Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marty Där ser man, tyckte det kändes tidigt. Tänker på min honkatt som var mini när hon kom hit 12-14 veckor gammal (minns inte nu), vägde bara 800g, känns som det hade varit väldigt svårt att kastrera en så liten plutt.

Men funkar det så varför inte egentligen, så länge katten inte påverkas av det.
Man brukar ju dock säga att kattungar ska väga över 1 kg innan de lämnar mamman, och därmed kastreras de när de väger ca 1 kg. Det är ju alltid en risk med operation, men vid 12-14 veckors ålder så är de ju ändå rätt stora. :)

Jo det vet jag, tror de som hade henne inte var medvetna om hennes vikt ärligt talat, vägde henne dagen efter hon kom hem till oss och vägde väl strax över 800g då. Vägde henne och hennes mat dagligen under en tid efter för att se att hon verkligen åt bra och växte, åt sitt torrfoder dåligt i början men gav mer blötmat istället och då växte hon på sig, tror hon dubblade vikten på 1 månad eller nått sånt. Nu ligger hon runt 3kg ungefär, snart 1år gammal (fyller 27mars) och lär nog inte växa mer, känns iaf väldigt klar i kroppen :)

Hankatten däremot vägde nog runt 1,3kg när vi hämtade honom 14 veckor gammal, tyckte han vägde dåligt och visade sig han hade mask (skulle vara avmaskad enligt tidigare ägare, men icke) så blev avmaskning och då växte han rejält. Nu väger han runt 3,5kg och han är född någon gång i mitten/slutet på juni, och känns långt ifrån klar i kroppen. Fortfarande väldigt mycket kattunge över honom och lite gänglig, så gissar han blir en hel del större. Inte könsmogen ännu heller, honkatten började löpa redan när hon var typ 5 månader.

Är det för tidigt att gå över till adult foder efter att katten kastrerats? Hon är 6mån nu och vi har ca 2,5kg kvar av applaws kitten. Har även en 2åring hemma som ätit kitten sen vi fick hem lillan. Dom äter mestadels blötfoder men har fri tillgång på både torrt och blött.

När vi hämtade efter kastreringen skulle någon skötare visa oss royal canin dietfoder som jag avvisade direkt, inte så populärt :p

Hon vägde för övrigt 2,2kg då, gizmo vägde 3,8! Lite skillnad :D

Är det för tidigt att gå över till adult foder efter att katten kastrerats? Hon är 6mån nu och vi har ca 2,5kg kvar av applaws kitten. Har även en 2åring hemma som ätit kitten sen vi fick hem lillan. Dom äter mestadels blötfoder men har fri tillgång på både torrt och blött.

När vi hämtade efter kastreringen skulle någon skötare visa oss royal canin dietfoder som jag avvisade direkt, inte så populärt :p

Hon vägde för övrigt 2,2kg då, gizmo vägde 3,8! Lite skillnad :D
Man brukar säga att katten ska äta kattungefoder fram till 1 år. Men sen finns det ju sorter som enligt tillverkaren fungerar till både kattungar och vuxna. Exempelvis Orijen kör ju så, men det finns andra också.

Man brukar säga att katten ska äta kattungefoder fram till 1 år. Men sen finns det ju sorter som enligt tillverkaren fungerar till både kattungar och vuxna. Exempelvis Orijen kör ju så, men det finns andra också.

Ja jag vet, men tänker att nu när hon är kastrerad kanske det inte "gör" något med applaws vuxenfoder. Eller hon behöver fortfarande så mycket mer protein och fett som det är i kattungefodret?

Ja jag vet, men tänker att nu när hon är kastrerad kanske det inte "gör" något med applaws vuxenfoder. Eller hon behöver fortfarande så mycket mer protein och fett som det är i kattungefodret?
Jag hade fortsatt med kattungefoder eftersom hon fortfarande är kattunge, med eller utan livmoder. Men jag vet inte vad som är "rätt" egentligen.

Kollar man energiinnehållet är skillnaderna mycket små så det är nog inte så avgörande vad man väljer, bara man väljer ett bra foder.

Kollar man energiinnehållet är skillnaderna mycket små så det är nog inte så avgörande vad man väljer, bara man väljer ett bra foder.

Dom äter applaws. Tänker just att redan nu gå över till adult så hon inte lägger på sig en massa nu när hon är kastrerad..

Ja jo det är ju sant, behöver hon alltså så mycket extra protein och fett som det är i ett kattungefoder fortfarande även om hon är 7 månader?
Jag hade fortsatt och hållit koll på hullet, hellre det än att katten inte för tillräckligt, typ. Sen är det som sagt inga jätteskillnader så är säkert ingen fara med varken det ena eller det andra, men det är såhär jag hade resonerat :)

Hmm, tittar på transportburar just nu.. Den vi har klagade Alice i förra sommaren tills jag lade en filt över så hon inte såg åt sidorna och öppnade luckan och hon kunde ha framtassarna över kanten, så jag tänkte att den ska åtminstone vara lite större. Måste mäta den innan jag klickar på köp-knappen! Och så är den ganska gammal ändå :angel::p

Tittar på dessa:
1)
353485_tb_feria_gr4_01_08_2013_dsc2105_2.jpg

Fördel: 67 cm i längden (storlek S), ser ut att vara ok att få åtminstone ett par fingrar mellan gallren på sidorna, dörren går att öppnas åt båda hållen
Nackdel: 47 cm i höjden (storlek S) så kanske för hög för att vara praktisk då den brukar ligga i baksätet O_o
2)
5411388326005.jpg

Fördel: Luftspringorna på sidorna sitter väldigt bra till då jag brukar sitta vid buren och då kommer Alice mest bara se mig (eller min tröja :p), finns i olika storlekar (49, 56 eller 60,5 cm i längd), kostar bara 179 kr
Nackdel: Svårt att klappa henne i :down:, lite tråkig
3)
293337_catit_transportbox_whitetiger_black1_0.jpg
/
293336_catit_transportbox_white_tiger_08_2012_1.jpg
(vitt kanske är bäst med tanke på värmen om somrarna?)
Fördel: Finns lucka ovanpå för att klappa henne :up:, 57 cm i längd, kostar bara 199/169 kr just nu, annorlunda design, skålar för mat och vatten, ränna i botten om hon skulle råka kissa, kan användas med axelrem (ingår dock ej)
Nackdel: Många lufthål men går åtminstone lätt att täcka över med en handduk om det behövs
4)
7252c1ed33b58771d9b5fb404d1be317.jpg
(gick inte att kopiera den större bilden :meh:)
Fördel: Öppningsbart tak, 50 cm i längd, lufthål bara i taket (förutom dörren såklart) vilket kanske får henne att känna sig lite tryggare då hon bara ser upp i biltaket :up:, har 100 kr i rabatt hos det företaget fram till 28 feb :p, snygg design, 50 cm i längd
Nackdel: Handtagen kanske ser lite veka ut O_o, inte i lager och beräknad tillökning finns inte.

Det var bra att få rada upp dem så här :D
Känner mig lite klarare på att det inte blir nummer 1 iallafall, den är nog för stor :o Men ska mäta våran gamla kattbur också. Jag tror att jag tvekar mellan nr 2 och 3 ... fast nummer två är så trååkig :p

Edit: Fast fan om det inte blir nummer tre trots allt :o:angel: Eller vet ni någon bättre?

Edit nr 2: Fast nu hittade jag den här
nur_bei_uns_1000x1000_se_2.jpg

eller den här
9292_trixie_korbhoehle_1.jpg

:d
Fan också :D

Senast ändrad:
@Asko Kolla upp den blåa halvmjuka transportburen som finns på Rusta. Jag ser hur många katter som helst komma i en sån till utställningar.
Hade köpt den själv för längesen om den varit svart.

@Asko Jag har den sista du visade, alltså den runda i naturfärgat trä. Har den alltid framme då katterna gillar att sova där i på en fleecefilt. Rekommenderar den varmt då mina katter tycker riktigt bra om den, och själva luckan fram har rejäla glipor i gallret som man kan klappa genom, den är även luftig men inte så de ser ut som genom vanligt galler. Snygg är den också :love:

När vi hämtade honkatten hade hon aldrig åkt bil innan, jamade lite i början, så klappade och myste med henne, tog inte lång tid innan hon sov djuuupt. Hankatten hade heller aldrig åkt bil, han som var livrädd för bilar sen innan sa inte ett ljud, bara tittade sig runt och lade sig och sov :love:

@Asko
Jag har nr 3 (den svarta) och kan inte komma på något direkt negativt med den. Visserligen är öppningen till grinden något motståndskraftig när den ska öppnas/stängas, men å andra sidan är det ingen risk att grinden går upp av sig självt (vilket kunde hända med en äldre modell jag testat i andra sammanhang). Om det är väldigt kallt ute kan jag täcka över buren med en filt för att det inte ska dra för mycket, annars tycker jag det är bra med en välventilerad bur. :)

@Asko Kolla upp den blåa halvmjuka transportburen som finns på Rusta. Jag ser hur många katter som helst komma i en sån till utställningar.
Hade köpt den själv för längesen om den varit svart.
Tack för tipset men jag undrar om den inte är för "genomskinlig" för Alice, jag tror att hon gillar bäst när hon inte kan se så mycket åt sidorna. Ock så inbillar jag mig att den ser lite vek ut :o

@Asko Jag har den sista du visade, alltså den runda i naturfärgat trä. Har den alltid framme då katterna gillar att sova där i på en fleecefilt. Rekommenderar den varmt då mina katter tycker riktigt bra om den, och själva luckan fram har rejäla glipor i gallret som man kan klappa genom, den är även luftig men inte så de ser ut som genom vanligt galler. Snygg är den också :love:

När vi hämtade honkatten hade hon aldrig åkt bil innan, jamade lite i början, så klappade och myste med henne, tog inte lång tid innan hon sov djuuupt. Hankatten hade heller aldrig åkt bil, han som var livrädd för bilar sen innan sa inte ett ljud, bara tittade sig runt och lade sig och sov :love:
Oh vad bra då kan jag fråga dig! Är de verkligen så runda i botten? Måttbeskrivningarna är lite förvirrande nämligen. Ibland när vi åker ned till sommarstugan så är det fullt i bilen och då brukar vi ha buren på mittensätet där bak med två pers sittandes på varsin sida av den. Skulle det även gå med den här buren eller är den för rund för det tror du? :nailbiting:
Du säger att de inte ser ut som genom vanligt galler, det var det jag oroade mig lite över då min Alice inte gillar att kunna se ut för mycket.

Kanske skulle tillägga att jag har mellanstorleken. Det kanske är lite trångt för mina två katter om man skulle åka på en längre resa, men jag åker bara till veterinären då och då så det gör inte så mycket (de tränger ändå ihop sig tätt tätt :p ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
432
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama