Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Jag var också på infoträff om nya systemet. Känns jättebra och väldigt hästvänligt. Avslappnade hästar som trivs med situationen och välridna hästar belönas. :D

Var du också i Helsingborg?

Det enda jag känner är att det nog finns VISSA domare som inte kommer att hålla sig till nya systemet. Där känner jag att vi ryttare har ett ansvar gentemot de som lagt ner så mycket tid på att utföra domarhandledningen: LÄSA PÅ, LÄRA OSS, och om vi inte förstår, så frågar vi.
Bara genom att uppmärksamma den nya bedömningen kommer det ju att bli tvunget att ändra.

Jag kanske är en jobbig ryttare, men om jag tycker att något verkar fel, så frågar jag, snällt :D Jag vill kunna få en förklaring till varför t.ex en spänd häst får höga poäng, eller en trevlig lösgjord häst får låga.

Det enda jag känner är att det nog finns VISSA domare som inte kommer att hålla sig till nya systemet. Där känner jag att vi ryttare har ett ansvar gentemot de som lagt ner så mycket tid på att utföra domarhandledningen: LÄSA PÅ, LÄRA OSS, och om vi inte förstår, så frågar vi.
Bara genom att uppmärksamma den nya bedömningen kommer det ju att bli tvunget att ändra.

Jag kanske är en jobbig ryttare, men om jag tycker att något verkar fel, så frågar jag, snällt :D Jag vill kunna få en förklaring till varför t.ex en spänd häst får höga poäng, eller en trevlig lösgjord häst får låga.

Gilla :bow:

Tack! Jo, det är roligt. Han lär aldrig flytta ifrån oss heller, hoppas på att dottern kan ta över honom senare =)
Han kan röra på fläsket när han vill, svårare att få allt att klaffa "perfekt" under samma ridpass, så det skall bli kul och se till tävlingen hur han är med fler på banan, sist tränade vi ensamna och det var stor skillnad då kunde jag verkligen få han så avslappnad. Annars så har han en förmåga att spänna sig.

Yes i Helsingborg! :)

Kan tänka mig att det blir som du säger med ekipage som tidigare har fått höga poäng får höga poäng av domare då det inte vågar ge lägre piäng.. Men övergångstider är alltid krångliga. Jag håller absolut med dig om vi som tävlar måste vara kunniga och jag ser fram emot att tävla med det nya systemet. Tror verkligen det gynnar harmoniska ekipage och de välridna "medelhästarna" som inte har världens flashigaste gångarter. :D

Vet du vad? Jag håller helt och hållet med dig i hela ditt inlägg!
Jag älskar också den nya handledningen! Dömde första tävlingen enligt den i tisdags (ett kvällskval). Innan någon frågar - ja vi FÅR döma efter den nya handledningen före den 1 april.
På en del ekipage var vi domare väldigt eniga och på andra ganska rejält oeniga. Men vadå? Så har det ju varit innan också. Det är ju därför vi är flera domare på en tävling - för att vi är individer och ser olika (på) saker.
På de ekipagen som kommit längre i sin utbildning och A-klassade/var i A-klass var vi väldigt överens. Så var det en del ekipage där vi värderade ojämnheter och problem olika mycket. Det var lite olika vilken brandvägg vi slog i.
Och precis som du säger Ia: undrar ni något om bedömningen - kom och fråga oss domare! Jag förklarar gärna!
:D

/Malin

Kl.
Jag och min ponnyplutt tog en sväng ut igår innan solen gick ner (håller på o gå ner) och red ut på den frysna myren och som han gick min lilla prins:
10014573_10151938279377343_397428763_n.jpg

1978869_10151938262282343_1820191377_n.jpg

Kan även nämna att han går med 8or ringen och inga boots :)

Årets först föl har kommit hos oss
ett litet sto e. Viktor fra Diisa u. Ástsael från Aconcaqua

DSC_1654.JPG

Ástsael är även mor till vår fina Oskar och ytterligare 3 underbara killar.

kl

Prins har haft ont i benen sedan i augusti, blev behandlad hela hösten och fick sen vila för att se om det försvann. Det gjorde det inte, igår hade vi en heldag på kliniken igen. Han har i princip ont i alla ben, överallt. Det verkar vara avlastningsproblem som kommer från höger bak, men bedövning av leder gav visserligen utslag men inget "nu blev det helt bra". Vi ska tillbaka till kliniken för fortsatt utredning om 10 dagar. Ingen spatt iaf, det känns skönt!

Ingen fästingsjukdom heller. Det känns lite som att vi letar efter en nål i en höstack...

kl

Prins har haft ont i benen sedan i augusti, blev behandlad hela hösten och fick sen vila för att se om det försvann. Det gjorde det inte, igår hade vi en heldag på kliniken igen. Han har i princip ont i alla ben, överallt. Det verkar vara avlastningsproblem som kommer från höger bak, men bedövning av leder gav visserligen utslag men inget "nu blev det helt bra". Vi ska tillbaka till kliniken för fortsatt utredning om 10 dagar. Ingen spatt iaf, det känns skönt!

Ingen fästingsjukdom heller. Det känns lite som att vi letar efter en nål i en höstack...

Har ni kollat ryggen och framför allt fasett lederna i ländryggen?
Eller UL SI lederna så det inte kommer upp ifrån och sätter sig i benen.

Rygg och höft är nästa att bli undersökta, tillsammans med SI-lederna. Det känns skönt att veterinären i alla fall inte bara vill behandla de sekundära skadorna utan snarare hitta felet. Förr eller senare..

Tack för förslagen! :)

kl*

Liten uppdatering från oss :)

Rigel är igångsatt och skodd runt om. Han tycker det är skitkul att bli riden :D
Han förstår framåtdrivande väldigt bra nu och är otroligt positiv till arbete.
Tar galoppskänkel och travar på bra, har fått fram tölten lite smått som vi ska jobba vidare på.

Fick även en impuls att vilja köpa ny sadel efter att ha suttit i en stallkompis equipe :d
Så nu är vi nyblivna ägare till en Tolthesters Evolution, underbar sadel!

Rygg och höft är nästa att bli undersökta, tillsammans med SI-lederna. Det känns skönt att veterinären i alla fall inte bara vill behandla de sekundära skadorna utan snarare hitta felet. Förr eller senare..

Tack för förslagen! :)

Jag hade ute en ET i går till min nya häst för att "kolla igenom" honom inför tävling och träningssäsongen. Han hade en låsning i ländryggen som equiterapeuten sa var supervanligt på islandshästar. 90 % av alla isisar hon hade träffat hade just en låsning där. Hade själv ingen aning om problemet eller utsträckningen av problemet bland just islandshästar. Kanske kan det vara något sådant som spökar? Bara en liten tanke. Hoppas ni hittar problemet! :)

KL

KL
Idag körde vi 2½ timmes tur i vårsolen:D
Körde i skogen och på ett ställe så var de ett träd somjag iaf försökte väja bort fårn.Men jorunn var för seg så ena hjulen fastnade så jag flög rakt ner prumpstumpen på Jorunn och hon bara stannade och tittade på mig hahaha. nåväl jag fick gå bak och flytta vagnen åt sidan så var de fritt fram igen.

Men efter stigen så hade ett träd fallig ner efter stormen så där stod vi som små fån p en stig på 2 meter bred, men jag lyckades vända oss och vi tog en annan väg förbi=)

Sen kom vi till sjön och där körde vi runt lite i vattnet och tränade på att trava i och ur vattnet vilket gick superbra=)=)

Gick även över järnvägen vilket var liiiite läskigt och hon tog ett skutt över:D

Min Jorunn är just nu SVINDYR så jäkla underbar häst jag har.. så jäkla glad att jag har en sån här lugn , snäll, trygg helt enkelt bästa hästen ever=)

Skogen

1904196_10152659860493998_1451173631_n_zpsbb1eb922.jpg

1896767_10152659486113998_2061291032_n_zps98025f0d.jpg

1604787_10152659465508998_251258011_n_zpscbab6b13.jpg

Jag hade ute en ET i går till min nya häst för att "kolla igenom" honom inför tävling och träningssäsongen. Han hade en låsning i ländryggen som equiterapeuten sa var supervanligt på islandshästar. 90 % av alla isisar hon hade träffat hade just en låsning där. Hade själv ingen aning om problemet eller utsträckningen av problemet bland just islandshästar. Kanske kan det vara något sådant som spökar? Bara en liten tanke. Hoppas ni hittar problemet! :)

Tack för idén! :)
Vi hade ute en för ca ett år sen, och då var han i princip felfri enligt henne. Jag misstänker att han varit dålig länge eftersom han dolde det så jäkla bra när vi började misstänka att något var fel. Han var ju halt på alla fyra..
Det är något att ta med till veterinären iaf :)

Usch vad tråkigt har ni röntgat alla leder i benen? Ryggen?
Oftast är ju inflammationerna bara symtom på något högre upp!

Usch vad tråkigt! Det är så himla svårt med islandshästar för de är verkligen tuffa, döljer smärtan och försöker alltid vara sina ryttare till lags. :( Hoppas ni hittar vad felet sitter och vad tur att de letar efter felet, inte bara behandlar symptomen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 805
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar