Följer snackistråden för eget stall/gård men är själv inte där ännu, utan i stadiet att vi letar efter ny bostad och helst en gård och kan väl inte vara ensam på Bukefalos med detta?
Ett tips till er som letar men inget passande/nog billigt dyker upp. Vi hade mycket tur men kanske någon kan använda sig av samma tips, det skulle glädja mig.
Vi kollade på många gårdar liknande det ni söker, hus, stall och eller åtminstone möjligheter att ordna det där tomten/markens area var det viktigaste. Vi sökte främst i områdena (Norra Sverige) där jag visste det fanns bäst ridvägar för oss. Bjöd på många gamla ruckel men det drog alltid iväg i pris.
Vi tog in offerter från byggföretag men fick tacka och avböja då vi förlorat alla budgivningarna.
Då hakade ett företag på (dom vill ju sälja hus såklart) och frågade var vi sökte mark.
Genom fortsatt kontakt med modulhus-säljaren så fick vi kontaktuppgifter till en person som äger enormt mycket skog i det området vi ville bygga på.
Friskt vågat hälften vunnet
Han visade sig ha två plättar "till övers" där skogen inte var lika intressant för honom men som ingick i hans skiften. Det slutade med (dyr) avstyckning och köp av 7,3ha skog/åkermark.
Tror ni vi var nervösa då han skulle presentera priset.. För samma yta men med många stora befintliga rivningsobjekt granne med "oss" gick budet i hamn på hemnet för 1,2 miljoner..
375.000:-
Skogen hade inget större värde för honom men förr oss.. Herregud!
Nu bygger vi ett 120kvm hus och ett 144kvm stall med möjlighet till lite bete och stora skogshagar för 2-3 hästar i området jag vet jag vill rida i i resten av mitt liv (och bo, såklart).
3 års pappersarbete och det blir såklart mycket jobb på en gång men det är det bästa av alla alternativ som passerat oss i varje fall.. Kanske någon kan ha nytta av denna synvinkel