Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag håller med. Jag tänker som så att har man kunskap och möjlighet att rida in unghästen själv så är det ju en klok investering att köpa ett bra föl/unghäst. Om man skulle köpa samma häst vid fem - sex års ålder får man betala mycket mer...

/Anna

Men så kan det ju inte fungera. Det är jättedyrt att föda upp hästar. Så här skulle det se ut för mig te.x:

Inköp fölunge inkl. hemtransport: ca 27 000 kr
---------------------

Uppstallning på lösdrift + bete: ca 9600 kr

Hovslagare var 8:E vecka: ca 1600 kr

Vaccination et.c: ca 1000 kr

Avmaskning/kolla masken: ca 500 kr

Totalkostnad för ett år: 12700 kr

(och då har jag inte räknat in försäkringen.)

Hästen är "färdig inriden", rejält grundutbildad och bra vid sex års ålder, och har då kostat mig: 76200
och till det kommer det te.x att jag åker och tränar, transporterar den ett par gånger kanske under uppväxten mm. så om jag räknar lite vilt så runda slängar 80-85 tusen i produktion + att jag då köpte och körde hem den för 27 00 = ca 100 000 kr

och ponera då att det "bara" blev en helt vanlig, jävligt trevlig och allmänt fin ridhäst som kostar ungefär 50 000 kr, med lite tur. Förlusten är ungefär lika mycket som vinsten. Den enda skillnaden är ju att man inte behöver punga ut med alla pengar på en gång så det "känns" kanske lite som att man tjänar på det...

Det är ju det som är kruxet med att föda upp hästar. De flesta hästar kostar inte 100 000 kr och de som gör det har förmodligen kostat lika mycket eller mer innan de är uppe i prisklassen. Kontentan av det hela ära tt det är en förlustaffär att föda upp hästar och borde ses som en ren hobby. Man får ju faktiskt tillbaka lite pengar. De som håller på med bilar, golf eller reser jorden runt får ju aldrig ett ruttet öre tillbaka så ur den aspekten är ju hästuppfödning hyffsat lukrativt ialla fall. ;_)

Åhhh vad bra det gick att rida i Torsdags. Jag har en vän som är väldigt duktig på centrerad ridning och hon kommer hjälpa mig mkt nu framöver med att hjälpa mig med min sits. Sikken tur jag har att ha sånna här duktiga vänner omkring mig.
Ska bli skönt att få ordning p åskänklarna och ryggen och händerna ooooooch blicken hahha. Inte mkt som är bra med andra ord haha.:o:D

Har fått massa böcker av henne som jag håller på att läsa so är skrivna av självaste sally swift. Helt makalöst bra böcker......kan starkt reka dom!

Visst är det intressant att det är så svårt att hålla reda på blicken.
Min westerntränare brukar lova mig att jag inte behöver titta efter om hästen är kvar under mig...

Böckerna av Sally Swift läste jag för några år sedan och har dem i bokhyllan.
Jag erkänner dock att jag har lite svårt för hennes liknelser och bilder - de stämmer inte med min mentala struktur.

Min dressyr- och Islandstränare (samma person) har jobbat mycket med centrerad ridning vilket gör att man får god hjälp med sitsen, även om hon också glömmer bort att tjata om min blick ibland.

Ska ut och rida, har bara lite svårt att bestämma mig för vilken häst jag ska ta först. Tror att det får bli oinridna treåringen på en korttur för att påminna om att man kan gå i skritt, trav och galopp (korsning vbl-travare/quarter) och att man kan svänga serpentiner över vägen. Idag blir fjärde gången jag sitter upp på henne.

Jag har också svårt för SS bilder. Eller ja, det funkar inte med bilder alls för mig i ridningen. Jag måste få känslan. Typ att nån säger: DÄR! i rätt ögonblick så jag kan söka den känslan i ridningen. Ska jag "efterlikna" en bild så tänker jag för mycket.

Gällande blicken skulle jag vilja ha ett gummiband nacken, typ, som hindrade mig från att titta ner. Upplever att blicken gör SÅ stor skillnad. (Skulle också vilja ha en skena i vänstersidan som jag gärna viker, den skulle gärna få sticka mig i armhålan när jag började vika mig ;) )

Det finns superbra hjälpmedel i ridningen, Vikter att ha p åhälarna så man inte kan dra upp dom lika lätt. Skena som går tvärs över ryggen och hakar runt armarna så du inte kan dra fram armarna eller kuta ryggen för då gör de ont i ryggraden.

Jag fick använda denna skena en gång när jag red för Nina W och shit vad bra den var.
Vilken sits man fick.. kostar bara 499 kr så helt klart nått jag funderar på att köpa.

Bra att ha under upplärningen av en bra sits=)

Jag har ju så sjukt långa armar vilket inte är till en fördel inom ridning det är lixom armar överallt:o:D

Blicken är nått man behöver ha någon som tjatar sig grön på en heeela tiden från marken
Min kompis hon tjatar och tjatar så bara på en lektion vart de bättre för jag fick aldrig en chans att dra ner blocken för då var hon där och sa till=)

Man fuskar så lätt ist för att känna om det är rätt galopp så gör man de lätt för sig och tittar ner på bogarna.
Så mer känska ska in och mindre blick=)

Jag har ju aldrig ridit regelbundet för tränare jag fick häst 98 av mor men inte hade hon rå å låta en rida lekioner, jag var glad att man hade häst, och så gick årena.Idag har jag jobb och har råd att rida så det är inte förrens nu som vuxen jag har kunnat fått hjälp med min ridning.
Och har man ridit sedan man var 3 år fram tills 28½ år utan någon form av hjälp så har man vad ska vi säga.. bildat sig sin lilla egna ridstil:o:D
Nu skall den bort och den rätta ska fram=)

Jag har också svårt för SS bilder. Eller ja, det funkar inte med bilder alls för mig i ridningen. Jag måste få känslan. Typ att nån säger: DÄR! i rätt ögonblick så jag kan söka den känslan i ridningen. Ska jag "efterlikna" en bild så tänker jag för mycket.

Gällande blicken skulle jag vilja ha ett gummiband nacken, typ, som hindrade mig från att titta ner. Upplever att blicken gör SÅ stor skillnad. (Skulle också vilja ha en skena i vänstersidan som jag gärna viker, den skulle gärna få sticka mig i armhålan när jag började vika mig ;) )

Åhh å jag som tycke bilderna var super i boken. Att man ska tänka att man kan ha fötterna i backen(den bilden fick mig att tänka på mig och jorunn btw:rofl: ) och att man är en bygglkloss.. sitter man inte rakt så vickar ju klossarna.
Jag måste lära mig via att göra saker.... men att läsa och sedan göra de jag läst om funkar likabra=)

Det är typ så jag lärt mig rida .... haft en bok i handen läst och sedan testat uppe på hästen som jag då var medryttare till=)

Alla har olika sätt att tänka, olika förutsättningar och olika ambitioner. Det gäller att hitta ett vis som funkar för just en själv och en tränare som kan förmedla det. För mig funkar en del av bliderna som SS presenterar bra, andra gör det mest rörigt.

Ja det blir ju det när det är en sån förlust affär att avla. Och folk har ju inte mer pengar i plånboken än de har och priset på hästarna anpassas ju efter marknadens förmåga att betala, sorgligt nog.

Sant!
Och varför jag säger "oj så dyrt" om 35000 är ju inte bara pga priset som sådant, utan i jämförelse med vad ett "allmänligt föl" kostar nu för tiden, så bör man få något riktigt bra för 35000.
50000 är också väldigt dyrt för ett föl, men det kan också vara väldigt billigt- det beror ju på vad man får för pengarna :)

Ja att folk lär sig olika fattar jag och har heller aldrig påstått annat;)

Jag skrev bara att jag läst en bok som jag ansåg vara helt underbar bra och kan rekomendera den till andra att läsa den=)

Ville bara dela med mig utav bra boktips=)

Min mamma har också en SS bok som jag har tänkt att jag borde läsa igenom, har fått höra några av idéerna och för mig fungerar de också riktigt bra.

För övrigt så plågade Vonarneisti mig med lite sitsträning idag ;) Fick främst träna min travsits på finskhästen Poka, med fokusen på mina skänklar. Och bra gick det nog sen mot slutet :) Nu måste jag bara se till att jag fortsätter på samma sätt.

Men du, nu glömde du ju uppdatera om att vi har haft "buketräff". Du lovade jue! :rofl: Din grabb var iaf en riktigt kul häst! Blir "farlig" på banan i framtiden!

*kl*

Idag välkomnade vi Yrja från Ryr till stallet å vårat gäng!
Sååå troligt charmig och riktigt docksöt!:love:

DSC_0104_zps25dd4b5f.jpg

DSC_0074_zps3ee7eb4c.jpg

DSC_0126_zps5f5a196c.jpg

Men du, nu glömde du ju uppdatera om att vi har haft "buketräff". Du lovade jue! :rofl: Din grabb var iaf en riktigt kul häst! Blir "farlig" på banan i framtiden!

Hahaha, jag tänkte att jag inte skulle göra de andra avundsjuka :p
Tack vad snällt av dig! Så kul att se någon annan rida, man ser verkligen vad man har att jobba med :D
Jag är glad att den lilla röda inte är fyrgångare, Snorri vill inte möta henne i finaler i framtiden :angel:

Jag har, om jag får säga det själv, en sits som är riktigt bra så det är inga akuta problem, men som jag ser det kommer bra ridning till stor del från en bra sits som inte stör hästen och ger ryttaren möjlighet att ge så korrekta hjälper som möjligt.
De problem jag har härrör främst i en svagare vänstersida. De hjälpmedel som finns har jag inte känslan av att de skulle hjälpa min sits på traven ;) :)

Det finns superbra hjälpmedel i ridningen, Vikter att ha p åhälarna så man inte kan dra upp dom lika lätt.

Man kan också filosofera kring och testa skillnaden mellan att sänka hälarna (skapar spänningar på insidan låren och skjuter gärna upp en ur sadeln) jämfört med att lyfta tårna (musklerna som spänns i den rörelsen är i stället framsidan av smalbenen, och kanske man ramlar lite djupare i sadeln...

Utseendemässigt ingen skillnad, men jätteskillnad i vad det gör för sitsen.
Även det ett knep från westernvärlden.

KL

Nu ligger finaste älskade hästen ute på annons :cry::cry::cry:
Hur ska jag klara mig igenom detta? Tänk om man kunde vinna några hundra tusen så man fick råd att köpa henne, men allt har väl en mening...

Var knepet kommer från vill jag ha osagt men jag har stött på det i islandshästvärden, betydligt effektivare än att sänka hälen. Vikter skulle förmodligen hjälpa mig för stunden, men jag gissar att det i längden skulle motverka en sänkt häl, åtminstone för mig, jag behöver slappna av och en extra vikt främjar inte det.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30