Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Och jag tycker alla 4 gångare jag testat varit rätt tråkigt. Eller, jättekul att rida sådär nån gång då och då, men inget jag skulle vilka ha som enda häst. Jag tycker balansgången är så himla spännande, jag måste verkligen rida med totalt fokus. De 4 gångare jag ridit har varit mer rakt på sak, antingen eller. Och på dem som varit mer stabila så har det mest varit att be om en gångart och njuta av åkturen. Självklart finns det alltid något att jobba på, men jag hade nog blivit fruktansvärt lat och glassat runt halva tiden. :angel:

Jag har slitit med en 5 gångare i 12 år så jag är jätteglad att Laukur verkar vara 4 gångare så jag kan få njuta lite och inte bara rida som en tok varje gång jag kliver upp i sadeln :p

Känns underbart att bara be om trav så är det trav och galoppen är stor, rund och lätt att välja tempo på :)

Men jag kanske kommer bli lat sen, det lär väl märkas!

Tyvärr så passar ju verkligen inte alla hästar som lektionshästar och ridas två-tre pass på raken. Och om jag fattade dig rätt så går han även lektioner/turer? Rider ni utöver detta eller rider ni på hans lediga dag?

Det är ju faktiskt ganska så speciellt/tufft att rida två pass på raken. Speciellt om ni båda vill utvecklas och få ut max av ridpasset. Vilken nivå brukar han ridas på? Ni kanske får korta ner passen lite och anpassa det så att det blir lite kortare och inte lika krävande för hans del. Nu är det ju inte eran häst, men jag skulle ifrågasatt om hästen verkligen trivs i verksamheten längre eller om det kanske är dags att få komma till ett eget hem med lite lugnare tempo. En del hästar tröttnar ju väldigt fort, medan vissa trotjänare stormtrivs år efter år. Vi hade en gammal ridskolehäst som matvägrade när han skulle pensioneras. De fick ta tillbaka honom så han fick gå några barnlektioner på halvfart. Tillslut lyckades de hitta ett hem där han trivdes som pensionär. Och jag vet att de fortfarande har kvar en av gamlingarna som fanns där när jag började, tror han är 27 eller 28 i år. Älskar att gå runt med nybörjarna. :love: Tur att det finns såna guldklimpar som lär måååånga bli trygga på hästryggen.

*KL*

Bild från igår när vi hade den dagliga ryktstunden :p Nackdel med flughuvan: Luggen och manen ser ut som f*n när man tar av den haha.

Men han är ju så otroligt söt och snygg ändå min fina bäbis :) Underbart att den fula vinterpälsen snart är helt borta. Han ser ut som en häst igen!

532804_3059344729569_1441933077_32132299_1431482554_n.jpg

Fast jag tycker det är en vanesak, båda mina har ju varit femgångare ut i svanstippen men vissa dagar när jag bara vill ta en mysrunda och inte jobba så mycket så är det inga problem att bara åka med i den gångaren jag ber om. Båda med stoooora härliga steg, särskilt Sol har bautasteg i traven. :D
Vissa dagar krävs mer ridning för att det ska bli rätt takt i tölt och galopp. Men det blir enklare och enklare så jag tror att det bara är en träningsfråga. Om jag jämför med i höstas så kunde jag inte släppa fokus en sekund för då blev det fel åt något håll, några sekunder i taget kunde jag hålla tölten stabil. Men nu kan jag lätt tölta på hur långt som helst de bästa dagarna.

Idag har Sols "mamma" varit och hälsat på, uppfödaren som jag köpte henne av alltså. Jättekul verkligen, och hon kommer nog tillbaka igen. Sol var såklart lagom skitig och full med spån :angel: men lika söt som alltid ändå :love:

Han går på lektion 2 dagar/ vecka sen även en del turer.. Har inget som direkt säger att han inte trivs annars, go o mysig på alla sätt och var tydligen rätt problematisk innan han kom men som nu inte syns ett spår av :) Snällare får man leta efter!!Sist blev det att vi red efter ägaren och det va nog lite tufft, han borde fått gå in och vila och så hade vi ridit på em istället.. Igår va det bara jag o dottern och han hade inte gått innan.. Men jag tänker nu prova att bara jag rider nästa gång och sen är det bra, vi kommer inte rida båda två samma dag mer, han verkar inte trivas med det så får vi se om han tycker det är roligare :) Han gillar sina kompisar väldans o möter vi någon ute så ska han direkt efter :) Väldans kär i sin flock! Jag avgudar hästen och vill verkligen att detta ska bli bra för oss båda, det ska vara kul och lagom helt enkelt :)

Ja det är klart :) Men Fengur som jag hade var FRUKTANSVÄRT het så honom kunde man aldrig rida ut på och tro att vi kunde ta en lugn runda utan krav :p Fick han välja skulle det gå i full galopp hela tiden bara för att han tyckte det var roligt och fick han inte det spände han sig väldigt lätt när man försökte hålla in och ha ett normalt tempo, så man fick verkligen rida för att det skulle nåt vettigt av både gångarter och tempo med honom :)

När han spände sig så var det väldigt svårt att få honom att trava alls eller galoppera lugnt. Men jag tror nog han var väldigt speciell. Klart det finns 5 gångare som inte är som han. Men det är ju från han jag har min mesta erfarenhet :)

Han ska ju iofs tävla på sönd morgon, en liten tävling på hemmaplan bara men kommer han vilja gå igen på em? :/

Så klart de, skall ju inte dra alla femgångare över en kam. :)
Men så här i medel så har jag upplevt att knapparna på en femgångare är så himla olika till fyrgångare. Men iofs red jag knappt inga andra hästar under året med Bloffe, så jag hann bli lite väl bekväm med hans lätta gångarter. Med honom fick man ju bara koncentrera sig på att rida rätt tempo, samlingsgrad osv. Det tyckte jag att var sjukt kul eftersom Bloffe alltid bjöd på lite utmaning. :p

Jag kan tänka mig att en enkel fyrgångare snabbt blir tråkig, men det beror ju såklart på häst. För mig som ridit så få femgångare, är passtakten bara för jävlig och driver mig till vansinne. :devil:
Kanske man någon dag skulle lära sig rida så skulle åsikten vara annan... :D

Ok, precis sån var min gamling med. Väääldigt flockkär!!

I första stallet så stod han ett med en stor halvblod/ardenner som han var bästa kompis med. Sen gick han ett tag i lösdriften på andra sidan stallet med en annan islänning, då gick den store i hagen bredvid. Trots att Godi såg kompisen i hagen bredvid varje dag när vi red förbi hagen på andra sidan där de hade gått ihop tidigare. Denna hagen såg de inte från deras hagar, och han såg alltså inte kompisen när han gick förbi där. Men trots att han såg kompisen hela dagarna så verkade han tro att kompisen skulle komma springande ur skogen när han stod där och gnäggade.

Han var också svår att få med sig från hagen, från stallet och ut på ridturer när inte kompisen skulle med. Men detta blev bättre och bättre ju mer tid vi hade ihop. Så håll ut, det blir förhoppningsvis lättare ;)

Men vilken söt liten lugg! :D
Min förra häst var femgångare och jag har inte ridit så mkt fyrgångare alls faktiskt. Vet inte varför faktiskt. Har inte blivit så bara. Så nu ska det bli skoj att rida en fyrgångare med stark bra trav och förhoppningsvis tölt hihi har inte sett ngr töltsteg än men det måste ju finnas där någonstans tycker man jue=) Min medryttare sa att det finns nära till hands när hon kikade på mig när jag red premiär i paddocken som var så läskig så. :rofl: Det var däck och röda stolpar utanför osv. Jösses! Här är en bild på henne när hon rider före mig. Första gången som det går fortare än skritt i paddocken=) Sötnöten.

figge.jpg

Senast ändrad:

Jag är inte så värst bra på att rida i övrigt, men just passtakten har jag haft med mig alltid på islandshästar så just det är jag van vid och har inga större problem med.

Drömmen när jag är klar med min utbildning är att ha Sol, en lite äldre fyrgångare och sen kanske en liten bäbis. :D Tror det hade varit den perfekta blandningen. En äldre välriden med allt på plats, Sol som är lite mittemellan, och så en bäbis som man kan börja med när Sol börjar landa. Eller möjligtvis en liten Solbäbis :D

Ja han är fin din kille :) Men du, bettet, är det bara utdraget på andra sidan för det ser lite kort ut annars?

Ikväll blir det projekt duscha hästar :)

Gött att ha dom rena och fina inför täckes säsongen. Ska passa på att tvätta täcket också så blir det "gôr-bra" :D

haha ja det är nog mer i vänsterhanden skulle jag tro. Han var som sagt lite busig. Har kollat och det är inte för kort . =)

Spontant låter det som hästen går mycket, ägaren rider, du rider, din dotter rider och han går på tur en del. Det kan inte bli många lediga dagar i månaden på det.

"Gilla" på den! :D

Ja, jag har redan en favorit, han har jättefin exteriör (precis en sån modell som jag äääälskar!!) kanonfin ökad tölt med snygga lyfta och power och en trav som är to die for!! Galoppen är inget att skämmas för heller plus att han verkar himla snäll och go, ägarna är toppen så jag tror att det är en bra häst.
Sol har också en bra trav och tölten har inte så mycket lyft så man kan ju alltid hoppas att en bäbis i så fall skulle få det från pappan. Han är helt klart en värdig och fin blivande make om jag skulle bestämma mig för att jag vill ha en Solbäbis nån gång i framtiden.

Samtidigt så börjar hingsten i stallet verkligen arta sig, han har också himla fin exteriör (också den modellen) och massa man och svans. Han är så ung än och det är inte säkert att han behålls som hingst, men i så fall skulle jag nog få fundera lite där också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 609
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar