Får ansluta mig till denna tråden. Har alltid haft en dålig magkänsla ang min hästs framhovar. Nu är han 18 år, jag har känt honom mer än hela hans liv då jag växte upp på stuteri där han är född.
Han blev halt första gången som 10-åring. Då var det en annan skada (i ett bakknä) men jag vet att de för mig tydliga symptomen fanns redan då, minst sedan 10 år tillbaka från nu har jag känt av dem. Främst väldigt underlagskänslig på olika vis och stum på hårda underlag. Alltid haft höga, trånga och känsliga framhovar.
Vi har testat varianter på skoning, barfota, limskoning och kompositskor. Och som mest nöjd var han denna våren. Tills han fick trava o galoppera lite och blev mycket sämre direkt. Testade klinik nummer 5 (tror jag inte glömt någon
) och hittade äntligen en veterinär som såg vad jag såg, lyssnade på mig och tog alla de tidigare veterinärernas behandlingar i beaktande. Remitterade direkt till MRI och mycket riktigt, båda de inre sidoligamenten till hovleden fram är degenerativt skadade i sin fulla längd och kommer inte bli bättre.
SÅ skönt med en tydlig diagnos att förhålla sig till! Nu ska han som ett första steg specialskos på kliniken, behandla hovlederna (inflammation i dem från inflammationerna i ligamenten) och få stötvågor på ligamenten i ett försök att stabilisera läget. Sedan är min tanke att göra ett nytt försök att med lite nya förhållningssätt gå över till barfota för att se om vi inte, nu när vi vet vad vi ska undvika, kan få framhovarna att må lite bättre och utveckla de inre strukturerna lite mer för att öka deras funktion när ligamenten kommer ha nedsatt funktion resten av hans liv.
Har än så länge gott hopp om att han kan må fint då han tiden nu i vår då han bara skrittades var väldigt nöjd och harmonisk. Han är lyckligtvis en väldigt tydlig häst numera när jag börjar lära mig läsa av honom och han märker att jag fattar åtm en bråkdel av vad han vill förmedla. Nu är han tex väldigt tydlig med att han är INTE pigg på en tur utanför stallet (det kan ju inte han veta att det uteslöts sedan första besöket för 8 dagar sedan då jag fick svart på vitt att han var halt) eftersom de bara hovarna sedan MRIn är ömma i väntan på klinikhovis skoning.