Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Tack för utförligt svar!

Tack ni andra också för svar på mitt lilla inlägg om oro och nojja, jag antar att tidigare erfarenheter kan förstöra för en. Min oro gäller egentligen inte sjukdomar, utan just hältor, de kan ju vara så diffusa, samtidigt kan man ju inte röntga/ULa eller göra böjprov varenda dag, eller för den sakens skull, som du skrev @MiniLi, överanalysera varje småsak.
Ja alltså jag fattar verkligen! Det är jättejobbigt, man utvecklar ju typ någon slags hypokondri fast för hästen🙈
 
Jag håller på och rehabar min efter ledinflammation och är i läget att jag skrittar uppsuttet 20–30 min per dag. Om några dagar ska vi lägga in lite trav på rakt spår och efter ytterligare en vecka trav och galopp. Jag funderar lite på hur ni tänker med underlag vid igångsättning.

Jag har tillgång till stort ridhus, preparerade rakbanor + ovalbana och naturen såklart. Hittills har jag hållit mig till rakbanorna för jag tänker mig att det är bra med raka spår och det är väldigt trevligt underlag där. Sviktande men inte tungt. Men det börjar ju bli lite tråkigt...

Hur illa är ridhus med de böjda spår som blir i hörnen kontra naturen med den naturliga lite kuperade terrängen? Värre med nedförsbackar än uppförsbackar gissar jag? Grusvägarna är hårda just nu vilket jag tänker mig sliter på lederna. Eller ska jag bara bita ihop och hålla mig på rakbanorna? Ni hör ju vilket överanalyserande. :D
 
Jag håller på och rehabar min efter ledinflammation och är i läget att jag skrittar uppsuttet 20–30 min per dag. Om några dagar ska vi lägga in lite trav på rakt spår och efter ytterligare en vecka trav och galopp. Jag funderar lite på hur ni tänker med underlag vid igångsättning.

Jag har tillgång till stort ridhus, preparerade rakbanor + ovalbana och naturen såklart. Hittills har jag hållit mig till rakbanorna för jag tänker mig att det är bra med raka spår och det är väldigt trevligt underlag där. Sviktande men inte tungt. Men det börjar ju bli lite tråkigt...

Hur illa är ridhus med de böjda spår som blir i hörnen kontra naturen med den naturliga lite kuperade terrängen? Värre med nedförsbackar än uppförsbackar gissar jag? Grusvägarna är hårda just nu vilket jag tänker mig sliter på lederna. Eller ska jag bara bita ihop och hålla mig på rakbanorna? Ni hör ju vilket överanalyserande. :D
Du kan ju alltid sakta av innan hörnen och bara trava på långsidorna tex.
 
Ni med töltande hästar, hur tänker ni med trav jämfört med (långsam) tölt?
Jag har börjat tömköra min varannan dag, vi skrittar över bommar, gör halter och travar lite på långsidorna. Igår testade jag även att tölta lite vilket funkade bra (var inte säker på om jag kunde få fram tölt på töm). Jag tänker att det borde vara mildare än trav?

Går för övrigt mycket bättre att vara i ridhuset för oss än ute, inne fungerar hon bra och även om hon tycker vissa saker är läskiga blir det inte mer reaktion än lite tittande på det. Ute har vi en slinga i skogen på ca en kvart som funkar men vi kan inte alls gå på grusvägen.
 
Ni med töltande hästar, hur tänker ni med trav jämfört med (långsam) tölt?
Jag har börjat tömköra min varannan dag, vi skrittar över bommar, gör halter och travar lite på långsidorna. Igår testade jag även att tölta lite vilket funkade bra (var inte säker på om jag kunde få fram tölt på töm). Jag tänker att det borde vara mildare än trav?

Går för övrigt mycket bättre att vara i ridhuset för oss än ute, inne fungerar hon bra och även om hon tycker vissa saker är läskiga blir det inte mer reaktion än lite tittande på det. Ute har vi en slinga i skogen på ca en kvart som funkar men vi kan inte alls gå på grusvägen.

Min väljer alltid trav och det är traven han har lättast för så därför har jag bara tänkt trav. Ska han tölta så behöver han anstränga kroppen mer då han har svårare för den och då känns det bara dumt.
 
Ni med töltande hästar, hur tänker ni med trav jämfört med (långsam) tölt?
Jag har börjat tömköra min varannan dag, vi skrittar över bommar, gör halter och travar lite på långsidorna. Igår testade jag även att tölta lite vilket funkade bra (var inte säker på om jag kunde få fram tölt på töm). Jag tänker att det borde vara mildare än trav?

Går för övrigt mycket bättre att vara i ridhuset för oss än ute, inne fungerar hon bra och även om hon tycker vissa saker är läskiga blir det inte mer reaktion än lite tittande på det. Ute har vi en slinga i skogen på ca en kvart som funkar men vi kan inte alls gå på grusvägen.
Jag håller inte alls på med islandshästar så jag har dålig koll. Men var till veterinären med en kompis som har en islandshäst med en senskada. Hästen har vilat ett år och ska sättas igång försiktigt nu, ganska ordentlig skada. Där var det skritt och trav som gällde i första stadiet, ingen tölt från början. Men det beror säkert på vad för skada och vilka förutsättningarna är.
 
Ni med töltande hästar, hur tänker ni med trav jämfört med (långsam) tölt?
Jag har börjat tömköra min varannan dag, vi skrittar över bommar, gör halter och travar lite på långsidorna. Igår testade jag även att tölta lite vilket funkade bra (var inte säker på om jag kunde få fram tölt på töm). Jag tänker att det borde vara mildare än trav?

Går för övrigt mycket bättre att vara i ridhuset för oss än ute, inne fungerar hon bra och även om hon tycker vissa saker är läskiga blir det inte mer reaktion än lite tittande på det. Ute har vi en slinga i skogen på ca en kvart som funkar men vi kan inte alls gå på grusvägen.

Min häst dänger ner frambenen i tölten så den känns inte så skonsam, så där tänker jag enbart trav. Rent allmänt så tänker jag att tölt av god kvalitet kräver en hel del av hästen i termer av samling och lösgjordhet. En samlad och lösgjord (arbets-)tölt är nog ganska skonsam tänker jag mig, men det kan ju vara svårt att uppnå om hästen varit konvalescent en längre tid och tappat lite muskler. En tölt som är styv, på framdelen och kanske passaktig tror jag stjälper mer än hjälper.

Men det är min hobbyanalys bara!
 
Jag håller på och rehabar min efter ledinflammation och är i läget att jag skrittar uppsuttet 20–30 min per dag. Om några dagar ska vi lägga in lite trav på rakt spår och efter ytterligare en vecka trav och galopp. Jag funderar lite på hur ni tänker med underlag vid igångsättning.

Jag har tillgång till stort ridhus, preparerade rakbanor + ovalbana och naturen såklart. Hittills har jag hållit mig till rakbanorna för jag tänker mig att det är bra med raka spår och det är väldigt trevligt underlag där. Sviktande men inte tungt. Men det börjar ju bli lite tråkigt...

Hur illa är ridhus med de böjda spår som blir i hörnen kontra naturen med den naturliga lite kuperade terrängen? Värre med nedförsbackar än uppförsbackar gissar jag? Grusvägarna är hårda just nu vilket jag tänker mig sliter på lederna. Eller ska jag bara bita ihop och hålla mig på rakbanorna? Ni hör ju vilket överanalyserande. :D
Det brukar inte vara någon fara att skritta i ridhus trots att det blir böjda spår i hörnen. Det är ju bara några steg genom ett hörn och sålänge man skrittar är det oftast lugnt. Jag har skrittat genom hörn hela tiden. Först när vi promenerade så gick jag alltid i ridhus om det var dåligt väder eller im hästen var galen, sen när jag började skritta uppsuttet så lade jag in 1-2 pass per vecka i ridhus utan konstigheter. Nu när vi travat så travar vi på raka spår och skrittar i hörnen.

Hårt underlag brukar inte heller vara fel när man bara skrittar. Det kan till och med vara att föredra ibland eftersom det blir helt jämnt. Tror inte det sliter på lederna att skritta på hårt underlag.
Ojämn mark kan vara mindre bra för vissa typer av skador, går inte att säga generellt.

Men är du osäker så kolla med veterinären!
 
Det brukar inte vara någon fara att skritta i ridhus trots att det blir böjda spår i hörnen. Det är ju bara några steg genom ett hörn och sålänge man skrittar är det oftast lugnt. Jag har skrittat genom hörn hela tiden. Först när vi promenerade så gick jag alltid i ridhus om det var dåligt väder eller im hästen var galen, sen när jag började skritta uppsuttet så lade jag in 1-2 pass per vecka i ridhus utan konstigheter. Nu när vi travat så travar vi på raka spår och skrittar i hörnen.

Hårt underlag brukar inte heller vara fel när man bara skrittar. Det kan till och med vara att föredra ibland eftersom det blir helt jämnt. Tror inte det sliter på lederna att skritta på hårt underlag.
Ojämn mark kan vara mindre bra för vissa typer av skador, går inte att säga generellt.

Men är du osäker så kolla med veterinären!

Skönt att höra. Jag blir så nojig att jag ska råka förstöra någonting att jag kanske övertänker lite väl mycket. :p
 
Jag håller på och rehabar min efter ledinflammation och är i läget att jag skrittar uppsuttet 20–30 min per dag. Om några dagar ska vi lägga in lite trav på rakt spår och efter ytterligare en vecka trav och galopp. Jag funderar lite på hur ni tänker med underlag vid igångsättning.

Jag har tillgång till stort ridhus, preparerade rakbanor + ovalbana och naturen såklart. Hittills har jag hållit mig till rakbanorna för jag tänker mig att det är bra med raka spår och det är väldigt trevligt underlag där. Sviktande men inte tungt. Men det börjar ju bli lite tråkigt...

Hur illa är ridhus med de böjda spår som blir i hörnen kontra naturen med den naturliga lite kuperade terrängen? Värre med nedförsbackar än uppförsbackar gissar jag? Grusvägarna är hårda just nu vilket jag tänker mig sliter på lederna. Eller ska jag bara bita ihop och hålla mig på rakbanorna? Ni hör ju vilket överanalyserande. :D
Hade inte oroat mig för hörnen i det läget tror jag, men kanske som redan sagts saktat av i hörnen i början.
Däremot tycker jag det har betydelse vilket underlag ridhuset har jämfört med det du hittills ridit på.
Jag är väldigt försiktig med underlagsbyten till t.ex. fibersand då det ju blir rätt mycket skillnad från andra underlag om de inte gått på det på länge.
Men det är min personliga åsikt, och jag kan ha fel 😇.
Jag vet inte hur stora betänkligheter jag haft på att skritta på hård grusväg i ditt läge. Själv har jag inget val och har gjort så, men då har även promenaderna skett på samma vägar redan tidigare...

Kort sagt ändra saker långsamt. Kanske går att ta rakbanan 25 min och skritt på grusvägen 5 min till exempel, och trappa upp?
Angående backar. Hur kuperad är hagen? Nu är det ju förvisso din vikt på också. Men lutningen i hagen ger ju en lite fingervisning om hur van hästen är att belastas med lutning just nu.

Samtidigt kan man ju noja och övertänka hur mycket som helst.
Så jag hade fasat in grusväg och ridhus...
 
Hade inte oroat mig för hörnen i det läget tror jag, men kanske som redan sagts saktat av i hörnen i början.
Däremot tycker jag det har betydelse vilket underlag ridhuset har jämfört med det du hittills ridit på.
Jag är väldigt försiktig med underlagsbyten till t.ex. fibersand då det ju blir rätt mycket skillnad från andra underlag om de inte gått på det på länge.
Men det är min personliga åsikt, och jag kan ha fel 😇.
Jag vet inte hur stora betänkligheter jag haft på att skritta på hård grusväg i ditt läge. Själv har jag inget val och har gjort så, men då har även promenaderna skett på samma vägar redan tidigare...

Kort sagt ändra saker långsamt. Kanske går att ta rakbanan 25 min och skritt på grusvägen 5 min till exempel, och trappa upp?
Angående backar. Hur kuperad är hagen? Nu är det ju förvisso din vikt på också. Men lutningen i hagen ger ju en lite fingervisning om hur van hästen är att belastas med lutning just nu.

Samtidigt kan man ju noja och övertänka hur mycket som helst.
Så jag hade fasat in grusväg och ridhus...

Tack! Vi tänker nog ganska lika. När han är i full gång rider jag sällan på samma underlag två dagar i rad och försöker gärna variera underlag under ett och samma ridpass också. T. ex. rida fram ute innan ett pass i ridhus osv. Så på det viset är hans kropp nog inkörd på det. Han har varit konvalecent 3 plus 2 veckor nu (med åb där emellan) och de tre första veckorna höll jag mig ute, dvs. kombinerat grusväg och grässtigar. Det är nu efter åb som jag blivit lite extra nojig, av någon anledning! Men jag tog en sväng ut igår på lite blandat underlag. :)

Ridhuset är inte fibersand, men fortfarande tyngre än underlaget på rakbanorna så kanske värt att vara lite försiktig då eftersom det snart är två månader sedan han gick ett pass där inne.

Hagen är pannkaksplatt tyvärr... När han är igång klättrar vi en del men det börjar ju bli ett tag sedan nu.
 
Jag längtar tills vi får galoppera lite mer. Nelly också! Hon är så sjukt taggad på galoppen nu, efter första galoppfattningen så vill hon bara galoppera precis hela tiden! Vi har totalt 10 minuter nu till både trav och galopp och jag försöker fortfarande hålla oss mestadels på raka spår. Jag fattar galopp ur tagen bakdel i hörnet för att få hjälp till en bra fattning, men sen galopperar vi max en långsida innan avbrott. Det innebär att hon på varenda kortsida taggar igång och vill börja galoppera i hörnet, hon slänger in rumpan och bara "KOM IGEN MATTE NU KÖR VI!" 😅 :D
Det gör ju att det blir ännu mindre galopp, det där vill jag ju inte fatta galopp ur utan då behöver jag trava lite emellanåt tills hon är någorlunda i ramen igen. Om 1,5 vecka får vi öka till totalt 15 minuter, ska bli skönt att få iaf några minuter till. Nu tar de slut väldigt snabbt :laugh:

Jag är dock väldigt glad över att hon är så taggad, men lite stabilare kontroll hade varit nice :angel:

Btw så kollade jag henne på lina i helgen eftersom jag varit så nojig. Jag kan iaf inte se något konstigt så jag försöker lugna mig nu :)
 
Återbesök med C idag! 3,5 veckor sen stamcellsbehandlingen och den har gett resultat! Hon är inte helt symmetrisk i steget (och man kan t.o.m. se att hon har mer muskler på bakbenet som inte är opererat) men inte heller direkt halt, och vid longering syns knappt inget. Vi är ju inte i hamn, men det var väldigt skönt med en tydlig förbättring. Däremot reagerade hon lågt båda fram igen (det var ok förra gången) vilket veterinären tror beror på vilan. Hon är behandlad igen med IPRF på opererade bakknät (förhoppningsvis sista gången, håll tummarna) och kotorna båda fram med kortison. Nu ska vi utöka skrittmotionen och om två veckor ska jag till och med sitta upp på henne för första gången sen september!
 
Återbesök med C idag! 3,5 veckor sen stamcellsbehandlingen och den har gett resultat! Hon är inte helt symmetrisk i steget (och man kan t.o.m. se att hon har mer muskler på bakbenet som inte är opererat) men inte heller direkt halt, och vid longering syns knappt inget. Vi är ju inte i hamn, men det var väldigt skönt med en tydlig förbättring. Däremot reagerade hon lågt båda fram igen (det var ok förra gången) vilket veterinären tror beror på vilan. Hon är behandlad igen med IPRF på opererade bakknät (förhoppningsvis sista gången, håll tummarna) och kotorna båda fram med kortison. Nu ska vi utöka skrittmotionen och om två veckor ska jag till och med sitta upp på henne för första gången sen september!
Grattis!🥳
 
Återbesök med C idag! 3,5 veckor sen stamcellsbehandlingen och den har gett resultat! Hon är inte helt symmetrisk i steget (och man kan t.o.m. se att hon har mer muskler på bakbenet som inte är opererat) men inte heller direkt halt, och vid longering syns knappt inget. Vi är ju inte i hamn, men det var väldigt skönt med en tydlig förbättring. Däremot reagerade hon lågt båda fram igen (det var ok förra gången) vilket veterinären tror beror på vilan. Hon är behandlad igen med IPRF på opererade bakknät (förhoppningsvis sista gången, håll tummarna) och kotorna båda fram med kortison. Nu ska vi utöka skrittmotionen och om två veckor ska jag till och med sitta upp på henne för första gången sen september!
Vad var det för skada i bakknäet?
 
Återbesök med C idag! 3,5 veckor sen stamcellsbehandlingen och den har gett resultat! Hon är inte helt symmetrisk i steget (och man kan t.o.m. se att hon har mer muskler på bakbenet som inte är opererat) men inte heller direkt halt, och vid longering syns knappt inget. Vi är ju inte i hamn, men det var väldigt skönt med en tydlig förbättring. Däremot reagerade hon lågt båda fram igen (det var ok förra gången) vilket veterinären tror beror på vilan. Hon är behandlad igen med IPRF på opererade bakknät (förhoppningsvis sista gången, håll tummarna) och kotorna båda fram med kortison. Nu ska vi utöka skrittmotionen och om två veckor ska jag till och med sitta upp på henne för första gången sen september!
Härligt
 
Min är nöjd i hagen. Joggar lite ibland. Ser fin ut.
Tyvärr visar luftvägarna ofta symtom när han rör sig snabbare än skritt i hagen 😐.
Men jag ger det mer tid, (men blir det värre så kontaktar jag självklart veterinär) och sen får vi se hur påverkad han verkar när vi sätter igång, dvs hur framåtbjudning och andning känns vid belastning. Det verkar ju vara någon sorts astma ändå. Nu finns det ju verkligen ingen miljöfaktor 🙈.
Han har egentligen alltid varit mest skogsmulle men kan han inte vara det utan att irriteras så kommer det inte fungera.
 
Jag vill ge upp och jag vet hur hemsk jag är.

Hästen är halt igen. Nu på både det opererade frambenen och det sårskadade bakbenet från förra året.
Nytt klinik besök väntar och jag orkar inte fler vändor.
I snart tre år har vi levt i jojovärlden av igångsättningar och behandlingar av knäoperationen. När vi äntligen va igång fick hon en jättestor stickskada som blev kraftigt inflammerad och hon fick stå på klinik igen. Ingen hälta efter det läkt förens nu.
Tröttnade i mitten och ställde av henne i samråd med vet och försökte betäcka istället. Tog sig inte efter en massa krångel så då försökte vi oss på igångsättning igen och nu är vi här igen.

Jag älskar min häst så mycket. Hon är min fölunge och vi har gått igenom så mycket under våra 16 år men jag vill ju rida. Det är ju därför jag har häst.

Men det här livet är bara skit, rent ut sagt och igår åkte jag hem stor gråtandes av frustration och sorg.

Nu det senaste har jag gått i tankarna om att försöka få henne utömd och prata med vet om det på besöket. Det är fruktansvärt att ens tänka tanken och jag är en hemsk människa.

Den hemska sanningen är ju att pengar till ny häst, sitter i försäkringen.
Klart hon kan gå som sällskapshäst (promenad går absolut inte) men jag har inte råd att ha henne kvar plus spara ihop till en ny samtidigt.

Föl efter henne hade varit underbart men efter krånglet som blev, åldern och att det tar sån tid velar jag.

Vill inte sälja henne då hon är väldigt speciell och svår, vill inte riskera att hon vandrar runt.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet bara att jag måste ta ett beslut om något.

Någon som varit i samma sits?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp