Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Jag har en fråga till er allihopa:

Jag har fått kommentarer från flera håll om att det är bra att longera med gummiband som inspänning för att hjälpa till med formen. Jag har alltid varit väldigt skeptiskt till sånt så jag har inte använt något.

Men jag är inte den som är den, jag kan ändra min uppfattning om jag får rätt argument.

Vad säger ni? För eller emot inspänning och varför?

Å nog är han ledig :) Finns flera dagar tomma, turridningen är ju inte konstant :)

Hästar med problem är inspänning bra typ en häst med välutvecklad underhals som lätt spjänar emot.
Fasta inspänningar gillar jag inte hästen skall få ett val det gillar jag.
Gummisnodd är det enda jag använder om jag nu använder(äger inte ens ett idag då jag ej behöver)
Men då kan hästen självv älja att gå högt med huvudet... men det är såklart jobbigt och till slut kommer den ta ner huvudet och där slutar gummitygeln att inverka och blir då lös och hängandet= Behagligt för hästen.

Perfekt att jobba tillbaks rätt rygg och nackmuskler inför vidareutbildningen p en felriden häst.

Men gramantyglar och andra fasta hjälptyglar ser ja rött emot, samma som martingal.
Martingal måste vara det dummaste som finns enligt mitt tycke... skäms att jag en gång har haft ett sånt:o:crazy:

Men tvingar ner huvudet på en hopphäst som måste få ta upp huvudet för att kunna se och hoppa bra.:crazy:

Och att det förhindrar stegringar är bara skitsnack en häst kan resa sig högt och väl även med martingal.
Gramantygel kan förhindra resning om man drar in huvudet till bogen och lite mer därtill:crazy:

Men en rättriden häst utan några fel eller brister direkt klarar sig gott och väl med en lina i grimman de gånger man longerar tycker jag.
Och tömkör man har man ju tömmarna som kontrollerar huvudet om man nu vill de.

Och måste man ha martingal för att kunna rida en häst så är mitt tips att backa några steg och rid den inte tills den går att rida utan eller lämna iväg hästen på lite uppfostring.

Många säger att de måste rida med gramantygel eller vad det nu kan vara för hästen är så stark.. mitt tips... sälj hästen köp en som passar dig bättre som du inte fär för svag på.

Enda hjälpmedel jag tycker är oki är gummitygel(tillfälligt) spö och spårrar( för förlångd skänkel för långa ryttare) och inte för att sitta och hacka hål i sidorna.

Det är ialalla fall MIN syn på hjälptyglar idag.. för 15 år sedan var det inne med förbygel och graman och martingal samp pessoabett..
Alla hade det även jag. Då var jag oerfaren och ung.. Nu gammal och grå hahahah

Vad jag fått lära mig är martingal något man har i princip endast för att undvika att bli nockad :D Dvs på hästar som gärna kastar upp huvudet, och då så löst spänd att hästen kan dra upp huvudet högt, men tar emot innan huvet träffar ryttare ungefär ;) Bland de snällaste tyglar man kan ha eftersom den i princip aldrig inverkar, som jag lärt mig.

Fast hjälper den? Ofta ser man en hästen med högt huvud och en tygel som är sträckt som ett V mellan bettet och handen. Förstår ni hur jag menar?

Rent spontant är jag emot hjälptyglar, men kan ändå se poängen i det Niela skriver om att hjälpa en felmusklad häst på traven. Bara man är med och ser till att hästen inte går med bakbenen bakom sig.

Senast ändrad:

Fast hjälper den? Ofta ser man en hästen med högt huvud och en tygel som är sträckt som ett V mellan bettet och handen. Förstår ni hur jag menar?

Rent spontant är jag emot hjälptyglar, men kan ändå se poängen i det Niela skriver om att hjälpa en felmusklad häst på traven. Bara man är med och ser till att hästen inte går med bakbenen bakom sig.

Martingal hjälper inte det minsta mot att bli nockad.
En i ett gammalt stallet fick erfara detta det enda som händer när hästen slår upp huvudet med martingal är att det blir ett fruktansvärt tryck/ryck i hästens mun då tygeln viker soig som ett V precis som du säger.

Och det som mer hände var en bryten näsa!

Och detta skapar bara negativ obehag hos en häst som kan koppla ihop ryttare hinder eller vad den nu slår upp huvudet för med smärta.

tack och lov hände inget när jag red med martingal på den tiden då jag bara hade det för alla andra hade man skulel väl va inne som alla ungdomar vill vara.
Man ser upp till de äldre och erfarna som oftast hade martingal på den tiden.

Vad jag fått lära mig är martingal något man har i princip endast för att undvika att bli nockad :D Dvs på hästar som gärna kastar upp huvudet, och då så löst spänd att hästen kan dra upp huvudet högt, men tar emot innan huvet träffar ryttare ungefär ;) Bland de snällaste tyglar man kan ha eftersom den i princip aldrig inverkar, som jag lärt mig.

Tyvärr har den värre inverkan, en häst som verkligen slänger upp huvudet så pass högt att den knockar ryttaren vill jag påstå har ont någonstans det är inte normalt.

Dessutom ramar man in hästen det vill säga att hästen vänler sig att ha martingale som stöd, ett vanligt problem med häsatr som gått länge med martingal är att när amn väl rider utan så blir som otroligt vinkliga, det går inte att rida på rakt spår, att ställa ut och in bogen och rida på rakt spår blir svårt då hästen inte längre har sitt "stöd"
Martinggalsvingel kallar jag detta för!

Jag är ingen expert på martingal effekt, men det du beskriver går helt emot det jag sett. Rätt spänd inverkar martingal endast när hästen har huvudet extremt högt. Hästen har inget som helst stöd av tygeln.
Förväxlar du inte martingal med graman nu?

Men det är ju det vi beskriver när vi skriver att tygeln blir som ett v när hästen går för högt med huvudet. Går hästen i bra form märks inte martingalen av, men när hästen slår upp huvudet brukar det blir någon form av hävkraft när tygeln löper som ett v.
Jag kan mycket väl tänka mig att om hästen går i hög form och martingalen tar emot så kan den ta ett stöd utav den genom att ta spjärn emot den och fokucera ännu mer uppåt. Men det är bara spekulationer från min sida nu när jag tänker på det.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av martingal, men av det jag sett så verkar det inte som att hästarna känner att "nej nu har jag huvudet för högt så martingalen tar emot... bäst jag sänker huvudet" utan det blir någon form av dragkamp där ryttaren försöker dra ner huvudet med hjälp av martingalen och det blir stora spänningar på hästen.

Om hästen kan ta stöd på martingalet så är det för hårt spänt alternativt att man använder det fel.

Nu var mitt svar till Niela och inte till dig, jag kommenterade inte vad du skrev :).

Perfekt att jobba tillbaks rätt rygg och nackmuskler inför vidareutbildningen p en felriden häst.

Men en rättriden häst utan några fel eller brister direkt klarar sig gott och väl med en lina i grimman de gånger man longerar tycker jag.
Och tömkör man har man ju tömmarna som kontrollerar huvudet om man nu vill de.

Så oavsett om hästen är felmusklad eller rättmusklad så är det ok med en gummistropp?

Jag tycker ju inte att Sol är särskilt farlig, visst, hon går inte perfekt men hon går heller inte katastrof-illa.

Jag tror ju att det är bättre att det kommer bakifrån. Men samtidigt så känns det som att hon blivit så bekväm med sin raka hals. Den är inte särskilt hög, den är bara inte rundad. Men det gäller ju hela överlinjen.

Jag äger inga såna saker själv, och skulle inte gå och köpa det i första hand heller. Men om det kan underlätta för henne så är det såklart något jag skulle kunna överväga såsmåningom.

Hon är ju ingen stjärnkikare, som Jorunn var ibörjan när du hade henne. Inte någon näsrygg i lod heller, men nu börjar formen komma tillbaka allt mer i skritten (var lite jobbig ett tag) och jag tror bara det är en tidsfråga och träningsfråga innan den kommer i de andra gångarterna också.

Så frågan är om det är värt det?

Det jag undrar är väl kanske, gör jag henne en otjänst genom att låta henne gå i en lite friare form i de gångarterna hon inte orkar bära upp sig ordentligt än? Kan det göra att hon musklar sig fel istället så att det blir svårare för henne att hitta rätt form såsmåningom?

Knapplån!!

Hur hittar man SIN häst? Är ju många parametrar vid ett köp! Vad söker man som "ny"? Vill ha en stabil men utvecklingsbar kompis :) Vill inte ha sega sixten men inte vilda vera heller.. Smidig och snäll i all hantering är viktigt, ingen nervös typ.. Men inte så cool att han somnar heller ;) Kan lägga en hel del pengar bara det är rätt häst! Är ingen som vill köpa o sälja utan köper jag vill jag att han ska stanna livet ut! Jag vill hitta en vän i hästen.. Vill att vi ska ha kul ihop och letar hästen med stort H!! Hur väljer man sin vän? :)

Provrid, provrid, provrid! Låt ta tid, var beredd att åka en bit. Köp inte bara för att ni bli förälskade i hästen.

Man fastnar ju för vissa man ser, så vackra!! Vet ju vad jag vill möta när jag träffar en häst.. Pigga ögon och öron, den nyfikna vänliga blicken säger mig en hel del.. Möter jag inte "det" så är det inget för mig.. Men provridningar är en djungel det med, det är bråttom, många intresserade och man hinner inte med, jag vill gärna prova hästen vid fler tillfällen och det verkar svårt ibland.. Dom "bästa" går ju åt snabbt.. Sen.. Vad undviker man?

Tyvärr har den värre inverkan, en häst som verkligen slänger upp huvudet så pass högt att den knockar ryttaren vill jag påstå har ont någonstans det är inte normalt.

Dessutom ramar man in hästen det vill säga att hästen vänler sig att ha martingale som stöd, ett vanligt problem med häsatr som gått länge med martingal är att när amn väl rider utan så blir som otroligt vinkliga, det går inte att rida på rakt spår, att ställa ut och in bogen och rida på rakt spår blir svårt då hästen inte längre har sitt "stöd"
Martinggalsvingel kallar jag detta för!

Förstår inte var den "värre inverkan" kommer ifrån om den inte är för hårt spänd. Lagom spänd tar den inte emot det minsta lilla förräna hästan har huvudet bra högt upp. Givetvis är det inte BRA att hästen kastar upp huvudet, men exempelvis vissa gör det när de blir taggade och vill springa mot hinder, och att då ha en martingal som tar emot lite grann när huvudet hamnar som högst är knappast något hästen eller ryttaren mår dåligt av.

Hästen får inte något stöd alls från en martingal, den hänger ju bara löst i tyglarna så fort hästen har huvudet nedanför giraff-position:D i princip?

Håller med Gimlan, prova så många du kan, även om du inte har tänkt köpa just den hästen pga ålder eller vad som. Just den hästen kanske har någon kvalitet eller egenskap som du kommer på att du skulle vilja ha, eller som du absolut inte vill ha för den delen.

Jag hade en lååååång lista med önskemål, men egentligen var det bara några få som var riktigt viktiga. Sen gick jag på magkänslan resten.

Jag åkte låååååångt för att prova hästar, lite drygt 200 mil. Känns ju helt galet så här i efterhand, men helt klart värt det. Lite komiskt bara att jag efter att ha åkt 200 mil hittade min drömhäst 7 mil hemifrån. :rofl::angel:

Jag lärde mig att lita på magkänslan och att inte tumma på detaljer som jag egentligen tyckte var viktiga.
Ett hett tips när du provar hästar; SKRIV NER, FILMA, TA KORT!!! Så myckte du bara kan. Jag skulle egntligen filmat men kameran ville inte så det blev inte så. Jag skrev ner direkt efter när jag satte mig i bilen och skulle åka hem, allt som jag funderade på. Vad som kändes bra, vad som kändes mindre bra. ALLT!!!

Det var grymt mycket värt, men i slutändan så spelade det ingen roll. När jag hade provat Sol så brydde jag mig inte alls om den där jäkla listan och jag behövde inte skriva ner nåt. Jag hade kontakt med en ridkompis under hela resan och jag pratade med henne efter att jag hade provridit Sol också, och jag minns att hon sa "Men du... det låter ju faktiskt som att du redan har bestämt dig"
Då tänkte jag inte alls så, men när hon sa det så blev det så tydligt. Joo, vad fanns det att fundera på. Hur jag än försökte så kunde jag inte komma på något som helst negativt med Sol. :love::love::love: Och hon hade precis allt det där som jag hade skrivit upp som viktiga saker på min lista. (förutom möjligtvis exteriören då, men det var mindre viktigt:p )
Och allt det där som jag INTE ville ha var jag noga med att kolla efter, inget sånt heller.

Var inte rädd för att vara kräsen, om man vill ha en häst tills döden skiljer oss åt, eller åtminstone väldigt länge, så kan man inte tumma på vad man vill ha! Man ska ju trivas med den här individen väldigt länge.

Senast ändrad:

Eksem skulle jag undvika och även importer pga eksemrisken. Spatt. Sen tycker jag att du ska frångå det där första intrycket, det har väldigt lite betydelse i det långa loppet.
Jag har köpt en häst men hjärtat och en med hjärnan. Jag älskar dem båda - men den jag köpte med hjärnan är den som är betydligt bättre och mer potential. Sen tog det ett tag med hjärnhästen innan jag föll, men det kom en dg - precis som alla sa. Dessutom får man ofta mer för pengarna om man ser bortom färgen och mansvallet.
Och det är bättre att låta en och annan gå förbi än att fatta ett förhastat beslut.

Tack! :) Min lista är väl ordnad men det är säkert som du säger.. Magkänslan!! Jag har den känslan med min medryttarhäst! När jag inte är hos honom saknar jag honom så!! När man kommer till stallet är han så trevlig och go!! Pussar o kramar inga problem, mulen fram o nosa och gosa.. Snäll i allt man gör!! Men seeeeg i ridningen, det kan ju absolut vara mitt fel och inte hans! Tror ju dock att vi kan lösa ridningen framöver :) Han är bara bedårande och som en jättevovve :-D Han följer mig så sött när vi tar promenad, jag viker vänster o han efter osv.. Vill ha en sådan vän men kanske att ridningen flyter direkt :)

Man fastnar ju för vissa man ser, så vackra!! Vet ju vad jag vill möta när jag träffar en häst.. Pigga ögon och öron, den nyfikna vänliga blicken säger mig en hel del.. Möter jag inte "det" så är det inget för mig.. Men provridningar är en djungel det med, det är bråttom, många intresserade och man hinner inte med, jag vill gärna prova hästen vid fler tillfällen och det verkar svårt ibland.. Dom "bästa" går ju åt snabbt.. Sen.. Vad undviker man?

Jag förstår precis vad du menar, jag hade inte med det på min lista, men jag föll pladask för Sols vakna och pigga ögon. Hon såg så varm och glad ut! En sån som möter en med ett glatt gnägg när jag kom hem från några dagas frånvaro pga skola på annan ort.

Men samtidigt så älskade jag min gamling precis lika mycket, han var en sån där som stod och sov i stallgången och såg rätt tråkig ut. Men när man hade lärt känna honom så hade han den där glimten i ögat han också, det var bara det att den inte visades lika väl. Han kunde vara minst lika charmig och bedårande när man minst anade det.

De är lika underbara men på helt olika sätt. I längden tror jag att man ska satsa på en häst som ger en så mycket glädje och energi som möjligt och så lite frustration och olycka som möjligt. :)
Jag ville tex. inte ha en exemhäst eller import. Jag ville absolut inte ha en häst som inte gick att stanna till varje pris (bad att få provrida ute och med en annan häst så att den kunde galoppera både förbi mig utan att min häst drog med, och att de skulle kunna galoppera bakom, långt framför utan att min häst blev stressad och drog.
Ville såklart inte heller ha en sjuk eller skadad häst och stod på mig när en häst kändes fel, och vipps så visste de visst om en skada ändå. :o
Ville inte heller ha en häst som var svår att ta i hagen, eller som var allt för fet eftersom jag vet vad det kan föra med sig i långa loppet. Ville inte heller ha en slö häst som inte gick framåt. Ville framförallt ha en häst som kändes positiv och glad! :D

Glömde, kunna rida ut själv och i grupp utan problem.

(problemen har så lätt för att komma ändå förr eller senare, så varför köpa på sig problem)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 609
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar