Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag tror du behöver hitta en ny häst med DET så att du får tillbaka ridlusten! :laugh:

det kan du ha väldigt rätt i!
Då ska man bara hitta den hästen, och allt runt omkring som ska stämma. Men jag är så osäker, på om jag kommer våga slå till när jag väl har hittat den. Tänk om man tappar intresset igen?

Aja, sånt får lösa sig. Ska leta vidare bland annonserna, och kolla på en väldans massa filmer! :)

KL

Har någon här inne bra tips på hur man väcker sitt döende hästintresse? Börjar bli tämligen desperat nu!

Jag kan bara tala om för hur jag hade och kände och vad jag gjorde för någonting som sista försök.

Jag hade hästn på Lösdrift rätt långt bort då det inte fanns något som låg nära som var tilltalande.
närmare 3 mil enkel väg, och att jag hade henne p ålösdrift gjorde mig lat, jag visste att jag inte behövde åka ut varje dag och det vart väldigt många ursäkter, Jag orkade inte, hann inte osv.
Stallet hade inga bra ridvägar, en dålig paddock så ridlusten tvärdog för att vara rak på sak.
Dock stallägaren och alla som var i stallet var underbara och det var för dom jag masade mig ut.

Men jag kände till slut att så här kunde jag inte ha det, jag ville träna tävla utvecklas.
Det gick så långt i min ovilja till att rida att jag annonserade ut henne på foder.
Men jag satte mig här hemma och tänka hur fasiken skulel jag göra?
Så jag sa till mig själv att jag gör ett försök till och blir det inge bättre säljer jag hästen helt enkelt.

följande stall letade jag efter

Stall med

Ridhus
Bra ridvägar
Nära från mig
Inga pass utan allt ska ingå.

Av en ren slump hittade jag ett stall med
ridhus, bra ridvägar,
bra folk
bra tränare
Superstor box men mkt ljus och luft(box ute i en lada)
Nackdel inte så stor hage men å andra sidan har jag en häst som rymmer när hon går i stor vanlig hage med vanlig tråd så med A-staket runt om var rymmningarna slut för hennes del.
Hästarna kommer ut 0530 och in mellan 15-16 alltså mycket utevistelse
Spolspilta med varm och kallvatten, varm sadelkammare utan katter i.

Och nära till mig bara lite över 1 mil

Och att jag var tvungen att åka ut varje dag gjorde att jag fick tillbaks min llust, att jag hade ridhus och kunde nu rida oavsätt väder behövde inte tänka fan det regnar, snöar eller åskar osv.

Och nu 1 år senare har jag fått tillbaks mitt hästintresse och jag bara älskar att få åka ut och dona med hästen, ta in henne bortsa henne fin linda benen och byta till matschande schabrak ja dom där smådetaljerna så sjukt roligt:D

Köper hästsaker så som jag gjorde för 15 år sedan haha

Låt det ta tid. :) Jag tappade också intresset lite för ett tag sen, hade många hästar att rida då jag jobbade i ett stall, men det var väldigt få som gav mig den där wow-känslan. När jag dessutom fick avliva min ridhäst blev det väl inte bättre, så jag har varit helt utan hästkontakt i ett halvår, tills jag för ett litet tag sen fick erbjudande om att jobba i ett stall här i närheten. Då var abstinensen rätt stor dessutom, men att få rida riktigt härliga hästar ger både lycka och intresse tillbaka till max!

Nu fungerar det väl olika för alla, men jag tror det är bättre att tillåta sig själv att pausa lite om det känns motigt, för då kommer nog abstinensen förr eller senare, istället för att tråka ut sig själv och riskera att stallet blir något tråkigt måste. Men självklart krävs det ju rätt typ av häst för att det ska vara roligt också!

Vad underbart att kunna unna sig så mycket roliga kurser!! :love:

Ja, det är verkligen underbart och privilegierat! Och varje gång jag funderar över saken kommer jag fram till samma slutsats: att jag prioriterar helt rätt! Hästen är nämligen inte bara min häst - utan gör dessutom en ovärderlig insats både som min sjukgymnast och min KBT-terapeut. Så jag får OÄNDLIGT mycket för de där pengarna!

Och, för att anknyta till inläggen om att "tappa/få tillbaka inspirationen": ju mer kurser och lektioner jag rider desto mer inspirerad blir jag att fortsätta rida/träna!

Ja så skrev jag också att det var lågt räknat för en del medan andra kunde hålla sig till ännu lägre siffror, vilket alltså gäller samtliga siffror jag tog med.

Jag har inte läst alla dina inlägg men har förstått att ni rider på ridskola som ligger väldigt långt hemifrån? Får man fråga vart ni rider? Ni bor i hallsta va? Jag bor själv i Köping och det finns ju flera olika ridskolor häromkring :) även isisar. Tänkte bara tipsa om det om ni letar närmare ridskolealternativ, om det nu är så att ni bor här i närheten :)

Vad betyder ridum sem fjandinn? (med stavfel)

Nej vi är inte medlemmar.. Är det värt pengarna att gå med? :) Vill ju inte snylta på någon heller liksom, är villig att hjälpa till med vad som och självklart betala också :) Tänk om man kunde hitta någon nära som behövde hjälp och som även kunde dela med sig av sina kunskaper, någon man kan rida tillsammans med :) Det skulle va nåt!! Får hoppas att man snubblar över någon och hålla span överallt :)

Jag personligen tycker det är värt pengarna. Mycket information i tidningarna, även ridtips och annonser i SIF:s tidning, sedan lokalklubben är ju olika hur det är men man brukar få lite kontakter, kanske ställa upp som funktionär på arrangemang och på den vägen......

KL

Sol är ju för rolig.

Vi var ute på en kvällsrunda, skulle guida en ny tjej till grannstallet, och gissa vem som skötte sig tip top?! Verkligen efter regelboken. Hur lugn och snäll som helst även när kompisen hade lite bråttom.

Jaja, galenskaperna får en ju att uppskatta när hon uppför sig :p

Håller med Vonarneistis tips. Själv så får jag ofta väldigt stor inspiration bara av att vara här inne på buke och läsa andras inlägg. Men antar att det inte räcker då följer med här och nu ställer en sådan fråga ;)

Jag har också en vårsnurrig häst. Igår red vi ut, i kanten på en äng, och pysen blev fullständigt livrädd för ett prassel inne i skogen. Han for åt ena hållet och jag åt andra. Lyckades klamra mig fast och vi red vidare -dock med mycket misstänksamma blickar vända mot skogen till. Fem minuter senare gick vi förbi en man som högtryckstvättade sin altan. Gissa vem som inte rörde ett öra?

Idag busade vi runt på volten. Körde lite join-up. Sen övade vi på "kom" och "stå", och buga, fast utan kommando än så länge. Efteråt stod han stilla i stallgången, lös! Kunde knappt tro att det var samma häst som stod och hoppade på stället igår. :D Jag tror att det är supernyttigt för honom med lite hjärngympa, så att han får utlopp för sin nyfikenhet. Funderar faktiskt på att klickerträna honom.

Tyvärr är det fler än pysen som har vårkänslor, och en hingstig hagkompis har gått rätt hårt åt honom och han hade flera blödande småsår...

Fin är han iaf!

Nej vi är inte medlemmar.. Är det värt pengarna att gå med? :) Vill ju inte snylta på någon heller liksom, är villig att hjälpa till med vad som och självklart betala också :) Tänk om man kunde hitta någon nära som behövde hjälp och som även kunde dela med sig av sina kunskaper, någon man kan rida tillsammans med :) Det skulle va nåt!! Får hoppas att man snubblar över någon och hålla span överallt :)

nja jag hade inte gått med om jag inte tävlade vilket jag inte gör nu så är heller inte medlem men saknar tidningen man får som medlem men det är en himla hög kostnad för bara en tidning.

det bästa är nog om ni sätter upp annonser i affärer och kanske i lokaltidningen och på nätet och se om någon nappar.
jag menar redan nu har ju flera här kommit på att de vill ha medryttare och många kanske inte tar sig för att annonser själva men när de ser er annons kanske de ringer och kommer på att de behöver ju hjälp.

Välkommen till unghäst världen;) den ena dagen är aldrig den andra lik hihi sen är det ju gräset och vårluften med såklart hon kanske börjar brunsta snart med.

Min unghäst är just nu som en dröm, hur snäll som helst inga hingstfasoner eller gräspiggspralligthet alls bara lagom pigg.
trots att jag precis släppt honom på stort bete men verkar faktiskt som grunden(och att han förstår att när jag hanterar honom så ska han sköta sig) sitter bra(just nu för de testar ju hela tiden) för i hagen springer han runt och leker och sprallar men när jag hanterar honom sköter han sig helt perfekt, det är snarare Thengill som är unghästen just nu.

Thengill drog en repa i hagen så gruset skvätte helt tokig var han och sen var han bufflig och stöddig när jag skulle leda honom vilket han aldrig brukar vara så han fick sig en läxa där och sen var det andra bullar, han kan behöva uppdateras lite sådär men det var länge sen sist, som unghäst var han helt odräglig och fick uppdateras många gånger varje träningspass.

Idag när jag ropade på dem på betet så kom glampi struttandes snällt som ett litet rådjur i trav/tölt/galopp medans thengill stod allra längst ner på 3hektars betet och höjde inte ens huvudet när jag ropade haha.
Gissa om någon försöker äta medans det finns mat, han vet att matte är strikt på den biten...också;).

och idag kom min sadel med weeiii som jag väntat och till min stora förvåning var den brun, det syntes inte alls på bilderna men tyckte den blev riktigt läcker på Thengill, ska bli kul att se hur den ser ut på Glampi.
mms_img834601811_200989134.jpg

mms_img-85293093_200989334.jpg

Hann rida en tur i kvälls solen helt sjukt underbart väder men thengill blir rätt trött och svettigt när det är för varmt.
Men han töltade helt klockrent med sadeln nu så den fick nog helt klart godkänt av honom.
Och jag satt som en dröm, inget ont i höfter så himla skönt.

Vad underbart att kunna unna sig så mycket roliga kurser!! :love:

Längtar så tills jag är klar med studierna och slipper snåla in på sånt kul. Jag unnar mig en häst värd ca 60 000 om året, varav träningen bara är 3-6000.

Jag rider kurs för i snitt 5000kr per månad. Utvecklande? Ja!!!:banana:

Har nu anmält mig till några westerntävlingar med nordisen, 500kr per gång plus bensin. Dock är inte anmälningsavgifterna inom western i närheten av islandshästtävlingarna så för mina 500 kr rider jag fyra grenar.
Resekostnaderna drar väl iväg, har 15-20 mil enkel väg till de flesta tävlingarna.

Isa var riktigt trevlig igår igen. Hon verkar ha landat mentalt (men man ska aldrig säga något för då går det väl åt skogen nästa ridtur). Hon har blivit riktigt duktig på tölt. Visst, det går ganska långsamt och visst, hon är något travtaktig. Dock inte så farligt illa i takten, och tempot har ökat något. Hon får med sig ryggen bättre och får nu inte panik av att jag faktiskt använder tygel kom komplement till sits. Flög inte ens i luften av att jag samtidigt drev med benen och höll emot lite i tygel... hade aldrig gått för två månader sedan.
Någon tävlingshäst lär hon aldrig bli, men det var heller inte målet med att köpa en problemhäst. Däremot kan hon bli en fullt trevlig hobbyhäst med vettig tölt.
Hon hade inte ett steg tölt när jag köpte henne; igår såg jag henne faktiskt ta några töltsteg i hagen när hon saktade ner ur galopp när de hade busat! Hon har åtminstone fattat att tölt är en möjlig gångart som hon dessutom gärna tar.

Haha, ja ibland är hon väldigt "valpig". Hon är ju väldigt vaken och aktiv annars också, och hon har väldigt lätt för att tappa fokus om det händer något runt om. Så ibland kan man behöva påminna om att jag håller koll, hon behöver inte lägga så mycket energi på det.

Nu har vi ju varit ute på lite äventyr så jag tror hon blivit lite extra sprallig och spänd av det. Även om hon är väldigt cool så är hon ganska stresskänslig. Jag minns när hon fick byta hage i början, då var hon väldigt spänd och stressad i två veckor efter bytet. Nu har hon en helt underbar flock, hon och två andra damer har verkligen funnit varandra (eller rättare sagt, hon och den andra har funnit favvostoet :p men de är nog bara en tidsfråga innan de är lika tighta) så jag tror inte att några hagbyten kommer störa henne mer.

Idag håller jag tummarna att Solstrålen sköter sig exemplariskt, för idag ska syrran få prova henne. Hon ska provrida en annan häst i stallet imorgon, så hon ska få värma upp lite med Sol. Den andra hästen kommer kännas lätt som en plätt efter Sol :p Det är verkligen en toppenhäst! Sol är inte alls lika utbildad och inte alls lika stabil, plus att hon har rätt mycket åsikter om saker och ting. Men det ska säkert gå bra, om hon sköter sig är det ju bara gångarterna som hon behöver fundera på, och det är ju inte hela världen om det blir lite fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 608
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA