Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag sytt en vetekudde till mina djur :D
Främst är den tänkt till orientalen jag hämtar hem om två veckor. Hans första utställning kommer vara i en ishall och det är känt för att bli kyligt där, så han ska få en värmekudde att mysa med i buren. Borde inte bli några problem att låna micron eftersom jag själv sitter i styrelsen ;)
Den är rund och passar perfekt att lägga ner i en kattbädd:

wpid-wp-1424025035171.jpeg

Idag har jag sytt en vetekudde till mina djur :D
Främst är den tänkt till orientalen jag hämtar hem om två veckor. Hans första utställning kommer vara i en ishall och det är känt för att bli kyligt där, så han ska få en värmekudde att mysa med i buren. Borde inte bli några problem att låna micron eftersom jag själv sitter i styrelsen ;)
Den är rund och passar perfekt att lägga ner i en kattbädd:

wpid-wp-1424025035171.jpeg

Det känns som om den kommer att vara testad i skarpt läge innan han kommer hem :D

En nyfiken fråga!
Vad har ni för växter/blommor hemma? Köper ni endast sådant som inte är giftigt för katten eller har ni vad som om katterna inte är på dom ändå?

Vi har kaktusar där katterna inte kommer åt dem (typ fönsterbläcket) och de låter dem vara, utom en Novemberkaktus som vår Birma älsakr att tugga på, tack och lov så är den inte giftig.
Annars har vi jättefina plastväxter :p:up:.

Alltså våran katt... Bushumör x1000, jag vet inte om han är en katt, en bäver eller en häst just nu :rofl: Dessutom har han brutit av en bit av överdelen på sin bollbana och släppt bollen lös (med resultatet att den nu är försvunnen). Denna kisse!

Sessan mår inte bra :( Ska in med henne till Ultuna nu ikväll. Hon kan inte kissa, det kommer bara små droppar av blodblandad urin :(

Håll tummarna är ni snälla.

Åh nä! Stackars liten :( håller tummarna att det är något lätt åtgärdat.

Ja jag tycker så synd om henne :( Lilla hjärtat... Hon är väldigt orolig och sätter sig var och varannan minut och klämmer ut en liten liten droppe, sen tvättar hon sig ihärdigt. Tesla har vi fått stänga in eftersom hon flög på Sessan ordentligt :( Hon känner väl att det är nåt på tok.

Ja jag tycker så synd om henne :( Lilla hjärtat... Hon är väldigt orolig och sätter sig var och varannan minut och klämmer ut en liten liten droppe, sen tvättar hon sig ihärdigt. Tesla har vi fått stänga in eftersom hon flög på Sessan ordentligt :( Hon känner väl att det är nåt på tok.
Håller tummarna! Låter som urinvägsinfektion eller njursten. Styrkekramar!

Håller tummarna! Låter som urinvägsinfektion eller njursten. Styrkekramar!

Tack Marty. Hon kräktes upp all mat strax innan vi skulle åka. Men nu är vi på plats. Ingen feber och det verkar i alla fall inte vara totalstopp. Men vi får vänta en stund på veterinär eftersom de fick in en akut operation.

Äntligen på väg hem. Troligen cystit dvs inflammation i urinblåsan. Tog blodprov för att kolla lever och njurar eftersom hon är runt 9 år, allt såg bra ut. Fick en spruta med metacam nu och så fick vi metacam utskrivet att ge hemma.

Känns superskönt att det inte var något allvarligare, prognosen är god. Men man hinner ju bli så orolig. Nu hoppas jag att katterna håller sams och att vi slipper sära på dem.

Fick också erfara att kliniken tydligen inte kan direktreglera såhär dags på dygnet och med den fina lilla akutavgiften blir inte plånboken glad. Bara att skicka in papper till fb imorgon.

Tesla gjorde ett utfall direkt jag ställde ner Sessans transportbur på golvet :( Betedde sig riktigt aggressivt, vrålade och skrek... Innan vi åkte så attackerade hon ju sessan och slet loss en bra massa päls. Fan vad ledsen jag blir :(

Tesla sover i badrummet i natt åtminstone. Hur ska vi göra sen? Hon är lika gosig och fin som hon brukar nu när jag är själv med henne i badrummet men ser hon Sessan så är det som att det slår slint... :cry:

Jag antar att hon instinktivt känner att något är fel med sessan, luktar hon annorlunda kanske? Men det känns förjävligt ändå.

Alltså gizmo.. Ständigt på golvbrunnen i duschen!! Själva locket/gallret sitter inte fast så han bara petar bort det med tassen och biter tag i "hinken" med alla duschrester i och drar upp den. Imorse hittade jag hinken ute i vardagsrummet :banghead: Luktar äckel-avlopp mest hela tiden.. Vad göra?? Finns inget att sätta fast locket i heller..
Vi har lite samma problem men av betydligt mindre grad (tackolov!) då Alice gillade peta upp gallret under badkaret, sedan vet jag inte vad hon gjorde men kan gissa att hon drack :yuck: Nu har vi en dusch också så vi använder badkaret mycket sällan, men jag tog helt enkelt en någorlunda tung stenprydnad (som är bredare vid basen än upptill) och ställde den uppepå gallret :D Har inte kollat på sistone men tror att det funkade bra. Och en stenprydnad bör vara lätt att plocka undan och fram igen när man ska duscha :D

Äntligen på väg hem. Troligen cystit dvs inflammation i urinblåsan. Tog blodprov för att kolla lever och njurar eftersom hon är runt 9 år, allt såg bra ut. Fick en spruta med metacam nu och så fick vi metacam utskrivet att ge hemma.

Känns superskönt att det inte var något allvarligare, prognosen är god. Men man hinner ju bli så orolig. Nu hoppas jag att katterna håller sams och att vi slipper sära på dem.

Fick också erfara att kliniken tydligen inte kan direktreglera såhär dags på dygnet och med den fina lilla akutavgiften blir inte plånboken glad. Bara att skicka in papper till fb imorgon.
Skönt ändå att det inte var något allvarligare, min förra katt hade en dag såntdär blodblandat urin. Hon visade sig ha rejäl urinsten och fick äta speciellt vet.foder resten av livet, men till slut kollapsade hennes njurar vid 9-årsåldern :cry:
Hoppas att lilla Sessan kryar på sig ordentligt och snabbt nu! :)
Och att Tesla börjar uppföra sig :mad:

Tesla gjorde ett utfall direkt jag ställde ner Sessans transportbur på golvet :( Betedde sig riktigt aggressivt, vrålade och skrek... Innan vi åkte så attackerade hon ju sessan och slet loss en bra massa päls. Fan vad ledsen jag blir :(

Tesla sover i badrummet i natt åtminstone. Hur ska vi göra sen? Hon är lika gosig och fin som hon brukar nu när jag är själv med henne i badrummet men ser hon Sessan så är det som att det slår slint... :cry:

Jag antar att hon instinktivt känner att något är fel med sessan, luktar hon annorlunda kanske? Men det känns förjävligt ändå.
Skönt med god prognos. Hoppas Sessan piggar på sig snabbt.

Troligen märker Tesla att det är något fel, och dessutom luktar Sessan annorlunda när hon kommer hem från kliniken. Jag skulle nog ha de åtskilda när jag inte var med ett par dagar till Sessan piggat på sig igen. Kanske ha de ihop lite när jag hade uppsikt för att se hur de hanterar det. Det är säkert ingen fara. Har varit med om precis samma när jag varit iväg med någon av katterna på ett annat ställe.

Alltså gizmo.. Ständigt på golvbrunnen i duschen!! Själva locket/gallret sitter inte fast så han bara petar bort det med tassen och biter tag i "hinken" med alla duschrester i och drar upp den. Imorse hittade jag hinken ute i vardagsrummet :banghead: Luktar äckel-avlopp mest hela tiden.. Vad göra?? Finns inget att sätta fast locket i heller..
Stäng dörren?

Håll dom särade några dagar tills Sessan luktar hemma och blir lite piggare igen. Vissa låter sina katter byta utrymme då och då också (dvs Sessan får gå in i Teslas rum och tvärt om, utan att dom får se varandra emellan). Sätt sen upp en nätdörr, då kan dom se och hälsa på varandra utan att kunna slåss. Låt det ta tid och försök behåll lugnet för att inte trigga något.
Finns en lång tråd om en liknande händelse på kattforum, kan leta upp den om du vill?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama