Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Näe varför ska du inte ha kvar henne?
kan inte du ta henne på foder eller köpa henne?

KL
Tömkörde Saga idag, (01:an) för första gången under de 3,5 åren i min ägo. Hon har tömkörts mycket i första hemmet och tolkats efter i andra +hos tillridare.
Dessvärre var hon åtminstone i hem ett och två väldigt dominant och ouppfostrad, vilket märkets i tömkörningen.
Hon visste precis vad jag ville men uppförde sig också precis som när hon var nyköpt. Gick åt fel håll, krånglade m.m.
Jag ställde på henne och plötsligt drog hon en brall, galopperade en skvätt, sen töltade hon hem. Hittade henne i fodertunnan - som har ett lock som är klurigt att få av - men lock är hennes specialité...

Vi fick styr på det kort efteråt, men jag ska göra det några gånger till innan det blir till att koppla på några fler grejer :)

Knashäst :D

Kl

Idag har Sol fina gula benlindor på sig. Hon masseras med reparil två gånger om dagen och lindas med varma goa yllepaddar under. Så nu ska inflammationerna få vad de tål!

Hon trivs alldeles utmärkt med att gå i sjukhage eftersom det finns mycket mer gräs i den. Mums! Jag hoppas att magen fixar det med pro equo, som är det preparat som funkat bäst på henne. Magen är i alla fall gladare än i onsdags och torsdags så det ska nog gå bra. Vågar dock inte riskera att ge henne mer metacam just nu (hon skulle få en liten dos om magen höll ihop).

*kl*

Imorgon kommer det en ny innackordering till stallet!
Ska bli jäkligt skoj. Det är ju bara jag som står där just nu, även om stallet är fullt med hästar (nu 7 st, imorgon 8) så ägar jag 3 av dem och stallägaren 4....så skoj med en ny häst å nya människor! :D

Ett sött 14 årigt Skimmelsto är det, Islandshäst så klart! ;)
Ägarna, mor & Dotter, är skit mysiga och tror det kommer bli toppen att ha dem hos oss, verkligen super toppen! :D

Annars då?
Väldigt grått, blött och trist ute, igår, idag och imorgon, å typ alla andra dagar! :/
Shit va det regnar, hela tiden! SÅ trött på skiten alltså! Suck, suck suck!!

Ja hästarna fick i alla fall flyttat upp till stora skogshagen idag, jäkligt gött.
Den e sjukt stor, massor med backar, berg och torra kullar och träd, perfekt i dessa regninga tider.
Har varit trasig och inte kunnats laga fören nu, men nu så....känns bra, så de slipper och kan om de vill gå undan detta:

Leran!!
drakensmutsig_zps750ab9c0.jpg

Varför vill inte folk använda reflexer? Vad är det för fel i deras tankesett?
Blev så irriterad igår så va tvungen å skriva av mig lite...haha! :angel:

Saxat från bloggen:

"Ska ni vistas ute i skyming, gryning, mörker eller en grå ocg regning dag, ta för sjutton på er REFLEXER!!!
Det är en jäkligt billib livförsäkring! Okej? Och ja, en reflex är bättre en ingen men ju tydligare och större desto bättre, reflexvästar är kanon! Den gula färgen syns tydligt i mörkter och gör att man upptäcks tidigt.

Jag hatar folk som inte tar på sig en enda reflex och går ut i mörkret/gryning/skyming, ska det vara så svårt?
Vad är problemet? Vill man bli påkörd? Och det är inte bara för eran skull, det är får våran med, vi i bilen, som inte vill köra på er, eller behöva kasta oss ut i körfälten för att någon mörk filur plötsligt dyker upp på vägkanten.

Ta för sjutton på er reflexer, det är en mycket billig livförsärking, ni syns och vi bilförare slipper riskera erat, vårat och andras liv när man är ute och kör!

Reflexer is the SHIT! Okej?! =D"

22685_10151142692359877_2023368891_n_zps36e603f8.jpg

Jag och Odinn har allt fattat detta med reflexer i alla fall :D
Syns ju inte men jag hade reflexjacka och reflexband på hjämen! :D

Håller med, det är ju så enkelt att dra på sig en väst eller jacka.

Hemma från stallet nu, fick en häst jag inte ridit förut.
Jättego verkligen! :love: Gosig som bara den, stark och rida och hängde sig gärna i handen. Men jag gillade honom skarpt. Han påminner om min kbl travare som jag hade förut. :love:

När min häst började skjuta bakdelen åt alla håll utom under sig så tog jag hjälp av en kiropraktor och hittade en låsning, sedan gick hon bra igen.

Alternativt kanske det är dags för lite vila en längre period?

*kl*

Är på god väg att kapitulera för min hästlängtan. Efter att ha scannat marknaden på årsföl har jag hittat ett trevligt sto som står bara någon mil från ytterdörren. Men hon är en bit utanför budget....
Ok stam i mina ögon och marknadsförs med en BLUP på 115.... Men hur mycket är det att hänga i julgranen egentligen...?
Jag känner mig lite lost i BLUP landet, i min värld är 120 bra BLUP?
Vad tycker ni?

Har haft en osteopat som har skött henne ett par gånger nu, men hon hittade inte något större. Hon har ett spänt ställe på ryggen, men det är ingenting nytt, det har varit hennes problemställe sen vi köpte henne. Men har nog också funderat på om hon skulle få en längre vila, har "aluevalmennus", alltså typ regionalträning, 4.11 så ska se sen efter det hur jag gör. November skulle nog passa som vilomånad :)

Pratade även med min ridlärare och hon funderade på om Dimmas beteende skulle kunna bero på att hon har vara tvungen att stå inne mer än i tidigare stallet. Tidigare har hon fått vara ute dygnet runt, medan på det här stallet så tas hästarna in till natten. Nu har de dessutom tagits in ännu lite tidigare för att det finns så mycket knott i hagarna (fortfarande!), så hon står inne mer än halva dygnet. Och med hennes exteriör skulle det vara bra att hon kan vara ute så att hon kan röra sig mer.
Och det här skulle kanske också kunna förklara varför hon har så svårt att koncentrera sig vid ridning. Synd bara så vet jag inte om det för tillfället finns någon lösning, måste troligen vänta åtminstone på att de där satans knotten ska dö.

120 är väl en extremt bra blup?
Jag har spanat på en hingståring med blup 115, han har betäckningsrätt f.o.m två år med den blupen.
Hur mycket ska de ha för fölet?

*kl*

Är på god väg att kapitulera för min hästlängtan. Efter att ha scannat marknaden på årsföl har jag hittat ett trevligt sto som står bara någon mil från ytterdörren. Men hon är en bit utanför budget....
Ok stam i mina ögon och marknadsförs med en BLUP på 115.... Men hur mycket är det att hänga i julgranen egentligen...?
Jag känner mig lite lost i BLUP landet, i min värld är 120 bra BLUP?
Vad tycker ni?

Jag tycker inte man ska se så mycket till blupen, det är ett ganska trubbigt verktyg.

115 är bra men man, tycker jag, ska se till vad hästen har för stam och om man gillar den och individen.

Begärt pris är 35. Jag har inte sett den live, det är ju ruskigt nära där jag bor så jag ruinerar mig ju inte på att titta.
Individen är extremt viktigt för mig, jag vill ha en kamrat att följa genom livet.
Jag gissar att prispallen baseras mycket på BLUPen och har en hingst med 115 betäcknings rätt så låter det ju inte fy skam ändå- samtidigt tycker jag mig ha sett ganska många BLuP hingstar som i mina ögon inte håller måttet (och som bara får det antal avkommor de har rätt till).

Får se om jag ska våga ringa och titta, känns inget roligt att bli förälskad i en häst som jag inte har råd med heller. Det är ju köparnas marknad vad gäller föl/unghästar men har man möjlighet att behålla kan man ju också begära ett högre pris ch får man inte det man begär så har man inget problem ...

Btw: har det bara fötts stoföl i år?!

Btw: har det bara fötts stoföl i år?!

Här nere i Skåne finn det fina hingstföl iaf :) Jag sitter och dregglar över ett par stycken i skrivande stund.

35 låter mycket, men om det är ett riktigt j-la lovande stoföl så. Men då ska den ju ha "allt" tycker man.

Jodå i Skåne tycks allt en människa kan önska verkar det som! ;)
Men jag vill gärna se o träffa, blir väl långt att åka från Gävleborg! :-p

Jag tycker också att den är dyr, är väl tio utanför min budget i allafall. Men den kanske är värt det? Alt. Behöver inte säljaren bli av med den...

Men vill du har en så pass lovande häst? ska du avla?tävlingsrids på hög nivå? är det ditt mål?
Eller är du bara ute efter en härlig individ som kanske inte spelar så stor roll vilken blup den har.

Man får nog fråga sig lite vad man vill med sin nya vän:)

ett föl vet man ju inte riktigt hur det kommer bli allra minst som individ egentligen så det är inte lätt.
men samtidigt växer man(oftast) ihop istället och det är så häftigt att få följa dem under uppväxten det är roligare än att köpa en färdig häst.

Inte funderar man väl ens på att köpa föl för 35000 om man inte är ute efter en lovande häst? Vill man ha en skogskompis så finns det ju en uppsjö billiga, söta individer :)

Btw, din inkorg är full, kunde inte svara på ditt PM!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar