Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en rastlös, svart huligankatt som vägrar gå ut i snön. Men hon har tråååååkigt, bägge katterna lekte en stund tillsammans men den andra tröttnade efter ett tag och gick när garbo ändå försökte få igång henne igen. Nu går hon runt och piper, försöker öppna skåpluckor i köket, leker lite förstrött med vad som en kommer i hennes väg men inget är riktigt roligt och är allmänt rastlös..
Livet är hårt på vintern...
Jag skottar gångar i trädgården åt mina :angel: :o Då kan de springa runt utan att bli alltför blöta om de små känsliga fossingarna...

Hehe. Skönhetsmissen kom och berättade för mig att det kommit in en fluga i höstas, pipande och uppröd över intrånget. Så mycket för den tiger-mördar-blodtörst-instinkten.

Hon föredrar att ligga utsträckt och titta ut genom fönstret, som dock inte får vara öppet så att hon gud-förbjude skulle kunna drabbas av en kall vindpust på näsan. Då skrynklar hon tjurigt ihop ansiktet, hoppar ned och lägger sig utom räckhåll för drag.

Brunetten har lite mer äventyrstag i sig, med undantag för extremsituationer som att förväntas själv kliva på kall obehaglig asfalt på gården.

Bortklemade innekatter som föredrar soffan, före skogstur och döda möss.

Malla har drygt 2 v kvar nu, medan Bonnie har 3. Det är med blandade känslor jag ser mot de här kullarna, men klart det kommer bli mer glädje när de väl kommer :love: Än så länge är det väldigt sorgset allt dock :cry:

Det har startats en minnesfond i Tereses namn, PM:a om ni vill ha info. Det är en fond där alla pengar kommer gå till forskning på kattsjukdomar via SLU. Så det är inget tiggeri, utan förhoppningsvis nått som kommer göra skillnad för många av oss nån gång.
Jag beklagar verkligen :( Men ändå så spännande med kattungarna, hade inte mammorna blivit smittade med något nyligen dock? Hoppas att de har blivit friska nu och mår bra!
Nu när så mycket som hänt så ska det nog gå bra i fortsättningen med de fina ungarna! :love: Inte långt kvar nu..! :nailbiting::D

Jag har sovit typ 5 timmar inatt för att jag varit så glad. Efter att ha letat efter en hona till mitt katteri i snart 5 månader känns det som en stor lättnad.

I förrgår satt jag och skrev med en annan uppfödare och beklagade mig över hur svårt det är att hitta avelskatt. Hon har själv varit i samma sits (och är ny uppfödare liksom jag). Senaste månaden har jag ju seriöst funderat på om det inte vore lättare att importera istället. Bra avelskatter är supersvårt att få tag på i Sverige, om man inte redan gjort sig ett namn. Den uppfödaren har själv importerat båda sina honor (en från Finland och en från Norge), och hon pratade om att den finska uppfödaren eventuellt kunde ha några honor till salu. Hon tyckte att jag skulle prova att kontakta henne.

Sagt och gjort så kontaktade jag henne i förrgår kväll. Skrev lite om mig själv, och uppfödaren svarade supertrevligt. Fick genast bra kontakt med henne och hon var otroligt snäll och hjälpsam. Inte alls så "besserwisser" som svenska uppfödare har en tendens att vara. Hon hade tre honor till salu. Två kunde jag genast utesluta för de passade inte mig... men den tredje. Jag blev kär direkt när jag såg henne! Och efter ytterligare lite kontakt blev det bestämt, och jag har helt sonika köpt henne!

Världens finaste blåa mitted ska få flytta hem till mig! Hon är ca 6 månader. Egentligen var hon tingad av en annan uppfödare men av personliga skäl så kunde hon inte ta emot katten längre. Så nu blev hon min istället! Jag som inte alls hade tänkt importera katt, men det bara kändes så rätt. Det var HON liksom!

Nästa helg ska jag och sambon ta båten över till Åbo och hämta henne. Uppfödaren kommer dit med katten så vi kommer bara gå av båten och hämta upp katten och gå på igen. Ett litet äventyr blir det! Jag känner mig typ nykär och gravid på samma gång. Kan inte sluta tänka på henne! <3

Hon heter Mari - uttalas typ Marri på finska om jag förstått det rätt. Vet inte om jag är helt överförtjust i namnet, så har ni några förslag på smeknamn (eller namn) till henne så får ni gärna säga till :).

Ooh så spännande, vilken sötnos! :love: Och namnet Mari tycker jag låter jättefint :p

Har en rastlös, svart huligankatt som vägrar gå ut i snön. Men hon har tråååååkigt, bägge katterna lekte en stund tillsammans men den andra tröttnade efter ett tag och gick när garbo ändå försökte få igång henne igen. Nu går hon runt och piper, försöker öppna skåpluckor i köket, leker lite förstrött med vad som en kommer i hennes väg men inget är riktigt roligt och är allmänt rastlös..
Livet är hårt på vintern...

Min fluffboll (Missia) har SKITTRÅKIGT! :p Hon följer efter matte överallt och eftersom jag städar så springer jag runt rätt mycket, dvs hon är nära att hamna under mina fötter hela tiden... :meh:

Min fluffboll (Missia) har SKITTRÅKIGT! :p Hon följer efter matte överallt och eftersom jag städar så springer jag runt rätt mycket, dvs hon är nära att hamna under mina fötter hela tiden... :meh:

Åh, låter som min vita knäppkatt. Även kallad min vita skugga här hemma. Blicken jag får när jag väl snubblar över henne är inte nådig.. Vill jag bli av med henne är det bara att starta robotdammsugaren, den är otroligt spännande och måste övervakas.
Rastlösa svarta eländet behagade efter väldigt mycket om och men att gå ut i säkert tjugo min! Nu ligger hon och sover någonstans. Tack och lov..

Tackolov är min Alice som jag, vintern är till för att stanna inne och sova bort dagarna :D Hon har bara legat intill mig på sängen de senaste dagarna :love:

Dock har hon någon dum pälstuss strax bakom en armbåge som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna få bort, den måste nog klippas bort men är rätt så tätt intill huden och hon gillar inte när jag försöker få fram den :crazy:

Jag beklagar verkligen :( Men ändå så spännande med kattungarna, hade inte mammorna blivit smittade med något nyligen dock? Hoppas att de har blivit friska nu och mår bra!
Nu när så mycket som hänt så ska det nog gå bra i fortsättningen med de fina ungarna! :love: Inte långt kvar nu..! :nailbiting::D

Jo, en tarmparasit :mad: Men Bonnie är helt bra i magen nu för första gången på en månad! I mitten av februari ska jag skicka in avföringsprov och hoppas på blanka papper :bump:

Jo, en tarmparasit :mad: Men Bonnie är helt bra i magen nu för första gången på en månad! I mitten av februari ska jag skicka in avföringsprov och hoppas på blanka papper :bump:
Åh vad skönt, hoppas att det håller i sig nu! För det ska väl helst vara rent i lägenheten innan ungarna kommer va?

Åh, nu är det inte många dagar kvar till utställningsdebuten för Egil (och oss) på NERK och jag känner mig om vart annat nervös, förväntansfull, lätt illamående och superglad! Ska bli så skönt att vi har bur-placering i anslutning till uppfödaren som ska vara mentor för mig och sambon på plats. Och om det nu inte går jättebra för Egil (vet om att han har sina brister) så kan jag heja på pappa-katt och syster-katt istället :)

Egil har blivit en orkidée-mördarmaskin här hemma och hur mycket vi än busar med honom så verkar det inte räcka till. Vi är så glada att vi anmälde intresse på en annan parning hos samma uppfödare redan i höstas för nu ska marodören får ett "lillasyskon" och husse/matte får välja först bland kattungarna. Så på tisdag nästa vecka åker vi och hälsar på en hög med 3,5 veckors kattungar :love:

@Loviiisa : Lycka till på NERK. Jag har varit där två år i rad, men iår kommer jag inte iväg tyvärr. En väldigt trevlig utställning :). Det kommer gå hur bra som helst!

Mys med ett lillsyskon! Det brukar bli lättare med flera katter så de håller igång varann. Här hemma längtar vi till "lillsyrran" kommer hem. Alice är nämligen på aktivitetsnivå 0 och det duger inte för Sally som vill leka hela tiden.

Jag har fått bekräftelse av Maris uppfödare att mina pengar har kommit fram så nu är det bara katten som saknas (ja, jag vågade betala henne i förskott för att slippa ha med en massa kontanter till Finland). Har beställt kattungemat och skrivit ut bekräftelserna till båten på fredag. Nu jäklar börjar det närma sig :).

Har även ringt SVA och fått förklarat för mig hur jag ska testa Mari för Giardia och lite andra parasiter. Vill ju helst inte hamna i samma läge som missfideli :(... så här tar vi det säkra före det osäkra och kommer testa Mari innan vi släpper ihop henne med de andra två.

@Marty . Tack! Jag känner mig förväntansfull just för att det är många som säger att det är en bra och välorganiserad utställning. Vi bor centralt i Örebro med så känns skönt att ha allt på hemmaplan och nära. Uppfödaren är aktiv i föreningen och bjöd in oss att komma och kika i lokalerna redan på torsdag när de ska organisera, vi får även montera upp vårt burskynke/inredning då :) Kommer vara extremt väl förberedd. Sen har Egil ett underbett (mindre än 2 mm) som således ej ska påverka en bedömning men jag vet ju inte om den påverkar hans profil så pass att det drar ner bedömning. Jag gläds över att han växt ikapp lite i frontparti (börjar få lite nacke) och ansikte (rundat till sig och öronen börjar se proportionerliga ut) på senaste, han har mest växt i "ramverket" (höjd och längd) innan :p

Skönt att höra det där med flera katter. Nästan alla jag pratat med säger samma sak, och dels vill ju både jag och sambon kunna sova och också vill vi att katten ska ha ett så fullgott liv som möjligt. Det kommer en dag när vi båda jobbar heltid och blir väl väl mycket ensamtid för kisse utan kompis också...

@Loviiisa : Vilken lyx att kunna förbereda innan och ha allt på hemmaplan! Då slipper du gå upp mitt i natten för att hinna iväg. Man är ju inte så bortskämd med att ha nära precis. Känner mig lyckligt lottad som ska till Norrköping om två veckor, för dit har jag bara 4 mil. SOVMORGON! :D

Hoppas Egil tar det väl och får en bra bedömning :). Katten behöver ju inte bli BIS för att man ska känna sig nöjd :).

@Marty , tack! Nä jag tror jag är lite överdrivet kritisk på allt som har med Kisse att göra nu mest för att då kan jag inte bli mer än positivt överraskad om det går över förväntan. En Ex1 bedömning hade varit jättekul, allt mer än det skulle bara vara superspännande. Och jag är väldigt glad över att få sova lite, om inte annat får jag sova sittandes på tältstolen som sambon köpte (blev rådd att införskaffa en p.g.a. utställningsdagens längd) :p

@Loviiisa : Helt rätt tänkt det där med stolen. Stolar och mycket fika brukar göra att jag tar mig igenom utställningarna hyfsat smidigt :). Första gången jag ställde ut körde jag också på den med att vara överkritisk mot min katt. Jag blev väldigt glad när hon blev Ex1 (klass 11) och nästan BIV och nästan NOM (var bara en katt som slog oss). Första gången kan det ju vara bra om det inte går FÖR bra också. Själv missade jag ju att katten skulle upp en gång till för nomineringen :angel:.

@Marty : Vilken kul debut! Får man fråga vad för ras du ställde? En sådan upplevelse hade varit toppenkul, inte nödvändigtvis att man tar en titel - men att få vara med och slåss om något. Men som sagt, går det inte bra för just Egil så har jag hans pappa och helsyster att heja på! :)

@Marty : Vilken kul debut! Får man fråga vad för ras du ställde? En sådan upplevelse hade varit toppenkul, inte nödvändigtvis att man tar en titel - men att få vara med och slåss om något. Men som sagt, går det inte bra för just Egil så har jag hans pappa och helsyster att heja på! :)

Jag vet en som ställde ut sin katt för första gången i somras, både katten och ägarens första utställning. Katten blev EX1, BIV, NOM och BIS. Det kan man ju kalla bra debut! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur