Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Tillbaka från kliniken idag. Prins hade mineralbildning på djupa böjsenan på höger bak, så det lutar väl åt att han får vandra vidare. FAN!
Vad gör man? Gråter? Det gör jag redan. Fan. Jag vet ju att det är en del av att ha häst. Men ändå.. Nu känns det som att det inte finns någon som Prins, det roliga jag gjort har jag gjort med honom. Alla andra hästar är väl roliga och fina, men Prins är liksom något extra för mig. Åh
KL
Här kommer ett inlägg ang klandra sig själv...
I januari 2013 fick Dropi en sparkskada på hö bak, mellan has och kotled. Han var halt första dagen och väldigt svullen. I samråd med veterinär via telefon, togs beslut att inte röntga pga svullnaden.
Hälta och svullnad försvinner från dag 2 och 3, såret läker fantastiskt fint, ingen värme eller ömhet. I samråd med veterinär via telefon bedöms det som om "inte någon större skada". Han sätts igång försiktigt, kortar steget liiite bak men inte nämnvärt. Detta upphör inom kort.
Dropi rids som vanligt, vi tävlade några lättklasser och var även iväg på kurs.
I januari 2014 känner jag att han går orent bak (ingen hälta, värme, svullnad, ömhet) så jag skrittar honom i 2 veckor och det försvinner. Vill påpeka att det är mer "konstig i magen känsla" än något annat, visar sig inte varje dag utan då och då.
Nu i förra veckan känns det igen, diffust och otydligt men något är det. Får snabbt tid på klinik och var där igår.
Dropi har kotledsinflammation på vä fram och även lite hö fram. MEN! Han har även ett brutet griffelben på hö bak
Han har alltså gått med detta i ett år. Med tanke på hur LITE han har visat att något är fel så kan man lugnt säga att hans smärtnivå är väldigt hög.
Nu blir det operation i maj, boxvila 2 v och sedan sjukhage i 6 v. Prognosen är god både från veterinär och vad jag googlat mig till.
Vad jag har lärt mig?
- röntga ALLTID spark eller andra skador som sitter nära skelett OAVSETT om hästen INTE visar symptom.
Visar en bild för de som är intresserade. Tar GÄRNA emot tips på hur man gör en boxvila så trevlig som möjligt för hästen