Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Asko Nja den är lite oval i formen i botten, mätte lite fort nu, men hade två katter som prompt skulle in i den såklart. Men på längden fick jag den till ungefär 50cm och mätt på mitten blev den 40cm. Mätte alltså botten, är alltså lite bredare än djup om du förstår hur jag menar :p

Tillägg: Att tänka på är dock att det är trä i botten med, så skulle de kissa går det ju igenom. Men jag har löst det genom att ta en gammal badrumsmatta med sån plast i botten och klippte ut till en oval med några cm marginal på sidorna. Har även alltid en filt där i som de kan gosa ner sig i om de vill :)

@Asko
Jag har nr 3 (den svarta) och kan inte komma på något direkt negativt med den. Visserligen är öppningen till grinden något motståndskraftig när den ska öppnas/stängas, men å andra sidan är det ingen risk att grinden går upp av sig självt (vilket kunde hända med en äldre modell jag testat i andra sammanhang). Om det är väldigt kallt ute kan jag täcka över buren med en filt för att det inte ska dra för mycket, annars tycker jag det är bra med en välventilerad bur. :)
Super, då kan jag fråga dig också! :)
Du har den svarta, du upplever inte att den blir för varm om somrarna? Tänker på att vi åker bil då i ett par timmar, vore katastrof om det blev för varmt också :crazy:
Åt vilken sida öppnas dörren? :o
Det är ju fullt med ventilationshål, hur stora är de? Alltså, hur mycket ser katten ut genom dem?
Hur är hålet/luckan där man kan klappa katten genom? Hur stor är den? Tänker på att om den är väldigt trång så kan det bli knepigt om jag sitter sidavidsida med buren :grin:

@Asko Nja den är lite oval i formen i botten, mätte lite fort nu, men hade två katter som prompt skulle in i den såklart. Men på längden fick jag den till ungefär 50cm och mätt på mitten blev den 40cm. Mätte alltså botten, är alltså lite bredare än djup om du förstår hur jag menar :p
Skulle ju kunna ha den åt "fel" håll, med dörren mot mig.
Men det låter lite väl trångt om den skulle stå på mittensätet :(

Jag brukar oftast sätta den i knät faktiskt och ha dörren mot min mage eller ha som du säger med den åt fel håll på sätet bredvid så dörren är mot mig.

Du kanske kan testa att ta nått som är 40cm brett och sätta på sätet för att se hur det blir? Men misstänker med att det nog blir väl trångt. Tråkigt för den är väldigt populär hos mina katter, sist jag var hos vet så tyckte veterinären buren var otroligt snygg, flera som frågat vart jag köpt den av den anledningen :p

Tillägg: Att tänka på är dock att det är trä i botten med, så skulle de kissa går det ju igenom. Men jag har löst det genom att ta en gammal badrumsmatta med sån plast i botten och klippte ut till en oval med några cm marginal på sidorna. Har även alltid en filt där i som de kan gosa ner sig i om de vill :)
Såg inte tillägget förrän nu, bra poäng! Du hade ju en rätt så bra lösning men det tåls att tänka på.
Det kanske var lite mera negativt än positivt för mig med de burarna, synd för de är ju så himla snygga :angel::p

Jag brukar oftast sätta den i knät faktiskt och ha dörren mot min mage eller ha som du säger med den åt fel håll på sätet bredvid så dörren är mot mig.

Du kanske kan testa att ta nått som är 40cm brett och sätta på sätet för att se hur det blir? Men misstänker med att det nog blir väl trångt. Tråkigt för den är väldigt populär hos mina katter, sist jag var hos vet så tyckte veterinären buren var otroligt snygg, flera som frågat vart jag köpt den av den anledningen :p
Jag veeeet :arghh::grin:
(att den är otroligt snygg alltså :p)

Super, då kan jag fråga dig också! :)
Du har den svarta, du upplever inte att den blir för varm om somrarna? Tänker på att vi åker bil då i ett par timmar, vore katastrof om det blev för varmt också :crazy:
Åt vilken sida öppnas dörren? :o
Det är ju fullt med ventilationshål, hur stora är de? Alltså, hur mycket ser katten ut genom dem?
Hur är hålet/luckan där man kan klappa katten genom? Hur stor är den? Tänker på att om den är väldigt trång så kan det bli knepigt om jag sitter sidavidsida med buren :grin:

Jag har som sagt inte haft tillfälle att testa den under längre perioder, men med tanke på att hålen är rätt stora kan jag inte tänka mig att den skulle bli mer varm än de med mindre lufthål. Hålstorleken är lite varierande över buren, men från ca 0.5 cm till 1 cm är de, så de går helt klart att se ut igenom ganska bra (jag ser i vart fall delar av katterna utifrån ;)

Gångjärnen sitter på burens högra sida, så den öppnas från vänster blir det väl? :o Trodde först att det gick att flytta öppningen till andra sidan, men det verkar inte gå vid en närmare koll.

"Klapphålet" är ca 13.5 x 7.5 cm stort och ganska lättöppnat, och det är den luckan som sitter längst fram. Den andra innehåller mat/vattenskålar och går inte att nå katterna genom. Jag har faktiskt undvikit att öppna klapphålet när katterna är i den pga mina är extremt rymningsbenägna. Socker försöker med alla medel att ta sig ut vid varje öppning som ges. :p

Jag har som sagt inte haft tillfälle att testa den under längre perioder, men med tanke på att hålen är rätt stora kan jag inte tänka mig att den skulle bli mer varm än de med mindre lufthål. Hålstorleken är lite varierande över buren, men från ca 0.5 cm till 1 cm är de, så de går helt klart att se ut igenom ganska bra (jag ser i vart fall delar av katterna utifrån ;)

Gångjärnen sitter på burens högra sida, så den öppnas från vänster blir det väl? :o Trodde först att det gick att flytta öppningen till andra sidan, men det verkar inte gå vid en närmare koll.

"Klapphålet" är ca 13.5 x 7.5 cm stort och ganska lättöppnat, och det är den luckan som sitter längst fram. Den andra innehåller mat/vattenskålar och går inte att nå katterna genom. Jag har faktiskt undvikit att öppna klapphålet när katterna är i den pga mina är extremt rymningsbenägna. Socker försöker med alla medel att ta sig ut vid varje öppning som ges. :p
Jag sitter oftast till höger om buren så om jag uppfattat saken rätt (beror ju på från vilket håll du tänker på när du säger höger och vänster :p) så låter ju buröppningen utmärkt!
Vet dock inte varför jag inbillar mig att den vita ser svalare ut än den svarta ... Svårt.
Låter bra med klapphålet, jag har tyckt synd om min Alice när hon kråmat sig mot mig i den och så når jag bara med ett finger eller två :(
Måste bara mäta den gamla först, annars låter det ju som att det blir den :banana::bow:
Och bestämma mig angående färg :cautious::nailbiting:

Nu kanske det blev fel med buröppningen... Alltså öppningen blir till vänster om buren, som illustreras via min fina paint-bild. :p

bur.jpg

Vitt blir nog svalare om solen ligger på, annars borde det väl inte spela någon roll tycker jag.

Nu kanske det blev fel med buröppningen... Alltså öppningen blir till vänster om buren, som illustreras via min fina paint-bild. :p

bur.jpg

Vitt blir nog svalare om solen ligger på, annars borde det väl inte spela någon roll tycker jag.
AH, typiskt, alltid åt fel håll :p

Nu hittade jag skillnaden mellan vitt och svart när jag skulle visa för mamma vad jag tittade på, den vita är mindre än den svarta! Tur att jag upptäckte det innan jag bestämde mig för vad jag skulle köpa..!

(@Flavor ) Jag pratade lite med mamma om vilka kattburar jag tittade på, visade den vita/svarta plastburen och sedan videkorgen och ... hon gjorde inte det lättare för mig, hon liksom fnös åt mina funderingar huruvida den skulle få plats i baksätet. Det löser ju sig :p Inte fnös hon åt priset heller, utan tyckte t.o.m att jag kanske skulle ta den största (och dvs dyraste) :o

Alltså blev jag bara mera osäker :arghh::grin:
Fast den där videkorgen vore verkligen snygg ... argh :arghh:

@Asko
Jag beställde nr 3 när jag fick hem gizmo för 1,5 år sedan, dock hade den pajat under frakten och var slut hos återförsäljaren så jag fick pengarna tillbaka och slängde den :D Ingen direkt hjälp dock haha!

Mätte den gamla buren idag, och hoppsan - den var mindre än jag trott :angel: 40 cm lång och ca 25 cm bred, inte undra på att Alice klagade på att den var liten - spontanmätte henne lite efteråt och hon var ca 45 cm lång där hon stod :angel:

Så det blir nog bra med vilken bur som helst som är 50 cm och uppåt lång :p

Frågan är bara om hon skulle trivas bäst att kunna rulla ihop till en "boll" eller ligga mera utsträckt ... Hon ligger mest utsträckt här hemma men då blir hon ju typ 70 cm lång :p Hon ligger ju ihoprullad också så det är inte så att hon aldrig gör det iallafall.
Ugh, att man inte kan fråga henne! :p
Fast då skulle hon väl istället säga att hon inte vill åka bil ... alls! :grin:

Jag tror att jag har bestämt mig för en videkorg! Tror att jag kommer ångra mig annars :D Återstår bara att bestämma mig för vilken :nailbiting:
BEHÖVER HJÄLP, jag tvekar mellan dessa två:
283327_aumueller_korbhoehle_wei_1_02_2012_8.jpg

419 kr
B 50 x D 39 x H 44 cm

ELLER

191327_aumueller_korbhoehle_dunkelbraun_03_2012_5.jpg

319 kr
B 56 x D 38 x H 47 cm

Ja, ni läste rätt den större är billigare än den mindre, antagligen pga färgen :grin: Vore ju skitsnyggt med en vitt katt i en mörk korg visserligen ... men en vit korg är rätt snygg också. Hon får plats i båda iallafall.
Detta gäller alltså katten i avataren, vilken tycker ni är snyggast? :angel: Och vilken skulle ni själva ta? Varför?

Den ska följa med till veterinären, till sommarstugan (resan tar ca 2 timmar) och gärna kunna användas i många år till - typ till nästa katt också. Just nu med bil, men vore ju bra att kunna ta med på buss och tåg också..

@Asko
Den mörka :love: Inte minst för att den är större, också för att det kommer bli läckert med en ljus katt i :D
:nailbiting:
Beslut, beslut, jag avskyr beslut! :arghh:

Jag jublade förra veckan när jag skulle köpa en lampa och skulle välja mellan två färger när de sa att den ena färgen var slut, jag behövde ju inte bestämma färg då! Blev rejält lättad och nöjd då :D

Jag har ju också tänkt mig en videkorg sedan länge och då tänkt mig en mera naturfärgad sådan, men nu när jag sett den vita är jag rädd att jag ångrar mig .. :nailbiting:

:nailbiting:
Beslut, beslut, jag avskyr beslut! :arghh:

Jag jublade förra veckan när jag skulle köpa en lampa och skulle välja mellan två färger när de sa att den ena färgen var slut, jag behövde ju inte bestämma färg då! Blev rejält lättad och nöjd då :D

Haha!
Bara en tanke;
Får katten plats att ligga i buren? Bara på längden eller? Inte så som dom ligger i en normal avlång bur med huvudet mot öppningen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama