Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Kl
Nu är Spöket såld. Tog 3,5 vecka totalt. Det känns riktigt bra, trodde det skulle kännas tuffare men det gör det inte :)

Skönt att det gick snabbt, blir vanligen lindrigare då. Lycka till på jobbfronten.

Du kan omöjligt klandra dig själv, det är verkligen inte ditt fel!
Har också hört detta från andra med just islandshästar och hög smärttröskel och i vissa fall har det tyvärr redan gått för långt.
De gör det inte lätt för oss alltid.

Nu har jag bokat tid på klinik för att röntga Rigel i slutet av April. Ska även få tänderna kollade, vaccinera och göra träckprov.

Nu kommer jag inte ihåg vad det kallades som hon rekommenderade men ska ta hovar/haser/kotorna i förebyggande syfte. Något speciellt ni tycker jag borde kolla när jag ändå är i farten :p?

Nu har jag bokat tid på klinik för att röntga Rigel i slutet av April. Ska även få tänderna kollade, vaccinera och göra träckprov.

Nu kommer jag inte ihåg vad det kallades som hon rekommenderade men ska ta hovar/haser/kotorna i förebyggande syfte. Något speciellt ni tycker jag borde kolla när jag ändå är i farten :p?

Varför ska ni röntga en så unghäst. Är det för lösa benbitar så är det rätt onödig för en Islandshäst.

För att ta det säkra före det osäkra. Alla säger olika.

Intressant för jag jobba för ett försäkringsbolag ( och med islandshästar i massa år och med Sjukvård/djuksjukvård) och det krävs inte mer än spat röntgen på hästar som är försäkrat för så höga belopp som 350.000 i en A1 så sällan är den med tex lösa benbitar.

Ska du röntga att jag bara tagit spat. Bättre i så fall att göra en hälsobesiktning med longering och böjprov, kolla ögon, hjärta, lungor en att leta lösa benbitar på en islandshäst.

Vanliga problem på islandshästar är för den delen bakknä, SI leder, förändringar i facettlederna, griffelbens frakturer om man tänker på det som hittas på röntgen.

Det är antingen en exportröntgen eller en hingströntgen gissa jag.

Halvblods hingstar måste ju röntgas för Osteokondros (lösa benbitar)

Grattis :) Hoppas få se henne ute på tävlingsbanorna i framtiden, hon är så fin!

Jag vet inte mycket alls om nya ägaren, sålde via Jamila, men det verkar vara en bra människa som har tävlat en del förr. Ska vara riktigt duktig och vettig så det känns kalasbra :)

Skönt att det gick snabbt, blir vanligen lindrigare då. Lycka till på jobbfronten.

Tre veckor och en helg, så det gick undan, men det verkar vara ungefär så länge hästarna blir kvar hos Jamila. Eller ja, de flesta verkar säljas inom nån månad.

Har timvik och sommarjobb så det rör lite på sig på den fronten, men vem vet vad det blir i framtiden... Lite oroligt är det allt.

Tack för svar! Det är inte lösa benbitar jag orolig för. Röntgar för att få en -så långt det går - säkerhet att han är hel och fräsch i benen. Sen att det inte är vanligt kan jag förstå då det mer eller mindre ses som en onödig kostnad för många.

Vet du något om tillväxtzoner och förslutning när det gäller islandshästar? Framförallt för benen. Längesen jag läste om det och hade varit intressant med lite uppdatering.

Senast ändrad:

Tack för svar! Det är inte lösa benbitar jag orolig för. Röntgar för att få en -så långt det går - säkerhet att han är hel och fräsch i benen. Sen att det inte är vanligt kan jag förstå då det mer eller mindre ses som en onödig kostnad för många.

Vet du något om tillväxtzoner och förslutning när det gäller islandshästar? Framförallt för benen. Längesen jag läste om det och hade varit intressant med lite uppdatering.

På en så ung häst ja. Röntgen i sig är ju inte heller bra. Den strålningen man måste använda på häst är inget att leka med.

Tidpunkter för tillväxtzonernas slutning:
Kotben ~ 6 månader
Kronben 6-12 månader
Skenan 8-18 månader
Övre delen av benet 24-36 månader
Ryggkotpelaren 6 år

Sen finns ju fler med de vanliga.

har du haft häst med benproblem tidigare. Vad förvänta du dig av röntgen vilka ev fynd. Bara fundera på hur din veterinär tänker med tanke på frisk häst, islandshäst och ålder på hästen.

seiöst om hästen misstänks ha läsa benbitar är det ju verkligen INTE dumt att plåta och få de bekräftat.
Vilka dumma råd du ger:crazy:

Har man otur måste man operera bort biten i andra fall har den "fastnat" och hästen märker inte av den på flera år tills den börjar röra på sig alt aldrig börjar röra sig.

Men även isisar kan ha lösa benbitar och ionte bara spatt och SI-leds problem;)

Det är ALDRIG onödigt att kolla för mkt ha de i åtanken alltid=)

Försök hitta en annan häst som har boxvila! Alltid lättar eom dom är två som håller varann sällskap!
Leta efter ett hö med riktigt låga värden så hästen kan äta så mycket som möjligt utan att gå upp i vikt.
Ge pro equo i förebyggande syfte.
Ge granris och annat att sysselsätta sig med.
När hästen får komma ut i hagen kan man bygga en labyrint i en lite större hage så att hästen kan röra sig men inte få upp någon fart.
Vilken vetrinär är det??

Fast den misstänks ju inte ha lösa benbitar.

Men visst, hellre kolla en gång för mycket. Själv hade jag lagt de pengarna på en genomgång hos veterinär och Fysioterapeut, så kan man röntga om det ges indikation på något. Och en sväng till tandläkaren!
Bellabus, pma om du vill ha tips, jag tar mina hästar till en av Sveriges bästa tandläkare, hon finns här i Skåne och har mobil röntgen med sig i bilen :D och sen åker vi till en bra klinik där de även har en oerhört noggrann fysioterapeut.

seiöst om hästen misstänks ha läsa benbitar är det ju verkligen INTE dumt att plåta och få de bekräftat.
Vilka dumma råd du ger:crazy:

Har man otur måste man operera bort biten i andra fall har den "fastnat" och hästen märker inte av den på flera år tills den börjar röra på sig alt aldrig börjar röra sig.

Men även isisar kan ha lösa benbitar och ionte bara spatt och SI-leds problem;)

Det är ALDRIG onödigt att kolla för mkt ha de i åtanken alltid=)

Ursäkta har du läst vad vi har skrivit till varandra? Hon misstänker inga lösa benbitar. Och ja islandshästar kan har lösa benbitar efter trauma men då vet man ju om det. De har inga anlag för osteokondros.

Det man inte ska glömma vad gäller röntgen, att strålarna är farliga även för djur.
Som Munin skriver en genom gång av hästen är mycket viktigare en röntgen om man vill upptäcker skador tidigt. Även om man hitta något på röntgen behöver det inte alls påverka hästen.

Senast ändrad:

Tack för tips!
Eventuellt har jag sån "tur" (missförstå mig inte nu) att en annan i stallet också ska opereras så då löser det sig med sällskap.
Granris och även grenar av Ask har jag också tänkt på.
Tyvärr är han en lättfödd jäkel, har bra hösilage idag men den givan förutsätter att han rör på sig :crazy:

En annan fråga:
Det pågår en kraftig diskussion just nu i olika medier ang smärtstillande NSAID preparat till hästar. Min fråga är:
- får hästar vanligtvis smärtstillande efter en operation?
- finns det andra preparat än NSAID till hästar?

Tittade lite på Pro Equo.
De skriver att är hästen i lite för gott hull skall man dra ner på något annat i fodergivan när man ger Pro E :( Känns ju inte som något alternativ när han måste få så mycket grovfoder det bara går för att sysselsätta sig.

En annan fundering ang Pro E, det baseras ju på havre. Har någon här erfarenhet att hästen blir "pigg i huvudet" av Pro E? Eller är havren behandlad på så sätt att den inte har den effekten?
Dropi är redan pigg i huvudet och behöver absolut inte bli piggare där under boxvila:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 804
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar