Jag lyfter upp den här tråden, för jag vill älta med andra som förstår hur hårt det suger att vara konvalescentägare!
I april fick min häst en inflammation på senskidan fram. Hon behövde sprutas med kortison tre gånger och vilade helt fram till två veckor sedan. Nu har jag efter veterinärens ordination skrittat henne uppsuttet varannan dag.
Men det är så
tufft. Jag trodde det skulle kännas bättre när jag fick börja rida, men nu sitter jag istället och oroar mig för att hon "egentligen blir sämre".
Exempel: Tar på benet, som jag tycker känns varmt. Håller på att få panik - ända tills tanken slår mig att det är 20 grader varmt och ja, hela hästen är jämnvarm.
Senskidan är permanent förtjockad efter skadan vilket gör det lite extra nojigt för mig. Veterinären har sagt att skadan har god prognos och att hon sannolikt kommer att komma tillbaka till full funktion och kunna ridas som vanligt, men ...
Ja, det känns ju dels som att det aldrig kommer att ske på grund av att jag är galet neurotisk och tror att hon kommer att bli mer skadad hela tiden - och på grund av att det känns som att jag aldrig kommer att kunna
våga rida henne som jag gjorde tidigare ändå. Hon blev skadad under en dressyrträning, av alla tillfällen. Hur ska jag våga utsätta henne för någon som helst risker (hoppa, galoppera ute i skogen, egentligen göra något annat än att skritta runt på platt, perfekt underlag). Och jag fattar ju att jag inte borde tänka så. Hon älskar att vara ute och göra alla de där grejerna - självklart ska hon få göra det när hon är tillräckligt återställd. Men hur ska
jag våga?
Så ... jag tillbringar kvällarna efter stallet med att grina och älta huruvida jag gjort rätt som lät henne gå på vägen x istället för vägen y, och om det egentligen vore bättre för henne att få vila helt och hållet. Veterinären kommer till stallet på tisdag i ett annat ärende, så ska fråga om han har tid att ta sig en titt på henne då bara för att kanske kunna lugna min kaoshjärna i några veckor till.