Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Va kul att köra! Vilken storlek har du på skaklarna? Samt selen? Har du nån bild från sidan :)?

Har nämligen plan att köra in kanske detta år.

Ska den inte ha några särskilt häftiga gångarter, eller om det inte är så noga med åldern skulle jag säg från 20 och uppåt. 20-30 kan du hitta en trevlig äldre häst för eller en yngre som inte är så mycket utbildad. Vill du ha en lite mer färdig runt 10 år blir det nog dyrare, men runt 40 är ändå rimligt att hitta en trevlig häst. Vill du ha lite flashiga gångarter får du fortsätta plussa på.

Va kul att köra! Vilken storlek har du på skaklarna? Samt selen? Har du nån bild från sidan :)?

Har nämligen plan att köra in kanske detta år.

Ingen aning vilken storlek skaklarna är, köpte en vagn anpassad till B-C-ponny med ställbaka skaklar både i höjd och på längd=)

Senen är det Ponny på, men har man en kraftigare isis samt högre bör man köpa COB :)

Här är vi från sidan=)

Här är sätet frammåtlutad vilket inte är så skönt å sitta på så numera är den rak=)

1969173_10152596851988998_2043448887_n_zps50827f6d.jpg

Maratonvagn

1798766_10152613085173998_2086283283_n_zps9b39bcea.jpg

Varför har mitt inlägg från tidigare idag försvunnit? Får man inte fråga om folks erfarenheter av vad en häst med vissa egenskaper kan ligga i för prisklass? Många övervärderar som sina hästar vad jag förstått och det är en djungel därute...:mad:

Den uppfattades nog som annons, eftersom du skrev att man gärna fick höra av sig om man hade en sådan häst, och annonser tas bort. Det är helt okej att prata om värderingar och prisklasser! :)

Jahaa, okej det tänkte jag inte på..var inte alls menat som en annons men kan förstå att det kanske uppfattades så. Kunde dock fått chansen att redigera det.. menmen..

Blir ju svårt att diskutera prisklass om jag ska stapla upp egenskaper jag önskar för då ses det väl också som en annons.. :banghead:

Känns inte rimligt tycker jag att betala 50 000 för en häst med egenskaper som passar skogsturer och lättare träning, ej tävling men ändå transportvan och van vid trafik, kor osv.. alltså en skogsmulle fast ändå töltsatt?! Vad får en räkna med, många sätter ju ut priser med en prutmån. så, synpunkter?

:crazy: hoppas nu att detta inte uppfattas som en annons

Jag tycker nog att 50 000 är mycket rimligt för en frisk häst men bra lynne i sina bästa år med gångarterna på plats.

Prutmån på ca tio procent brukar anses som rimligt, men man bör nog kunna motivera sin prutning.

Det är så svårt det där med priser på hästar. Jag försöker ställa mig själv frågan "Vad kan jag tänka mig att betala för den här hästen? Vad är den värd i mina ögon?"
Det är ju så olika vilka egenskaper man värdesätter, så jag tror på att gå till sig själv istället för att jämföra med vad andra köper "motsvarande" hästar för. Visst kan det kännas surt att ge en summa för en häst och i efterhand höra om andra som får en "motsvarande" häst för en lägre summa, men om man själv tycker att hästen var värd det man gav för den så var den ju ändå liksom värd pengarna.
Och jag tycker att man får relativt mycket häst för pengarna inom islandshäst-branschen. När jag tittar på annonser på dressyrhästar så ligger tre-fyraåringar med, vad jag tycker, fina gångarter (över medel) och allt annat i sin ordning, på ca 150 000 :o

*KL*

Har börjat vara mer noga med att galoppfattningarna blir just fattningar så han inte springer in i galoppen för då blir han gärna stark och rusar för mycket. Jag vill att han fattar ordentligt och galopperar fint i det tempo jag väljer :) Han har blivit riktigt duktig på fattningar från tölten! Dock behöver vi träna på nedtagningar och tempoväxlingar i galoppen :angel:

Jag undrar också varför du anser att det inte är rimligt, det du beskriver är en mycket populär typ av hästar. En väl fungerande häst med väl separerade och hyfsat rena gångarter i lagom ålder (6-15 eller så) lär vara den mest efterfrågade typen av häst. Vill man ha billigare än ca 40-50.000 så behöver man förmodligen att acceptera antingen en äldre häst, en unghäst eller något problem antingen med gångarter, ridning i stort eller hantering.

Jag har inte nämt något om ålder så där är jag öppen för både yngre och äldre, problemområden vid markhanteringen är inget jag drar mig för, eller en häst som inte alls har gångarter som lämpar sig för tävling. En helt perfekt islandshäst förstår jag är mycket dyrare än 50` som är okomplicerad i allt.

Tänker mest när en ska dra öronen åt sig- finns många hästar ute på 30`som är en bra "familje/skogsmullehäst" som är bra i hantering och kan ridas ut på själv utan större bekymmer, inget exem eller fång. Eftersom flera sådana annonser finns så känns ju helt plötsligt 50` mycket.. eller så är det snarare så att det döljer sig en del "problem" hos alla de kring 30`.. varför jag frågar om era erfarenheter :cautious:

Tänker mest när en ska dra öronen åt sig- finns många hästar ute på 30`som är en bra "familje/skogsmullehäst" som är bra i hantering och kan ridas ut på själv utan större bekymmer, inget exem eller fång.

Jag har dragit öronen åt mig när det gäller "familjehästar" i prisklassen upp till 30'. Provred en "familjehäst" som gick på turridning som var till salu för 30' för ett tag sedan. Kan säga såhär; den hästen hade jag inte gett ett öre för. Supertrevlig i all hantering, men skenade med varje person som satt på ryggen och kunde resa sig osv. Visserligen eksem- och fångfri men jag har ingen lust att lägga den summan på en häst som kan bli farlig att rida.

För 30.000 får du numera en hel del häst, men inte den problemfra häst som jag såg framför mig i din första beskrivning.

De billigar hästarna jag sett har haft en eller flera av följande nackdelar/egenskaper men inte alla

Unga
Gamla
Svårridna
Svårhanterade
Eksem eller annan sjukdom
Inte registrerade i SIF
Inte töltsatta
Inte ridna på något år
Inridna som unga och sedan gått med föl några år.
Bara suttna på inte utbildade
Spända/nervösa
Måste säljas mycket snabbt

En häst med ridbara gångarter men som är snäll, trevlig, problemfri, stabil häst i ridhästkondition som en lämplig skogsmulle och i sina bästa år går ofta på 40-60.000. Hästar med den här beskrivningen är i och för sig tävlingsbar, de är så gott som alla som man kan rida i 4 eller 5 hyfsat rena gångarter men de kommer inte att gå långt i tävlingskariären.

Kan du tänka dig en unghäst, en äldre eller en med en del problem blir prislappen lägre, allt beror på vad man har för krav. Sedan kan man ha tur också och lyckas hitta ett guldkorn.

Okej, tack för era svar. Jag får nog helt enkelt prova några och få erfarenhet irl, men får kanske ha i bakhuvudet att ev spara ett par månader till och kunna lägga ca 50`om inte för att ha större valmöjlighet och inte vara så låst till en "låg" summa. En har lite för bråttom ibland :crazy:

En del hästar som ligger ute för 50`har jag sett har tävlingskapacitet fast mer träning behövs varför jag tänkte att då kan väl en skogsmulle inte rimligt kosta lika mycket, men samtidit låter det ändå rimligt när du beskriver den "typen" av häst Lobelia så jag får kanske ta på nya glasögon :idea:

Kl.
Gårdagen bjöd på en härlig uteritt med mycket tryck och skolor. Nu sitter skänkelvikningarna åt båda hållen i skritt och i trav. Han är framme till handen och rör sig bättre för varje dag som går. Tryckte för första gången på i galoppen och saaaatan vad häftig han är!

Här är lite bilder från dagens promenad!

Senast ändrad:

Han är 144 över manken och 135 över ryggen ;)
Tror dock att han växt lite mer i ryggen nu när musklerna kommit på plats .. Ska mäta snart igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar