Det där med att plötsligt bli rädd är du inte ensam om
@pink_angel. Det verkar drabba många när man blir vuxen, råkar ut för nåt eller som jag - får barn och vilar från ridningen ett tag = tappar muskler och balans.
Jag kände mig osäker länge efter att jag fått mina barn. Jag red inte heller så mkt så det bidrog ju att jag inte kunde hålla balansen, inte orkade rida speciellt långt innan jag kände att jag tappade kraft. Men det gick över ju mer jag red. När man hittade balansen igen så kom det andra också. Hoppas att du snart känner dig stabil i sadeln igen.
Kul att det går bra @lo (kan inte tagga dig?)... Jag såg att det är riktigt fullt hos dom, hela 2017 verkade fullbokat när jag kollade. Roligt att du fått plats!
Igår uträttade vi stordåd. För första gången fattade vi galopp, galopperade och saktade av i balans! - i en stabil, jämn, låg och avslappnad form på lös tygel. 3 ggr! Bara några språng i galoppen, kanske 3-5 st, men ändå. Han har alltid ryckt upp huvudet direkt efter fattningen och galopperat spänt, sen brutit av i stötig trav några steg innan jag lyckats samla ihop honom, hitta balansen och återgå till avslappnad, låg form. Så det var ett stort framsteg som jag medvetet jobbat mot i ett par veckor nu. Blev väldigt förvånad när det hände.
Har nu en undring. I nuläget fattar han fortfarande endast vänster galopp med ryttare. Vid hand har vi inte kommit till galoppen än men han fattar höger galopp i hagen när han springer med kompisen. Han är genomgången flera ggr och är jättefin i kroppen, ser inte ut att ha några fysiska hinder för galoppen men jag sitter över lite på höger sida i min sits så jag är sned tyvärr. På kursen för Christofer fattade han höger galopp av misstag en gång, när han inte skulle fatta galopp alls, men när jag väl försökte fatta höger tog han bara vänster som vanligt. Vad tror ni - ska jag fortsätta att jobba med vänster galopp eller ska jag återigen lägga ner galoppen helt? Jag känner att jag vill stärka galoppen och han tycker om själv att galoppera och fattar gärna galopp ur både skritt och trav. Men som sagt bara vänster. Jag har struntat i galoppen i flera år pga detta men det ha gjort ngn nytta. Han har bara fått en sämre vänstergalopp, inte blivit bättre i höger.
han är oliksidig på så sätt att han i vänster varv tenderar att falla ut lite med baken - mot öppna. I höger varv är det tvärt om, där tenderar han att falla ut med bogen, eller gå mot sluta. Inte mycket alls, det är inte så att det inte går att korrigera eller att det syns, men jag måste ha det lite i tanken när jag rider.