Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Vad har du för bil som får dra 1500 på B kort? Letar förtvivlat efter en bil som får dra den vikten på B.

Kan tipsa om subaru outback! Fyrhjulsdriven, automatisk nivåreglering(bra vid tungt släp) och får dra 1520-1530 på B! Iaf årsmodellerna -06 och -07 som jag vet om.

KL

Igår var jag och Laukur iväg och tävlade lite:-)

img_7601.jpg

T8an gick inte alls bra! Han dog inne i ridhuset och tyckte det var mycket han nog helst hade velat stanna upp och kika på för sådär brukar inte ridhus se ut ;) Så han slarvade mycket och rollade en del och blev väldigt travtaktig särskilt i kurvorna. Var rätt besviken då han var sååå fin på uppvärmingen.

Men sen laddade vi om för V5an och bara värmde upp snabbt och sen in. Otrolig skillnad! Nu flöt det på mycket bättre i tölten, travtakt i kurvorna men vi har ridit mest rakt fram i vinter ändå så det är ju inte konstigt :p De andra gångarterna gick också bra förutom fel fattning i galoppen och kanske lite onödigt långt innan jag fick rätt galopp. Så fel fattning och travtakt i tölten var nog det som drog ner så det var inga totalpoäng att skryta med precis. Men vi hade kul! Laukur ville fram och hade öronen framåt hela tiden och det var viktigast kände jag då jag varit osäker på om han ens tycker tävling är kul, vilket är ett måste för jag vill inte tvinga honom :)

Synd att vi inte fíck domarkommentarer, det är det roligaste tycker jag :p
Men i det stora hela är jag jättenöjd! Nu ska jag anmäla oss till tävling 1 maj och 10 maj!

En månad kvar till första tävlingen i år. :nailbiting:

Lite bilder från senaste träningen..
139506608422602200_resized.jpg

139506608479200500_resized.jpg

139506608759959500_resized.jpg

Tack! En fyrgångare, valack på 14år efter Stigandi Fra Leysingjastödum II.
Haft han i 3 år nu, innan ägdes han av min syster så han har varit i familjens ägo sedan föl =)

Vad roligt med en "egen" uppfödning.
Han ser riktigt fin ut! Rörlig!!

Kl.
I helgen kanske Snappe får åka på sin första utflykt, ska ha helgkurs i Sthlm så då kanske han får följa med ...

*KL*

Fy vad ridsugen jag blir när jag sitter på mitt kontor på jobbet och kollar ut på det fina vädret!

Värmland is the place to be ;)

KL
Mackan fick besök av ET för snart tre veckor sedan. Hon tyckte att han var fin i musklerna men han hade en liten låsning bak som hon behandlade. Tyvärr kunder jag inte vara med då jag jobbade (som alltid när det händer något roligt på helgerna...) men mamma har berättat lite om vad hon sa och gjorde.
Hon behandlade honom på vänster sida av bakdelen, så jag kan tänka mig att den sidan är en aning överbelastad. Mackan hade ju hålväggar framför allt på höger bak som han fick väldigt ont av för ca 1,5 år sedan, och jag tror att det har påverkat hans sätt att röra sig lite, trots att han inte alls har ont längre.
Höger bak har under hela tiden med honom (drygt ett år) varit hans svagaste länk, och då han inte är lika stark i den sidan misstänker jag att han var lite överansträngd i vänster sida.
Jag ska ringa ET och fråga lite mer och eventuellt boka in en till behandling och återbesök. Men det var inte någon större låsning förstod jag det som. Han skulle vila i två dagar och sedan kunde jag rida igång igen.

I övrigt går det bra med träningen. Vi jobbar med att få honom riktigt mjuk och lösgjord i framför allt höger sida där han gärna rätar ut sig, och att börja hitta lite mer bärighet på bakbenen. Bärighetsarbetet börjar verkligen lossna! I det här läget är det framför allt i tölten som vi kan hitta lite "samling" och jag måste säga att de senaste turerna har det känts riktigt bra. Han väntar på mig och känns lätt och mjuk i framdelen.

Men nu är vi tävlingssugna! :D

Kl

Var på infoträff för nya domarhandledningen igår. Herrejisses vad jag gillar den! Det märks att den är genomarbetad :)
Nu återstår väl bara att se om domarna vågar döma på "rätt sätt". T.ex ska en genomgående spänd häst aldrig kunna få mer än 6 poäng, hur flott den än är. Och en häst med medelgång ska kunna få upp till 7 om allting annat är bra, som mycket god ridning, takt, lösgjordhet, balans...
Älskar också att man numera inte ska rida som en fartdåre i galopp! Rider man "very fast" kan man inte få mer än 3.

Längtar efter frisk häst på återbesöket 15 april, och då förhoppningsvis tävling 10 maj! :-) han känns superfräsch :-)

Låter spännande! De dömde efter den i lördags när jag tävlade men jag läste på dålig så jag red som vanligt då jag inte hade några höga krav. Vi fick inga domarkommentarer tyvärr, där hade man ju kunnat sett lite hur de tänkte :)

Vi ska ha en utbildningsdag med en av våra lokaldomare i mitten av april där vi ska gå igenom nya handledningen och även få chansen att bli bedömda på ovalbanan och få tips! Kommer bli kanon tror jag! :)

Den största skillnaden för mig tror jag blir att jag inte kommer att rida annorlunda på tävling än hemma. Tidigare har jag "spänt till" honom lite mer på tävling, eftersom jag fått mer utdelning för större gång än för trevlig form, t.ex.

Många 4.5-5.5 hästar kommer nog ligga kvar på samma nivå.

Jag längtar efter att se fräsiga hästar med spänd underhals åka ner på max 6 poäng :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar