Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Jag var på islandshästens dag idag:-)mkt folk.

Vi var med tävlade vår Geysir i pass andra gången han tävla och kom 3a.
Helt underbar häst.
Hade även ett sto i Tölttävlingen men hon var inte alls på humör så den ritten glömmer vi.

Geysir såg jättefin ut! Av någon underlig anledning hade jag inte föreställt mig honom som svart!

När jag för skojs skull kollade bäst lämpade hingstar för Rá på worldfengur, så kom Geysir nr 3 om man baserade sökningen på bästa blup för tölt :-) Inte för att jag skall betäcka men det är ju alltid kul att fantisera lite...

Kl.
Fick svar idag ang Tinnas genuppsättning föd DMRT3 genen.
Svaret var det MYCKET väntade, hon är en CC.

Hon lever för övrigt livet i lösdriften ca 2 veckor till, sen ska hon lugnt sättas igång.
Längtar tills vi är såhär igen!

Själv brände jag sönder mig i ansiktet och öronen pga solen, då är jag rätt tålig mot sol just i ansiktet. Vi kunde inte heller rida vissa dagar på dagtid, då det blev på tok för varmt för hästarna så det blev till att rida kvällstid istället. Men det var på norra Island, och den erfarenhet jag har är att vädret är stabilare där än söder över.

Var också i norr vid Sauðárkrókur, blåste en hel del därav blev det kallt :)

Söt hon är!

Man märker verkligen var svårigheterna för våra 3.5-gångare kommer- det där med att läääänga bakbenssteget.
Jag ska köra igång och skrölta Snorri igen, för jag märker att när jag ökar på tölten lite så blir det antingen trav, eller underhals.
Men det går framåt iallafall!
Återbesök 15 april, han är helt igång nu och så hoppas vi att det håller.....

Vad kul!
Skulle vilja ha lillhingsten testad också .. Han är ju fyrgångare, men hoppas på att han är CA..

Kl

Idag blev jag riktigt skraj... Läste en typ artikel om SI-leden och dess problem på Hippson. Där står som tecken på problem följande...

"Ibland ses "jämfotagalopp" eller så slår hästen om till korsgalopp eller sparkar rakt ut. "

Det där är Rá i ett nötskal... Hon gör ofta omtag med bakbenen i galoppen, antingen jämfota eller sparkar/bockar för att få ordning på dem, korsgalopp är väldigt vanligt oxå.......

Gör de flesta passbundna unghästar såhär eller är Rá ett undantag? (dvs skall jag packa in lillkusen o åka till veterinären /osteopaten?)

Kl

Tillbaka från kliniken idag. Prins hade mineralbildning på djupa böjsenan på höger bak, så det lutar väl åt att han får vandra vidare. FAN!

Vad gör man? Gråter? Det gör jag redan. Fan. Jag vet ju att det är en del av att ha häst. Men ändå.. Nu känns det som att det inte finns någon som Prins, det roliga jag gjort har jag gjort med honom. Alla andra hästar är väl roliga och fina, men Prins är liksom något extra för mig. Åh :cry:

Jag tror att det har med passen att göra, har ridit in många hästar som gör så och det är för att det är för mkt pass för att balansera upp.
Så andas ut och ta det lugnt ;)

Silkisif: vad tråkigt att höra! Mineralbildning, vad menas med det? Mer ingående .. Riktigt tråkigt men som du säger är det en del av hästägandet. Tyvärr gör det lika ont ändå ..

Men nej :( Vet inte riktigt vad man ska säga, beklagar verkligen.
Stor kram till dig och fina Prins!

Kl

Tillbaka från kliniken idag. Prins hade mineralbildning på djupa böjsenan på höger bak, så det lutar väl åt att han får vandra vidare. FAN!

Vad gör man? Gråter? Det gör jag redan. Fan. Jag vet ju att det är en del av att ha häst. Men ändå.. Nu känns det som att det inte finns någon som Prins, det roliga jag gjort har jag gjort med honom. Alla andra hästar är väl roliga och fina, men Prins är liksom något extra för mig. Åh :cry:

Åh så ledsen jag blir! :( Fina Prins, förstår din förtvivlan. Finns ju aldrig någon likadan, men dina andra fina hästar kanske ändå kan skänka lite tröst. Kram!

Jag har samma erfarenhet som Michis gällande det, femgångare är ofta betydligt mer obalanserade som unga, speciellt de med mycket pass, och korsgalopp och studsande är inte alls ovanligt innan de hittar balansen ordentligt. Så du behöver nog inte vara orolig. :)

Jag kan bara återge det jag uppfattat av veterinären ;)
Han har fått en skada på senan, som kroppen försökt läka. Det har blivit "för mycket läkning" och ämnen som dumpats i skadan av blodet har stannat där och bildar nu en "grusaktig" del av ärrvävnaden.

+Hedinn och bellabus

Nu har jag kommit in i någon form av förnekelsefas, jag googlade runt lite och hittade något om stötvågsbehandling.. Dessutom ringde jag mamma läkare som i sin tur hörde med en kollega som är bra på sådant, som i sin tur hade en kompis med samma intresse som föder upp travhästar och undersöker liknande skador. Nu greppar jag alla halmstrån, förmodligen förgäves :(
Veterinären ska återkomma på torsdag om prognos, så vi får väl se..

Tack!

Så härligt det ser ut!

Kl

Idag bär det av till Helsingborg och IHD. Nån mer som skall dit?

Jag var där och tävlade på min unge valack. Andra tävlingen i hans liv och miljöträning deluxe :D Vi kom till final men på final tog krafterna slut i andra varvet. Det är jobbigt att vara på tävling :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar