Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kastrera så fort som möjligt innan löp! Katten mår mycket bättre då rent generellt!
Du slipper även eventuella hormonella problem som min hona fick vara med om, hennes kastrering blev av i ren panik med först två abortbehandlingar för hund(!) och sen akut kastrering.

Skrev i utställningstråden men provar här med.

Föredrar domare att katten är chipmärkt istället för öronmärkt rent utseende mässigt?

När jag bokade tid för kastrering rådde dom mig till att chipmärka i detta fallet.

Vilket av sätten hade ni valt?

Mina katter är chipmärkta. Jag vill inte ha örontatueringar.

Det beror nog mycket på kattens utseende. Är det en vanlig huskatt så är det nog sällan någon tar in den till veterinären för att kolla chip så de bör ha tatuering.
En raskatt eller en katt med ett speciellt utseende tror jag de flesta skulle anta att den har chip.
Har aldrig sett en tatuerad katt på utställning men inte bör domaren dra ner för det, det är ju bra att den är märkt men många tatueringar är ju inte så tydliga särskilt länge.

Jag lyckades efter mycket om och men få till ett urinprov från Socker och fick svar nyss. Mycket röda blodkroppar i urinen och kristaller fanns. :( De rekommenderade en slags tablett och/eller specialfoder utöver behandlingen han redan får, och jag ska åka in dit imorgon och få lite smakprover och testa och se vad som faller herren i smaken. Drömmen hade ju varit om han mot all förmodan skulle gilla något av blötmatsvarianterna men gissar att det lär bli något av torrfodren. Tråkigt med tanke på att han nu äter en variant med 80% kött i och det lär det ju inte vara i specialfodren...

Typiskt nog passade jag i förra veckan på att beställa hem 4 st 2 kg-påsar av fodret till kampanjpris. Socker är nog vid det här laget den katt som generat mest ratad mat i trakten till katthemmet. Bra för de hemlösa katterna, inte lika bra för min plånbok. ;)

Jag har sovit typ 5 timmar inatt för att jag varit så glad. Efter att ha letat efter en hona till mitt katteri i snart 5 månader känns det som en stor lättnad.

I förrgår satt jag och skrev med en annan uppfödare och beklagade mig över hur svårt det är att hitta avelskatt. Hon har själv varit i samma sits (och är ny uppfödare liksom jag). Senaste månaden har jag ju seriöst funderat på om det inte vore lättare att importera istället. Bra avelskatter är supersvårt att få tag på i Sverige, om man inte redan gjort sig ett namn. Den uppfödaren har själv importerat båda sina honor (en från Finland och en från Norge), och hon pratade om att den finska uppfödaren eventuellt kunde ha några honor till salu. Hon tyckte att jag skulle prova att kontakta henne.

Sagt och gjort så kontaktade jag henne i förrgår kväll. Skrev lite om mig själv, och uppfödaren svarade supertrevligt. Fick genast bra kontakt med henne och hon var otroligt snäll och hjälpsam. Inte alls så "besserwisser" som svenska uppfödare har en tendens att vara. Hon hade tre honor till salu. Två kunde jag genast utesluta för de passade inte mig... men den tredje. Jag blev kär direkt när jag såg henne! Och efter ytterligare lite kontakt blev det bestämt, och jag har helt sonika köpt henne!

Världens finaste blåa mitted ska få flytta hem till mig! Hon är ca 6 månader. Egentligen var hon tingad av en annan uppfödare men av personliga skäl så kunde hon inte ta emot katten längre. Så nu blev hon min istället! Jag som inte alls hade tänkt importera katt, men det bara kändes så rätt. Det var HON liksom!

Nästa helg ska jag och sambon ta båten över till Åbo och hämta henne. Uppfödaren kommer dit med katten så vi kommer bara gå av båten och hämta upp katten och gå på igen. Ett litet äventyr blir det! Jag känner mig typ nykär och gravid på samma gång. Kan inte sluta tänka på henne! <3

Hon heter Mari - uttalas typ Marri på finska om jag förstått det rätt. Vet inte om jag är helt överförtjust i namnet, så har ni några förslag på smeknamn (eller namn) till henne så får ni gärna säga till :).

@Marty, vilken underbar liten fröken gillar egentligen inte pälsbollar men hon var bedårande. Hoppas att du tänker ställa ut henne och att du sedan hittar en trevlig fästman ;)

Jag har sovit typ 5 timmar inatt för att jag varit så glad. Efter att ha letat efter en hona till mitt katteri i snart 5 månader känns det som en stor lättnad.

I förrgår satt jag och skrev med en annan uppfödare och beklagade mig över hur svårt det är att hitta avelskatt. Hon har själv varit i samma sits (och är ny uppfödare liksom jag). Senaste månaden har jag ju seriöst funderat på om det inte vore lättare att importera istället. Bra avelskatter är supersvårt att få tag på i Sverige, om man inte redan gjort sig ett namn. Den uppfödaren har själv importerat båda sina honor (en från Finland och en från Norge), och hon pratade om att den finska uppfödaren eventuellt kunde ha några honor till salu. Hon tyckte att jag skulle prova att kontakta henne.

Sagt och gjort så kontaktade jag henne i förrgår kväll. Skrev lite om mig själv, och uppfödaren svarade supertrevligt. Fick genast bra kontakt med henne och hon var otroligt snäll och hjälpsam. Inte alls så "besserwisser" som svenska uppfödare har en tendens att vara. Hon hade tre honor till salu. Två kunde jag genast utesluta för de passade inte mig... men den tredje. Jag blev kär direkt när jag såg henne! Och efter ytterligare lite kontakt blev det bestämt, och jag har helt sonika köpt henne!

Världens finaste blåa mitted ska få flytta hem till mig! Hon är ca 6 månader. Egentligen var hon tingad av en annan uppfödare men av personliga skäl så kunde hon inte ta emot katten längre. Så nu blev hon min istället! Jag som inte alls hade tänkt importera katt, men det bara kändes så rätt. Det var HON liksom!

Nästa helg ska jag och sambon ta båten över till Åbo och hämta henne. Uppfödaren kommer dit med katten så vi kommer bara gå av båten och hämta upp katten och gå på igen. Ett litet äventyr blir det! Jag känner mig typ nykär och gravid på samma gång. Kan inte sluta tänka på henne! <3

Hon heter Mari - uttalas typ Marri på finska om jag förstått det rätt. Vet inte om jag är helt överförtjust i namnet, så har ni några förslag på smeknamn (eller namn) till henne så får ni gärna säga till :).

Vilken fin tjej! :love::love: Vad kul! Jag associerade direkt till Maräng men det kanske inte är bättre? :D

Jag tänkte på hennes bläs, är den korrekt i och med att hon är vit på noskudden? Har inte jättekoll på hur de får vara tecknade. Rosa på nosen också men det var Tesla också och det växte bort efter ett par månader.

@MJLee Det är tänkt att jag ska prova att ställa ut henne och se vad hon tycker om det. Och sen hoppas vi väl på att det kan bli smått till hösten kanske :).

@zassoo : Maräng tror jag inte sambon skulle gå med på ;). Det är nog han som är mest kräsen gällande namn. Mari gick absolut inte hem...
Ja, hennes bläs är godkänd :). På mitted får bläsen se ut lite som den vill, så länge den inte är för bred och att den är förhållandevis rak. Många domare föredrar dock mitted med timglasbläs (som din Tesla). I rasstandarden står bara att "mindre bläs får förekomma" och på färgen att nosen får vara "färgad eller rosa" :)

@Marty Aha okej! :) Då är jag med. Älskar bläs på mitted :love: Det kan eventuellt vara därför jag kom hem med en brun mitted när jag skulle ha en blå... ehum... :angel:

@zassoo : Jag älskar också det! Minns att jag var lite avis på dig när du fick hem din Tesla. Så jag har haft en liten dröm om att ha en mitted med bläs, och nu ser det väl ut som jag till sist får en :).

@Missel och @aprilmaj: Tro mig, de kom in väldigt fort igen :D
Här har den svarta, som normalt bokstavligen klättrar på väggarna om hon varit inne en halv dag, just gått ut för första gången på flera dagar. Brukar inte bli sååå långvarigt, även om hon är i ladugården och skaffar fram snacks. Hon hatar egentligen att gå på låda, men blötsnö är värre!
Och där kom hon in igen, tio minsenare :)

Vita duntäckesprinsessan går inte ut förrän våren är här på allvar och verkligen menar det. Man kan frysa om sina rosa tassar annars! Nu är hon trädgårdskatt förvisso, eftersom hon totalt saknar självbevarelsedrift, men man missar inte vad hon vill och inte vill när det kommer till att vara ute eller inne. Eller något annat ;)

Malla har drygt 2 v kvar nu, medan Bonnie har 3. Det är med blandade känslor jag ser mot de här kullarna, men klart det kommer bli mer glädje när de väl kommer :love: Än så länge är det väldigt sorgset allt dock :cry:

Det har startats en minnesfond i Tereses namn, PM:a om ni vill ha info. Det är en fond där alla pengar kommer gå till forskning på kattsjukdomar via SLU. Så det är inget tiggeri, utan förhoppningsvis nått som kommer göra skillnad för många av oss nån gång.

Åhhhh vad jag blev arg nyss.

Gizmo var på lådan, hade bråttom och blev bara halvfärdig, i hans hopp ut från lådan flög det bajs på väggen och golvet!! Inte lite heller. Även kvar i rumpan på honom.

Jag ser detta, ropar på sambon medan jag håller fast gizmo samtidigt som minstingen kommer och ska inspektera.

Då sitter sambon kvar i soffan och bara mååååste spela klart rundan på tv-spelet!!!!!

Jag hann både fösa iväg lillen, torka rent gizmo samt torka upp bajset från väggen och golvet innan sambon blev färdig och kom till undsättning.

Han förstår inte ALLS varför jag blev så jäkla arg och tyckte inte det var något "viktigt" att komma springandes för.

Suck!! Fick dock en ordentlig ursäkt och han insåg sen att det var jävligt felprioriterat av honom. Tur för honom..

Gizmo åt mängder av torrfoder när han fick bozita en period (ja inte så konstigt alltså), men nu när vi har applaws till både honom och minstingen väljer han oftast blötmaten före :banana: Han har fått blötmat sedan han var liten men aldrig varit särskilt intresserad i mer än såsen, även om jag mosat det till babymat. Nu går det lite framåt! Kanske för att lillen vräker i sig av blötmaten jämt och ständigt :D

Kan en katt bli tjock på blötmat förresten?

Nej det ska mycket till om en katt ska bli tjock på blötfoder. Det innehåller ju 80% vatten och frågan är om en katt skulle orka äta sådana mängder att den blev tjock. Skulle katten börja gå upp i vikt så får man ju dra ner på blötfodret men risken är iallafall mindre att de blir tjocka på blötfoder än på torrfoder.

Har en rastlös, svart huligankatt som vägrar gå ut i snön. Men hon har tråååååkigt, bägge katterna lekte en stund tillsammans men den andra tröttnade efter ett tag och gick när garbo ändå försökte få igång henne igen. Nu går hon runt och piper, försöker öppna skåpluckor i köket, leker lite förstrött med vad som en kommer i hennes väg men inget är riktigt roligt och är allmänt rastlös..
Livet är hårt på vintern...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur