Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Haha känner igen det där :)

Nu är min bara 4 år men jag måste vara med och verkligen känna med honom för att få ren trav direkt annars blir det en blandning av jag-vet-inte-vad. Tölten har han nu "glömt" så den ska vi försöka hitta när skorna åker på ;)

Träna mycket övergångar, är han inte stark nog att bära sig mer än en raksträcka i ren trav så nöjd dig med det och bryt av.
Detta tränade vi med igår och han förstod snabbt vad jag ville från honom.

KL*
Igår blev det ett kort pass i paddocken där vi tränade lite att rida på fyrkantspåret och ta traven och galopp.
Förra gången la vi fokusen på att inte stanna/sakta av vid utgången och nu hade han släppt det helt. Han är väldigt snabblärd och känns verkligen mogen för de uppgifter jag ger honom.
Fasiken vad kul det är med unghästar!

Hoppade även upp för tredje gången på stallägarens 10a, släppte honom för första gången och det blev en liten galopprusning men stannade sen av sig själv och var coollugn igen, DEN kommer bli tjusig när den är utbildad :)

Kl

Lastträningen går så sjukt bra nu! Hon går in direkt oavsett vilken sida jag står på, hon går även in när jag står vid hjulhuset och skickar in henne. Så himla duktig! Största problemet var faktiskt att få ut henne, hon ville gärna vara kvar där inne :p backade motvilligt ett par steg och gick sen in igen haha. Fick använda röstkommando för att få ut henne.
Nästa steg blir att åka iväg och lasta på okänd mark.

I ridningen har det varit svårt med tölten ett tag. Vissa dagar går bättre, men igår upptäckte jag ett nytt problem som vi aldrig haft tidigare. Hon vill inte sakta av från tölt.:crazy: hon stannar hur snällt som helst från trav och galopp men i tölten kortar hon bara upp sig och springer vidare :cautious:
Har ingen aning om vart detta kommer ifrån, men det kommer bli massa övergångsträning ett tag tills hon blir som vanligt igen.

Haha. Åh det borde jag fattat. Just nu går det så himla bra med traven, och då brukar det ju gå sämre i någon annan gångart. Så just nu är det mest trav och så kämpar vi korta stunder med tölten och tar det som det kommer. För ett tag sen ville hon bara tölta. Gäller att hänga med i svängarna och glädjas åt det som bjuds på för dagen. :)

Kl.
Idag var prinsen ute på en lite längre tur med sambons syster och deras häst som sällskap.
Det är kurs på gården där han står = många hästar utifrån som gnäggar = våryster unghingst men när jag kommit upp skötte han sig galant igen! Han är så jäkla härlig! Nu börjar sidförande sitta någorlunda även i traven och han har full fokus på mig hela tiden.
Idag mötte vi vildsvin (på nära håll ), kronhjort och rådjur. Prinsen undrade mest om det var lekkamrater och stod och tittade på dom. Helt otrolig är han!
Det läskigaste under dagen var vattnet i bäckarna som vi var tvinga att ta oss över! Tror det bor en liten hopponny i honom!

I en ganska lång uppförsbacke så lät vi dom galoppera, snarpur fick börja bakom då vi aldrig varit där förut. Gasade sedan på för att se hur han reagerade av att vara lite mer "fri", vilket resulterade i ett rejält glädjesprång och lite småbus.

Nu är det vidareutbildning som gäller, stärka kroppen och komma ännu mer i balans - då kommer tölten som ett brev på posten :love:

*kl*
Missar inte ett tillfälle att skryta om mitt släp ;)
Har en Thule Royal XT, köpte ny i höstas då det i princip inte går att hitta begagnat. Totalvikt på 1990, får då lasta 1120 kg (BE-kort). Sadelkammare och allt, är så sjukt nöjd med den! :love: Jag prioriterade boggie och sadelkammare vid köp, skulle även få lasta båda hästarna (350 + 480 kg) på bil som får dra 1800. Eftersom jag träffar många hästägare varje dag så frågade jag helt enkelt ALLA om deras släp och tittade på allihop, diskuterade detaljer i flera månader :p De enda som inte klagade på något var dom som hade Henra eller Thule, Henra har jag dock läst här på Buke kan ha kvalitetsproblem. Är jättenöjd med alla lösningar på min Thule, den känns som kvalité rakt igenom, väldigt smidiga bakbommar och säkerhetsbommar fram.

2013-08-31131816_zpse8acea31.jpg

Okej vad kul :) ja verkligen helt underbara är dom!
Vi kanske ses någon gång där då ;D

Här går allt framåt i körningen och vi gav oss ut på våran första skogskörning förra helgen=)
Sool, helt underbart väder, idag är det sol igen så vi ska ge oss iväg på en lite längre körrunda idag tänkte jag.

Här är en liten bild från oss

1794649_10152631331633998_465997612_n_zps4718e2dc.jpg

I går red vi ett dressyrpass och de gick sjukt bra, tränar rätt mkt kommando från ryggen som jag har till körningen och de börjar verkligen sitta nu=)

Vad har du för bil som får dra 1500 på B kort? Letar förtvivlat efter en bil som får dra den vikten på B.

*kl*

Jag har blivit erbjuden att köpa hö i storsäck, ca 55 kg per säck!
Har någon provat det?
Låter som en smidig hantering och det blir inte massa spill i transporten. Funderar på om det är hackat i kortare strån?

Vad har du för bil som får dra 1500 på B kort? Letar förtvivlat efter en bil som får dra den vikten på B.

Jag har en ny Golf. Inte den optimala bilen om man ska ut på leråkrar, men än så länge är jag helnöjd med bytet. Hade en Rav4 innan. Golfen drar lika mycket med släp bakom som Rav4 gjorde utan släp. Eftersom jag oftast kör på bra vägar så klarar jag mig utan 4-hjulsdriften. Jag gillade min Rav jättemycket, men inte tillräckligt för att betala så pass mycket mer för att köra den varje dag. Jag tjänar nästan 2000 kr i månaden på bilbytet, så det var inte så svårt val att ta.

Kl.
Min vackra, bästa, härligaste lilla prins idag.

Idag blev det första timmesturen varav hälften spenderades i skogen.
Shit vad härlig han är Prinsen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar