Igår så tillbringade vi 3 timmar i isande vind, att byta ut all tråd i min vinterhage. Den är inte så jättestor, men med tre trådar, flytt av isolatorer, byte av några stolpar gjorde att det tog den tid det tog. Totalt sönderfrusen var vi när vi var klara. Vi har haft dåligt med el i elrepet och har inte kunnat lokalisera vart det har fallerat. Därför bestämde jag mig för att riva hela staketet och dra nytt helt och hållet. Det var en del knutar på det gamla staketet eftersom jag dragit om och kopplat av och då andra delar av hagar till vinterhagen. Till sist så bränner ju tråden av. Sambon satte dessutom upp ett nytt aggregat som vi köpt på en rea för ett par år sedan. Jag hade tänkt spara på det tills det gamla skulle lägga av. Med tanke på att vi fick full fräs (7000 volt) i hela staketet inkl sommardelen av hagen (som inte ens var ihopkopplat ordentligt) så var det nog så att det gamla aggregatet hade gjort sitt
Det som tog längst tid var att vi flyttade om höjderna på isolatorerna. Min unghäst har giraffhals
och hänger över tråden för att nå gott på andra sidan. Nu med rejält med ström och staketet höjt 20 cm ska det inte vara lika enkelt.
Nu när vintern är i antågande så är det också skönt att verkligen ha rejält med ström i tråden. Det tog väl 3 timmar innan jag hade tinat upp efter utejobbet, men det är smällar man får ta
/Lizzie