Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tack för svar.
Strålningen har jag inte ens tänkt på. Tänkte mest det skadar aldrig att vara extra säker. Har haft lite otur i kompiskretsen så det gör mig lite nojig.

Muninn: PMar dig! :)

Tack! Han är fantastisk, längesedan jag kände sånt samband med en häst (Mja, senast var nog Erro faktiskt :love: )
Nu kan jag liksom inte hålla mig från att åka till stallet varje dag bara för att låta honom gå i hagen ett par timmar längre och bara sitta och titta :angel: (*töntigfjårtisdeluxeliksom*) ;)

Men han är ju sååå vacker!

KL.
ÄNTLIGEN har ovalbanesäsongen börjat. Var och tävlade i söndags med ok resultat.
300314-1028_533d20682a6b22858f9cff68.jpg

300314-1035_533d2069e087c3238277f0b5.jpg

300314-1054_533d2069ddf2b329e4574f28.jpg

300314-1075_533d206ae087c33c52a60c0f.jpg

300314-1086_533d206b2a6b2217220ca92c.jpg

Tack!

Jag veet, hela min sits är katastrof! :) Får hoppas att min tränare inte ser dessa bilder! ;)

Eller så är det just det som din tränare ska göra så du får lägga ÄNNU MER fokus på din sits i alla situationer :angel:
/ Michis (Som just håller på att ta sig tillbaka till RIDSITS och släppa SITTA-OCH-MYSA-PÅ-UNGHÄST-SITS ;) )

Fina ni är! :)

*KL*

Dottern åkte till farmor och farfar och gubben ställde sig i vedhögen igår efter middagen så då kastade jag Laukur på transporten och drog till ovalbana! :D Härligt när man kan vara spontan ibland!

Han var pigg och framåt och tyckte det var jättekul! Det bådar gott inför tävlingen 1 maj. Fast då är det på en ovalbanan han inte känner till så han kanske dör ändå där inne. Det märks :p Vi gör ett försök iaf!

haha :)
Hon är hård och det går åt rätt håll, räknar med att sitta fantastiskt om cirka 7 veckor ;)

Jag har gett pro equo och märkte ingen skillnad. Nu är inte Sol lika lättfödd som Godi var, och jag har inte gett det några längre perioder, utan några veckor kanske.

Jag har inte hittat något mirakelmedel för magen, men pro equo är definitivt ett av de bättre preparaten jag provat.

Jag har gett pro equo och märkte ingen skillnad. Nu är inte Sol lika lättfödd som Godi var, och jag har inte gett det några längre perioder, utan några veckor kanske.

Jag har inte hittat något mirakelmedel för magen, men pro equo är definitivt ett av de bättre preparaten jag provat.

Aha, då blir det till att testa den! Blir en salig blandning, måste oxå få i honom paraffinolja varje dag. Blir väl betfor att blanda med trots att jag faktiskt inte gillar att ge honom socker :( men men, får se det som att det endast är under en kort tid.

Vad ska Pro Equo vara bra för? Är det något typ av tillskott?
Varför ges det eller frågan är väl snarare Varför du tänker ge det?

Det är proviva framtaget för häst. Innehåller alltså goda bakterier som hjälper magen.

Enligt veterinären som säljer pro equo här går det lika bra med pro viva, skillnaden är att det är lite olika bakteriekultur, så de som finns i proviva "överlever" inte lika länge som de i pro equo. Men det är ju betydligt dyrare än pro viva så han rekommenderar även pro viva, men jag har inte testat så jag vet inte om det blir samma resultat.

Det brukar rekommenderas att ge pro equo när hästen ska behandlas med någon medicin som kan slå ut tarmarnas bakteriekultur. Eller vid vila/flytt/längre transport där hästen kan bli stressad.
Jag har gett det vid långvarig diarré.

Senast ändrad:

Det är just pga stressen med boxvilan som jag tänker på.

Dock blir jag fundersam på att flera ger det pga diarre, min har ju tydligen tendens till förstoppning och skall alltså INTE har ngt stoppande...
Men vad jag kan läsa mig till så är det ju inte huvudsyftet utan att balancera mage/tarmars bakteriekultur pga yttre påfrestningar.

I dom lägena där jag har haft hästar som uppvisat stress, diaree m.m. så har jag gett probimin..

FreSus: Jag hade avvaktat med att ge en massa tillskott förrän det är nödvändigt. Olja, absolut om han har lätt att bli förstoppad. Men ingenting annat!

Det kvitta vilken tillskott du ger för magen. Det finns många med samma bakterie kultur. Pronutrin, Yea-Sacc, Quick-Fix (f d Pro-Paste)
Sen har du andra tillskott som då ProEquo, Awinna, ... som med har positiv inverkan på magen.

Vi ger alltid magsyra hämnade tillskott vid behandling med NSAID eller antibiotika. Antingen GastroGard eller Ekygard Flash då vi tyvärr haft häst som dött av NSAID preparat. Samt känner många hästar som dött och varit mycket sjuka.

Men måste man ge medicin så går det att hjälpa hästen.
Quick-Fix (f d Pro-Paste) eller Awinna få de tillsammans med magsyra hämnande.

Prova om du kan få tag på halm. Det är absolut bäst för hästar på boxvila. Och ger gärna speedi beet / kwik beet- betfor utan socker.

Har man en häst som lätt få förstoppning ska man ge den paraffinolja eller koka linfrö. Vanlig olja hjälpe inte mycket och ger dessutom hästen bara med energi och med det fett är den behöver.

Nej, det verkar inte stoppande, utan det är bakteriekulturen som blir återställd. Är väl samma med probimin bla. Finns ju många produkter som funkar på liknande sätt, men med lite olika sammansättning.

Aha, nu fattade jag sambandet och vilken häst som är spöket. Rider förbi den hagen några gånger i veckan på en av våra bästa rundor. Spännande med alla nya fina hästar. Spöket är verkligen vrålsöt! Och snäll utstrålning. En sån där som är den man tittar på bland en grupp hästar. Ögonen fastnade liksom på henne. :) Lyckliga nya ägare med all säkerhet.

KL.
Jag bara råkade åka till stallet idag också bara för att titta på min gris :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025