Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill tipsa alla som har kallstall eller lösdrift som jag. Det bästa jag köpt till mina hästar är en Thermobar! Frostfritt vatten hela vinterna, väl värt pengarna. De har även trekantiga som man kan sätta upp i box och de ska ha plugg i botten till tömning :)

Ja de måste ju vara kanon! Hur ofta ska de rengöras? Jag tänkte på de stora karen i hagen som står i snön och då är svåra att komma åt bottenpluggen på. Jag mailade och frågade men fick till svar att de knappt behöver rengöras vintertid..?

Låter intressant läser jättegärna en utvärdering när du installerat! :)
Absolut!

Har vattenkoppar installerat idag men ville ha större koppar, och flottörer. Ena hästen dricker obekymrat men rädd han inte dricker tillräckligt i de som finns nu. Den andra hästen vågar inte trycka fram vattnet. Så stora flottörkoppar kändes som en bra idé.

-------------------------------

Idag, förövrigt , har de runda små tunnor 50liters. Tömmer, diskar och fyller på varannan dag med vattenslangen. Funkar riktigt bra plus att jag gillar när det är större kärl och mer vattenyta att dricka ifrån sas - mer naturligt.

Nu har jag bara de större tunnorna (en på 80 L och en på 60L?) och de har ingen bottenplugg. Jag brukar göra rent dem en gång i veckan för det bli en del foderrester i även om den står en bra bit från fodret. Man får välta dem när man ska tömma.

Nu har jag bara de större tunnorna (en på 80 L och en på 60L?) och de har ingen bottenplugg. Jag brukar göra rent dem en gång i veckan för det bli en del foderrester i även om den står en bra bit från fodret. Man får välta dem när man ska tömma.

Ok! Jag frågade om rengöring av karen på 250L vintertid och fick det här svaret:
"Under vintern bildas det väldigt lite bakterier i en ThermoBar. Vattnet blir aldrig varmare än kallt sjövatten och vintertid har vi så lite sol att det knappast bildas några bakterier alls. Den faktor som gör att du kanske blir tvungen att rengöra din ThermoBar vintertid beror mer på att hästarna kan dra i hö och halm i dricksvattnet . Blir det liggandes på botten kan ThermoBaren överhettas.

Men som svar på frågan …. ThermoBaren måste inte rengöras dagligen och knappast varje vecka heller."

Ja de måste ju vara kanon! Hur ofta ska de rengöras? Jag tänkte på de stora karen i hagen som står i snön och då är svåra att komma åt bottenpluggen på. Jag mailade och frågade men fick till svar att de knappt behöver rengöras vintertid..?

Vi har en på 80L och den är inte svår att rengöra - vi lossar spännbandet som är runt, välter och skurar ur. Vi har en större med bottenplugg också, men använder den lilla för att den är smidigare att hantera även om man behöver fylla den oftare. Ngt tillväxt på insidorna blir det ju inte på vintern, men hästarna drar ju ner hö och halm och annat i den.

Hur gör ni med rengöring av thermobaren under varmare tid? Jag använder nämligen min thermobar (urkopplad givetvis) även nu då den håller vattnet kallt, men får tömma den varje dag då det bildas äckelbeläggningar i. Använder diskborste men får inte bort allt, har ni något tips på medel att rengöra med? såg att de själva rekommenderade något men då skulle man ha i det i ett dygn och sedan spola ur. Lät dyrt! Jag tänkte mer något som typ miljövänligare diskmedel typ, men som inte förstör plasten.. Om ni förstår :)

Hur gör ni med rengöring av thermobaren under varmare tid? Jag använder nämligen min thermobar (urkopplad givetvis) även nu då den håller vattnet kallt, men får tömma den varje dag då det bildas äckelbeläggningar i. Använder diskborste men får inte bort allt, har ni något tips på medel att rengöra med? såg att de själva rekommenderade något men då skulle man ha i det i ett dygn och sedan spola ur. Lät dyrt! Jag tänkte mer något som typ miljövänligare diskmedel typ, men som inte förstör plasten.. Om ni förstår :)
Vanlig grönsåpa :)

Hoppar in här och vill tipsa om sådana där järnbollar som man gör rent kastruller med, är outstanding för att rengöra hinkar, vattenkar, krubbor och allt annat med beläggning så slipper man använda medel i.
Man behöver inte gnugga utan bara svepa runt så lossnar allt.

Förra stallet hade termobar som vi rengjorde med diskborste någon gång i veckan vintertid. Ingen bottenplugg, välte bara ur vattnet som var kvar.
Sommartid skurar jag med diskborste varannan var tredje dag ungefär.

Kan tänka mej att svinto är mildare mot plasten i hinkarna än stålbollarna kanske.
Annars är nog Yes diskmedel något jag tycker är väldigt användbart till väldigt mycket!

Det vet jag inte om jag vågar använda i thermobaren men ska definitivt testa i övriga hinkar, vilket toppentips @Lindsen !
Förra stallet hade termobar som vi rengjorde med diskborste någon gång i veckan vintertid. Ingen bottenplugg, välte bara ur vattnet som var kvar.
Sommartid skurar jag med diskborste varannan var tredje dag ungefär.

Kan tänka mej att svinto är mildare mot plasten i hinkarna än stålbollarna kanske.
Annars är nog Yes diskmedel något jag tycker är väldigt användbart till väldigt mycket!

Stålbollarna (vad sjutton heter dom??) som man skurar kastrullerna med river ingenting. De är liksom mjuka, ja, prova får du se :)
Svinto skulle jag inte använda, de innehåller ju något medel.

Edit: En sådan här, de är mjuka och river ingenting
http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=32093

Aha! Det var en sån du menade, då förstår jag.. Jag tänkte på svinto, får kanske köpa en sån där boll och prova. =)

Alltså, jag fortsätter tjata om stängsel.

Tanken är att vi ska ha 4 trådar som sagt, då staketet även ska stängsla in små får.
Till helgen ska vi börja stängsla, och då börja med de två översta trådarna, eftersom det bara är till för häst till att börja med. För att sedan i "framtiden" komplettera med två trådar till under det, så fåren också kan gå där.
Översta tråden tänkte jag ha elrep 5mm. Tänkte först att även den näst översta tråden skulle vara av elrep. Men nu funderar jag om det är ok att bara ha järntråd på den. Så det till slut blir tre rader järntråd och översta elrep. Hur hade ni gjort?

Vi har (efter mycket om och men) plockat bort alla elrep då det verkar vara svårast att få till så det blir säkert för hästarna om olyckan skulle vara framme. Vi har nu "järntråd" på alla rader, överst har vi knutit fast plastband mitt emellan varje stolppar så att tråden syns. Läste att hästar lättast ser naturfärger om de flyr, därför är plastbandet grönt och smälter förvånadsvärt bra in i naturen och det blev mycket bättre än jag trodde.

Tanken är att vi ska ha 4 trådar som sagt, då staketet även ska stängsla in små får.
Till helgen ska vi börja stängsla, och då börja med de två översta trådarna, eftersom det bara är till för häst till att börja med. För att sedan i "framtiden" komplettera med två trådar till under det, så fåren också kan gå där.
Översta tråden tänkte jag ha elrep 5mm. Tänkte först att även den näst översta tråden skulle vara av elrep. Men nu funderar jag om det är ok att bara ha järntråd på den. Så det till slut blir tre rader järntråd och översta elrep. Hur hade ni gjort?
Jag hade som sagt haft aluminum på alla.
När det gäller elrep är det mycket stora skillnader på olika sorter. De två viktigaste sakerna att ha koll på tycker jag är motstånd (ohmtal) och brottstyrka.

Jag vet inte om mitt svar försvann? Jag ber om ursäkt om det blir dubbelt!
Det är mycket stora skillnader mellan de elrep som finns på marknaden. De två viktigaste faktorerna tycker jag är motstånd (ohmtal) och brottsstyrka. Med fyra trådar blir det många meter tråd, och jag skulle inte använda något med mer än 0,1 ohm/meter. Jag vill dessutom ha en brottsstyrka under 100 kg, för att tråden ska gå av om en häst springer igenom. Går den inte av ökar skaderisken och dessutom dras gärna stolparna med/går av.
Mitt val hade varit aluminiumtråd på alla fyra trådar.

Jag tror att jag kommer byta ut mina elrep mot aluminium i sommar. Inte för att jag inte varit nöjd med elrepen, de har fyllt sin funktion. Men jag är tveksam till om det verkligen blir så himla bra smällar från dem på vintern när hästarna har täcken och isarna sin tjooooocka päls... I vintras hade hästarna en morgon raserat stora delar av staketet, trots att det är ett bra aggregat (som låg 60 meter från sin ursprungliga plats) och repet var välspänt.

Just i vinterhagen kan jag spänna tråden bra och har två trådar, så aluminum verkar bra. Och det går ju av. Repen har aldrig någonsin gått av hos oss, stolparna har knäckts istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar