Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är oxå sugna på en ATV. Eftersom vi har traktorer och grejer så vi eg klarar oss tänker vi oss att vi inte behöver någon "värstig"-modell som ska klara av allt. Utan vi tänker oss mkt som transport fram och tillbaka i skogen, ex vid plantering, vid stängsling, köra vatten/hö mm. Lite lätta uppgifter helt enkelt. Och vi har spanat in CF-moto. Det verkar vara en hyfsat bra och lite billigare variant. Vi tänker oss en ny eftersom det finns så få begagnade och de beg som finns är ganska gamla och till ändå ett relativt högt pris. Men det är svårt, man vill ju ha så mkt och tänker att man egentligen klarar sig utan, men det hade underlättat med en.Någon här som har fyrhjuling till hjälp på gården?
Vad har ni för någon och vad använder ni den till?
Det finns ju dyrare modeller som man kan använda till allt möjligt, sedan finns det ju rätt billiga om man bara ska ha den till att köra vatten/ hö.
Jag har ingen traktor och grejor, men tänker precis som du, att det hade vart skönt till vatten/ hö, stängsling o.s.v. Tittar också på just CF Moto, men har aldrig hört talas om märket förut så vet inte om det är gediget?Vi är oxå sugna på en ATV. Eftersom vi har traktorer och grejer så vi eg klarar oss tänker vi oss att vi inte behöver någon "värstig"-modell som ska klara av allt. Utan vi tänker oss mkt som transport fram och tillbaka i skogen, ex vid plantering, vid stängsling, köra vatten/hö mm. Lite lätta uppgifter helt enkelt. Och vi har spanat in CF-moto. Det verkar vara en hyfsat bra och lite billigare variant. Vi tänker oss en ny eftersom det finns så få begagnade och de beg som finns är ganska gamla och till ändå ett relativt högt pris. Men det är svårt, man vill ju ha så mkt och tänker att man egentligen klarar sig utan, men det hade underlättat med en.
Enligt en insatt mc-kille på jobbet så ska det tydligen vara en suzuki-motor (om jag minns rätt) i CF-moto. Vilket tydligen ska vara bra. Vad jag förstått det som så ska det ändå vara en riktigt bra och rejäl ATV, utan att behöva betala >100' kr.Jag har ingen traktor och grejor, men tänker precis som du, att det hade vart skönt till vatten/ hö, stängsling o.s.v. Tittar också på just CF Moto, men har aldrig hört talas om märket förut så vet inte om det är gediget?
Hur många kubik/ hk tittar ni på? Vilken registrering tänker ni ha (terräng reggad, traktor a/b)?
Jag var iväg för att titta hos en återförsäljare för CF Moto i helgen, vilket jag också är intresserad av. Tyvärr hade de bara två inne.Enligt en insatt mc-kille på jobbet så ska det tydligen vara en suzuki-motor (om jag minns rätt) i CF-moto. Vilket tydligen ska vara bra. Vad jag förstått det som så ska det ändå vara en riktigt bra och rejäl ATV, utan att behöva betala >100' kr.
Vi har tänkt oss någon av de mindre. Men har tyvärr inte provat någon. Vi har en liten bit att köra till ÅF. Och när vi var hos en som ska vara ÅF var det GALET mkt folk som väntade på hjälp och en som jobbade och vi såg inte en enda ATV, bara massa EU-moppar. Så vi åkte därifrån .
Vi tänker oss den lägsta/billigaste registreringen, då vi bara ska köra i vår skog, alltså på egen mark. Och vad jag förstår det som så ska det eg inte behövas någon registrering alls då. Men sen ska det tydligen inte gå att ändra registreringen. Så väljer man terräng, så kan man inte ändra till något annat i efterhand. Jättekonstigt. Men är inte helt säkert på att det är så.
Vad har ni tittat på/funderat över?
Jag har en inackordering, aldrig haft mer än en. När min syster bodde här också och var mer basta med i stallet så behövdes ju inte något sällskap egentligen, men nu är det skönt. Gör mycket att det är en snäll och lätthanterlig häst och bra folk man kan ha roligt med jag är tydlig med hur jag vill ha det från början så det har aldrig varit några problem med de olika jag haft här genom åren
Jisses vad ni jobbar snabbt.Jag har också gård sedan November i år. Vi håller på och sliter med ladugården som galningar. Höjt tak till 2.90. Gjutit på nytt golv. Nya fönster, dörrar, puts mm. mm (pust)..
Men det är väääldigt roligt!
Ang ATV har vi en honda. Smidigt till mycket. Speciellt vid stängsling.
Glömde, ja det är riktigt roligt, om än mastigt ibland.Men det är väääldigt roligt!
.
Jisses vad ni jobbar snabbt.
Vi sliter i och för sig också med ladugården. För hästarna har vi dock ordnat en lösdrift i kanten av maskinhallsdelen i samma byggnad.
I "maskinhallen" har vi gjort i ordning en skötselplats och en "sjukbox" en andra box är på g. Har just gjutit plattan.
Vi har bytt båda kortväggarna på "ladan" som den helt enkelt kallas.
Den är ganska stor. 9*60m
Vi har också börjat bila golvet då det ska gjutas om.
Stuckit emellan med skorstensbyte på pannhuset (pannan är minst 40år gammal och enorm, så stor metallskosten) och lite brunnsrenovering.
Just det vi fixade en snabbyggd rundcorall på gårdsplanen med. Fuskade lite med underarbetet då den inte ska står där sedan när drömstallet är klart.
Vi har dock bestämt oss att renovera även långsidorna på ladugårdsdelen, så stallet blir nog inte helt klart på ett par år. Men hästarna har ju allt de behöver. Både lösdrift och boxar som nästan är som uteboxar men inomhus.
Vi gör så mycket vi kan själva.Vi gör ju inte allt själva..taklyftet hade vi byggfirma till och husets panelbyte från plåt till trä och köket..
Men vi gör så mycket vi kan och klarar som spikar innertak isolerar loggolv målning mm..