Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Sitter utanför Sols box med en massa varma kläder och täcken och en varm och go stallkatt i knät. Sol har fått kolik som följd av diarren hon fick efter veterinärbesöket. Stallkompisen ringde tidigt ikväll när jag var på jobbet och sa att Sol var.dålig. Änglarna stannade kvar hela kvällen och gick med henne och väntade in veterinären. Hon fick en massa vatten och parrafinolja sondat. Hade förstoppning och var lite uttorkad.

Nu verkar hon betydligt bättre och har bajsat så förhoppningsvis håller det i sig så jag kan åka hem och sova sen.

Vad skulle man göra utan världens bästa stallkompisar? :love::bow:

Ang fölköp

Jag köpte ju föl förra året och kan väl iofs inte säga att jag tittade runt så mkt eftersom en långväga granne med seriös uppfödning hade vad jag sökte. Men där såg jag skillnaden på föl för 20t och 35t. Min kostade 20, inget "Wow" men såg ut att ha bra exteriör, har ett underbart lynne och visade gångartsmässigt bara skritt, pass och galopp. Stoet för 35t dansade runt i flashig trav, töltade och var väldigt flashig. För mig som amatör så såg jag inte att den dyra hade bättre exteriör. Men den var ju en häst som syntes i mängden.

O jag är så nöjd med min lilla tjej, hon kostade i medelklass och kommer nog bli i medelklass både gångartsmässigt och lynnesmässigt. MEN hon tilltalade mig och hon har en stamtavla som "går att falla tillbaka på" avelsmässigt, med flera bra linjer kombinerade.

Om du hittar det du söker i ett föl för 35' så köp det! Men kan du hitta det du söker i en billigare förpackning så behöver inte det bli en sämre häst för det.

Jag har varit med om en Blup-hingst som såldes för 70' som tvååring, betäckte ett antal ston. Som fyraåring såldes han för 35' som ridhäst, då såg man gångartsmässigt dög han inte till hingst. I nuläget är han triangelmärkt efter otaliga hältor som enligt SIF's landslagsveterinär beror på hans horribla benställning... En dyr häst med hög blup kan vara långt ifrån en bra häst...

Gå på känslan din, tycker du om individen och dennes föräldrar? Det är det viktiga!

Vänta,vänta! Såklart jag inte tänker köpa en "över-bra" häst till ett pris som är utanför budget. Jag klurade ffa på varför den låg så högt i pris och BLUP ens påverkan på just, ja, priset.
Den står väldigt nära där jag bor så det kunde ju vara lönt att "studiebesökstitta" men jag kan inte köpa den till angivet pris ändå....

Fast samtidigt känns det lite fånigt att ta upp säljarens tid när jag känner till utgångsläget ..? :-/

KL.
Red ett riktigt bra paddockpass på Isa igår, härligt trots regnet. Kunde plocka ihop henne lite mer i traven och sedan länga, fick till vilan i stegen.
Nu är ju trav hennes "avslappningsgångart" så det är där det är enkelt att jobba, men ändå!
Jobbar med öppna och sluta i skritt, nosar lite på sidvärtsrörelser som öppna på volt och skänkelvikning på volt och på "kvartslinjen" i trav också.
Tränar som sagt på att samla ihop lite i traven, där hon är arbetsbar.
Galoppen tränas mest genom fattningar och sedan försök att behålla "uppförsbacken" några steg därefter också.
Skritten fuskar jag med, men jobbar lite med samling genom och utan skolorna.
Tölt rider jag korta sträckor - om hon är med på noterna - och testar nu övergång från skritt till tölt i en öppna eller en sluta. Hon har inte riktigt förstått konceptet än, men det är OK.
Målet är förstås att hon ska bli så stark och smidig hon kan bli, och att hon ska klara kontrollerade tempoväxlingar i samtliga gångarter med bibehållen höjd rygg och bra bakbensaktivitet (kan man ha så mycket annat mål med dressyr/gymnastik på häst)... och tiden vi har på oss är oändlig. Eller åtminstone Isas hela livstid, hur lång den nu blir.

Var och tittade på en unghäst igår, men den var allt väldigt liten. Dessutom stegrade han sig mot mig och sparkade mig på bröstet så jag blev väl inte helt charmad, kan man säga. Tack och lov tog han tillsägelsen på ett trevligt sätt. Och han var ju söt, förstås.
Äsch, får se till att träna Barmi eller någon annan häst mer.
Jag har ju rätt gott om hästar:D så jag behöver inte någon fler. Det är bara det att jag just nu har lust att jobba tempoväxlingar och samling i alla gångarter (kanske inte pass för det har jag inte tänkt ge mig på riktigt än, kanske senare när Barmi har koll på alla andra gångarter) och Isa har inte riktigt skalle för det, och Barmi förstår inte hjälperna riktigt och han vet ju inte hur man gör när man travar ännu (är säker på att det kommer bara han blir starkare, smidigare och får koll på kroppen).

Men, man kan inte få allt här i livet. Inte samtidigt åtminstone!

Nu är den inte full.:-)

Ångande fölet så gav jag min vän lite frågeställningar:-)

*Kl*

Idag flyttar ny häst in i stallet.
Skit skoj! :D

Kameran är laddad inför ihopsläppet, så blir kanske lite actionbilder att visa sen.
Eller riktigt tråkiga bilder där alla står å äter? :p

Innan ni tycker att föl för 35000 är så dyra, kan ni först tacka alla uppfödare att de numera sponsra är hobby. Ja alla de som ta hand om sina unghästar, rida in träna... . Det som uppfödarna lever av är att få fram en och annan häst som sälja till bra pris som kan finansiera resten om man inte har annan inkomst.

35.000 jag då gått rund. Om man inte har egen hingst.

Betäckningskostnad inkl bete och ul gör idag inte under 10.000 oftast över.
Är uppfödaren seriöst och tänker på köpare har dem försäkrat fölet direkt i summan den är täkt att sälja - ca 1500 -2500 kr.
Pass, ID märkning DNA - ca 1500 kr
Vaccin: 1000 kr.

Då är vi redan på ca 15000 kr och då är inte mat, vatten, stoet inräknat.

Det är alltid ett vågspel att tita på föl/unghästar med man kan se väldigt mycket.
Men ett föl för 50.000 med rätt stam, bra föl bedömning( enligt FEIF system - systemet fungera bra, det har man gjord undersökningar på i Tyskland) kanske som vuxen är en häst som ligger på 100 000 och över.

Då kan fölet har varit en bra investering om man förvalta den rätt.
Man kan dock säga att ett föl som rör sig bra som föl och då mena vi inte balanstrav med svansen i vädret för det är bara show och inga äkta rörelser
har lika bra rörelser som vuxen. Exteriören kan ändra sig på visa punkter.

Ett föl utan mycket rörelser har oftast inte mycket mer som Vuxen och då prata jag om aktion och steglängd inte takt.

Jag återkommer med lite bilder och film så ni ser.

429936_402452256488299_1870037087_n.jpg

66164_402453263154865_1286748806_n.jpg

Samma häst

Den står väldigt nära där jag bor så det kunde ju vara lönt att "studiebesökstitta" men jag kan inte köpa den till angivet pris ändå....

Fast samtidigt känns det lite fånigt att ta upp säljarens tid när jag känner till utgångsläget ..? :-/
Var i så fall ärlig när du frågar om du kan få komma och kika på hästen.

Många har ont om tid, och att visa saluhästar för nyfikna som inte vill köpa dem kanske man inte känner sig ha tid med. Och det är inte juste att åka och kika på hästar bara för att man är nyfiken utan att berätta det för säljaren.

valvis-> Vad kul med såna här bilder, kan du inte starta en ny tråd med föl/ unghästbilder vs samma hästar inridna? Så att de inte drunknar i snack- och uppdateringar.

:bow::bow:

Jag blir både förskräckt och förbannad, och hoppas att alla duktiga och seriösa uppfödare vill fortsätta. Det ville inte jag,:crazy: och orsaken är just som kan ses i tråden.

:bow:

Det är dyrt med ett föl som kostar 35 000 kr men det är precis som du säger: det täcker på långa vägar kostnaderna. Det här är ju konstaterat om och om igen att det är extremt svårt - för att inte säga omöjligt - att göra någon vinst på att hålla på med avel.

Fölets kvalitéer skvallrar ju en del om vad man får i en vuxen häst, det kommer man ju inte ifrån.

Köper man ett föl för 35 000 kr och den säljs för 100 000 kr när den är fem år så har den ju förmodligen kostat betydligt mer än 135 000 kr de åren man haft den om man räknar in foder, hovslagare, veterinär (vaccination et.c), utrustningsinköp mm.

Självklart.
Jag skulle själv inte vilja visa häst för någon som inte har pengarna. :o Så är det ju. Därför "faller" jag lite redan innan jag ens lyfter telefonluren ... :grin:

Jag blir både förskräckt och förbannad, och hoppas att alla duktiga och seriösa uppfödare vill fortsätta. Det ville inte jag,:crazy: och orsaken är just som kan ses i tråden.

Vad menar du?

Jag skulle heller inte vilja föda upp hästar. I alla fall så länge jag inte är ekonomiskt oberoende. :p

Finns bara 3 som är inriden av våra egna.
Och Frodi har jag inga ridbilder på och Aradis inga fölbilder.

Jag tänkte att det kanske fanns andra som kunde bidra med fler bilder till tråden. fast det kanske finns en sådan tråd redan. Jag orkar bara inte leta nu. :)

Vad menar du?

Jag skulle heller inte vilja föda upp hästar. I alla fall så länge jag inte är ekonomiskt oberoende. :p

Då är det tur att valvis med fl fortsätter, för det är riktigt många duktiga uppfödare som har slutat. Det var andemeningen med inlägget.

Ja det blir ju det när det är en sån förlust affär att avla. Och folk har ju inte mer pengar i plånboken än de har och priset på hästarna anpassas ju efter marknadens förmåga att betala, sorgligt nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar