Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Tack
Trygg! Frisk! Välriden! Läromästare! Kan det vara bra ledord i vårt sökande?
Ja. :-)
Jag tycker generellt att det är enklast med hästar som är "4 1/2" gångare, alltså med fyra rena gångarter och passanlag, men inte nödvändigtvis någon snabb pass. Blir det orent på en fyrgångare blir det stötigt och lite bökigare att hitta tillbaka till rätt fotförflyttning. Traven ligger längre ifrån tölten än vad passen gör eftersom benen rör sig med diagonal fotförflyttning i trav och lateral (samsidig) i tölt och pass.
Det är individuellt vad man tycker är enklast. Hittar man en välriden häst med väl separerade gångarter så är det mer en smaksak om man vill ha fyr- eller femgångare, eller "mellantinget".
Det är inte så noga hur många gångarter de har för er tror jag, viktigast är att både du och dottern hittar gångarterna på hästen, och ju renare och enklare desto bättre.
En fyrgångare har ofta renare grundgångarter än en femgångare, som ofta kan bli lite flacka i galoppen och ha svag trav. Och vissa fyrgångare är lite bökiga att få ordning på tölten på, och travtakt är mer obekvämt än passtakt.
MEN! Som sagt så är det väldigt olika från häst till häst hur de fungerar, det finns både fem och fyrgångare med alla sina gångarter på plats.
Det är jättelätt att bli kär i en häst som kanske inte är den rätta egentligen , särskilt när man köper första hästen och man lääääängtar efter att ha den hemma, men det är verkligen värt att prova många typer av hästar innan man bestämmer sig. Särskilt om man har ridit ett ganska begränsat antal islandshästar genom åren. Annars vet man ju inte riktigt vilken känsla man letar efter.
Fram till idag har jag ridit säkert 100-150 olika islandshästar och vet ganska bra vad jag vill ha och inte, eftersom jag har väldigt mycket att jämföra med. Hade jag köpt häst för 15 år sedan hade jag köpt en helt annan typ av häst för att jag hade andra referensramar. Jag hade säkert blivit lycklig med de hästarna också, men jag har utvecklats mycket mer nu med de hästar det har blivit istället för de som jag skulle ha velat köpt då men inte köpte.
Se till att filma lite och ta bilder på varje provridning och visa dem för din ridlärare om han/hon inte följer med. Och jämför hästarna med varandra, för- och nackdelar. Det kan vara en fördel att besöka företag med många hästar till salu så att man kan prova fler på samma ställe.
En seriös säljare är mån om sitt rykte och att det blir rätt häst till rätt köpare. Var så ärlig du kan med dina och dotterns kunskaper och att du är lite osäker på vilken hästtyp som passar er bäst så ska ni nog få mycket hjälp.