Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En nyfiken fråga!
Vad har ni för växter/blommor hemma? Köper ni endast sådant som inte är giftigt för katten eller har ni vad som om katterna inte är på dom ändå?

@Elisha Borstar mina katters tänder 1 gång i veckan. Det är olika populärt antingen så är det läskigt eller så är det okej för dem :p

Är det någon här som har en Sphynx katt? Funderar nämligen på att köpa en sådan liten katt.:love: :angel:

Har inte en men min kompis hade en (systerns egentligen men hon var bortrest) och han var såååå go, som en liten hund! Har faktiskt sedan dess varit lite sugen på en.

En nyfiken fråga!
Vad har ni för växter/blommor hemma? Köper ni endast sådant som inte är giftigt för katten eller har ni vad som om katterna inte är på dom ändå?

Jag köper av princip inte växter som är giftiga för katter, å andra sidan är mina damer så kinkiga med vad de äter ("älgfilé?! hade du tänkt att vi skulle ÄTA det där?!") att de aldrig tuggat på något som de inte borde tugga på, ens som kattungar.

Att sedan de flesta växter som behöver noggrann skötsel dör rätt fort här är en annan fråga :p

Men åå, vad tråkig start det blev. :(
Verkligen... Kände ju att min otur som jag haft senaste året hade vänta till sist. Efter en skadad häst, en kastrerad avelshona (som inte hunnit få en kull), kattungen jag bokade började skela osv osv så hade det ju vänt. Hästen är under igångsättning, jag har ett nytt roligt jobb och jag hittade till sist min drömkatt. Men ja, alltför mycket tur får man visst inte ha. Efter ett helvetesår så var tydligen en månad ungefär den tid av lycka jag fick... :(

Ampelliljor och orkideér. Nikita käkar ampellilja som en ko och struntar i allt annat. När vi går ute på koppelpromenad kan hon tänka sig lite gräs.

En nyfiken fråga!

Katten här hemma anser att allt som står i fönstren är hennes så jag är supernoga med att bara ha ogiftiga växter. Hon blev svårt sjuk en gång just för att hon hade ätit av en giftig blomma. Jag hade fått den och hade inte en tanke på att den skulle kunna vara giftig eller att katten skulle gå på den men det var just vad hon gjorde. Det var med ett nödrop som hon överlevde.

Tack för alla svar! :)
Vi har bara gröna växter här hemma då jag är sämst på att sköta om dom. Någon gång har vi fått en blomma eller när jag fått buketter av sambon men som tur är låter katterna dom vara så jag har inte riktigt koll på vad som är giftigt och inte.. Julros vet jag, resten får jag kolla upp!

Verkligen... Kände ju att min otur som jag haft senaste året hade vänta till sist. Efter en skadad häst, en kastrerad avelshona (som inte hunnit få en kull), kattungen jag bokade började skela osv osv så hade det ju vänt. Hästen är under igångsättning, jag har ett nytt roligt jobb och jag hittade till sist min drömkatt. Men ja, alltför mycket tur får man visst inte ha. Efter ett helvetesår så var tydligen en månad ungefär den tid av lycka jag fick... :(

Usch då. Hoppas nu att giardiabekämpningen går som på räls, då kan ni snart börja ha ett normalt liv och du får planera för dina framtida kullar.

Jag har inte så mycket växter alls. Ampellilja till katterna, och sedan tjockbladiga blommor/växter, för sådana intresserar inte tjejerna. Paradisträd och vaheterden, typ våreld. Är nog inte det korrekta namnet. Mvh Ogröna fingrar

Jag kan bara ha konstgjorda växter för annars blir det en växtmassaker. :meh: Före- och efterbilder från senaste gången jag hade en levande växt hemma (en gåva som inte bara uppskattades av mig tydligen...):
DSC_0003.jpg

DSC_00032.jpg

Jag har främst blommor som mina katter tycker är äckliga. Pelargoner och citronträd funkar utmärkt :D
Men så har dom också en helt egen ampellilja (som alltid ser helt gräslig och stubbad ut) och dom får en egen gräsmatta när jag orkar odla upp en.
Har också några dracenor som det tuggas på även fast det är förbjudet. Dom ska tydligen kunna ge obehag i munnen, men det verkar inte mina katter ha märkt av...

Och i krukorna ligger det stenar över jorden, för annars kommer jordfräsen Boll och gräver där i.

Jag sitter vid datorn och försöker läsa Buke. Det går halvbra eftersom jag har en svart fluffig kattsvans i näsan och lite svårt att se skärmen så jag ger nog upp och går ut på en promenad.

Den där katten är lite märklig :cool: Vi åt grillad kyckling igår och försökte erbjuda henne en liten bit men hon bara stirrade på mig storögt och förvirrat - det luktar ju inte kattmat! :cautious:
Samtidigt som jag har filmbevis på henne när hon åt lite grönsaker från min middag på nudlar+kyckling och när hon tyckt om klar-/krusbärskräm som hon fick slicka av mitt finger O_o

... Märkliga katt :cautious::grin:

Jag kan bara ha konstgjorda växter för annars blir det en växtmassaker. :meh: Före- och efterbilder från senaste gången jag hade en levande växt hemma (en gåva som inte bara uppskattades av mig tydligen...):
DSC_0003.jpg

DSC_00032.jpg

Haha! Det är ju typ en sån jag har, som mina lämnar i fred. Fast när min nu 9-åring var yngre hade hon nog gjort likadant. :p Man får verkligen prova sig fram till vad som funkar för just ens egna katter.

Alltså gizmo.. Ständigt på golvbrunnen i duschen!! Själva locket/gallret sitter inte fast så han bara petar bort det med tassen och biter tag i "hinken" med alla duschrester i och drar upp den. Imorse hittade jag hinken ute i vardagsrummet :banghead: Luktar äckel-avlopp mest hela tiden.. Vad göra?? Finns inget att sätta fast locket i heller..

Alltså gizmo.. Ständigt på golvbrunnen i duschen!! Själva locket/gallret sitter inte fast så han bara petar bort det med tassen och biter tag i "hinken" med alla duschrester i och drar upp den. Imorse hittade jag hinken ute i vardagsrummet :banghead: Luktar äckel-avlopp mest hela tiden.. Vad göra?? Finns inget att sätta fast locket i heller..

Sympatiserar med dig (också golvbrunnsdrickande katt) har du försökt en tung hink vatten ovanpå? Eller en låg balja som han inte kan välta. Blir lite meckigt att flytta vid dusch men bättre än golvbrunn i vardagsrummet :yuck:

Min Anton äääälskar också avloppet men då är det mest håret som finns i gallret. :yuck: Han nöjer sig alltså med att dra upp allt hår och gegga och leka med, men nog så äckligt. I början hade jag ett stort lock till en plastback, satte häftmassa i hörnen och satte över avloppet med tanken på att det ändå skulle bli lite luftcirkulation mellan locket och avloppet och som jag fick ta bort vid dusch. Tyvärr blev det inte någon bra luftcirkulation och det blev lite mögel på insidan av locket. Efter det så har jag gett upp lite och insett att han låter bli avloppet när det är minimalt med hår i det = jag rensar ofta och det är numera krav på att ha toalettdörren stängd på natten då mest bus begås... I ditt fall skulle kanske en grej som jag såg i någon postorderkatalog funka, det var som ett glest galler som egentligen var tänkt som att funka som ett diskställ eller nåt och som ska sitta på en diskho. Ska se om jag kan hitta en länk. :)

Edit: Kom på att man nog inte får länka, men googla diskbänksgaller så kommer det upp. Hade själv funderingar på att testa det till min diskho där mina blötlagda grejer inte får vara ifred för de två nyfikna, men tyvärr blir det lite för stora mellanrum på sidorna för att det ska funka. Nu använder jag en upp-och-ner-vänd bricka med häftmassa i hörnen. Inte snyggt alls, men det funkar iaf. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden