Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Har aldrig haft problem med någon av hästarna vad gäller täcken!
Så det är väl dags nu! Han är så jäkla kort i ryggen så 125 är ca 5cm för långt, och det är på gränsen vid bogen. Medan 115 är ca 5 cm för kort och tight i bogen :mad:
Dessutom görs inte detta täcke i 120 :cry:

Man får väl lära sig sy helt enkelt!

Hjälp en glömsk själ.. Hur var det nu med vaccinationsreglerna? Revaccination var 12:e månad, så långt är jag med. Men hur många dagar är "ok" att passera..?

Glömska jag behöver vaccinera innan 7/4 och veterinären har inte tid förens 10/4. :o :crazy:

Du länkar till bestämmelserna för trec, i svenska tillägget för fipo står:

"25. Vaccinering mot hästinfluensa
Svenska Islandshästförbundet följer Svenska Ridsportförbundets regler för A2‐vaccination. Observera att
det är viktigt att hästen är korrekt vaccinerad, du kan bli avvisad från en tävlingsplats om du inte uppfyller
nedanstående villkor eller saknar vaccinationsintyg från hästens ”tidigare liv”.
Häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa samt giltiga vaccinationsintyg ska uppvisas. Senaste
vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen."

Det var ganska nyligen som ridsportförbunder ändrade reglerna så att man kan återvaccinera efter vaccinationen gått ut (minns inte hur många dagar men en vecka eller två är det minst), men att hästen räknas som ovaccinerad under de dagar de inte har en giltlig vaccination. Jag gissar att TREC egentligen följer dessa regler men att hemsidan inte är uppdaterad. Man får hoppas att tävlingsarrangörerna är insatta i ändringen så det inte blir problem.

Lyckades nu googla mig till svaret på min fråga. :D

Vaccinationsbestämmelser

För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

KL

Någon som vet var man får tag i beskrivning av de olika tävlingsgrenarna? Alltså vilka moment som ingår i tex T5 och T7. Har klickat mig runt på SIFs hemsida och FEIFs hemsida, men inte funnit det. Man kanske måste ladda hem hela FIPO för att finna det? Tycker att det borde finnas ganska lättillgängligt.
/A

Kl

Idag var vi ute på barbackatur i 17 grader och strålande sol. Helt underbart.

Sol kändes lite varm i ena kotleden förra helgen, så hon har vilat hela veckan och det försvann snabbt. Kändes bra idag, skrittade på hyfsat jämnt på lång tygel. Ska fortsätta och rida lite försiktigt, om knappt två veckor är det återbesök
Såhär nervös har jag aldrig varit inför en undersökning. Känns som att mycket hänger på detta besöket. Men jag hoppas att det gått åt rätt håll.

DSC_1824.JPG

Nästa fölis här denna gången en hingst e. Viktor fra Diisa

Nu är det en månads väntan på nästa.

KL

Någon som vet var man får tag i beskrivning av de olika tävlingsgrenarna? Alltså vilka moment som ingår i tex T5 och T7. Har klickat mig runt på SIFs hemsida och FEIFs hemsida, men inte funnit det. Man kanske måste ladda hem hela FIPO för att finna det? Tycker att det borde finnas ganska lättillgängligt.
/A

Du klickar för dåligt ;)
Här!

Malin

Ja, helt säker.

Reykur: Sa ju det ;)

Japp! :D:p

*kl*

Jag fick veta idag att vi ska träna på ovalbanan nästa torsdag. O_o :crazy: Jag rider för en tränare var tredje vecka, och jag har just börjat känna mig onervös för "vanliga" träningen i ridhuset för henom. :p Blev skitnervös igen. Och det knäppa är - Jag blir nervös för att jag vet att jag påverkar min häst så himla mycket när jag är nervös, och blev rädd över att jag ska bli nervös. :D

Känner mig aningen knäpp. Jag och Tyra kommer väl mest troligast INTE träna på själva ovalen, utan hålla oss till ridbanan. Det blir ingen skillnad från "vanlig" träning, och dessutom bra miljöträning.

Nåja, det är väl bara att vinka och se glad ut. :cautious:

Har aldrig haft problem med någon av hästarna vad gäller täcken!
Så det är väl dags nu! Han är så jäkla kort i ryggen så 125 är ca 5cm för långt, och det är på gränsen vid bogen. Medan 115 är ca 5 cm för kort och tight i bogen :mad:
Dessutom görs inte detta täcke i 120 :cry:

Man får väl lära sig sy helt enkelt!

Bucas brukar ha täcken i 120 :)

Vad fint och praktiskt :)! Ska precis börja köra par med helt ny vagn så har blivit jättetaggad på att köra in mina egna hästar oxå.

Kl

Detta med tempoväxlingar. Hur svårt ska det va att öka och minska och behålla rätt gångart! Basic ändå är det just detta jag har tragglat med nu senaste dagarna. Gah! Ökad tölt, samlad tölt. Ökad trav, samlad trav. Öppnor, sluta. Serpentiner, skänkelvikningar. Allt i olika tempon verkligen inte helt lätt alla ggr men vi kämpar vidare och sakta men säkert börjar det väll hända grejer :)!

Ja Jorunn ska också gå par i framtiden, hon tror jag kan verkligen tycka de är roligt.

Jag och Jorunn har verkligen hittat VÅR gren inom hästsporten, jag känner mig såå hemma och Jorunn är en helt annan häst när vi kör.

Nu kommer du och andra få läsa nått jag ALDRIG trodde jag skulle skriva:D
Men jag har till och med börja tröttnat lite på ridningen.
Jag har inte alls något driv att sitta i en paddock och rida dressyr längre:cautious:

Rida är kul om jag får sitta i en westernsadel på med sadelväskan och så ger vi oss ut på en härlig långtur eller bara rida ut och njuta i alla gångarter.

Men dressyr är inte lika roligt längre de gör jag till vagnen dag ist.

Tur jag har min medryttare som rider dressyr/hoppar lite 2 dagar i veckan så Jorunn inte glömmer bort att va lite ridhäst också:D

Jorunn för dagen mitt i pälssättning och ser för dagen ut som en skäck..:D.
1239381_10152671728168998_177077936_n_zpsdfe2e953.jpg

Han är ju ett sånt jäkla GULL!
Du komemr ha kul med den på tävlingsbanan sen du :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar