Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ja, ganska iallafall!
Jagt ju van med Erro och Asi som är 147-149 och Tinna som även hon är runt 143, så han känns rätt liten när man står bredvid iom att ryggen är så mkt lägre.
Men han känns stooooor att rida :love:

kl*

Ny sadel, nya möjligheter :love:

Någon som har erfarenheter av Tolthester Evolution?

Snebild, den ligger inte i bakvikt :)

Hade en Alfur tidigare som också passade Rigel bra, men inte mig. Kände mig lite låst med de långa bakåtskurna stöden. Men en prisvärd sadel helt klart att börja med :)

Tolthestars sadlar verkar vara lika i uppbyggnaden.
Kommer närmare hästen med Evolution men sitter en aning bredare (ganska logiskt :)) Den har även lite bredare kanal. Alfuren tycker jag man sitter mer "över hästen" samt att man sitter där man sitter.
Har 16,5'' i båda men Evolution är rymligare.

Lite erfarenheter för er som är i sadeldjungeln! Kanske ska starta en tråd där vi utbyter erfarenheter i ridna/testade sadlar?

Ja :) Det är en snygg men enkel design.
Ska bli spännande att rida i den nu när jag har rätt koppjärn(26) i. Hade 28 när jag provred och då la den något i framvikt trots upp-paddning.

Den är väldigt skön. När du kommer ner kan du prova den ;) (ta med din fina kille :love:) Buketräff?

44,5 cm anläggningsyta.

Tycker båda sadlarna såg väldigt trevliga ut bellabus!

Hur är de i passformen? Jag försökte hitta en bild bakifrån på bossorna men hittade ingen :(

Passformen om du menar vilka ryggar så tycker jag att båda passar raka ryggar. Evolution ligger bäst på rak men med något sväng rygg och med manke. Helt utan manke är nog Alfuren att föredra.

Har två sämre bilder i mobilen,

Otålig häst = suddig bild.

Här ligger den något i framvikt då vi hade för brett koppjärn i.

Ursäkta bildbombning ;)

Senast ändrad:

Tack för bildbomben!

Det är grymt att få höra andras erfarenheter av olika sadlar och få se sadeln på hästarna! Har spanat runt på sadlar ett bra tag nu och det är en stor hjälp att få höra andras erfarenheter!

Den är väldigt skön. När du kommer ner kan du prova den ;) (ta med din fina kille :love:) Buketräff?

44,5 cm anläggningsyta.
Då är den ju tyvärr för lång :cry:

Lovar att hojta till när jag är på väg nedåt landet! (Med villa och hästar och hund blir det dock lätt att man stannar hemma :p)!

Har du sett mitt PM förresten?

Ang. passform:

slarvigt uttryckt av mig, jag tänkte både på ryggprofil (rak/svängd) samt hur platta/takformade bossorna är (därav att jag gärna ville se sadeln bakifrån :p)

Jag är på jakt efter en transport som kan dra två normalstora islandshästar. Någon som ha tips på bra släp som inte väger för mycket? (Har bara B-körkort). :)

Vi har ett atec, älskar det och den dagen jag ska skaffa eget blir det ett likadant!

Jag spanade lite på släp och fastnade för Thule. Deras enkla "vardagssläp" lastar 800 kg på 1500 kg transport. Jag tyckte det såg trevligt ut och har hittills inte hittat nåt direkt negativt om släpet på nätet (vilket ju är väldigt lätt annars, även på dyrare släp). Har dock inte testat något själv, men när det blir dags för släpbyte kommer jag titta mer på den.

Vad fint och praktiskt :)! Ska precis börja köra par med helt ny vagn så har blivit jättetaggad på att köra in mina egna hästar oxå.

Kl

Detta med tempoväxlingar. Hur svårt ska det va att öka och minska och behålla rätt gångart! Basic ändå är det just detta jag har tragglat med nu senaste dagarna. Gah! Ökad tölt, samlad tölt. Ökad trav, samlad trav. Öppnor, sluta. Serpentiner, skänkelvikningar. Allt i olika tempon verkligen inte helt lätt alla ggr men vi kämpar vidare och sakta men säkert börjar det väll hända grejer :)!

Kl.
Bebis var bäst igår!
Han fick vara ledarhäst till min ena ridskolegrupp som red ut på vildsvinssafari!
Fytusan vad han är trygg! Härliga, underbara, bästa bebisen!
Nu börjar han bli starkare i kroppen också! Smidandet försvinner mer och mer och bärigheten blir bättre för varje dag. Fantastiska häst!

Jag ska snart släppa taget om parerstängerna och i samband med det ska prinsen få ett nytt bett (och träns...)
Igår råkade jag åka förbi hööks och köpa det nya fleecetäcket från JH collection.
Riktigt härlig fleece och ruskigt snyggt! Däremot är det SKIT att ha en häst som ligger på 120 i storlek när allt tillverkas i 115 eller 125 :mad:
Detta i 125 var såklart lite stort men har bett mamma hjälpa mig få på kardborrband istället, då passar det i bogen iallafall :love:

Den sista bilden bjuder vi på :p

Haha, fullt med vildsvin runt gården där han står så under ridturen igår såg vi säkert 50st..
Inga kameror, däremot barn med stooooora ögon! :love:
Dom små grisarna är faktiskt riktigt söta!

Fint täcke! Jag tycker det ofta är svårt att hitta fleece täcken som inte är alldeles för stora i halsen. bortsett från ett med helhals ja hade på min ponny, de sprack spännena på när han böjde sig ner för att äta :p

kl*
fick tummen ur o passade på att rida lite dressyr i hagen idag. Vi behöver träna på att hålla gångarten på volter. Isisen gick fint efter ett tag o vi fick till travvolter. I tölten var han seg o slog mot trav eller galopproll. så tog några rakor för att få upp lite tempo. När han gick fint tog vi volt igen, men då hade han ledsnat och "hittade på" spöken lite var stans o stack i galopp 2 gånger :(
första gången kom rädslan från i somras när han gjorde samma sak, men sadeln åkte snett o han vart skrämd o bockade av mig. skadade armen då.. sen kom jag på att han e ganska bekväm av sig o skulle inte springa speciellt långt. så när jag slappna av gjorde han de med. Men tråkigt när det händer.:crazy:

Dagens lärdom: Sluta när det går bra innan han tröttnar!
Det är inte hela värden om han sticker en bit, jag kan hantera de.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar