Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Fina! Vad är det för stam på valacken? Lik min 09:a i typen.

Nu KL

Båda tjejerna var så duktiga idag! Min passälskande femgångare har gått i kort galopp på volt

1236205_10151916420925588_100996495_n.jpg

Mist har gått själv på stora ridbanan och tränat grundläggande hjälper, gick super. Hon älskar att bli riden.

1619453_10151879987950588_1238003584_n.jpg

Snarpur började fälla i slutet på januari och är snart klar! :d

Senast ändrad:

Har era hästar börjat fälla än?

Min har det inte, känns sent.

Nej, inte ett endaste litet dugg. Täckade av för några veckor sen för att hon skulle få extra solljus och kanske komma igång. Hehe jo det funkade ju bra :p

Min ena fäller rejält och har gjort det i flera veckor redan, min andra har inte ens börjat än.

Har era hästar börjat fälla än?

Min har det inte, känns sent.

Traktorn fäller som bara den. Där behövs isländska koskrapan för att kunna rykta och "sjok" av hår följer med varje tag.
Diskó kan man dra av några få strån om man verkligen vill, men knappt ens det.

De går i samma hage, är likadant klippta och äter lika. Diskó rids mer, men även Traktorn är igång. Antar att det är individuellt.

Örn fäller knappt något, kan väl komma några strån nu och då. Rebbi och Snott fäller lite mer, men inte något mycke ännu.

Mina fäller. Här i Skåne är det typ 12 grader och sol så nu börjar deras pälsbyte sätta igång på riktigt. :)

Tack!
Han är E. Stígandi frá Leysingjastöðum II
EE. Andvari frá Ey I
U. Röskva frá Hrafnhólum

*kl*
Mina fäller rätt mycket nu.

En del hästar i stallet fäller rejält nu. Men inte min. Skönt att han är klippt för ett par veckor sen.

Kl.
Idag har prinsen träffat veterinären.
Hon tog bort en liiiiiiiiten vargtand.
Insåg även när jag borstade igenom honom att han har sommarpäls på hela benen!
Hoppas det inte blir minusgrader igen nu för han är så gott som sommarklädd!

Här var det minus inatt. Fortfarande fruset i marken i skuggan vid lunch. Fånglarmen ringer i öronen, enda nackdelen med detta underbara vårväder.

Ja, idag hade vi verkligen underbart väder. Sol och jag tog en längre runda och var ute lite drygt 2 timmar. Så härligt! Och nyttigt med ett lågintensivt träningspass för Sol. Hon var rätt trött på vägen hem. Imorgon blir det vila och lastträning.

Igår red vi lektion igen, och träningen börjar ge effekt. Volt är fortfarande jobbigt, men på rakt spår börjar hon kännas riktigt trevlig. Traven känns stundtals riktigt bra, så nu börjar igångsättningen bli riktigt rolig och spännande. Börjar bli dags att boka återbesök, lite läskigt men jag är hoppfull.

kl*

Idag var min isis så pigg o glad. tror han blev så lycklig att det inte var ridhusträning utan uteritt :p
Vi var på första träningen i söndags o första gången i ridhus. Han var så duktig men tyckte att det var lite tråkigt att springa runt runt. Fanns ju så mycket annat spännande som publik, skottkärra, pallar, solkatter och en ny häst! Mycke bättre att lukta på dom ;)

Insåg hur mycke lättare det var att göra övergångar mellan trav o tölt i ridhuset än ute. Idag tuffa han på i så stadig tölt o ville inte byta till trav. Däremot fick vi till några tölt-gallopp-tölt övergångar ute :D

kl.

Igår vart det hela 2 timmars ritt med massor av klättring och galopper, jag och 2 andra i stallet gav oss iväg.
Det märks verkligen att kvällarna börjar bli ljusare nu sååå härligt.

Kl

Är så glad för min älskade häst, han ger mig så otroligt mycket kärlek så hjärtat nästan värker!
Han helar mig, och har varit mitt ljus i en, för mig, nu ganska deppig och mörk period.

Och just nu funkar han så otroligt bra, äntligen äntligen.
Ny sadeln tror jag är en stor del i det hela, då jag äntligen KÄNNER vad han gör, och kan arbeta IGENOM honom istället för att han knuffar över mig på fel sida. Nu kan man jobba igenom hans snedhet på ett helt annat sätt, och kan även ridas på bett, vilket inte gått på evigheter.
Har trott han haft fel i munnen men de hittar ingenting, men nu förstår jag att det är hans snedhet som gjort att han varit orolig i munnen....
2014 är kanske vårt år!?! :D

Här om dagen tog vi bara repgrimman och drog ut i solen, underbart :love:

och igår ett härligt pass i paddocken.

Avslutade med lite lek och trix! Åh va han e söt :love:

Härligt! Jag har också precis skaffat en tönn och än så länge funkar det bra. Men jag har inte riktigt hittat någon lösning för hur jag ska spänna stropparna på schabraket framtill, hur har du gjort?

haha, nej du, vet inte heller :p
Mina hänger lösa under sadeln, sitter bara fast med remmen vid sadelgjorden! :)

*KL*

Ny bild på min -12a :) Ganska söt om jag får säga det själv ;)

1958527_10201704865850371_1342649668_n.jpg

För övrigt så närmar det sig årets första tävling som går av stapeln på lördag! Har prestationsångest! Men men, bara jag RIDER så tror jag det kommer gå bra :D

Jag har drabbats av töltångest. :meh: Jag vet inte riktigt varför, hästen går jättebra och jag kliver av med ett leende efter varje pass, men jag har inte vågat tölta annat än rakt fram ute på typ två veckor. På ridbanan rider jag mest skritt med fokus på att hon ska vara "med" och inte springa ifrån mig. Jobbar med övergångar mellan kort-kort skritt och hennes långa naturliga skritt, samt en hel del övergångar skritt-trav-skritt. Samt halter där jag säger och inte 10 meter senare. :p Men jag har typ blivit rädd för att tölta. Jag vill inte att hon ska bli spänd och tölta på spänning, och tänker att hon inte är stark nog för att tölta, typ. Men hon KAN ju. Hon har dessutom en väldigt tjusig tölt, men matte är väl skit bakom spakarna ibland..

Känner att jag har en liten dipp i självförtroendet, får för mig att folk anser att jag har en för bra häst och att jag är en alldeles för dålig ryttare, typ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar