Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Jag och stallkompisen satt och filosoferade under gårdagens ridtur (efter att våra galna hästar hade lugnat sig) om det här med tölten och tempot. Båda våra hästar hade från början väldigt långsam tölt, mer åt skrölt-hållet. Men nu det sista så har de verkligen fått upp farten ordentligt och det är JOBBGT att tölta långsamt.

Vi funderade på om det är så att när de blir lite starkare och blir mer bekväma i tölten så går det lite fortare, men de är fortfarande inte tillräckligt starka för att samla sig och korta upp tölten.

Ni som är vana vid det här med tölt, vad har ni för tankar om processen? Är vi rätt ute i våra funderingar?

KL
Vi funderade på om det är så att när de blir lite starkare och blir mer bekväma i tölten så går det lite fortare, men de är fortfarande inte tillräckligt starka för att samla sig och korta upp tölten.

Så upplever jag det iaf. Då Bloffe ännu inte hade styrkan till kort tölt så försökte han springa undan arbete istället, dvs. gasade på i tölten som en galning och lämnade bakkärran någonstans på vägen. :angel:-

Ok, ja lite så känns de. Formen har inte varit något att skryta med tidigare heller, men nu känns det mer som att hon springer ifrån. Det krävs en hel del koncentration från min sida att hålla ihop det, annars lägger hon sig i pass och drar på.

Försöker jobba mycket tempoväxlingar och korta upp henne korta bitar åt gången. Nu börjar vi hitta tillbaka till läget där jag inte har 300 kg häst i tyglarna/ena tygeln. Känns bra i alla fall.

Hur jobbade du dig ur det?

Om vi var ute i terrängen med sällskap så var han alltid lite svår att hålla i kort tölt tempo, men ensam fungerade han helt okej så länge jag hela tiden red istället för att bara sitta och åka häst (vilket jag lätt gör i terrängen. :p ) Brukade rida skänkelvikningar från ena sidan av vägen till den andra, av och an. På så sätt gick även halvhalterna igenom istället för bara gasen. :D

Men på ridplan red jag mycket olika skolor för att få honom att koncentera sig på mig istället för att rusa iväg på t.ex långsidorna. Speciellt med hjälp av åttor med flyttning av baken hittade vi småningom rätt tempo och samling.

Det funkade kanon för oss. :)

Min tränare har beskrivit det som att de kan gå både på bärkraft och skjutkraft, inte minst de med passanlag och att om man jobbar med tölten mycket från galopp så är det lätt att det bara blir skjutkraft. Nått åt det håller i alla fall.

Ok, ja de är så jag jobbar med. Men sidförande är väldigt svårt, vi jobbar mer med skolor, det sitter bättre och är lagom svårt. Vid sidförande så blir hon lätt spänd istället och då blir det passtakt.

Beror mycket på vilket humör hon är på, om man rider med andra och hon är pigg men inte het så funkar det toppen med tempoväxlingar, då har hon precis lagom bjud och är lätt att kontrollera åt båda håll. Då går hon som bäst! :love:
Men om hon blir lite het på gröten när man rider med andra (speciellt om de andra är lite snabbare) så är det svårt att få till något som helst finlir, då handlar allt om att få henne att tölta någorlunda rent istället för att fara iväg i spänd pass. :angel:
När hon rids själv spelar det inte jättestor roll vilket humör hon är på, det är för det mesta rätt hanterbart oavsett humör. Om hon är het så går det ändå att få henne fokuserad, lite övergångar, skolor och tempoväxlingar så brukar hon bli mjuk och lätthanterlig.

Jag känner lite att jag fokuserat mycket på att få en ok takt och att få henne mjuk och jämt. Men formen har jag inte brytt mig allt för mycket om. Om man ställer för stora krav blir hon lätt spänd istället (pga mig säkerligen) så jag har väntat lite med det och satt mjukheten främst. Ett tag var hon ganska så tung, nu börjar det som sagt släppa så jag har börjat smyga in lite mer krav korta bitar här och där. Men fortfarande är fokus på att hon ska gå jämnt utan att skjuta ut bog/bakdel och hänga sig i ena tygeln. När allt det stämmer så testar jag att leka med formen korta bitar.

Min tränare har beskrivit det som att de kan gå både på bärkraft och skjutkraft, inte minst de med passanlag och att om man jobbar med tölten mycket från galopp så är det lätt att det bara blir skjutkraft. Nått åt det håller i alla fall.

Ja, men precis!! Vi har börjat leka med det i traven där hon mest haft skjutkraft nu i vinter. Nu börjar hon få bärkraften bättre, såpass bra att hon klarade av att gå balanserat på volten med min syster idag trots att hon var rätt ringrostig. När hon fick till alla hjälper så gick det riktigt bra, jättekul att se! Då blir man lite stolt över sin pålla :D

jag sålde min häst för en månad sedan, kunde inte längre ha henne då inga pengar finns när jag studerar.. jag har lessamt efter henne, och efter att ha häst.. fyy vad tråkit det här e..:(

Ibland var man ju glad att man red en valack istället för ett märr med märrhumör. :p

Bloffe var ju som gjord av gummi, och hade dessutom en otroligt stark tölt så man kunde t.o.m rida överdrivet samlat utan att han blev oren i takten. Traven var den ända gångarten man inte kunde rida supersamlad, men vi kom definitivt en bra bit på vägen även där.

Jag insåg senast då jag fick testa Caoticas Dimma att jag aldrig kommer lära mig rida femgångshästar, jag förstår mig helt enkelt inte på deras knappar. :D Försökte man samla och rida tempoväxlingar blev det bara diverse olika grader av passtakt istället, jag kände mig som en übernybörjare. :D

videnlis; I feel you there! Inte för att jag varit tvungen att sälja, men fick ju släppa taget om Bloffe av samma orsaker, pengarna fanns helt enkelt inte. Så medkänsla från mig, verkligen! :(

Och jag tycker alla 4 gångare jag testat varit rätt tråkigt. Eller, jättekul att rida sådär nån gång då och då, men inget jag skulle vilka ha som enda häst. Jag tycker balansgången är så himla spännande, jag måste verkligen rida med totalt fokus. De 4 gångare jag ridit har varit mer rakt på sak, antingen eller. Och på dem som varit mer stabila så har det mest varit att be om en gångart och njuta av åkturen. Självklart finns det alltid något att jobba på, men jag hade nog blivit fruktansvärt lat och glassat runt halva tiden. :angel:

Jag var skitnöjd med att ha en fyrgångare, men på sitt 11:e år i livet visade hon sitt rätta jag. Hon är numera att betrakta som femgångare. Bara att vänja sig alltså :P Annars hade jag nog hållit mig till fyrgångare.

Det här med bärkraft/skjutkraft låter intressant! Har inte sett det så förr...

Fast jag är ju mitt uppe i att hitta långsamt tempo ur vårt bekväma medeltempo. O jag e asjobbig säger Kveikja! Rider vi tillsammans med nån av dom andra så har vi tävling i vem som kan rida i kortast tempo. Vi rider sida vid sida( tills jag o K förlorar o trampar iförväg) och det funkar kanon! Vi har precis i veckan börjat implementera att kunna flytta rumpan i tölt(sluta blir det tror jag, pannan i rörelseriktning och rumpan åt endera hållet) och OJ vad den korta tölten blev bättre! Lätt och långsam utan tjafs. Vi kör ett par steg, rakställer och sedan andra hållet några steg. Som belöning fräser upp i medeltempo en stund( och får då steglängdsökningen tränad).

Tränar vi med Mathias o Snöggur i paddocken brukar vi oxå rida sida vid sida och målet är att gå lika långsamt som de kan, och lika fort som dom kan. Går man sida vid sida så är det precis som om Kveikja följer Snöggurs takt och vi kan lättare både det långsamma och det snabba tempot!

Vi tränar ju såklart själva oxå. O då är det den klassiska tölt ur samlad skritt, bara tölta några meter korttempo och kontrollerat ner igen. Ibland tar vi galopp ur sluta istället och håller då igång framåtbjudningen och viljan.

Jag ser ljus i slutet av töltträningstunneln, jag har som mål att vi skall klara ett par varv kort tempo, steglängdsökningar och ökat tempo till klubbmästerskapet i slutet på september. Tills dess måste vi träna bärighet, bärighet och bärighet. Kul!

Jag insåg senast då jag fick testa Caoticas Dimma att jag aldrig kommer lära mig rida femgångshästar, jag förstår mig helt enkelt inte på deras knappar. :D Försökte man samla och rida tempoväxlingar blev det bara diverse olika grader av passtakt istället, jag kände mig som en übernybörjare. :D

Fast det handlar ju om utbildning av häst och är absolut ingenting som är generellt för femgångare.
Våran fyrgångare var likadan förut ;)
Fast det är sant, man är van och har lättare för en viss typ av hästar. Jag som alltid har kämpat med passtakt och svag trav fick lära om när jag började träna andra typer av hästar där det gärna kom travtakt istället ;)

Knapplån!! Red medryttar pållen igår och det gick urdååååligt!! Tappade verkligen självförtroendet helt!! Han lyssnar inte på mig! Bryr sig inte om varken skänkel eller hand, blev bara en kamp och ingen ridning :( Han trilskas vid varje önskemål från mig, inte så han är dum för han är världens snällaste men vill jag fram så kliver han åt sidan, vill jag öka så nej det händer nada, började på banan och där bara snurrade han så vi red ut men vid varje kurva så snurrade vi bara och han skulle hem!! Riktig skitdag i sadeln och jag blrjar nog köra cross istället!! *depp*

Knapplån!! Red medryttar pållen igår och det gick urdååååligt!! Tappade verkligen självförtroendet helt!! Han lyssnar inte på mig! Bryr sig inte om varken skänkel eller hand, blev bara en kamp och ingen ridning :( Han trilskas vid varje önskemål från mig, inte så han är dum för han är världens snällaste men vill jag fram så kliver han åt sidan, vill jag öka så nej det händer nada, började på banan och där bara snurrade han så vi red ut men vid varje kurva så snurrade vi bara och han skulle hem!! Riktig skitdag i sadeln och jag blrjar nog köra cross istället!! *depp*

Hur är han med ägaren? Och hur utbildad är han?
Prova att ta några djupa andetag och rensa alla negativa tankar nästa gång du rider. Var väldigt koncentrerad och fokuserad och ge tydliga hjälper en i taget. Rid inte fortare än skritt om inte ens skritten fungerar. Ha en stadig men mjuk kontakt med munnen och "vakta" honom med hela skänklarna. Alltså ha dem redo väldigt nära honom, även underskänklarna (många rider med dem lite utåt på våra små hästar). Förekom honom innan han hinner hitta på något, om du känner att han gör sig beredd. Ofta både känner man en liten muskelspänning eller ser på deras öron om de tänker vända.

Stoppa honom med hjälp av vikthjälper och tygeln. Ytterligheten om han är på väg att vända åt vänster: Ta tag i höger tygel och böj honom runt höger skänkel och vinkla fram spöet på vänstersidan så att han ser det i ögonvrån. (det ska inte röra honom, bara visa att det är stopp där). Jag har fler tips, men nu måste jag iväg!

DET ORDNAR SIG!

Han är en bra utbildad häst och det har funkat förr, dottern red honom barbacka först en stund och det flöt på bra.. Han är född -96 så han är ingen busunge, lite småslö sådär.. Han är med på turridningar och även lite ridskola och ägaren rider honom också.. Jag fick uppfattningen att han tyckte han va "klar" efter dotterns barbacka stund och hade bara fokus på att gå hem! Nog för att jag inte är någon super ryttare men jag kan nog få fram en häst iallafall, nu känns det bara som vi teamar dåligt och jag kommer låta dottern rida istället.. Ska testa dina tips och tackar så mycket för dom :) Jag älskar hästen och vill att det ska fungera lika bra i ridningen som allt annat mellan oss.. Igår kom det en bil just i en kurva när han trilskades så jag va tvungen att ge efter, han lär ju testa mig än värre just där nästa gång !

Ja, det här med ridkompisar har jag också märkt! Om vi rider med favvostoet (som har ungefär samma tempo som Sol) så går det bra att rida mycket långsammare. Samma om jag rider själv. Men om jag rider med någon som är snabbare så är det oftast antingen eller. Ibland går det att ha henne jättekort och ibland vill hon springa fort. När hon är på det humöret försöker jag korta sträckor med tölten, sen får hon trava istället för att det inte ska bli någon dragkamp. Alternativt galoppera ikapp, tölta en kort bit i vårt tempo, galoppera ikapp igen. Brukar funka bra.

Och ang. det här med skjutkraft/bärkraft. Jag håller inte alls med om att det blir skjutkraft efter galoppen, de första stegen (ibland längre beroende på hur duktig matte är:angel:) får hon mycket mera lätthet i stegen och kommer upp mycket mer med framdelen än vanligt. Bättre än ur samlade skritten som annars är det som funkar bäst. Det är säkert väldigt individuellt, men på Sol blir det så i alla fall. Men då krävs det ju också att galoppen varit mjuk och rullande, inte lång och framtung med passtakt!

Kan nog mycket väl vara så att han tyckte att han var klar. Har ridit flera lite äldre hästar som varit med ett tag inom turridning/ridskola. En del är nog rätt trötta på det och då har det varit en hel del såna reaktioner.

Min förra häst flyttade hit för att han inte trivdes i ridskolan och han var helt jäkla hopplös att få med sig ut själv. Han ville helst bara gå i hagen med kompisarna. Tog flera månader innan det släppte och vi kunde rida ut själva och ha kul! :) Så ta det inte för hårt, det kan säkert vara så att han tyckte att det räckte för dagen och ville gå tillbaka till stallet.

Jag kan säga att min gamla valack var betydligt envisare och tjurskalligare än mitt unga sto. :angel: Sol går otroligt lätt att övertala för det mesta. Har man sagt ifrån vad som gäller så går hon med på det. Gamlingen gav aldrig upp förrän han själv gick med på det, det handlade inte alls om vad jag gjorde utan helt plötsligt så kunde han gå med på vad det nu var jag bad om. Det var ingen idé att starta nån diskussion med honom, bara att hålla sig lugn och tydlig och inte ge vika. Förr eller senare så bestämde han sig för att gå med på det jag ville.

Ja läste jag hans reaktioner så var det när jag satt upp " Å nej! Inte en till, låt mig slippa, fy va tråkigt, jag vill ut i haaaaagen nuuuuu " Och jag ville motsatsen ;) Jätte sugen och ville inte alls vila! Jag vill att han ska tycka det är kul, vill ha roligt och träna tillsammans, vill att vi ska jobba båda två och att det ger oss båda något.. Detta är ju bara tråkigt och segt för oss båda :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 608
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA