Har under sommaren tänkt att göra någon form av billigare/enklare ridbana. Jag tränar väldigt lite, hoppar aldrig. Utan det den kommer användas till är enklare dressyr, markarbete, toleransträning och tömkörning/longering. Det ska alltså inte vara något fancy utan ska bara användas av mig dom dagar jag inte har lust att ge mig ut i skogen eller av säkerhetsskäl vill träna inhägnat.
Marken i sig är väldigt bra, platt, jämn, torr/väldränerad. Min tanke är att lägga ner några extra dräneringsrör och dra ut i krondiket som går alldeles intill. Lägga markduk och sedan lägga det naturgrus som vi själva har tillgång till i egen grushåla. Och sist köpa in något bättre topplager.
Men det jag funderar över är först och främst storleken. Egentligen är det obegränsat men eftersom jag vill ha den nära stallet så kommer den göras där det nu är vinterhage, vilket innebär att ju större ridbana desto mindre hage, vill därför inte göra den onödigt stor. Vill ju även hålla ned kostnaderna. Så vad tror ni är lagom storlek för den form av träning jag ägnar mig åt? Kan även tillägga att jag aldrig kommer ha stor häst utan håller mig på D-ponny i storlek.
Vad tror ni om mitt tänk angående underlaget? Förstår ju självklart att det inte blir någon superbana men det är inte heller det jag är ute efter
Dom gånger jag ska träna mer seriöst så kommer jag ändå åka till ridhus där tränaren finns