Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Åh vad härligt! För oss har det ju gått långsammare framåt än för de flesta med likande skador, hoppas det fortsätter gå snabbare framåt för er ☺️
Men vad trist att det går långsammare än normalt :( men så länge det går framåt är man ju ändå nöjd. Vår ponny var kanonfin vid första återbesöket, så pass att veterinären var tvungen att kolla en extra gång i journalen om det bara var fyra veckor sedan operation eller om han sett fel :) Men där efter har det gått långsammare sedan. Det märks tydligt att hon är mycket svagare i höger bak men helhetsintrycket var mycket bättre nu enligt vet så det är därför dottern fick sitta upp nu för vi behöver stärka ponnyn så vi ser om det bara är svaghet eller om mer behandling behövs. Kan bli aktuellt med stamceller också men vi vet inte än.
 
Jag är fortfarande orolig över att hon känns lite tjock i sitt skadade ben så nu mailade jag veterinären för att fråga om jag ska köra enligt plan fram till återbesök om 2 veckor eller ta det lugnare. Mycket tyder på att det borde vara lugnt, men jag kan inte riktigt släppa det så känns bättre att ställa frågan iaf.

Det är väl helt omöjligt för veterinären att veta något över mail egentligen, men ändå😉
 
Jag är fortfarande orolig över att hon känns lite tjock i sitt skadade ben så nu mailade jag veterinären för att fråga om jag ska köra enligt plan fram till återbesök om 2 veckor eller ta det lugnare. Mycket tyder på att det borde vara lugnt, men jag kan inte riktigt släppa det så känns bättre att ställa frågan iaf.

Det är väl helt omöjligt för veterinären att veta något över mail egentligen, men ändå😉
Nä, det kan de väl inte, men veterinären kan ju ha erfarenhet huruvida man ska vara extra försiktig med att pressa på en sådan skada (ledsen, jag minns inte vad det var för skada din hade 🙈) eller om det är bättre att lugna sig något och göra en längre igångsättning.
 
Nä, det kan de väl inte, men veterinären kan ju ha erfarenhet huruvida man ska vara extra försiktig med att pressa på en sådan skada (ledsen, jag minns inte vad det var för skada din hade 🙈) eller om det är bättre att lugna sig något och göra en längre igångsättning.
Ja precis. Det blir ju lite gissning men ändå skönt att få lite råd.

Fick svar om att jag kunde fortsätta rida men vänta en vecka extra innan vi ökar belastningen. Skulle ökat från 10 min trav/galopp till 15 min trav/galopp imorgon men fortsätter på 10 min i en vecka till nu.
 
Detta är en plan yta mot hoven eller? Får läsa in mig lite på er om du delat med dig mera här på forumet :)

Eftersom min häst lyckligtvis bara verkar ha en primär skada så är det ju ändå relativt lätt (skriver jag nu...) att begränsa åtgärderna som står högt upp på listan. Prio ett är att inte sjunka ner på insidan och töja ut de dåliga ligamenten. Därför tror jag denna skon inte passar alls men kul att se!


Han ska troligtvis (veterinärens rekommendation men vi har tid till vet och klinikhovis nästa vecka) skos med en aluminiumsko (pga man vill ha lite vikt som påverkar ffa i luften förstod jag det som) med bred insida och smal utsida (just för att undvika att insidan sjunker ner i underlaget). Men det är ju också därför det är en fördel att ha honom barfota på sikt.

Nu det senaste har han dock varit nöjd skodd (sömmad med Easyshoe Performance N/G och mjukaste DIM:et under) så jag tror det är störst chans att få effekt av att behandla hovleder och ligament om han blir nöjd med denna klinikskoningen. Annars kanske vi helt enkelt sätter Duplo fram (bytte från Performance till Duplo bak förra skoningen och han ser mycket nöjd ut) trots att man inte får skillnaden i ut o insida. Helt enkelt för att få honom att landa så bra som möjligt. Innan han troligtvis kände av ligament och hovleder igen efter lite trav och galopp upplevde jag honom traktlanda relativt bra i den skoningen bara det inte var hårt underlag (vilka han ska undvika resten av livet).

Precis, den är helt plan mot hoven!

Förstår om den inte passar din hästs nuvarande tillstånd! För min blev det denna sko nu i slutet av rehab-tiden när hovslagaren ville få till extra bra överrullningen då hennes tår är svåra att backa även med 5 veckors-intervall. Även fast han skott med ordentlig överrullning tidigare, så backades punkten lite ytterligare med dessa skor.

Men ser verkligen fram emot att hon är barfota igen så jag kan börja hålla efter tån mellan hovslagarens besök. Hoppas att hon då för en gångs skull kan få korrekt tå-längd! 🙌

Kort historik av våran skadehistoria (som blev mer utförlig än jag tänkte 😅):
1. Diagnostiserad med kotledsinflammation, behandlades i ca tre månader innan jag sökte mig vidare.
2. Efter MR konstaterades inflammation i strålbensbursan, förändringar på sidoligament till hoven, djupa böjsenan, förändringar i skenben i ena frambenet.
3. Så 5 månader efter hältan först upptäcktes påbörjades "riktig behandling". Fick injektion med osphos samt en injektion av egna blodplättar i bursan. Sen blev det även stötvåg varannan vecka i ca 2 månader.
4. Gick från barfota till skodd med järnskor med bred insida för att "låsa" rörelse, skulle varit aluminium men fanns inte i rätt storlek.
5. Efter ett halvår blev det istället duplo-skor då jag och hovslagaren ansåg att hon vill ha lite mer stötdämpning.
6. Åtta månader efter MR-diagnosen blev hon OK:ad för liv som hagprydnad. Fortfarande halt på böjda spår på hårt underlag och litet halt på mjukt underlag, men klarar hårt underlag rakt fram.
Hon skulle egentligen ha gått i fålla under hela rehab-tiden, men efter att ha stått åtta(!) månader i fålla gick det förståeligt nog inte längre, så då fick hon gå ut i hage på vinst och förlust. Var då fortfarande synligt halt i trav i hagen fram till en månad innan sista veterinärbesöket...
7. Efter OK-stämpeln fortsatte jag sko hos klinikhovslagaren ett halvår till innan jag nu skodde av.
 
Min konvalescent (eööer ja hela flocken) har nu fått gå ut i den kuperade skogshagen.
Han ser tillfreds ut, rör sig till synes luftigare (kanske pga Duplo?) när han kommer springandes om jag ropar.
Sedan hjälper ju kuperat honom att få igång kroppen också.
Luftvägarna är inte bra, möjligen något bättre.
Men om det blir så att han hostar npn gång i början och man måste vara försiktig med damm är det ju helt okej, bara vänta, hålla tummarna och se.

Får se hur hovlederna håller för igångsättningen, men den tänker jag inte börja med förrän i juli nång gång.
En enstaka promenad kanske det blir om andan faller på, men i övrigt så laddar jag om, och förhoppningsvis löker han.
 
Ja precis. Det blir ju lite gissning men ändå skönt att få lite råd.

Fick svar om att jag kunde fortsätta rida men vänta en vecka extra innan vi ökar belastningen. Skulle ökat från 10 min trav/galopp till 15 min trav/galopp imorgon men fortsätter på 10 min i en vecka till nu.
Bra att du kontaktade. Låter bra att bromsa in lite "för säkerhets skull" men ändå behålla trav och galopp. Man brukar ju inte vilja trappa ned innan åb helst, om det inte är tydlig hälta eller så.
 
Bra att du kontaktade. Låter bra att bromsa in lite "för säkerhets skull" men ändå behålla trav och galopp. Man brukar ju inte vilja trappa ned innan åb helst, om det inte är tydlig hälta eller så.
Ja, jag tror väl egentligen inte att det är något galet (typ 80% säker😉) men lika bra att säkra upp ändå när det är något man oroar sig över.
Men sånt här är jättesvårt. Man ska ju vara försiktig, men om jag bromsade varenda gång jag oroar mig över ngt så skulle vi aldrig komma igång😆

Får se på återbesöket helt enkelt 😊
 
Ja, jag tror väl egentligen inte att det är något galet (typ 80% säker😉) men lika bra att säkra upp ändå när det är något man oroar sig över.
Men sånt här är jättesvårt. Man ska ju vara försiktig, men om jag bromsade varenda gång jag oroar mig över ngt så skulle vi aldrig komma igång😆

Får se på återbesöket helt enkelt 😊
Vänta bara tills jag ska sätta igång min sen så får du nog höra att jag är likadan 😅.
 
Min konvalescent är ju helt ur kondition. Jag har skrittat henne för hand sedan friskförklaringen 4/4 - inte direkt konditionshöjande. Nu när jag fått tillbaka hennes sadel från Passier i Tyskland har jag lejt in den unghästberidaren som ridit in hästen åt mig. Eftersom sadeln fått ny stoppning i bossorna, kanalen breddad och bommen vidgad så var det som en ny sadel. Så vid första uppsittningen så kom mycket riktigt en sadeltvångsreaktion. Det gör det alltid vid någon förändring gällande sadel - räcker med en ny padd etc. Men trots brist på kondition så har Hästen ändå energi så det sprutar ur pälsen på henne :cool:. Igår var det dags att skritta ut med min gamla häst och medryttare. Pga rehab efter diskbråck klarar jag inte av att rida någon längre stund - inte ens i skritt. Så beridaren kom hit och det var ett bra val.

Beridaren är mycket noga med att inte grensla hästen förrän hon är beredd på det, alltså hängde hon i en stigbygel i cirka 500 m innan hästen coolat ner sig. Planen var sedan ett skrittpass på en timme - dock passagetravade konvalescenten 2 km innan det över huvudet taget gick att skritta avslappnat. Vad gör man liksom! Vill inte ens tänka på hur det blir här hästen kommer upp i kondition... :angel1:

Så kan man tycka att hästen borde blivit trött av ridturen (första sedan årsskiftet), men nä, full sula ut i hagen och fräste runt i galopp och lite snygga bocksprång innan hon hittade en lämplig fläck att rulla sig på.

Känner att jag börjar bli för gammal för det här O_o:bag: - Nåja, hästen är inte halt i alla fall...

/Lizzie
 
Har börjat förlika mig med att jag kommer behöva hänga med en konvalescens häst i sommar. Han kommer väl hamna på noll igen (eller minus kanske), så först ska han bli ohalt, sedan sättas igång långsamt och försiktigt. Var hittar man bra planer på det? Kommer nog också köra miljöträningsprogrammet som jag köpt digitalt parallellt med rehab. Om han inte är ren vid återbesök den 3e kommer jag nog vilja göra en röntgen för att få bättre hum om vad jag har att jobba med. Eller, skulle nog vilja ha röntgen ändå.
 
Har börjat förlika mig med att jag kommer behöva hänga med en konvalescens häst i sommar. Han kommer väl hamna på noll igen (eller minus kanske), så först ska han bli ohalt, sedan sättas igång långsamt och försiktigt. Var hittar man bra planer på det? Kommer nog också köra miljöträningsprogrammet som jag köpt digitalt parallellt med rehab. Om han inte är ren vid återbesök den 3e kommer jag nog vilja göra en röntgen för att få bättre hum om vad jag har att jobba med. Eller, skulle nog vilja ha röntgen ändå.
Du bör få ett igångsättningsschema av veterinären. Det behöver ju ofta vara individuellt anpassat utifrån häst och skada 😊
Se till att du får ett så detaljerat schema som du behöver för att veta vad du ska göra. Är man ovan behöver man ofta veta i detalj hur många minuter per dag saker ska göras, om den får gå på böjda spår eller ej, vilka underlag som är att föredra och vilka som ska undvikas osv.

Röntgade de inte när hältan upptäcktes? Det är vanligt att man gör direkt för att se så det inte finns några förändringar som kan komplicera saken. Vanliga okomplicerade ledinflammationer utan pålagringar eller dylikt syns inte på röntgen, men bra att röntga för att utesluta sånt.
 
Du bör få ett igångsättningsschema av veterinären. Det behöver ju ofta vara individuellt anpassat utifrån häst och skada 😊
Se till att du får ett så detaljerat schema som du behöver för att veta vad du ska göra. Är man ovan behöver man ofta veta i detalj hur många minuter per dag saker ska göras, om den får gå på böjda spår eller ej, vilka underlag som är att föredra och vilka som ska undvikas osv.

Röntgade de inte när hältan upptäcktes? Det är vanligt att man gör direkt för att se så det inte finns några förändringar som kan komplicera saken. Vanliga okomplicerade ledinflammationer utan pålagringar eller dylikt syns inte på röntgen, men bra att röntga för att utesluta sånt.
Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.

Mina lekmannaögon kunde egentligen inte se hältan och veterinären sa också att det var mycket lite och inte helt tydligt vilka ben. Verkade lite tydligare under ridningen då han fick några dåliga steg då och då. Inklusive att han slängde sig några gånger för att det fladdrade till lite i en häck. Såg lite under ridningen när jag var och tittade på några dagar innan med. Kortare steg höger bak i skritten, och ovillig att spåra i höger varv, sedan värmde det ur. Såg däremot att när höger kotled var bedövad så biljarderade han inte alls. Annars har han en liten biljardering på hö fram.
 
Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.

Mina lekmannaögon kunde egentligen inte se hältan och veterinären sa också att det var mycket lite och inte helt tydligt vilka ben. Verkade lite tydligare under ridningen då han fick några dåliga steg då och då. Inklusive att han slängde sig några gånger för att det fladdrade till lite i en häck. Såg lite under ridningen när jag var och tittade på några dagar innan med. Kortare steg höger bak i skritten, och ovillig att spåra i höger varv, sedan värmde det ur. Såg däremot att när höger kotled var bedövad så biljarderade han inte alls. Annars har han en liten biljardering på hö fram.
hoppas den blir fräsch efter behandlingen!
 
Det var hembesök, så nej, ingen röntgen. De tittade förstås på honom i skritt och trav på rakt spår och på böjt spår, sedan efter böjprov och de ville även se honom riden. sedan bedövning i höger bakknä, ny visning i trav på rakt och böjt spår, nytt böjprov. Sedan bedövning i höger kotled och ny visning etc. Sedan diskuterade vi en stund om han skulle få metacam och sedan återbesök eller om de skulle spruta cortison i lederna direkt. Valde Cortison direkt, så då kollade de med ultraljud i bakknäet innan och hittade en mycket liten vitt prick = inflammation. Så kortison i höger bakknä och i båda kotlederna fram och metacam i 12 dagar. Boxvila första dygnet, sedan ut i vanlig hage. Handpromenad i skritt 10 min/dag första veckan, 15 min/dag andra veckan och 20 min/dag tredje veckan, sedan åb. Flyttar hem dagen efter åb. Skulle egentligen ha flyttat till försäljare då. Nästa steg blir röntgen på klinik, beroende på hur han har svarat på behandlingen.

Mina lekmannaögon kunde egentligen inte se hältan och veterinären sa också att det var mycket lite och inte helt tydligt vilka ben. Verkade lite tydligare under ridningen då han fick några dåliga steg då och då. Inklusive att han slängde sig några gånger för att det fladdrade till lite i en häck. Såg lite under ridningen när jag var och tittade på några dagar innan med. Kortare steg höger bak i skritten, och ovillig att spåra i höger varv, sedan värmde det ur. Såg däremot att när höger kotled var bedövad så biljarderade han inte alls. Annars har han en liten biljardering på hö fram.
Okej. En del hemmaveterinärer har ju röntgen men det är så olika.
Skulle absolut boka alla besök på klinik framöver, även om veterinären är bra så har man oftast sämre utredningsmöjligheter hemma. Bara att ha en ordentlig gång att springa på gör ju skillnad jämfört med att tex springa på grusplan vid böjprov 😊
Man kan ju även rida vid kliniken om det underlättar utredningen.

Det kan vara svårt att se när de är halta på flera ben, mkt lättare när det bara är ett ben! Bakbenshältor är också svårare att se 😊
Men om det var en lindrig hälta kanske den är helt bra nu vid återbesöket 👍
 
Okej. En del hemmaveterinärer har ju röntgen men det är så olika.
Skulle absolut boka alla besök på klinik framöver, även om veterinären är bra så har man oftast sämre utredningsmöjligheter hemma. Bara att ha en ordentlig gång att springa på gör ju skillnad jämfört med att tex springa på grusplan vid böjprov 😊
Man kan ju även rida vid kliniken om det underlättar utredningen.

Det kan vara svårt att se när de är halta på flera ben, mkt lättare när det bara är ett ben! Bakbenshältor är också svårare att se 😊
Men om det var en lindrig hälta kanske den är helt bra nu vid återbesöket 👍
Tack!

Mitt worst-case scenario tänk har ju tyvärr slagit till igen och jag befarar ju det värsta. Att det ska finnas en massa pålagringar och skit och att det är därför han inte var igång när jag köpte honom. Men han var u.a på besiktningen i december (utan röntgen dock). Har dock läst på efter det och har läst att hästen egentligen ska vara i full gång i tre veckor för att ge en rättvis bild vid besiktningen. Så att han var u.a vid köpet behöver inte betyda att han inte hade något gammalt i lederna. Avställd tills han gick igenom, typ. Och att han inte höll för igångsättning.
 
Tack!

Mitt worst-case scenario tänk har ju tyvärr slagit till igen och jag befarar ju det värsta. Att det ska finnas en massa pålagringar och skit och att det är därför han inte var igång när jag köpte honom. Men han var u.a på besiktningen i december (utan röntgen dock). Har dock läst på efter det och har läst att hästen egentligen ska vara i full gång i tre veckor för att ge en rättvis bild vid besiktningen. Så att han var u.a vid köpet behöver inte betyda att han inte hade något gammalt i lederna. Avställd tills han gick igenom, typ. Och att han inte höll för igångsättning.
Jag förstår oron. Jag oroar mig också massor när min häst är skadad men man får försöka att inte trassla in sig i de tankarna så mycket.
Försök att bara vara i nuet och så får du se hur det är vid nästa åb helt enkelt. Men klokt för din egen skull att ta åb på klinik så att du kan känna att den verkligen är ordentligt utredd. Sen får man bara lita på veterinärens omdöme.

Det kan ju lika gärna vara en vanlig överansträning nu. Det vore inte alls konstigt. Man försöker ju anpassa mängden träning och hålla det lagom, ibland lyckas man och ibland inte.
 
Jag förstår oron. Jag oroar mig också massor när min häst är skadad men man får försöka att inte trassla in sig i de tankarna så mycket.
Försök att bara vara i nuet och så får du se hur det är vid nästa åb helt enkelt. Men klokt för din egen skull att ta åb på klinik så att du kan känna att den verkligen är ordentligt utredd. Sen får man bara lita på veterinärens omdöme.

Det kan ju lika gärna vara en vanlig överansträning nu. Det vore inte alls konstigt. Man försöker ju anpassa mängden träning och hålla det lagom, ibland lyckas man och ibland inte.
Ja, det är ju inte jag som har ridit nu senaste månaderna, utan han står ju hos beridare för att träna upp kondition och muskler så han skulle bli i bra skick till försäljning. Han har ju tränats varierat med ridpass, tömkörning, uteritt och vila. Ojämnheten har ju funnits där hela tiden, även jag kände det när jag red, men tolkade det just som ojämnhet, dvs "högerhänt" häst med starkare muskler på höger sida och därför lite svårare att böja åt höger och få fram vänster bog. Gick dessutom att jobba bort under passets gång.

Åb är inte på klinik utan i stallet hos beridaren, ville inte flytta på honom för den bedömningen (egentligen skulle han ha flyttat 4 dagar innan åb, men vi valde att låta honom stå kvar hela tiden ut; känslig för flytt). Det blir dock klinik med röntgen om han behöver fler behandlingar eller inte går rent vid åb. Ångrar mig nu att jag inte följde första impulsen att ta honom till klinik och röntga så mycket som möjligt när han hade gått omkull.
 
Ja, det är ju inte jag som har ridit nu senaste månaderna, utan han står ju hos beridare för att träna upp kondition och muskler så han skulle bli i bra skick till försäljning. Han har ju tränats varierat med ridpass, tömkörning, uteritt och vila. Ojämnheten har ju funnits där hela tiden, även jag kände det när jag red, men tolkade det just som ojämnhet, dvs "högerhänt" häst med starkare muskler på höger sida och därför lite svårare att böja åt höger och få fram vänster bog. Gick dessutom att jobba bort under passets gång.

Åb är inte på klinik utan i stallet hos beridaren, ville inte flytta på honom för den bedömningen (egentligen skulle han ha flyttat 4 dagar innan åb, men vi valde att låta honom stå kvar hela tiden ut; känslig för flytt). Det blir dock klinik med röntgen om han behöver fler behandlingar eller inte går rent vid åb. Ångrar mig nu att jag inte följde första impulsen att ta honom till klinik och röntga så mycket som möjligt när han hade gått omkull.
Ah då förstår jag!
Håller tummarna för att allt ser bra ut vid åb så att ni kan fokusera framåt igen😊
 
Vi har varit på åb idag och trots att hästen inte alls har hållit sig så lugn i sin stora hage som jag hade önskat så såg allt bra ut. Så nu ska vi köra igång med tömkörning i tre veckor och sedan nytt åb för att utvärdera.😊 Vi har även en equiterapeut inbokad om en vecka för att se så han inte gått och dragit sig sned iom skadan. Hon samarbetar med min veterinär så det känns sunt. För jag har känt att han har en liten spänning i ländryggen på vänster sida så är nog bra att få en koll och eventuell behandling för det.😊
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp