Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt med god prognos. Hoppas Sessan piggar på sig snabbt.

Troligen märker Tesla att det är något fel, och dessutom luktar Sessan annorlunda när hon kommer hem från kliniken. Jag skulle nog ha de åtskilda när jag inte var med ett par dagar till Sessan piggat på sig igen. Kanske ha de ihop lite när jag hade uppsikt för att se hur de hanterar det. Det är säkert ingen fara. Har varit med om precis samma när jag varit iväg med någon av katterna på ett annat ställe.

Håll dom särade några dagar tills Sessan luktar hemma och blir lite piggare igen. Vissa låter sina katter byta utrymme då och då också (dvs Sessan får gå in i Teslas rum och tvärt om, utan att dom får se varandra emellan). Sätt sen upp en nätdörr, då kan dom se och hälsa på varandra utan att kunna slåss. Låt det ta tid och försök behåll lugnet för att inte trigga något.
Finns en lång tråd om en liknande händelse på kattforum, kan leta upp den om du vill?

Ja, dom får vara isär ett par dagar. Stackars Tesla får bo i badrummet så länge men vad ska man göra. Hon är ju så himla lugn och tålmodig så jag förväntade mig verkligen inte det här :/

Tack för tips och cili du får gärna leta upp tråden. Tror jag kanske vet vilken du menar och där löste det ju sig bra.

Det dumma är ju att dom båda behöver vaccineras typ igår O_o Jag var så korkad och missade att det var dags, dom vaccinerades 4/2 förra året... Så jag hade tänkt åka ner med båda ikväll till min lokala veterinär som har drop in för vaccinationer på tisdagkvällar. Men hur ska det gå till nu? :( Jag vill ju inte vänta med vaccinationen men med en katt på Metacam och när dom har blivit ovänner, vad ska jag göra?? Hur länge kan man vänta med vaccinationen?

Skit :(

Det dumma är ju att dom båda behöver vaccineras typ igår O_o Jag var så korkad och missade att det var dags, dom vaccinerades 4/2 förra året... Så jag hade tänkt åka ner med båda ikväll till min lokala veterinär som har drop in för vaccinationer på tisdagkvällar. Men hur ska det gå till nu? :( Jag vill ju inte vänta med vaccinationen men med en katt på Metacam och när dom har blivit ovänner, vad ska jag göra?? Hur länge kan man vänta med vaccinationen?

Skit :(
Du kan vänta med att vaccinera tills båda är krya. Det är dumt att vaccinera Sessan nu ändå eftersom det då är svårt att avgöra vad som är biverkningar och vad som är hennes sjukdomsbild. På katt är det inte lika noga med vaccinationstiderna. Det ska helst gå minst 12 månader mellan vaccinationerna. För att få ställa ut måste den senaste vaccinationen vara gjord inom 12 månader. Grundvaccinationen behöver man göra om ifall det skulle dröja mer än 2-3 år mellan vaccinationerna. Det är iaf de rekommendationer jag har hört.

Ja, dom får vara isär ett par dagar. Stackars Tesla får bo i badrummet så länge men vad ska man göra. Hon är ju så himla lugn och tålmodig så jag förväntade mig verkligen inte det här :/

Tack för tips och cili du får gärna leta upp tråden. Tror jag kanske vet vilken du menar och där löste det ju sig bra.
Tråden jag tänkte på fanns inte kvar :(
Hittade en annan tråd inom samma ämne dock: Länk

Du kan vänta med att vaccinera tills båda är krya. Det är dumt att vaccinera Sessan nu ändå eftersom det då är svårt att avgöra vad som är biverkningar och vad som är hennes sjukdomsbild. På katt är det inte lika noga med vaccinationstiderna. Det ska helst gå minst 12 månader mellan vaccinationerna. För att få ställa ut måste den senaste vaccinationen vara gjord inom 12 månader. Grundvaccinationen behöver man göra om ifall det skulle dröja mer än 2-3 år mellan vaccinationerna. Det är iaf de rekommendationer jag har hört.

Tusen tack för lugnande ord! Då väntar vi absolut tills allt har lugnat ner sig.

Någon här som är bra på tänderna?
Var inne med katten precis efter nyår och tog tandsten. Ser numer fin ut i munnen, men han har en tand på varsin sida om överkäken längst in i munnen "innanför" tandraden som ser otroligt irriterade ut.
Just de två tänderna verkar alltid göra det, men trodde att efter att han var hos veterinären att även de skulle se bättre ut.
Någon som kan ha nån tanke om det? Är det bara att försöka borsta där eller ska vi boka en ny tid hos veterinären?

P.g.a. tappat förtroende hos kliniken som utförde arbetet så kommer det i så fall bokas tid hos ny veterinär på ny klinik och jag är inte intresserad av att ringa och fråga den tidigare kliniken.

Halleluja, hittade en normalstor kissklump i lådan signerad Sessan! :bump: Enligt sambon har hon sovit hela dagen, det känns skönt för det betyder att hon äntligen kan slappna av lite mer.

Sambon tycker väldigt synd om Tesla som är instängd och vill börja släppa ihop dem igen men jag vägrar. Vill inte riskera att börja om på noll igen. Han såg inte hur aggressiv Tesla var när vi kom hem. Har köpt Feliway idag, hoppas att det har lite effekt. Ska börja fundera ut en plan för att få dem att bli kompisar igen.

Måste bara visa den här som jag hittade :rofl:
tumblr_njxejpmnrT1s2yegdo1_r1_400.gif

In all weathers - the cat is going to get the food! :D

Det var fem år sen jag fick hem en kattunge senast. Har ni några tips på prylar/annat jag kan behöva köpa hem innan jag hämtar den nya förmågan? Eller är jag kittad och klar så att säga? :D
Har köpt ett litet kul klösträd med hängande prylar som jag tror att han kommer gilla. Och kattungemat. Några nya leksaker.
Kattlådor, sand, matskålar, stora klösträd och sånt finns ju sen innan.

Det var fem år sen jag fick hem en kattunge senast. Har ni några tips på prylar/annat jag kan behöva köpa hem innan jag hämtar den nya förmågan? Eller är jag kittad och klar så att säga? :D
Har köpt ett litet kul klösträd med hängande prylar som jag tror att han kommer gilla. Och kattungemat. Några nya leksaker.
Kattlådor, sand, matskålar, stora klösträd och sånt finns ju sen innan.
Låter som att du har det nödvändigaste - leksaker och sånt kan man ju aldrig ha för mycket av :angel:
Fast en oriental(?) kanske tuggar lite mera på saker så att lite skydd kanske behövs? Typ sladdar och sånt.

Låter som att du har det nödvändigaste - leksaker och sånt kan man ju aldrig ha för mycket av :angel:
Fast en oriental(?) kanske tuggar lite mera på saker så att lite skydd kanske behövs? Typ sladdar och sånt.
Tror inte att dom är värre än andra. Finns inte så mycket sladdar åtkomliga här, p.g.a. fröken sladdmarodör (hon var åtminstone sån förut, känner inte för att pröva lyckan nu :p )

Måste komma ihåg att kapa klorna på flickorna här hemma innan jag beger mig iväg också, så dom kan sopa till honom på ett mer säkert sätt vid behov

Tror inte att dom är värre än andra. Finns inte så mycket sladdar åtkomliga här, p.g.a. fröken sladdmarodör (hon var åtminstone sån förut, känner inte för att pröva lyckan nu :p )

Måste komma ihåg att kapa klorna på flickorna här hemma innan jag beger mig iväg också, så dom kan sopa till honom på ett mer säkert sätt vid behov
När kommer han hem? :love::bump:

Jag är trött... :meh: det har varit väsfräs nästan hela natten, kombinerat med lite fint spyhulkande från Missia (förmodligen hårboll, har inte orkat ta reda på eländet ännu).

Husse var här en sväng och det betyder att maktbalansen i sängen blir rubbad för då kommer hans kisse dit som oftast inte är i sängen och min kisse vägrar komma i närheten för det ligger något äckligt i sängen (dvs husse).

Natten till idag började utan kisse och sedan kom Tassa och la sig bredvid mig, på samma sida jag går upp på. Lite senare hoppar Missia upp och lägger sig på samma sida fast längst ner (det var kors i taket kan jag säga!). När jag lägger mig på rygg kliver Missia upp på mig som hon brukar, dvs de låg kanske 30-40 cm ifrån varandra! O_o :nailbiting: Det var lite morrande från Missias sida men det gick rätt bra.

Sedan måste Missia ha glömt att Tassa var där för hon skulle kliva av mig och landar på Tassa... ni kan tänka er hur det lät... :cautious: Efter det stod hon på golvet och fräste åt Tassa tills Tassa stack och jag fick sova några timmar (med en katt i sängen, dvs Missia). När jag klev upp låg Missia längst ner i sängen och Tassa i TV-rummet på husses soffa.

Kan också tillägga att katterna skulle kunna ligga i sängarna med ordentligt avstånd från varandra för jag har min gamla 120-säng och sedan köpte vi en 80 till husse, dvs det blev en 2 m bred säng... :cautious: :meh:

Stackars Tesla är olycklig och ensam :( Hon fattar inte varför hon inte får komma ut. Båda katterna är lugna på var sida om dörren. Nu på morgonen har jag låtit dom titta lite på varandra korta stunder genom ett nätfönster. Sessan helt lugn, Tesla kollar lite men är mest sur över att nån har ställt det dumma nätet i vägen så att hon inte får komma ut och vara med.

Usch det här är inget kul. Jag tror ju att det kommer lösa sig ganska snabbt men vill inte gå för fort fram...

Nu har dom jagat och ätit torrfoderkulor på varsin sida om nätfönstret. Inga reaktioner. Det går nog bra det här men man är ju nojig.

Nu har jag också skickat in skadeanmälan till försäkringsbolaget. Handläggningstid 14 dagar :eek: Brukar det ta så lång tid? Så typiskt att vi inte kunde direktreglera, men är man där mitt i natten så är man :meh:

Nu har dom jagat och ätit torrfoderkulor på varsin sida om nätfönstret. Inga reaktioner. Det går nog bra det här men man är ju nojig.

Nu har jag också skickat in skadeanmälan till försäkringsbolaget. Handläggningstid 14 dagar :eek: Brukar det ta så lång tid? Så typiskt att vi inte kunde direktreglera, men är man där mitt i natten så är man :meh:
Agria brukar vara riktigt sega i mina ärenden. Tog nog åtminstone 3-4 veckor innan jag fick tillbaka pengar.

Tror säkert det kommer gå bra. När vi tog hem Sally som kattung var en av de andra väldigt rädd för den nya lilla saken. Efter typ 1,5 vecka började jag tröttna och gav alla katterna blötmat i samma rum (något som den andra katten ALDRIG kunde säga nej till). Och där, över en tallrik mjukmat, så kunde de bli vänner. Den andra katten kunde nosa och kolla på Sally när hon var upptagen med att äta. Då kunde hon enkelt konstatera att hon inte var farlig. Så det kanske skulle kunna funka något liknande med tesla?

Agria brukar vara riktigt sega i mina ärenden. Tog nog åtminstone 3-4 veckor innan jag fick tillbaka pengar.

Tror säkert det kommer gå bra. När vi tog hem Sally som kattung var en av de andra väldigt rädd för den nya lilla saken. Efter typ 1,5 vecka började jag tröttna och gav alla katterna blötmat i samma rum (något som den andra katten ALDRIG kunde säga nej till). Och där, över en tallrik mjukmat, så kunde de bli vänner. Den andra katten kunde nosa och kolla på Sally när hon var upptagen med att äta. Då kunde hon enkelt konstatera att hon inte var farlig. Så det kanske skulle kunna funka något liknande med tesla?

Tur att det inte var så stor summa, 4000 går ju bra men tänk om det hade varit 20 000 och så kan man inte direktreglera :eek: Nåja, det är väl bara att vänta och se när pengarna trillar in.

Jo jag tror också mat funkar bra. Får ge Sessan torrfoder och Tesla blötmat så är väl allt väl :D Nu har dom även nosat på varandra genom nätet och båda verkar mest förundrade över att de är på varsin sida nätet. Ska vänta tills sambon kommer hem så att vi är två personer innan vi försöker ha dem tillsammans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama