Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sessan verkade ju må bättre men nu är det dåligt igen :( Hon sitter på lådan länge och försöker klämma ut något men det kommer bara en liten droppe. Nu har hon börjat sätta sig överallt igen och ut kommer lite lite blodblandat kiss... Varför går det åt fel håll igen?? :( Hon äter metacamet som hon ska. Måste nog ringa kliniken igen och rådfråga...

Kattskrället har fortsatt att gå upp i vikt. Lite kändes OK eftersom hon just fått ungarna avvanda (heter det så med katter?) samt blivit kastrerad innan hon kom till oss men nu måste vi tänka om. Problemet är att katten inte äter vad som helst - inget annat än torrfoder - helst Hills. Men det verkar göra henne fet.

Bantarfoder sägs ju vara skräp. Ska man begränsa intaget av torrfoder? Hon har fri tillgång nu och hetsäter inte.

Det går att få i henne små mängder blötmat - ibland - av vissa sorter, men vi pratar MAX två matskedar om dagen och det är ett jäkla strul eftersom hon snabbt tröttnar och man aldrig riktigt vet vad som går hem.

@cili @athena_arabians Tack. Väntar på röntgen nu för att kolla ev stenar. Troligen gör vi ul och tar urinprov på måndag. Hittar de inget där så kan det vara stressrelaterat. Vilket känns nästan jobbigare att försöka reda ut...

Två timmar senare väntar vi fortfarande på röntgen :meh: Kom in en drös akuta fall och vi är sist prioriterade... Vilket jag förstår men det är ändå drygt. Hann inte äta middag heller så för en halvtimme nyss fick jag i desperation köpa en Wasa sandwich och en påse Tutti Frutti från maskinen i väntrummet. Bra middag. Sessan är i alla fall lugn och fin.

3,5 timme fick vi vänta på röntgen :crazy: Nu vid halv tre på natten är vi äntligen på väg hem, inte ett dugg klokare. Tillbaka på måndag...

@cili @athena_arabians Tack. Väntar på röntgen nu för att kolla ev stenar. Troligen gör vi ul och tar urinprov på måndag. Hittar de inget där så kan det vara stressrelaterat. Vilket känns nästan jobbigare att försöka reda ut...
Fast kisset skulle nog inte vara blodblandat om det var stressrelaterat? Tänker att även om hon var stressad och kissade smått överallt så borde ju kisset vara normalfärgat isåfall?
Håller alla tummar och tassar att allt går bra! :(

Jag vägde Alice häromdagen och det visade sig att hon väger 5 kg, hur vet man om hon är överviktig, hon har ju så mycket päls i vägen också?
Om hon är det (gissar på det :o) - hon går på fri tillgång på Applaws och får en halv portionspåse blötmat varje dag. Vill helst inte gå över till blötmat helt och hållet. Ska jag börja väga/mäta hur mycket torrfoder hon får äta per dag? Skålen blir aldrig riktigt tom, och jag fyller på med en näve full varje kväll.

3,5 timme fick vi vänta på röntgen :crazy: Nu vid halv tre på natten är vi äntligen på väg hem, inte ett dugg klokare. Tillbaka på måndag...

Håller tummarna. Vet hur det känns. Har de senaste veckorna åkt fram och tillbaka till vet med en katt. Inte samma orsak som med din misse dock.

Fast kisset skulle nog inte vara blodblandat om det var stressrelaterat? Tänker att även om hon var stressad och kissade smått överallt så borde ju kisset vara normalfärgat isåfall?
Håller alla tummar och tassar att allt går bra! :(

Tyvärr kan det vara så vad jag förstår. Att inflammationen kan induceras av stress. Diagnosen är ju FIC = felin idiopatisk cystit, där idiopatisk betyder att man inte vet var den kommer ifrån.

Men vi får se. Röntgen visade ingenting, på måndag ska vi in igen för ul och urinprov.

Tack. Nu går det åt rätt håll i alla fall. Det hela började med att han slutade äta. Orolig matte åkte till vet efter ett dygn och han fick dropp och blev hemskickad. Inte förrän tredje besöket när han inte hade ätit på nästan en vecka och jag var helt desperat blev han inlagd och fick en sond. Det visade sig att han hade bukspottkörtelinflammation. Han blev bättre och skickades hem och mådde som vanligt tills för en vecka sen när han slutade äta igen. Så det blev vet som trodde att det var bukspottkörteln igen. Det visade sig också att han hade sår i munnen så prover togs.
Svaren visade mycoplasma och calici. Han är vaccinerad, men uppenbarligen så kan de få Calici ändå trots att det ingår i vaccinationen. Nu har han iaf fått pencillin för mycoplasman och vi väntar på svar på sårodlingen. Vet tror att han kommer bli helt frisk igen så jag litar på honom.

Idag har jag världens gladaste katt här hemma. Trots att Lumi har blivit tvingad till ett bad idag på morgonen så överväger faktumet att hon har fått komma ut ur köket. Hon är superglad! Efter 10 dagars isolering är jag minst lika glad faktiskt. Nu är det bara att vänta 2 veckor innan vi tar ett nytt prov för Giardia. Vi håller alla tummar för att hon ska vara frisk då så vi till sist kan ta hem våra andra kissar.

Imorgon är det dags för lillans kastrering! Kommer ihåg när gizmo hade kastreras (kryptorkid), han luktade sååå illa och var såå trött :( Tycker ni man borde sätta upp en extra kattlåda i typ vardagsrummet så lillan har närmare till toaletten?

Imorgon är det dags för lillans kastrering! Kommer ihåg när gizmo hade kastreras (kryptorkid), han luktade sååå illa och var såå trött :( Tycker ni man borde sätta upp en extra kattlåda i typ vardagsrummet så lillan har närmare till toaletten?

Varför inte? Mina har dock mått rätt bra efter kastreringen (den ena hade en liten livmoder som satt djupt så de var tvungna att öppna lite mer för att komma åt så det blev ett till stygn på henne). Det som var värre var när det var dags för matte att plocka stygnen :crazy: men det gick det också :D

Varför inte? Mina har dock mått rätt bra efter kastreringen (den ena hade en liten livmoder som satt djupt så de var tvungna att öppna lite mer för att komma åt så det blev ett till stygn på henne). Det som var värre var när det var dags för matte att plocka stygnen :crazy: men det gick det också :D
Åh fy fick du själv plocka bort stygnen? :eek: Hade jag inte klarat! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama