Hur hade du lärt in vänta?
Suttit och funderat på det här, har ju själv aldrig behövt lära in det. Det har helt enkelt räckt att peta bort den som inte "får vara med" så har den automatiskt lärt sig att det snart blir hennes tur. Det tog tid med Hollie, hon kan fortfarande vara i vägen ibland, men det har funkat. Det är kanske bara rutin som behövs?
Så svårt att ge bra träningstips när man inte är där!
Egentligen tror jag inte man ska krångla till det för mycket. Ett vanligt fel jag ser många göra, oavsett vad de tränar, är att de pratar för mycket med den som ska vänta. Den som inte ska träna just nu får massor med uppmärksamhet i form av pet, kommentarer och blickar! Bättre att bara försöka ignorera (jag vet, det är skitsvårt! Speciellt med katter som är väldigt på). Hjälper det att använda ett inte riktigt lika gott godis?
Jag vet inte om det syns på filmen jag la upp, men i början håller Bastian allt godis i handen (han har ingen klicker med sig den här gången, den används mest vid nya tricks). Efter en stund lägger han ner det i matskålen som står på skåpet, utan att hon äter upp det. Det är ingenting vi har tränat, det är hennes helt vanliga matskål som hon brukar få mat i. Men hon är så inne på husse att hon inte tar godiset, om det är träningen som är rolig eller att hon hellre vill vara med husse vet jag inte (hade hon fått bestämma hade jag nog inte fått bo kvar... Snacka om husses katt!).
Ska se om jag kan filma när alla katterna tränar samtidigt, så får du se hur jag gör.
Nån som har tips på nått supergot godis till katt?
Tips på gott godis har vi några!
Orijen kattgodis med nötkött
Dreamies (RC senior har också varit mycket uppskattat)
Bilanx torkad krill (visserligen bara minstingen som äter, men usch så gott det är!)
Tigeria ost börjar stiga i kurs hos Hollie, de andra två vill helst inte ens smaka
Sticks av olika märken. Mjukare modeller, som är lätta att dela; vitafor och whiskas. En hårdare sort, känns ungefär som en ölkorv och ger mer tuggmotstånd, Yarrah.
Torkad kycklingfilé (bästa märken enligt ffa mig: Good boy, Treats, Planet pet, Treateaters. Sjöbogården helt okej). Ren kyckling ska det vara, inte blandad med något. Perfekt att dela i två eller tre större bitar och tugga på! Inbillar mig att det är bra för tänderna. Brukar kolla bland hundgodiset, så får man stora fina bitar som katterna måste kämpa lite med.