Men vad trist att det går långsammare än normaltÅh vad härligt! För oss har det ju gått långsammare framåt än för de flesta med likande skador, hoppas det fortsätter gå snabbare framåt för er![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vad trist att det går långsammare än normaltÅh vad härligt! För oss har det ju gått långsammare framåt än för de flesta med likande skador, hoppas det fortsätter gå snabbare framåt för er![]()
Nä, det kan de väl inte, men veterinären kan ju ha erfarenhet huruvida man ska vara extra försiktig med att pressa på en sådan skada (ledsen, jag minns inte vad det var för skada din hadeJag är fortfarande orolig över att hon känns lite tjock i sitt skadade ben så nu mailade jag veterinären för att fråga om jag ska köra enligt plan fram till återbesök om 2 veckor eller ta det lugnare. Mycket tyder på att det borde vara lugnt, men jag kan inte riktigt släppa det så känns bättre att ställa frågan iaf.
Det är väl helt omöjligt för veterinären att veta något över mail egentligen, men ändå![]()
Ja precis. Det blir ju lite gissning men ändå skönt att få lite råd.Nä, det kan de väl inte, men veterinären kan ju ha erfarenhet huruvida man ska vara extra försiktig med att pressa på en sådan skada (ledsen, jag minns inte vad det var för skada din hade) eller om det är bättre att lugna sig något och göra en längre igångsättning.
Detta är en plan yta mot hoven eller? Får läsa in mig lite på er om du delat med dig mera här på forumet
Eftersom min häst lyckligtvis bara verkar ha en primär skada så är det ju ändå relativt lätt (skriver jag nu...) att begränsa åtgärderna som står högt upp på listan. Prio ett är att inte sjunka ner på insidan och töja ut de dåliga ligamenten. Därför tror jag denna skon inte passar alls men kul att se!
Han ska troligtvis (veterinärens rekommendation men vi har tid till vet och klinikhovis nästa vecka) skos med en aluminiumsko (pga man vill ha lite vikt som påverkar ffa i luften förstod jag det som) med bred insida och smal utsida (just för att undvika att insidan sjunker ner i underlaget). Men det är ju också därför det är en fördel att ha honom barfota på sikt.
Nu det senaste har han dock varit nöjd skodd (sömmad med Easyshoe Performance N/G och mjukaste DIM:et under) så jag tror det är störst chans att få effekt av att behandla hovleder och ligament om han blir nöjd med denna klinikskoningen. Annars kanske vi helt enkelt sätter Duplo fram (bytte från Performance till Duplo bak förra skoningen och han ser mycket nöjd ut) trots att man inte får skillnaden i ut o insida. Helt enkelt för att få honom att landa så bra som möjligt. Innan han troligtvis kände av ligament och hovleder igen efter lite trav och galopp upplevde jag honom traktlanda relativt bra i den skoningen bara det inte var hårt underlag (vilka han ska undvika resten av livet).
Bra att du kontaktade. Låter bra att bromsa in lite "för säkerhets skull" men ändå behålla trav och galopp. Man brukar ju inte vilja trappa ned innan åb helst, om det inte är tydlig hälta eller så.Ja precis. Det blir ju lite gissning men ändå skönt att få lite råd.
Fick svar om att jag kunde fortsätta rida men vänta en vecka extra innan vi ökar belastningen. Skulle ökat från 10 min trav/galopp till 15 min trav/galopp imorgon men fortsätter på 10 min i en vecka till nu.
Ja, jag tror väl egentligen inte att det är något galet (typ 80% säkerBra att du kontaktade. Låter bra att bromsa in lite "för säkerhets skull" men ändå behålla trav och galopp. Man brukar ju inte vilja trappa ned innan åb helst, om det inte är tydlig hälta eller så.
Vänta bara tills jag ska sätta igång min sen så får du nog höra att jag är likadanJa, jag tror väl egentligen inte att det är något galet (typ 80% säker) men lika bra att säkra upp ändå när det är något man oroar sig över.
Men sånt här är jättesvårt. Man ska ju vara försiktig, men om jag bromsade varenda gång jag oroar mig över ngt så skulle vi aldrig komma igång
Får se på återbesöket helt enkelt![]()
Du bör få ett igångsättningsschema av veterinären. Det behöver ju ofta vara individuellt anpassat utifrån häst och skadaHar börjat förlika mig med att jag kommer behöva hänga med en konvalescens häst i sommar. Han kommer väl hamna på noll igen (eller minus kanske), så först ska han bli ohalt, sedan sättas igång långsamt och försiktigt. Var hittar man bra planer på det? Kommer nog också köra miljöträningsprogrammet som jag köpt digitalt parallellt med rehab. Om han inte är ren vid återbesök den 3e kommer jag nog vilja göra en röntgen för att få bättre hum om vad jag har att jobba med. Eller, skulle nog vilja ha röntgen ändå.
Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.Du bör få ett igångsättningsschema av veterinären. Det behöver ju ofta vara individuellt anpassat utifrån häst och skada
Se till att du får ett så detaljerat schema som du behöver för att veta vad du ska göra. Är man ovan behöver man ofta veta i detalj hur många minuter per dag saker ska göras, om den får gå på böjda spår eller ej, vilka underlag som är att föredra och vilka som ska undvikas osv.
Röntgade de inte när hältan upptäcktes? Det är vanligt att man gör direkt för att se så det inte finns några förändringar som kan komplicera saken. Vanliga okomplicerade ledinflammationer utan pålagringar eller dylikt syns inte på röntgen, men bra att röntga för att utesluta sånt.
hoppas den blir fräsch efter behandlingen!Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.
Mina lekmannaögon kunde egentligen inte se hältan och veterinären sa också att det var mycket lite och inte helt tydligt vilka ben. Verkade lite tydligare under ridningen då han fick några dåliga steg då och då. Inklusive att han slängde sig några gånger för att det fladdrade till lite i en häck. Såg lite under ridningen när jag var och tittade på några dagar innan med. Kortare steg höger bak i skritten, och ovillig att spåra i höger varv, sedan värmde det ur. Såg däremot att när höger kotled var bedövad så biljarderade han inte alls. Annars har han en liten biljardering på hö fram.
Okej. En del hemmaveterinärer har ju röntgen men det är så olika.Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.
Mina lekmannaögon kunde egentligen inte se hältan och veterinären sa också att det var mycket lite och inte helt tydligt vilka ben. Verkade lite tydligare under ridningen då han fick några dåliga steg då och då. Inklusive att han slängde sig några gånger för att det fladdrade till lite i en häck. Såg lite under ridningen när jag var och tittade på några dagar innan med. Kortare steg höger bak i skritten, och ovillig att spåra i höger varv, sedan värmde det ur. Såg däremot att när höger kotled var bedövad så biljarderade han inte alls. Annars har han en liten biljardering på hö fram.
Tack!Okej. En del hemmaveterinärer har ju röntgen men det är så olika.
Skulle absolut boka alla besök på klinik framöver, även om veterinären är bra så har man oftast sämre utredningsmöjligheter hemma. Bara att ha en ordentlig gång att springa på gör ju skillnad jämfört med att tex springa på grusplan vid böjprov
Man kan ju även rida vid kliniken om det underlättar utredningen.
Det kan vara svårt att se när de är halta på flera ben, mkt lättare när det bara är ett ben! Bakbenshältor är också svårare att se
Men om det var en lindrig hälta kanske den är helt bra nu vid återbesöket![]()
Jag förstår oron. Jag oroar mig också massor när min häst är skadad men man får försöka att inte trassla in sig i de tankarna så mycket.Tack!
Mitt worst-case scenario tänk har ju tyvärr slagit till igen och jag befarar ju det värsta. Att det ska finnas en massa pålagringar och skit och att det är därför han inte var igång när jag köpte honom. Men han var u.a på besiktningen i december (utan röntgen dock). Har dock läst på efter det och har läst att hästen egentligen ska vara i full gång i tre veckor för att ge en rättvis bild vid besiktningen. Så att han var u.a vid köpet behöver inte betyda att han inte hade något gammalt i lederna. Avställd tills han gick igenom, typ. Och att han inte höll för igångsättning.
Ja, det är ju inte jag som har ridit nu senaste månaderna, utan han står ju hos beridare för att träna upp kondition och muskler så han skulle bli i bra skick till försäljning. Han har ju tränats varierat med ridpass, tömkörning, uteritt och vila. Ojämnheten har ju funnits där hela tiden, även jag kände det när jag red, men tolkade det just som ojämnhet, dvs "högerhänt" häst med starkare muskler på höger sida och därför lite svårare att böja åt höger och få fram vänster bog. Gick dessutom att jobba bort under passets gång.Jag förstår oron. Jag oroar mig också massor när min häst är skadad men man får försöka att inte trassla in sig i de tankarna så mycket.
Försök att bara vara i nuet och så får du se hur det är vid nästa åb helt enkelt. Men klokt för din egen skull att ta åb på klinik så att du kan känna att den verkligen är ordentligt utredd. Sen får man bara lita på veterinärens omdöme.
Det kan ju lika gärna vara en vanlig överansträning nu. Det vore inte alls konstigt. Man försöker ju anpassa mängden träning och hålla det lagom, ibland lyckas man och ibland inte.
Ah då förstår jag!Ja, det är ju inte jag som har ridit nu senaste månaderna, utan han står ju hos beridare för att träna upp kondition och muskler så han skulle bli i bra skick till försäljning. Han har ju tränats varierat med ridpass, tömkörning, uteritt och vila. Ojämnheten har ju funnits där hela tiden, även jag kände det när jag red, men tolkade det just som ojämnhet, dvs "högerhänt" häst med starkare muskler på höger sida och därför lite svårare att böja åt höger och få fram vänster bog. Gick dessutom att jobba bort under passets gång.
Åb är inte på klinik utan i stallet hos beridaren, ville inte flytta på honom för den bedömningen (egentligen skulle han ha flyttat 4 dagar innan åb, men vi valde att låta honom stå kvar hela tiden ut; känslig för flytt). Det blir dock klinik med röntgen om han behöver fler behandlingar eller inte går rent vid åb. Ångrar mig nu att jag inte följde första impulsen att ta honom till klinik och röntga så mycket som möjligt när han hade gått omkull.