Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag letar själv medryttare med mun mot mun metoden just nu, jag måste dock ha en erfaren ryttare på henne eftersom hon är så grön fortfarande. Men det måste ju finnas andra anläggningar ni kan ta lektioner på som ligger närmare Hallsta?

Du kanske ska börja med att hitta ett ställe som ligger närmre att rida på och framförallt ha medryttare på. Det hör inte till vanligheterna att man kör så där en 20 mil enkel resa för att rida ridlektion tillhör definitivt inte vanligheterna. Det bör finnas möjligheter på närmre håll.

Och du jag menade inget illa, resekostnader i den storleksordningen för ridlektioner är tämligen unikt.

Har letat närmare hemmet men det verkar svårt, har inte bott här så länge heller så kontakterna är knappa tyvärr.. Vi rider verkligen inte gratis ;) Räknat på önskat upplägg landar vi på ca 4000:- mån + bensin! Det känns inte riktigt rimligt mot vad vi får.. Vi drömmer om egen häst framöver men vi måste lära oss mer innan vi är där och jag är ingen ungdom längre så vill utvecklas intensivt!

Letat och letat!! Jag förstår ju samtidigt att alla som äger en ljuvlig Isis är noga med vem som rider och sköter om, jag skulle vara superpetig om jag ägde en ;)

Ok.. No hard feelings :) Lät bara på ditt svar som att jag trodde det va en kattunge jag skulle äga ;)

Är ni medlemmar i SIF/islandshästklubben?? Kanske höra via dem vad som finns i närheten, de brukar känna till folk. Synd det är så långt här i Sverige, söker ju medryttare till min.

Nej vi är inte medlemmar.. Är det värt pengarna att gå med? :) Vill ju inte snylta på någon heller liksom, är villig att hjälpa till med vad som och självklart betala också :) Tänk om man kunde hitta någon nära som behövde hjälp och som även kunde dela med sig av sina kunskaper, någon man kan rida tillsammans med :) Det skulle va nåt!! Får hoppas att man snubblar över någon och hålla span överallt :)

Självklart så kostar inköpet av hästen en hel del!! Det är dock en väl värd engångskostnad :) I dagsläget har vi långt till stallet, 2 tim tor med bilen är dyyyyyra bensinpengar! Med önskat upplägg skulle vi vara i stallet 5 dagar i veckan iallafall och slutsumman blir hemsk då vi är två som utvecklas intensivt! Skillnaden med egna hästen är stall på gångavstånd samt att vi är där då 7 dagar per vecka, DÅ utvecklas man!! :) Men som nämnt är vi inte kunskapsmässigt på hästägarnivå utan efterlyste bra tips där vi kan få utvecklas snabbt med rimliga pengar :) Bra isisläger? Bra kurser? Mm mm

Jag vågar frankt påstå att inköpet är den billigaste delen av ägandet, driftskostnaden är mångt mycket större per månad och beroende på var man står så kan det to m vara så att den överstiger hästpriset per år. Alltså du kunde köpa en sådan häst en gång om året.

KL

Gah!!!! Är det någon mer som har en vårfläng häst?

Sol är helt hyper, hon går och spänner sig och fjantar sig och gör världens grej av småsaker. Igår låg hon på som ett ånglok, hoppade i luften en hel del. Då trodde jag det var för att hon vilat dagen innan och inte sprungit i paddocken på ett tag, men idag var hon ÄNNU värre!!!

Hon blev "livrädd" av en hög med stolpar som låg bredvid vägen. Flög runt och tokade sig. Fick hoppa av och gå förbi med henne, hon flög iväg flera gånger då också vilket hon sällan gör när hon är rädd på riktigt.
Sen hoppade hon för en bil, och då röt jag till ordentligt. Efter de var hon cool igen och brydde sig inte. Men sen kom vi hem och skulle dressyra lite i paddocken. Då blir hon rädd för bilarna som stod utanför, vägrade gå vid staketet på andra sidan, och var allmänt odräglig bara.
Körde lite markarbete istället och alla grunder var som bortblåsta, hon lyssnade inte på positioner, inte på halt, hon fjantade runt så fort man bad om trav. Hon flög runt som en jäkla studsboll och fäktade med ben åt alla håll och kanter.

Jag blir tokig!!! Till slut lyckades jag få henne att gå fram och stanna på signal och då avslutade jag innan hon hann hitta på nåt mer dumt.

Vårkänslor säkert och överskottsenergi från allt gräs? Någon mer som får agera draktämjare? :angel:

Håller helt med :) Men många hakar upp sig på 50-60.000:- i en klump och tycker det är den dyra utgiften, anser dock det vara den enklaste delen i hästägandet, inte valet utav rätt häst då vilket kan vara nog så svårt utan just engångs summan ;)

Jag kan dra ett exempel, vilket ändå kan vara lågt räknat för många medan andra kan hålla sin häst något billigare.

2000 kr per månad för installning, inklusive hö och strö ev kraftfoder = 24000 kr per år.

Verkning/skoning ca 7 ggr per år 7-8 veckor á 1000 kr = 7000 kr tillkommer ev snowgrip etc under vinter.

Vaccination 500-700 kr en gång per år.

Tandvård 1000-1500 kr en gång per år.

Försäkring 5000 kr per år.

Lektioner/kurser 4000 kr per år

Sedan ev utrustning som måste köpas och förnyas, vissa saker håller inte i tid och evighet. Ett gissel är när man väljer sadel, gör det på fel sätt så kommer det att kosta, på ett rätt sätt så kostar det mindre men är ändå rätt stora pengar.

Detta är ett axplock av kostnader, saker man inte tänker på som torde falla på hästen är resa till och från stallet och förbrukad bensin. Ev extra bensin vid kurstillfällen, ofta kan man få betala en slant för box också så det rinner iväg rätt fort faktiskt.

Knapplån!

Har just konstaterat att det är svindyrt att rida om man vill utvecklas snabbt, flera tusen i månaden för mig och min dotter :/ Hittar inget lämpligt upplägg känns det som.. Medryttare 2 dagar i veckan och dottern rider lektion 1 ggn/v och jag vill också klämma in lektion.. Hur tusan har man råd??? Bra mycket billigare med egen häst men där har vi inte nog kunskap!! Suck!! Hur tusan får jag ihop det? Tips?

Fast jag tycker inte man skall vara så rädd för att skaffa egen häst som "ny", bara man har ödmjukheten att erkänna att man inte är bäst och att man tar hjälp av sina stallkamrater. Ödmjukheten brukar vara något som kommer ju fler år man haft häst( ju mer man lär sig ju mer inser man att man inte kan). Det gäller bara att skaffa rätt häst för sin nivå. Min sambo köpte häst trots att han bara red ridläger en gång om året som liten, nu kan ju jag hästägandebiten iofs, men till honom köpte vi en äldre läromästare med totalt klockren tölt. Det blev perfekt!( även om vi haft motgångar pga fysiska problem).

Läs mycket böcker, lär er om foder, sjukdomar, hantering och trådar här på bukefalos är inte så dumma heller! Och hittar ni ingen medryttarhäst så kolla efter foderhäst. Då kan ni ju oxå ringa ägaren om råd. Eller köp en egen och testa! Stalla upp i ett bra stall där ni kan få råd och hjälp längs vägen.

Men ridlektioner blir aldrig billiga oavsett om man sitter på privat eller lånad häst. Men fördelen med privat häst är att resten av tiden kan man öva själv och då komma vidare än längre nästa lektion!

Kämpa på och lycka till!

Tack! Har räknat något högre summa själv så helt galet har jag inte räknat :)

Stort tack för ditt peppande svar :) Jag tror ju också att det kan fungera för oss att äga egen inom kort och lära oss längs vägen, men lite mer vill jag ha på fötterna innan vår egen är aktuell.. Jag läser och frågar så mycket jag kan överallt och jag har redan lärt mig massor!! Vill gärna ha mer praktisk utbildning också IRL :) Och lektioner är dyra oavsett det vet jag, men som du säger man kan träna mellan lektionerna och inte en gång i veckan.. Idagsläget vet jag knappt vilken typ av häst jag gillar.. Den sege blir lätt tråkig och den sjövilde skrämmer mig en aning :/ Tack igen och en dag lägger jag upp bild på vår pålle :)

Lektioner/kurser 4000 kr per år

Det var billigt! I samband med en annan tråd räknade jag ihop att jag betalade 14.000 för ridkurser förra året... men det var värt varje krona! :) Då behövde jag ändå inte transportera hästen till dessa. (Bensinkostnaden för mig själv ingår inte i summan - har ca 2.5 mil till stallet.) Red dessutom lektioner utöver kurserna, kostnaden för dessa ingår inte heller i de 14.000 kr.

I år har jag redan spenderat ca 7.000 kr på kurser (då ingår 1.500 kr i resekostnader + uppstallning vid en av dem). Samt ca 1.500 kr på lektioner.

(Det var i samband med en tråd på senior "Vad unnar du dig?" för ett tag sedan, som jag började räkna på detta. Och det är definitivt det jag lägger allra mest av mina pengar på!)

Jag tror ni tänker helt rätt. Genom att testa på olika hästar får man en bättre bild av vad man trivs med. Det finns ju faktiskt hästar som varken är lata eller vilda. ;)

Och genom att vara medryttare/fodervärd så lär ni också känna folk som ni kanske får förtroende för och som ni skulle kunna fråga om råd och hjälp den dagen ni bestämmer er för att ta steget och köpa egen häst.

Jag började som medryttare men hade hästen på heltid, några år senare köpte jag honom och förra ägaren var ett stort stöd för mig. Hon hjälpte mig med foder, när hästen blev halt pga hovböld och lite allmänt om vad man behöver tänka på när man äger en häst. Utan henne hade jag inte vågat köpa en egen häst, det var verkligen guld värt. Därefter har jag haft stöd av andra trevliga stallkompisar med mer erfarenhet och kunskap.

Vad underbart att kunna unna sig så mycket roliga kurser!! :love:

Längtar så tills jag är klar med studierna och slipper snåla in på sånt kul. Jag unnar mig en häst värd ca 60 000 om året, varav träningen bara är 3-6000.

KL

Har någon här inne bra tips på hur man väcker sitt döende hästintresse? Börjar bli tämligen desperat nu!

Finns ju hur många sätt som helst, beroende på vad som fungerar för just en själv? :)

Åka ut och rida på någon trevlig häst eller kanske rida ridlektion för en bra lärare? Läsa, kolla på filmer, "fönstershoppa" hästar till salu, kolla på ridklipp på Youtube från Island ( det väcker suget att åka till Island iaf hos mig. :love: )

Alla dom där sakerna får iaf mig att sakna ridning och stallet helt otroligt mycket. :)

Ja, ändå sen jag tvingades sälja min häst på grund av en skada hon fick så har intresset varit ungefär noll. Funderar lite på om jag ens har varit intresserad någon gång, eller om det var hon som var mitt intresse.

Har för tillfället en häst på lån, som är riktigt fin. Rider lektioner ofta genom skolan och letar efter en ny egen häst. Dock inget jag kommer köpa före jag är säker på att jag vill, men en hel del fönstershopping med andra ord.

Ska leta lite filmklipp så kanske man får tillbaka lite känsla! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V