Detta är en plan yta mot hoven eller? Får läsa in mig lite på er om du delat med dig mera här på forumet
Eftersom min häst lyckligtvis bara verkar ha en primär skada så är det ju ändå relativt lätt (skriver jag nu...) att begränsa åtgärderna som står högt upp på listan. Prio ett är att inte sjunka ner på insidan och töja ut de dåliga ligamenten. Därför tror jag denna skon inte passar alls men kul att se!
Han ska troligtvis (veterinärens rekommendation men vi har tid till vet och klinikhovis nästa vecka) skos med en aluminiumsko (pga man vill ha lite vikt som påverkar ffa i luften förstod jag det som) med bred insida och smal utsida (just för att undvika att insidan sjunker ner i underlaget). Men det är ju också därför det är en fördel att ha honom barfota på sikt.
Nu det senaste har han dock varit nöjd skodd (sömmad med Easyshoe Performance N/G och mjukaste DIM:et under) så jag tror det är störst chans att få effekt av att behandla hovleder och ligament om han blir nöjd med denna klinikskoningen. Annars kanske vi helt enkelt sätter Duplo fram (bytte från Performance till Duplo bak förra skoningen och han ser mycket nöjd ut) trots att man inte får skillnaden i ut o insida. Helt enkelt för att få honom att landa så bra som möjligt. Innan han troligtvis kände av ligament och hovleder igen efter lite trav och galopp upplevde jag honom traktlanda relativt bra i den skoningen bara det inte var hårt underlag (vilka han ska undvika resten av livet).
Precis, den är helt plan mot hoven!
Förstår om den inte passar din hästs nuvarande tillstånd! För min blev det denna sko nu i slutet av rehab-tiden när hovslagaren ville få till extra bra överrullningen då hennes tår är svåra att backa även med 5 veckors-intervall. Även fast han skott med ordentlig överrullning tidigare, så backades punkten lite ytterligare med dessa skor.
Men ser verkligen fram emot att hon är barfota igen så jag kan börja hålla efter tån mellan hovslagarens besök. Hoppas att hon då för en gångs skull kan få korrekt tå-längd!
Kort historik av våran skadehistoria (som blev mer utförlig än jag tänkte
):
1. Diagnostiserad med kotledsinflammation, behandlades i ca tre månader innan jag sökte mig vidare.
2. Efter MR konstaterades inflammation i strålbensbursan, förändringar på sidoligament till hoven, djupa böjsenan, förändringar i skenben i ena frambenet.
3. Så 5 månader efter hältan först upptäcktes påbörjades "riktig behandling". Fick injektion med osphos samt en injektion av egna blodplättar i bursan. Sen blev det även stötvåg varannan vecka i ca 2 månader.
4. Gick från barfota till skodd med järnskor med bred insida för att "låsa" rörelse, skulle varit aluminium men fanns inte i rätt storlek.
5. Efter ett halvår blev det istället duplo-skor då jag och hovslagaren ansåg att hon vill ha lite mer stötdämpning.
6. Åtta månader efter MR-diagnosen blev hon OK:ad för liv som hagprydnad. Fortfarande halt på böjda spår på hårt underlag och litet halt på mjukt underlag, men klarar hårt underlag rakt fram.
Hon skulle egentligen ha gått i fålla under hela rehab-tiden, men efter att ha stått åtta(!) månader i fålla gick det förståeligt nog inte längre, så då fick hon gå ut i hage på vinst och förlust. Var då fortfarande synligt halt i trav i hagen fram till en månad innan sista veterinärbesöket...
7. Efter OK-stämpeln fortsatte jag sko hos klinikhovslagaren ett halvår till innan jag nu skodde av.