Det kan han, han gör det i hagen nämligen.Menade inte så seriöst, typ bara testa om han vill galopphera i högervarv öht
Men jag gick faktiskt upp direkt och provade. Min häst har svårt för spön, och han har inte longerats nånting nästan. Skritt och trav gick bra men när jag bad om galopp ville han först inte, sen exploderade han och kastade sig ut ur volten. Jag blev inte förvånad, såhär reagerar han alltid när han utsätts för tryck som han inte förstår eller inte tror att han klarar av. Han ballar ur helt enkelt.
Hur som helst gjorde jag om det några gånger, berömde små saker och till slut kunde han fatta galopp i båda varv, även om han bara galopperade ett par språng åt gången och det var inte vackert. MEN, han fattade vänster galopp i vänster varv och höger galopp i höger varv helt klockrent, oavsett hur obalanserad han var. Mao - det har att göra med ryttaren på ryggen. Min ryggveterinär trodde att det berodde på att jag är sned och sitter snett. Christofer trodde att det är en grej han har fått för sig. Kanske är det både och, för sne är jag. Men han gör ju samma sak under andra ryttare så det sitter nog delvis i huvudet på honom.
Tack för att du satte mig i en annan infallsvinkel. Nu känner jag att jag vågar tro på att det går. Dessutom jobbade vi en hel del med longering och groundwork vilket var på tiden och jag tog tag i bogförflyttningarna som jag inte haft nån lust att jobba med, vilket resulterade i att jag fick en häst som faktiskt gjorde riktiga slutor i båda varven med mig framför OCH bredvid. I longeringen var det fortfarande för svårt att koppla. Han är i ett helt annat mode där, där betyder nästan alla signaler SPRING eller "nu jäklar!", han tänker inte i det läget han bara reagerar. Men vi kommer dit, han började tänka idag faktiskt, annars hade han aldrig fattat galopp och svarat på halt så fint som han gjorde. Övning ger färdighet. Kul var det!