Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Håller med Gimlan, prova så många du kan, även om du inte har tänkt köpa just den hästen pga ålder eller vad som. Just den hästen kanske har någon kvalitet eller egenskap som du kommer på att du skulle vilja ha, eller som du absolut inte vill ha för den delen.
Jag hade en lååååång lista med önskemål, men egentligen var det bara några få som var riktigt viktiga. Sen gick jag på magkänslan resten.
Jag åkte låååååångt för att prova hästar, lite drygt 200 mil. Känns ju helt galet så här i efterhand, men helt klart värt det. Lite komiskt bara att jag efter att ha åkt 200 mil hittade min drömhäst 7 mil hemifrån.
Jag lärde mig att lita på magkänslan och att inte tumma på detaljer som jag egentligen tyckte var viktiga.
Ett hett tips när du provar hästar; SKRIV NER, FILMA, TA KORT!!! Så myckte du bara kan. Jag skulle egntligen filmat men kameran ville inte så det blev inte så. Jag skrev ner direkt efter när jag satte mig i bilen och skulle åka hem, allt som jag funderade på. Vad som kändes bra, vad som kändes mindre bra. ALLT!!!
Det var grymt mycket värt, men i slutändan så spelade det ingen roll. När jag hade provat Sol så brydde jag mig inte alls om den där jäkla listan och jag behövde inte skriva ner nåt. Jag hade kontakt med en ridkompis under hela resan och jag pratade med henne efter att jag hade provridit Sol också, och jag minns att hon sa "Men du... det låter ju faktiskt som att du redan har bestämt dig"
Då tänkte jag inte alls så, men när hon sa det så blev det så tydligt. Joo, vad fanns det att fundera på. Hur jag än försökte så kunde jag inte komma på något som helst negativt med Sol.
Och hon hade precis allt det där som jag hade skrivit upp som viktiga saker på min lista. (förutom möjligtvis exteriören då, men det var mindre viktigt
)
Och allt det där som jag INTE ville ha var jag noga med att kolla efter, inget sånt heller.
Var inte rädd för att vara kräsen, om man vill ha en häst tills döden skiljer oss åt, eller åtminstone väldigt länge, så kan man inte tumma på vad man vill ha! Man ska ju trivas med den här individen väldigt länge.