Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina katters uppfödare och hon som på sätt och vis äger katterna fortfarande, är död. Hon hittades mördad idag. Eller igår då. Jag sitter här, alldeles tom. Vad gör jag nu liksom? Båda katterna är ju dräktiga.
Vad i helvete :eek: undrar om sverak har nån katastrofplan för liknande situationer, nån lär ju kunna regga kullarna liksom. Usch vad hemskt, kram på dig.

Mina katters uppfödare och hon som på sätt och vis äger katterna fortfarande, är död. Hon hittades mördad idag. Eller igår då. Jag sitter här, alldeles tom. Vad gör jag nu liksom? Båda katterna är ju dräktiga.
Precis som jag skrev i andra tråden så beklagar jag verkligen. Jag tror och hoppas på att det kommer lösa sig med de kommande kullarna. Det blir ju mycket med det praktiska, men SVERAK och andra uppfödare borde kunna leda dig genom detta. Stor kram!

Fruktansvärt. Sådant går ju inte att förutse eller ha någon beredskap för... Ingen aning om hur det ser ut juridiskt. Men många trösthälsningar från mig och Fröknarna, och hoppas verkligen att det löser sig. :(

När har ni kastrerat era katter?

Vår äldsta på 1,5 kastrerades när han var typ 7 månader och minstingen är 5mån nu.

Mina var ca 6 resp 7 månader. Hade velat kastrera tidigare egentligen men veterinären ville vänta tills de var större. Det var tur iaf att jag stod på mig och fick det gjort innan de visade tecken på könsmognad.

Jag är väl ingen expert direkt, men jag resonerade som så att jag ville ha det gjort tidigt för att eliminera risken för att de börjar markera, bråka etc, speciellt i och med att jag hade två jämngamla hankatter. Men det kanske finns någon här som har erfarenhet av senare kastrering och ev. för/nackdelar?

Vad i helvete :eek: undrar om sverak har nån katastrofplan för liknande situationer, nån lär ju kunna regga kullarna liksom. Usch vad hemskt, kram på dig.

Jag blev uppringd av sverak idag :love: Vi är flera som hamnar lite i mitten nu, men dom sa åt mig att inte tänka på det. Dom måste dra ihop ett styrelsemöte, men sen kommer dom hjälpa oss så gott det bara går.
Jag har fått flera erbjudanden om ekonomisk hjälp också, jag sätts ju lite tight till med 2 kullar samtidigt. I första hand tänkte jag klara det själv, men å andra sidan så skulle man kunna ta emot och sen när pengarna kommer in för kattungarna så kan man ju sätta över motsvarande summa till ett katthem eller så.

Jag blev uppringd av sverak idag :love: Vi är flera som hamnar lite i mitten nu, men dom sa åt mig att inte tänka på det. Dom måste dra ihop ett styrelsemöte, men sen kommer dom hjälpa oss så gott det bara går.
Jag har fått flera erbjudanden om ekonomisk hjälp också, jag sätts ju lite tight till med 2 kullar samtidigt. I första hand tänkte jag klara det själv, men å andra sidan så skulle man kunna ta emot och sen när pengarna kommer in för kattungarna så kan man ju sätta över motsvarande summa till ett katthem eller så.
Men vad fint :love: skönt att höra att åtminstone det rent praktiska verkar kunna lösa sig smidigt mitt i allt elände. Och jag skjuter också gärna till om det blir tight för dig. :)

Instämmer med @Marty @MissFideli, försök se fram emot att få ditt hem totalt omarrangerat (vi vet ju hur markbundna dina britter är! :p :D). Plus att din idé att ge kattungarna namn som anknyter till henne är en mycket fin tribut :up: :)

Plus att vi är ju iingaa aalls här i tråden som ser fram emot kattungebilder :angel:

Hur hade du lärt in vänta?

Suttit och funderat på det här, har ju själv aldrig behövt lära in det. Det har helt enkelt räckt att peta bort den som inte "får vara med" så har den automatiskt lärt sig att det snart blir hennes tur. Det tog tid med Hollie, hon kan fortfarande vara i vägen ibland, men det har funkat. Det är kanske bara rutin som behövs?
Så svårt att ge bra träningstips när man inte är där!
Egentligen tror jag inte man ska krångla till det för mycket. Ett vanligt fel jag ser många göra, oavsett vad de tränar, är att de pratar för mycket med den som ska vänta. Den som inte ska träna just nu får massor med uppmärksamhet i form av pet, kommentarer och blickar! Bättre att bara försöka ignorera (jag vet, det är skitsvårt! Speciellt med katter som är väldigt på). Hjälper det att använda ett inte riktigt lika gott godis?

Jag vet inte om det syns på filmen jag la upp, men i början håller Bastian allt godis i handen (han har ingen klicker med sig den här gången, den används mest vid nya tricks). Efter en stund lägger han ner det i matskålen som står på skåpet, utan att hon äter upp det. Det är ingenting vi har tränat, det är hennes helt vanliga matskål som hon brukar få mat i. Men hon är så inne på husse att hon inte tar godiset, om det är träningen som är rolig eller att hon hellre vill vara med husse vet jag inte (hade hon fått bestämma hade jag nog inte fått bo kvar... Snacka om husses katt!).

Ska se om jag kan filma när alla katterna tränar samtidigt, så får du se hur jag gör.

Nån som har tips på nått supergot godis till katt?
Tips på gott godis har vi några!
Orijen kattgodis med nötkött
Dreamies (RC senior har också varit mycket uppskattat)
Bilanx torkad krill (visserligen bara minstingen som äter, men usch så gott det är!)
Tigeria ost börjar stiga i kurs hos Hollie, de andra två vill helst inte ens smaka

Sticks av olika märken. Mjukare modeller, som är lätta att dela; vitafor och whiskas. En hårdare sort, känns ungefär som en ölkorv och ger mer tuggmotstånd, Yarrah.

Torkad kycklingfilé (bästa märken enligt ffa mig: Good boy, Treats, Planet pet, Treateaters. Sjöbogården helt okej). Ren kyckling ska det vara, inte blandad med något. Perfekt att dela i två eller tre större bitar och tugga på! Inbillar mig att det är bra för tänderna. Brukar kolla bland hundgodiset, så får man stora fina bitar som katterna måste kämpa lite med.

Kanske klassas som reklam, men kan tipsa om att etologi-treorna på SLU som läser antrozoologi (samspel människa-djur) har "öppen frågelåda" om allt som rör djurs beteende. Det är en del i utbildningen, en väldigt rolig del, och ju fler kluriga frågor desto bättre!
etolog@stud.slu.se
10897006_10200313954447349_2362349287948606265_n.jpg

Jag fick åka till veterinären en vända idag med Socker. :( Upptäckte att han bara kissade småskvättar och ibland inget alls trots att han försökte. Han hade kissat ur sig så pass mycket innan undersökningen att veterinären inte kunde känna ev. kristaller/stenar, men fick med mig recept på antibiotika och metacam hem samt plastkulor till lådan där jag ska försöka få till ett urinprov.

Läser nu på den påsen att provet helst ska samlas in ganska snart efter att katten kissat, men jag kommer vara borta under förmiddagen imorgon (8-14), och provet bör helst vara inne kl. 16.00 samma dag. Glömde förstås fråga veterinären om detta var för länge utifall att han kissar tidigt, vad tror/vet ni som har gjort samma sak? Annars är det väl kanske inte jätteakut utan går att ordna på onsdag, men det är väl förstås bra om det skulle gå att ordna imorgon. Samtidigt känns det ju onödigt att lämna in ett prov som är för gammalt.

Nu har vi bokat tid för kastrering! De hade en kampanj nu fram till slutet av feb. där det kostade 700kr istället för 1200kr :) Som hittat! Kastreringen blir av 23e feb, då är Iso 6mån.

Jag har lite ångest över det där. Har ju tänkt att kastrera Brunetten före första löpet, men håller på och velar hela tiden. Är det bättre att hon får löpa en gång, rent fysiskt? Blir sådär barnsligt uppskärrad över att hon ska få narkos och att någon ska skära i hennes lilla kropp, och att hon sen ska vakna och kanske ha ont och vara förvirrad och ensam... :(

Jag har lite ångest över det där. Har ju tänkt att kastrera Brunetten före första löpet, men håller på och velar hela tiden. Är det bättre att hon får löpa en gång, rent fysiskt? Blir sådär barnsligt uppskärrad över att hon ska få narkos och att någon ska skära i hennes lilla kropp, och att hon sen ska vakna och kanske ha ont och vara förvirrad och ensam... :(

Jag har hört att det är en myt det där med att dom ska löpa en gång innan (eller var det få en kull??).. Hmm.. Jag vill dock göra det så fort som möjligt så hormonerna inte hinner komma igång.

Det är det säkert, en myt alltså, jag får mest överdrivna mammakänslor för lilla Brunetten tror jag. Vill helst slippa ha två som löper samtidigt och hetsar varandra.

Skönhetsmissen får förbli oskuren och bedömas, så får vi se om det blir Skönhetsmissebäbisar någongång i framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur