Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Nu ligger finaste älskade hästen ute på annons :cry::cry::cry:
Hur ska jag klara mig igenom detta? Tänk om man kunde vinna några hundra tusen så man fick råd att köpa henne, men allt har väl en mening...

Usch, så trist. Både för dig och ägaren :( Du har ingen möjlighet alls att köpa henne antar jag?

Tyvärr inte :( har inte dom pengarna. Så himla himla jobbigt.
För att tänka framåt har jag lite drömmar på gång. Har alltid velat köpa ett föl och börja från scratch liksom. Men ja.. det gör ONT i hela mig nu :cry: och det gör nog minst lika ont för ägaren. Men ibland blir det ju inte som man tänkt sig så vi får göra det bästa av situationen helt enkelt.

Jag har också svårt för SS bilder. Eller ja, det funkar inte med bilder alls för mig i ridningen. Jag måste få känslan. Typ att nån säger: DÄR! i rätt ögonblick så jag kan söka den känslan i ridningen. Ska jag "efterlikna" en bild så tänker jag för mycket.

Gällande blicken skulle jag vilja ha ett gummiband nacken, typ, som hindrade mig från att titta ner. Upplever att blicken gör SÅ stor skillnad. (Skulle också vilja ha en skena i vänstersidan som jag gärna viker, den skulle gärna få sticka mig i armhålan när jag började vika mig ;) )

Jag har ett litet tips som kanske kan funka istället för gummiband i nacken. Sätt en remsa tejp på framsidan av halsen genom "svängen" och ner till adamsäpplet ungefär. varje gång du böjer ner huvudet så blir det lite knöligt och drar i huden. Då känner man själv varje gång man böjer och kan rätta sig själv. Funkar ju inte om man bara ändrar blicken, men om man böjer ner hela huvudet kan det kanske funka.

Gå till en naprapat och låt hästen genomgå det samma. Många lägger bara pengar på ET till hästen för man tycker den är lite ogämn. hästen blir bra men blir snabbt likadan.Problemet kommer då inte helt ovanligt ifrån ryttaren som är sned som i dit fall. Då måste hästen kompensera upp ryttaren och jobbar så ogämt helt enkelt.

Så var det för mig när jag var skadad efter en hästolycka där jag krossade arm och mage. Hade mkt svag högersida efter olyckan och alla hästar jag red vart dåliga i ena sidan omusklade.
Behandling efter behandling p åhästen som inte hjälpte. Fram tills den dagen då jag besökte en Naprapat och fick hjälp med mina problem. och började även gymma.Vips så vart även hästen bra :D

Så mitt råd till dig är att gå till en Naprapat och köp dig ett gymkort och stärk upp din kropp så ska du se att dina problem med denna svaga sidan kommer lösa sig=)

Lycka till oavsätt vad du gör.=)

ett annat tips är att köpa en stödkrage ser urlöjligt ut men det funkar.. för man kan inte böja huvudet neråt=)

:idea:

Fast alla människor är mer eller mindre sneda, det kommer man inte undan från, sen kan man vara mer eller mindre oliksidig. Även hästen har ju en bättre och en sämre sida som förvisso, precis som med människan, i viss mån kan kompenseras med träning.

ett annat tips är att köpa en stödkrage ser urlöjligt ut men det funkar.. för man kan inte böja huvudet neråt=)

:idea:

Vi kanske inte tänkte på samma typ av krage, jag tänker på en sån de använder på sjukhus. med en sån kan man inte vrida huvudet i sidled heller och det är ju väldans opraktiskt. :p

Håller helt med. Nu vet jag ju inte alls vad Gimlan gör för (eller mot? :)) sin oliksidighet, men i allmänhet är ryttare dåliga på att ta hand om sig själva!
Jag har börjat gå till naprapat regelbundet- det märks i ridningen. Nu ska jag bara ta itu med den där jäkla träningen. Ofta man har tid med det med heltidsplugg, minst fem hästar i stallet, två hundar... och make :p:D

Jag borde helt klart träna, eller ja, det är det som jag tror är bästa boten mot oliksidighet. Napratpat osv kanske funkar men jag är skeptisk mot att det hjälper på sikt.

Än så länge nöjer jag mig dock med sitsträning och dressyrträning med fokus på sitsen. Träning är ju så tråkigt och jobbigt :angel: ;)

helt rätt att man har en svag och bra sida dock hållerjag inte med om att det är nått man får leva med.Utan detta går utan problem att träna upp så man blir 100% liksidig.
Men oftast tänker man inte på att man kanske har ett jobb som gör att man till 80% använder en viss sida. Och att stå och jobba med en sida i 10 år och sedan skylla detta på att det är naturligt att vara oliksidig håller inte för mig.

Och att skylla på att träning är tråkigt och jobbigt.. tja men då får man väl ha problem då men har väl ingen rätt att klaga enligt mig då
.För då har man inte ens försökt bli bra,

Klart naprapat funkardom kör ju med massage, laser och muskelkrampmaskin(vet ej vad det igentligen heter) Dessutom är de kotknackare och kan knäcka till ev låsningar som verkligen kan orsaka snedhet hos både djur och människa.

Visst kan man sitta och köra balansövningar och sitsövningar men det är som att behandla enbart symptomen och inte orsaken till symptomen.

Som en som är allergisk mot tomat och får utslag när den äter en tomat visst kan man gå och köpa dyra exemsalvor och smörja och så kan man fortsätta äta tomat. Men ist för det skulle ju ja föredra att man sluta att äta tomaten så behöver man inte köpa dyra salvor till utslagena för de försvinner då av sig själv=)Om ni förstår vad jag menar?=)

Det ÄR ju det! Och hur lätt är det att få sig till att göra saker som är BÅDE tråkiga och jobbiga?
Naprapat hjälper mig jättebra, för jag får groteska låsningar här och där som gör att jag inte KAN jobba rätt- jag bara spänner mig mer och mer och blir mer och mer oliksidig. Men så går jag regelbundet, med ca 6 veckors mellanrum, så det gör ju sitt till. En enda gång gör nog inte till eller från om man sen låser sig igen.
Men jag borde ju hjälpa till hemma med både stretchingövningar och träningen :angel:

Det går aldrig att bli 100% liksidig,jo om man från början använt höger och vänster fot samt arm till allt tex spraka boll, kasta boll, borsta tänder, skriva, vispa mm

Men i vuxen ålder går det inte... Men det går att bättra på det genom träning i övrigt håller jag med dig!

helt rätt att man har en svag och bra sida dock hållerjag inte med om att det är nått man får leva med.Utan detta går utan problem att träna upp så man blir 100% liksidig.

Det tror jag inte ett jota på. Jag skulle nu, med bara en häst i träning, kunna träna max fem timmar i veckan. Reaten av tiden är jag lika högerhänt som vanligt. Så hundra liksidig blir man inte.

Och att skylla på att träning är tråkigt och jobbigt.. tja men då får man väl ha problem då men har väl ingen rätt att klaga enligt mig då
.För då har man inte ens försökt bli bra,

Jag skyller inte, jag skiter i det och inser at jag är Lazy Lady men inser/anser att den snedhet jag har inte är extrem och kommer att inom en relativt snar framtid kommer att påverka min ridning i mycket liten omfattning.

Klart naprapat funkardom kör ju med massage, laser och muskelkrampmaskin(vet ej vad det igentligen heter) Dessutom är de kotknackare och kan knäcka till ev låsningar som verkligen kan orsaka snedhet hos både djur och människa.
Varför är det klart? Och som sagt på sikt tror jag att träning är grejen.

Visst kan man sitta och köra balansövningar och sitsövningar men det är som att behandla enbart symptomen och inte orsaken till symptomen.
Ja, men ibland är verkligheten som den är. I det här fallet: Jag vet att jag borde träna men normalt sett med två hästar i träning och skiftjobb med pendling så funkar det inte tidsmässigt så jag får ha en annan plan.
Ok, just nu skulle det gå, men å andra sidan så hinner jag nu sånt som annars hastas över eller läggs på hög.

Som en som är allergisk mot tomat och får utslag när den äter en tomat visst kan man gå och köpa dyra exemsalvor och smörja och så kan man fortsätta äta tomat. Men ist för det skulle ju ja föredra att man sluta att äta tomaten så behöver man inte köpa dyra salvor till utslagena för de försvinner då av sig själv=)Om ni förstår vad jag menar?
Jag lär ju inte sluta rida för tränare som kan medvetandegöra mig om min sits och inte heller att arbeta med det och självklart kommer en mer liksidig ridning göra mig mer liksidig på sikt.

Gå till en naprapat och låt hästen genomgå det samma. Många lägger bara pengar på ET till hästen för man tycker den är lite ogämn. hästen blir bra men blir snabbt likadan.Problemet kommer då inte helt ovanligt ifrån ryttaren som är sned som i dit fall. Då måste hästen kompensera upp ryttaren och jobbar så ogämt helt enkelt.

Var det här verkligen riktat till mig?
Visserligen är jag också något sned, inte så konstigt eftersom jag är högerhänt med stark dominans, och "alltid" mockar åt samma håll och så vidare.
Men jag kan inte komma ihåg att jag har skrivit något om att jag är så hemskt sned i kroppen?

Visst har mina hästar som regel en bra och en dålig sida, men jag är glad över att de har olika bra sidor vilket antyder att jag kanske inte gör dem sneda - åtminstone inte åt samma håll allihop - och deras bra resp dåliga sida växlar med tid och träning.

Jag är personligen mer imponerad av sjukgymnaster och träning än naprapater, men det är en smaksak.

Det funkar bra att rida i mörker med pannlampa också, det blir väldigt tydligt när man tittar ner då. Eller inte tittar dit man ska.

Ja, det är ett väldigt bra tips. Hade en stallkompis s ol m blev åksjuk av att rida med pannlampa eftersom ljuset guppade så. Det var ju för att hon tittade ner.

Näe nu får du skicka pm igen:-)

Jag har det på andra datorn ;)

Men jag kan uppdatera lite, så får du kanske svar på dina frågor!

Ägaren har varit och ridit sin unghäst flera gånger nu, vilket är jätterolig. De trivs verkligen ihop! När hon är här får hon låna min Sensation eftersom min Prestige är alldeles för svängd för lilla Röda, och mammas Albion är alldeles för smal. Vi ska åka på sadeljakt i helgen, men Sensationen med en bra Grandeurpad (har en annan pad också, men den är inte lika tjock och stötdämpande) verkar funka. Ligger där den ska och hästen trivs! Men ägaren vill ju såklart ha en egen sadel.
Jag håller fast vid att jag inte känner mig lika stabil i Sensationen som i en vanlig sadel. Jag kan absolut inte sitta upp utan pall eller att någon håller emot, och man måste spänna gjorden rejält eftersom sadeln sjunker ihop när man sätter sig. Men gör jag bara det så trivs jag som sjutton! Jag sitter så j-kla bra i den, och min rumpa passar bra i en 17" sits (och jag har väl typ strl 38). På Snorri kasar sadeln BAKÅT om jag inte spänner ordentligt, men han har ju ganska rejäla bogrörelser ;) Han var skitsvår att hitta sadel till, Sensation G3 och G4 funkar men enligt ÅF inte de andra modellerna, pga att han är så svängd. Nu har Snorri bantat, så då passar hans Prestige :bow: men jag varierar mellan Sensation, Prestige och barbacka. Precis som jag varierar mellan olika bett.
Snorri har trampat av sig en sko, och min hovis har halsfluss, och jag har en inlämningsuppgift och en tenta. JIPPIE! :crazy: Så just nu går saker och ting lite på lågvarv, jag rider i paddocken och mjukgör och tränar elektricitet (Det där med att starta och stoppa NU PÅ SEKUNDEN är Snorris akilleshäl...) och så ser jag fram emot ett besök hos Valvis i helgen (då ska jag och lilla Rödas ägare kolla sadlar i halva Skåne), och sen lektion för Valvis efter tentan den 30:e, och sen KURS för Hinni den 2 november! Så jäkla kul, kameran skall gå varm!

Och lite icke-islandshästigt: 3:e nov är det segerfest för vår riksgaloppör Free House på Jägersro, och med lite tur så blir vi en av 100 nya andelsägare i honom när han säljs på auktionen den 4:e nov. Jag är himla förtjust i galoppvärlden, och det är dökul att få vara med på ett hörn, som delägare i en helt OTROLIG häst! :love:

Men dessa kostnader kommer man ju att ha oavsett hur gammal hästen man köper är.
Men jag förstår vad du menar; det blir kostader även när man inte kan "göra något" med hästen (rida, träna) och man kan aldrig säga säkert vad det blir utav hästen.

/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30