En tråd för mig och min enhörning!
Tog i fredags förra veckan in en häst som hoppade på 3 ben, jag har aldrig sett en häst ha så ont som Musse hade då. Genomsvettig och skakade av smärta
Tur att kompisen var med som ringde klinik, en annan kompis som vi kunde låna släp av samt min gubbe. Jag bara störtgrät
Akut till klinik, tog 14 bilder på hela hf. Syns absolut inget alls
reagerar inte vid böjprov eller visiteringstång. Veterinär + hovslagare står som frågetecken.
Här är nu hovböld eller spricka mest troligt. Bedövas i kotan, blir näst intill ohalt på det, bättrar sig nått otroligt. Får tillbaka sin glada blick och kissar osv.
Får ett zinkgips samt våtvarmt omslag, får sova kvar på kliniken för ny undersökningen dagen efter.
På lördag blir det en ny undersökningen med en annan vetrinär, vi klämmer ordentligt och kör ytterligare en sväng med visiteringstången. Rakad upp till kotan, finner inga sår. Får gips på hoven, de ville ha kvar honom till måndag för en ny röntgen. Väljer att ta hem honom. Här kan trava med 0.5 gradig hälta.
Ssk ringer på söndagen för att kolla läget, vet vill vänta till fredag för röntgen. Tiden ombokad, får tid med en 3dje veterinär.
Ordinerad boxvila tills återbesöket med betning för hand.
Var på kliniken igår, kan knappt trava. Hoppar fram på 3 ben, vi gör en noggrannare bedövning. Kommer fram till att det sitter i hoven, tas ännu fler plåtar. Och äntligen finner vi nått, 99% säkert då är det en hovbensfraktur på yttersidan. Hem med gips och plastgips. Boxvila, tillbaka om 2 veckor för nytt gips och kolla hältan, sen ytterligare 2 veckor senare blir det ny röntgen. Beroende på det resultat så blir de ev en MR röntgen för att se hoven i 3D.
Just nu känns det alla fall något bättre än för en vecka sen, men ändå jobbigt då jag inte har en definitiv diagnos eller prognos.