Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hur ser hon ut framifrån? Om hon inte är väldigt bred så tycker jag magen ser ganska liten ut.

KL
Ni som har spattröntgat era, vad har det kostat på en höft? Funderar på att köra en koll på min 01:a.

Jag är ingen expert eller nåt men den hästen ser inte högdräktig ut. I mina ögon ser hon bara lite överviktig ut. Magen brukar ju liksom puta ut mer när de är dräktiga.
Om hon är så pass långt gången borde man ju dessutom kunna se/känna när fölet sparkar. Har ni känt nåt som rör sig därinne i magen?

Då sitter vi i samma sits:crazy:! Jag har exakt samma problem fast min har gått tre veckor över, kolla in mina inlägg i " Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012" under avel! Det kan vara så att hon inte blir så rund, visst är hon förstgångsföderska? Hon kanske helt enkelt planerar att baka lääänge till:p

Det var btw jag som var med Karin och hämtade Eyja! Det går jättebra för henne, hon töltar som en klocka nu:love:

KL
Ni som har spattröntgat era, vad har det kostat på en höft? Funderar på att köra en koll på min 01:a.

Jag minns inte exakt, men jag har för mig att det landade på runt 2000. Under 3000 i alla fall. Då tog vi 4 plåtar.

Precis vad jag befarar också, hon ser verkligen bara tjock ut, antagligen resultatet av att jag lät henne gå på fri tillgång i vintras för att hon skulle få lite extra hull inför dräktighetens senare hälft och digivande sedan. Jag trodde jag kände sparkar i våras, men det var nog tyvärr bara inbillning inser jag nu.

drekaflúga: Nämen hej, är det du :) Vad roligt att det går så bra med Eyja, jag tycker Karin borde uppdatera sin blogg oftare ;) Det är mycket riktigt hennes första föl, och som det ser ut nu verkar det inte bli något :( Jag har hoppats in i det sista, men tyvärr måste jag nog börja inse nu att fölet uteblir. Känns förbaskat trist eftersom jag gått och längtat i nästan ett år, det var ju till och med på grund av det här fölet som jag sålde Eyja. Man ska inte ta ut något i förskott antar jag :crazy:

Har hon fölat tidigare? Det är inte ovanligt att de går över tiden, och vissa kan gå från att se "tjocka" ut till högdräktiga på bara några dagar. Var de bombsäkra på datum när hon blev ultraljudad? Handbetäckt? Om ljuvret ändå börjar fyllas upp skulle jag tro att hon är dräktig fortfarande men att datumet kanske är fel satt plus att hon går ordentligt över tiden. Förra året gick vårt ena sto tre veckor över tiden och det var inget märkligt med det.

Nej det är hennes första föl. Datumet är inte bombsäkert, men jag tycker ändå det borde synas i alla fall lite iom att hon i nuläget borde vara så pass långt gången. Har förstått att de fyller juvret lite till och från när de är skendräktiga och är rädd att det är det, det rör sig om :crazy:

Jag tror du ska ta det lite lugnt ;)
Min förstföderska såg ungefär likadan ut någon vecka före fölning. Därefter exploderade hon lite i storlek, och fölade bara några dagar efter. :)

Har dessutom för mig att hon i princip inte fyllde juver förrän någon dag för fölning.

Senast ändrad:

Ja, du har nog rätt. Men jag vågar liksom inte hoppas längre, pessimist som jag är :crazy:

Jasså? Hur länge är det "normalt" att förstföderskor går över förresten?

Här är några andra nya bilder på hennes mage:
IMG_2481.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2307.jpg

Den sista är från april, men magen har inte växt på bredden sedan dess, vad jag kan se. Magen har liksom inte "trillat ner" som den gör på dräktiga ston utan hon har mer formen av en tunna.

Fast hon ser ju rätt bred ut.
Min kompis försföderska gick ganska precis tolv månader förra året. Ut kom en STOOOR frisk hingstunge :)

Vad bra att du tycker det! Jag hoppas att jag bara är hemmablind :o Hon är dock rätt kraftig hela hon, dessvärre är det inte bara benstomme...

Jag tycker hon ser dräktig ut. En månad över tiden är inte ovanligt. Och är datumet inte helt hundra, så vet man ju faktiskt inte hur mycket "över tiden" hon faktiskt är. Ljuvret kan fyllas på väldigt snabbt också. Ta det lugnt, snart kommer det en liten fölis ska du se :)

Har hört talas om många ston som ser ut som din med halvfyllt ljuver osv och går över tiden innan de fölar, men där det kommer ett föl till slut, men aldrig om någon som varit skendräktiga och fyllt ljuver och sett så dräktiga ut som din.

OK, då får jag ha is i magen ett tag till då, tack för synpunkterna :) det är många som påpekat att hon inte ser dräktig ut, därav min ökade oro.

Isa var inte större hon inför sin fölning för ett år sedan.

Isa var vidrig igår när jag red henne. Kändes helt OK när jag skrittade av gårdsplanen och fattade trav efter en stund.. Då upptäckte hon min regnjacka (det var inte precis vackert väder igår) och flippade ut. Det tog inte mer än drygt 100 meter att få stopp på henne vilket får anses bra. Då var det bara att vända och ta ett pass i paddocken i stället. Tog ett bra tag innan hon blev kontaktbar, red en del i trav och fick till slut fram avslappningen i traven och avslutade då.
Jaja, hon har varit trevlig de senaste veckorna så jag ska inte klaga för mycket. Får ta ytterligare ett par paddock-pass innan jag rider ut igen nästa gång, för att "tvinga" fram avslappningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar