Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det beror lite på vad man menar med stora tävlingar och vilket resutlatet varit. Det finns många hästar som gått diverse nationella tävlingar med ganska mediokra resultat, och de som gått mycket bra men kanske inte är på topplacerade

Jag skulle tippa på någonstans mellan 35-och 75.000 beroende på kvalitet. 100.000 låter väldigt mycket.

Jag har en Boj Bravo med boggie som har totalvikt 1400 (lastvikt 770) som jag stoppar in två hästar i. Dock har jag en bil som får dra över 1500 på b-kort. Och så har jag BE-kort (som jag egentligen inte behöver) :)

Har fått punka på släpet när jag var ute och körde själv en gång så enkelaxlat är inte ett alternativ.

Nu måste jag faktiskt ifrågasätta. ;) Men en lastvikt på 770 kg på en transport med totalvikt 1400? Nä, det klarar inte en en Bojvagn av. Vanligast lastvikt på det släpet är 580-600 kg vid totalvikt 1400 men kan självklart vägas upp för att få en utökad lastvikt. Men vagnen väger vad den väger i grundutförande vilket inte är mycket att göra åt.

Men det är väl rätt typiskt att ägaren till en häst nästan alltid övervärderar sin häst och glömmer att kolla marknaden......
Jag hänger så mycket på annonssidor att jag ser ett mönster i vilka hästar som blir sålda och inte, och vilka prissättningar som verkar funka.
Många är verkligen helt och fullt ute och cyklar :P

Nu måste jag faktiskt ifrågasätta. ;) Men en lastvikt på 770 kg på en transport med totalvikt 1400? Nä, det klarar inte en en Bojvagn av. Vanligast lastvikt på det släpet är 580-600 kg vid totalvikt 1400 men kan självklart vägas upp för att få en utökad lastvikt. Men vagnen väger vad den väger i grundutförande vilket inte är mycket att göra åt.

Hade exakt samma tanke ... Boj är tunga släp ...

Jag är inte dum. Tjänstevikt 630 + lastvikt 770 = totalvikt 1400.

+ Katharina

Jag har kollat lite på bla boj och thule. Det finns ett par modeller där man får lasta mellan 7-800 på 1500kg, vilket jag får dra med bilen. Nu kör jag ju för det mesta bara en häst och hon är vägd (med lite extra hull) till 350, så även med mer muskler tror jag inte hon väger mer än så. 700 är ju på gränsen, så 800 hade ju varit optimalt för att vara på den säkra sidan.

Nån som har erfarenhet av thule horseline? Tyckte den såg fin ut på bild, enkel men rejäl. Får se om bilderna stämmer med verkligheten.

Har tyvärr ingen erfarenhet av thule. När jag letade släp så var det viktigaste för mig, förutom lastvikten, att det var en boggie och att de var aluminiumgolv i den. Brydde mig inte så jättemycket om märke. Är riktigt nöjd med min Boj och fick den till ett bra pris.

Åh jag är så himla kluven när det gäller golv. Min pappa jobbar med att kontrollmäta metall och han vill inte att jag köper ett med aluminiumgolv. Samtidigt säger ju åf att man aldrig behöver byta och med tanke på att det är 15 års garanti borde det vara säkert, det som oroar mig är vad som händer år 17. Får se vad det blir, lutar nog åt trä ändå, ska i så fall lämna in det och få det ordentligt tätat så det inte blir fukt i fogarna. Till och med mitt golv som jag tyckte var riktigt dåligt sa servicegubben att det inte var någon panik, så med ett trägolv blir man ju inte överraskad när det börjar bli dåligt. Och golvet är ju inte den största kostnaden.

Vi köpte plyfaskivor hos en bygghandlar och tog ut famla golvet och la på skivorna och ritade av. Blev skitbra!
Kostade ca 3000kr

KL

Titta vem jag hittade idag :D gud så oerhört söt hon är, och sjukt fin!

bild_2_13_5321f7389606ee54fa052f8a.jpg

bild_1_10_5321f7359606ee3b3846acb9.jpg

(Än så länge) Min Spöket :D

Tillägg: Nu nöp det till i hjärtat <3

Jaa :) Hon är hur fin som helst och riktigt trevlig. Borstade lite på henne idag och hon ville fortsätta gosa. Sötnosan!

KL

Jag red en av Jamilas nya hästar idag, Tru. Här är 2 bilder som Jamila fotade. Usch vad jag hatar min förbenade sits... Blaha! Ner med hälarna, upp med händerna, upp med blicken, rak i ryggen, in med magarna... Listan kan göras lång! Men hästen är finfin, endast riden typ 3 gånger efter ett års vila. Hon är runt 5 år.

12420-1558637-10152241574172631-1559688667-n.jpg

12420-1527995-10152241574267631-31172374-n.jpg

Vi missar varandra med några timmar, jag rider lektion på samma bana torsdagar klockan 19! :)

Såg annonsen på Spöket även jag. Gud vad fin hon är! Om jag hade haft pengarna att köpa en till häst hade jag mer än gärna tagit hem henne. Verkar precis som min typ av häst! Synd att man inte är gjord av pengar. ;)

*KL*

Åkte och lånade ridbanan igår för en sista koll inför tävlingen i morgon. Det kändes bra men han blev nog lite trött på slutet och slarvade med bakbenen i tölten och hade onödigt bråttom i galoppen och så vi fick träna förhållningar ;) Men vi var svetta och glada båda två när vi tränat klart så det känns ganska bra inför i morgon i alla fall :) Förväntar mig inga superpoäng och ingen finalplats, men kul ska vi ha!

1920530_10201715979688210_1461819823_n.jpg

På tal om en annan sak - TRAV!

Min häst "travloppar" ibland som jag så vackert ha döpt det till. Jag säger trav, han vill galopp och det slutar med att han galopperar med frambenen och travar bak stundtals. Traven är verkligen hans svagaste gångart när jag sitter på ryggen. Ibland är traven OK och ibland blir det "tralopp". Det har (vad jag tror) att göra med att han är obalanserad och inte riktigt orkar bära sig i traven. Hans galopp är så mycket starkare så det är såklart det han väljer.

Är det någon som har haft liknande häst som har haft lite svårt med traven som ung? Hur har ni tränat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar