Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har vi varit hos veterinären igen. Ultraljud på njurar och urinvägar, allt såg jättefint ut. Tydligen väldigt fina njurar för en 9-årig katt. Däremot tog det lång tid för sederingen att verka, Sessan skulle INTE somna och därmed basta! Till slut fick hon ge sig och blev totalt förödmjukad genom att få ligga på rygg och bli rakad på magen. Uppvakningssprutan hann knappt verka innan hon satt upp igen. Knäppis. Urinprov togs också, det får vi svar på om 2-3 dagar.

Veterinärerna tror mest på stress... Vilket väl inte är helt otroligt med tanke på hur relationen är mellan katterna just nu. Men ett mycket svårare problem att lösa än en fysisk åkomma...

Då har vi varit hos veterinären igen. Ultraljud på njurar och urinvägar, allt såg jättefint ut. Tydligen väldigt fina njurar för en 9-årig katt. Däremot tog det lång tid för sederingen att verka, Sessan skulle INTE somna och därmed basta! Till slut fick hon ge sig och blev totalt förödmjukad genom att få ligga på rygg och bli rakad på magen. Uppvakningssprutan hann knappt verka innan hon satt upp igen. Knäppis. Urinprov togs också, det får vi svar på om 2-3 dagar.

Veterinärerna tror mest på stress... Vilket väl inte är helt otroligt med tanke på hur relationen är mellan katterna just nu. Men ett mycket svårare problem att lösa än en fysisk åkomma...
Har ni funderat på att testa zylkene? Tänker om det går att ge under en period för att minska stressnivån. Kanske hos båda?

Har ni funderat på att testa zylkene? Tänker om det går att ge under en period för att minska stressnivån. Kanske hos båda?

Jag har funderat på det men tänkte att det var mest för typ om man behöver lugna ner katten för transportering eller liknande? Kanske får läsa på lite.

Nu är vi hemma igen. Tack och lov för direktreglering! Fick betala 1173 kr för både dagens och fredagens besök, egentliga summan strax över 6900 kr :crazy: Sessan är lite trött och vill vara nära. Slagen hjälte. Tesla fick flytta in i sovrummet igen och känner sig ensam. Matte känner sig ganska överkörd och ska få i sig lite mat.

Jag har funderat på det men tänkte att det var mest för typ om man behöver lugna ner katten för transportering eller liknande? Kanske får läsa på lite.

Nu är vi hemma igen. Tack och lov för direktreglering! Fick betala 1173 kr för både dagens och fredagens besök, egentliga summan strax över 6900 kr :crazy: Sessan är lite trött och vill vara nära. Slagen hjälte. Tesla fick flytta in i sovrummet igen och känner sig ensam. Matte känner sig ganska överkörd och ska få i sig lite mat.
Eftersom dom marknadsför det med att man kan använda det vid förändringar (flytt till ny bostad/bebis etc) så antar jag att det går att använda en period. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall :)

För att lätta upp lite i stämningen här i tråden tänker jag göra lite :bump: :bump: :bump: -smileysar, för nu är det inte många dagar kvar innan jag får hämta min chokladkatt :D

Åh fy fick du själv plocka bort stygnen? :eek: Hade jag inte klarat! :crazy:

Tror nog vetten förstod att jag skulle klara det, jag hade jobbat hos hans granne med kossor och sprutat dem vid behov. Är så ledsen att den veterinären slutat (pga ålder) för han var fantastisk med djuren och hade aldrig bråttom. Kanske inte lika bra med människor med det struntade jag i ;)

I dagarna har jag också lärt mig att man klarar mer än vad man tror :(

Åh fy fick du själv plocka bort stygnen? :eek: Hade jag inte klarat! :crazy:
Har alltid fått ta stygnen själv på både katt och häst när det inte varit stygn som löser upp sig själv. Trodde det var så överallt :)? Visst brukar de säga att man får komma in och ta bort dem om man vill, men jag tycker det brukar gå bra. Var bara min häst i somras som inte var så glad att ta bort stygn på hennes onda knä. Det var en pärs ;)

Lillan kastrerades ju igår, tratten fick hon av sig redan i bilen påväg hem. Tar ungefär 2sek då den är för stor. Vi provade med en body som verkar okej, dock hade hon tagit sig ur den inatt. Hon är inte på såret spec. mycket, bara om hon tvättar sig så tvättar hon överallt. Hur mycket är "okej"? Ingenting alls? Orolig för infektionsrisken.. När vi är hemma är hon utan någonting för då har vi koll men på natten behövs ju något eftersom vi inte kan säga till henne då..

Lillan kastrerades ju igår, tratten fick hon av sig redan i bilen påväg hem. Tar ungefär 2sek då den är för stor. Vi provade med en body som verkar okej, dock hade hon tagit sig ur den inatt. Hon är inte på såret spec. mycket, bara om hon tvättar sig så tvättar hon överallt. Hur mycket är "okej"? Ingenting alls? Orolig för infektionsrisken.. När vi är hemma är hon utan någonting för då har vi koll men på natten behövs ju något eftersom vi inte kan säga till henne då..

Vi rekommenderades att låta vår hona vara naken men att man får ha koll så de inte är på såret. :)

@Emuliiaa Tesla hade ingenting, hon avskydde tratten och var ändå inte på såret så det fick vara. Hon tvättade runt omkring bara. Det viktigaste vad jag förstod det som är att de inte håller på och biter på stygnen och sådär.

Min veterinär säger att det inte är någon fara att ha dem utan tratt så länge de inte tvättar sig överdrivet mycket. Mina har inte brytt sig särskilt om sina sår så de har inte haft tratt alls. Om din katt har stygn som ska tas så behöver du alltså bara ha tratt om katten tvättar såret mycket men inte annars. Sådana stygn som löser upp sig av sig själva är något känsligare så där får man hålla mer koll så att de inte börjar slicka.

Jag vet inte om man gör det längre men mina var sydda med metallstygn som var obehagliga att slicka på. Ingen av dem var på såret speciellt mycket (nakna/utan tratt hela tiden) och båda läkte jättefint.

Tack för era svar! Det är sånna stygn som löser upp sig själva. Bodyn har lyckats sitta på sen imorse, dock har vi bara sovit i sängen och Iso under täcket. Jag har blivit jättedålig, tur man har sällskap av två katter och hunden då..

Missia tycker inte matte får jobba (är i telefonkö just nu) så hon försöker lägga sig på datorn. Har lyckats styra bort henne lite vilket betyder att min ena arm håller henne borta från datorn. Jag har alltså en kattsvans i ansiktet och skriver det här med en hand :meh:

Min vita är lite fåfäng. Mitt i dagens rusa-runt-i-hela-huset-på-tvären-och-studsa-på-väggarna var hon tvungen att stanna och slicka till mågra pälsstrån som hamnat snett, för att sedan fortsätta fara runt :)
Man kan ju inte se ut HUR som helst mär man är rosatassad prinsesskatt (ja, jag är mer än lovligt fånig med den katten, frågor på det?!)

Har alltid fått ta stygnen själv på både katt och häst när det inte varit stygn som löser upp sig själv. Trodde det var så överallt :)? Visst brukar de säga att man får komma in och ta bort dem om man vill, men jag tycker det brukar gå bra. Var bara min häst i somras som inte var så glad att ta bort stygn på hennes onda knä. Det var en pärs ;)
Brr, tänker på när de tog bort stygnen på Alice - hade fullt upp med att hålla henne stilla och hade verkligen inte klarat av att plocka bort dem samtidigt som hon klagade :crazy: Att det skulle ha varit likadant även om hon hade varit lugn behöver vi inte nämna :angel::p

När min honkatt kestrerades hade hon inga stygn alls utan var limmad i ytterhuden och sydd under. Hon var på såret en del men hatade tratten, så fick med body från vet som dock var för stor (inte lätt med minikatt :angel:) så tog tröjor som ändå skulle slängas och kapade av ärm och klippte hål för benen. Såg till att hon fick vara utan varje dag några timmar under uppsikt, men på nätterna hade hon den alltid första tiden.

Nu är det snart dags för lillkillen att kastreras med, måste bara boka en tid för det.

Hörde av en tjej med uppfödning att man kan kastrera från 12 veckor, bara jag som tycker det känns otroligt tidigt?

När min honkatt kestrerades hade hon inga stygn alls utan var limmad i ytterhuden och sydd under. Hon var på såret en del men hatade tratten, så fick med body från vet som dock var för stor (inte lätt med minikatt :angel:) så tog tröjor som ändå skulle slängas och kapade av ärm och klippte hål för benen. Såg till att hon fick vara utan varje dag några timmar under uppsikt, men på nätterna hade hon den alltid första tiden.

Nu är det snart dags för lillkillen att kastreras med, måste bara boka en tid för det.

Hörde av en tjej med uppfödning att man kan kastrera från 12 veckor, bara jag som tycker det känns otroligt tidigt?
Det börjar bli ganska vanligt på raskatter som säljs till sällskap. Enligt den forskning som finns verkar det inte finnas några negativa konsekvenser med tidig kastrering på varken hon- eller hankatt. Sen är det inte alla veterinärer som vill kastrera så tidigt, men enligt vad jag hört beror det mer på okunskap från deras sida än att det skulle finnas risker med det.

@Marty Där ser man, tyckte det kändes tidigt. Tänker på min honkatt som var mini när hon kom hit 12-14 veckor gammal (minns inte nu), vägde bara 800g, känns som det hade varit väldigt svårt att kastrera en så liten plutt.

Men funkar det så varför inte egentligen, så länge katten inte påverkas av det.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
432
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama