Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick jättebra idag :D Egil fick EX1 med fantastiskt fin kritik och slutkommentaren "promising big boy". I BIV blev han slagen av pappa och syster men detta då han var mest oproportionerlig just nu. Det han saknade nu är bakkärran för att bli riktigt cobby och mer massa runt nacke och sen kindpåsar, men det är ju bara saker som har med växtfasen att göra. Allt annat som jag var orolig över fick han superkritik för, exempelvis öron såväl storlek, rundning och placering var superb och profilen likaså, utöver något spetsig nos. Var dessutom nojig över om han var vit nog, men hon berömde hur väl preparerad han var och kommentaren "Ex coat, super crispy" var understruken. Ska bli jättekul att visa fram honom om 1-2 år när han vuxit klart! Men vi kommer ställa i juni redan på NERK igen så vi kan väl säga att vi fick rejäl mersmak. Han har varit så lugn och snäll hela dagen, vår stora pärla som nog blir ett 8 kg monster om några år :love:

Haha, kvällens bästa, svarta katten ligger under filten i soffan, vid mina ben när vita katten hoppar upp och givetvis sätter sig på den svarta och ser vääääldigt förvirrad ut när "soffan" börjar röra på sig..
Jag älskar lilla vita väldigt, väldigt mycket, men även jag inser att hon nog inte blir medlem i katt-mensa :)
Svarta katten var Inte Glad men nöjde sig med en mördande blick.

Nu är matte riktigt, riktigt billig! Nikita låter som en mistlur och kommer farande som ett jehu med apsvans, matte får panik och springer efter katt med diskmedelshänder. Lyfter upp och kollar att allt är ok. Jo, men nu har Nikita diskmedel på rygg och mage. Iofs dör hon nog inte av det, men iallfall. Matte springer och blöter ner en handduk och tvättar av katt. Katt är riktigt, riktigt sur och ligger under soffan och blänger. Om katter kunde skriva skulle det nog finnas en annons på Blocket nu om människa bortskänkes gratis :rage:

Oh vad jag tyckte synd om Missia igårkväll. Jag har extremt renliga kissar :up: och hör henne plötsligt "lådskrapa" på golvet i TV-rummet. Reser mig och kollar och då har tydligen en bajsplutt fastnat (hon är ju långhårig) och sedan ramlat av på golvet där. Givetvis berömde jag henne och plockade upp den. Duktig kisse! :) Men hon såg ut att skämmas så hon fick en extra räka ;)

Alltså, vad mina katter är larviga. Jag skulle testa ett par värmetofflor (med vete i som man värmer i micron) och det uppstår ett svagt prasslande/rasslande ljud när jag går. Både två försvinner som en avlöning och Socker till och med gömmer sig under överkastet (som när dammsugaren kommer fram). :p

Alltså, vad mina katter är larviga. Jag skulle testa ett par värmetofflor (med vete i som man värmer i micron) och det uppstår ett svagt prasslande/rasslande ljud när jag går. Både två försvinner som en avlöning och Socker till och med gömmer sig under överkastet (som när dammsugaren kommer fram). :p

O_o De farliga de där sockarna vet du :nailbiting: de kan få eget liv och börja jaga kissar av sig själv!

@athena_arabians åhh mycket skoj... får nog börja bygga, fast jag har ju redan hela vardagsrummet med agilitygrejer och klätterställningar mm ;-P.

Sen behöver jag lite råd...
Min Lilla kisse Lova var hos veterinären idag för att få chip och första vaccinationen (1000:- = kostade mer än när vi gjorde kastrering + idmärkning + vaccination på förra kissen...). hon är ju 6 månader men väldigt liten för sin ålder, men växer stadigt och dubblerade sin vikt första månaden. äter med god aptit men har senaste tiden märkt att hon ibland har svårt att tugga. igårkväll lyckades jag få kolla igenom hennes lilla mun och såg då att hon fått nya "huggtänder" men inte släppt de gamla. de nya var fortfarande ganska små men det såg ju trångt ut.
På olika veterinärsider på nätet står det att de helst undviker att söva och operera bort tänder om det inte är absolut nödvändigt. men frågade veterinären idag som sa "de flesta andra veterinärer hade nog tyckt du ska avvakta, men jag tycker man ska plocka ut dem direkt så man inte riskerar att de nya tar skada"

Självklart vill jag göra det bästa för min katt, och brukar aldrig be om åsikter/råd på nätet utan bara gå på veterinären, men just iom att han sa att andra veterinärer nog inte hade velat göra något än så blir jag osäker. Det är ju alltid en risk att söva och operera (även om ingreppet i sig nog är "enkelt") Men någon här som har erfarenhet? ska ju tillbaka snart för omvaccinering så kanske blir en andra veterinär att prata med. blir det värre åker jag ju självklart in. men hon är pigg, och glad, leker och äter, är bara ibland man ser att hon har lite problem (tror typ mjukmatsbitarna fastnar o kan göra lite ont/irritera, får både torrfoder och mjukmat och ibland riktigt kött/kyckling)

Fick gå hem tidigt från jobbet idag för jag har influensaliknande symtom/rejäl feber. Således blev det inget besök hos några kattungar heller - men förhoppningsvis ska det gå på torsdag istället! I morgon får vi i alla fall hemleverans av Nobby-trädet som beställdes i helgen så sambo som kurerat sig från sin omgång influensa får bygga lite :angel:

Jahapp... Då kan jag och @MissFideli bilda klubb. Provsvaren från min nya katts giardiaprov kom i morse. Påvisade cystor :(. Jävla skit rent ut sagt! Väntar svar på Tritichomonas också. Pratade med min veterinär men hon hade aldrig haft någon kattpatient med Giardia, så hon kunde inte hjälpa mig så mycket just nu. Hon skulle läsa på och återkomma. Jag vill ju gärna komma igång med behandlingen så snart som möjligt.

Kan ju i alla fall vara glad att mina andra två katter flyttade till min vän innan den nya tjejen kom. Det är ju bara otroligt jobbigt att vi inte kan ta hem dem så snart som vi hoppats på :(. Och dessutom måste vi sanera allt här hemma. Lilltjejen har nu fått flytta in i köket i alla fall, så att hon inte fortsätter att sprida smittan i lägenheten. Har du några otroligt bra tips Missfideli så får du gärna komma med dem här eller via PM...

Och ännu mer konstigt känns det nu när jag pratat med uppfödaren. Hon testade sina katter med samlingstest i slutet av november och de visade inga spår av Giardia. Som hon sa; hon har inte ställt ut på 5 år, hon har inte tagit in någon utomstående katt på 2 år och hon lånar inte ut sina hanar. Hon skulle dock behandla alla sina katter nu också och sedan testa dem en och en för att kunna garantera att de inte har giardia. Jag vet en annan uppfödare som köpte en katt från henne för drygt 1 månad sedan, och den var fri från giardia vad jag vet...

Jahapp... Då kan jag och @MissFideli bilda klubb. Provsvaren från min nya katts giardiaprov kom i morse. Påvisade cystor :(. Jävla skit rent ut sagt! Väntar svar på Tritichomonas också. Pratade med min veterinär men hon hade aldrig haft någon kattpatient med Giardia, så hon kunde inte hjälpa mig så mycket just nu. Hon skulle läsa på och återkomma. Jag vill ju gärna komma igång med behandlingen så snart som möjligt.

Kan ju i alla fall vara glad att mina andra två katter flyttade till min vän innan den nya tjejen kom. Det är ju bara otroligt jobbigt att vi inte kan ta hem dem så snart som vi hoppats på :(. Och dessutom måste vi sanera allt här hemma. Lilltjejen har nu fått flytta in i köket i alla fall, så att hon inte fortsätter att sprida smittan i lägenheten. Har du några otroligt bra tips Missfideli så får du gärna komma med dem här eller via PM...

Nämen nej! Men det är inte hela världen! Säger jag som bara för några dagar sen satt och grinade i ett hörn :p
Jag hjälper gärna till om du vill ha hjälp med nått. Vet inte vad du redan vet, men du kommer troligen få behandla alla dina katter och måste sätta in dom andra i ett eget rum också. Tyvärr :( Ångtvätt, en j*kla massa sand och mycket tålamod kommer man långt med. Och Virkon. Jag använde ett medel som heter Ecolab P3 Triquart, men det verkar inte gå så lätt att få tag på för privatpersoner tyvärr. Jag fick av min uppfödare, men hann aldrig fråga var hon fick det ifrån.

Nämen nej! Men det är inte hela världen! Säger jag som bara för några dagar sen satt och grinade i ett hörn :p
Jag hjälper gärna till om du vill ha hjälp med nått. Vet inte vad du redan vet, men du kommer troligen få behandla alla dina katter och måste sätta in dom andra i ett eget rum också. Tyvärr :( Ångtvätt, en j*kla massa sand och mycket tålamod kommer man långt med. Och Virkon. Jag använde ett medel som heter Ecolab P3 Triquart, men det verkar inte gå så lätt att få tag på för privatpersoner tyvärr. Jag fick av min uppfödare, men hann aldrig fråga var hon fick det ifrån.
De andra två katterna bor inte hemma just nu, borde jag behandla dem ändå menar du?

Jag har försökt läsa på. Det verkar ju som att det är lättare att bli av med parasiten när inte katten börjat få symptom, så jag hoppas på det. Det sprider dig ju mycket mer om de har diarréer och sådär. Jag har för mig att jag läste att virkon är tämligen verkningslöst på Giardia, men det kanske är fel? Det andra desinfiktionsmedlet du använde har jag däremot hört att ska fungera, men som sagt är det svårt att få tag i. Ångtvätt ska jag försöka åka och köpa idag (vem fasen äger en sån annars liksom). Uppfödaren är ju lika bestört som jag eftersom hon testar sina med jämna mellanrum. Hon vet inte vilket resultat hon ska tro på, men jag måste ju lita på de provsvar jag fått.

De andra två katterna bor inte hemma just nu, borde jag behandla dem ändå menar du?

Jag har försökt läsa på. Det verkar ju som att det är lättare att bli av med parasiten när inte katten börjat få symptom, så jag hoppas på det. Det sprider dig ju mycket mer om de har diarréer och sådär. Jag har för mig att jag läste att virkon är tämligen verkningslöst på Giardia, men det kanske är fel? Det andra desinfiktionsmedlet du använde har jag däremot hört att ska fungera, men som sagt är det svårt att få tag i. Ångtvätt ska jag försöka åka och köpa idag (vem fasen äger en sån annars liksom). Uppfödaren är ju lika bestört som jag eftersom hon testar sina med jämna mellanrum. Hon vet inte vilket resultat hon ska tro på, men jag måste ju lita på de provsvar jag fått.

Jag har också hört att Virkon inte funkar, men det verkar ändå vara det man använder. Har dom inte träffats, så tror jag inte du behöver behandla dom andra, nej. Giardia kan man ju ta med utifrån, men det låter ju bra konstigt. Ingen av dina äldre har det? Och kan ha smittat den nya menar jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama