med hästar som är "4 1/2" gångare, alltså med fyra rena gångarter och passanlag, men inte nödvändigtvis någon snabb pass. Blir det orent på en fyrgångare blir det stötigt och lite bökigare att hitta tillbaka till rätt fotförflyttning. Traven ligger längre ifrån tölten än vad passen gör eftersom benen rör sig med diagonal fotförflyttning i trav och lateral (samsidig) i tölt och pass.

Det är individuellt vad man tycker är enklast. Hittar man en välriden häst med väl separerade gångarter så är det mer en smaksak om man vill ha fyr- eller femgångare, eller "mellantinget".

Det är inte så noga hur många gångarter de har för er tror jag, viktigast är att både du och dottern hittar gångarterna på hästen, och ju renare och enklare desto bättre.

En fyrgångare har ofta renare grundgångarter än en femgångare, som ofta kan bli lite flacka i galoppen och ha svag trav. Och vissa fyrgångare är lite bökiga att få ordning på tölten på, och travtakt är mer obekvämt än passtakt. :D

MEN! Som sagt så är det väldigt olika från häst till häst hur de fungerar, det finns både fem och fyrgångare med alla sina gångarter på plats.

Det är jättelätt att bli kär i en häst som kanske inte är den rätta egentligen , särskilt när man köper första hästen och man lääääängtar efter att ha den hemma, men det är verkligen värt att prova många typer av hästar innan man bestämmer sig. Särskilt om man har ridit ett ganska begränsat antal islandshästar genom åren. Annars vet man ju inte riktigt vilken känsla man letar efter.

Fram till idag har jag ridit säkert 100-150 olika islandshästar och vet ganska bra vad jag vill ha och inte, eftersom jag har väldigt mycket att jämföra med. Hade jag köpt häst för 15 år sedan hade jag köpt en helt annan typ av häst för att jag hade andra referensramar. Jag hade säkert blivit lycklig med de hästarna också, men jag har utvecklats mycket mer nu med de hästar det har blivit istället för de som jag skulle ha velat köpt då men inte köpte.

Se till att filma lite och ta bilder på varje provridning och visa dem för din ridlärare om han/hon inte följer med. Och jämför hästarna med varandra, för- och nackdelar. Det kan vara en fördel att besöka företag med många hästar till salu så att man kan prova fler på samma ställe.

En seriös säljare är mån om sitt rykte och att det blir rätt häst till rätt köpare. Var så ärlig du kan med dina och dotterns kunskaper och att du är lite osäker på vilken hästtyp som passar er bäst så ska ni nog få mycket hjälp.

....
Fasta inspänningar gillar jag inte hästen skall få ett val det gillar jag....

Men gramantyglar och andra fasta hjälptyglar ser ja rött emot, samma som martingal.

Just därför använder jag bara graman om jag skulle använda en hjälptygel. Självklart fäst i sidorna, inte mellan frambenen. Den kan man ha löst, löst och anpassa helt själv med en snäll hand.

Stort tack!! Superinfo :)

Medryttarpållen är travtaktig i tölten och enl mig rätt svårtöltad, har lyckats få den hyfsat ren ett par ggr annars är det mest travigt!! Han har jättefin och stark trav dock :) Men jag lääääängtar efter riktig tölt!! Rena och väl separerade gångarter skrivs på listan!! Jag kommer prata massor med framtida säljare om vad vi söker, jag vill inte inte Inte köpa fel häst!!! Drömmen vore att hitta någon häst nära som kan stå kvar i samma stall och att finns lektioner att tillgå på plats! Planen är lektion iallafall 1-2 ggr i veckan sen jobba själva mellan gångerna!

Sen en fråga.. Om ni hade medryttare på er häst och medryttaren ville ha tips på ridningen då det inte flyter hade ni då velat hjälpa ? Jag menar man vill väl att det ska fungera mellan dom? Hade ni tatt betalt för att hjälpa till?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 614
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA