Snabba kloka svar.

Lilljessicah

Trådstartare
Har varit borta i 4 dagar och hundarna har varit på pensionat.
Märker när vi kommer hem att den stora hunden är "krasslig" i halsen och den lilla har fått urinvägsinfektion.
:mad:

Finns det nånting jag kan ge den stora för att han ska bli bättre i halsen?

(Halsduk?:angel:)

Sv: Snabba kloka svar.

Nu har även den lilla hunden blivit dålig i halsen.
Jag funderar på om det kan vara någon form av kennelhosta, noskvalster el dylikt, eftersom dom är i princip lika pigga och glada och alerta som vanligt.

Dom verkar inte heller särskilt berörda av att det rosslar till ibland heller. Hmm.

Ang kennelhosta, min två-åring har fått kennelhosta:( Han går redan på antibiotika pga. en lunginflammation:( Han hostar värst på morgon å under förmiddagen... har kollat runt lite på nätet om de e ngt man kan göra för att lindra hostan.... Har sett "flera" som rekomenderar hostmedicin, e de då av vetrinär utskrivet eller kan man typ handla de på apoteket receptfritt för människor? De va även någon som skrev att magnecyl. KAN man ge magnecyl till hundar? Någon som vet????

Jag har av någon vet fått höra att man visst kan ge hundar magnecyl, för att sedan få höra av en annan vet att man absolut inte ska ge dem magnecyl så jag skulle inte göra det.

Ringde å prata med min vet. idag, fick tips om att man kan ge dom

Bisolvon, vid slem hosta 2 tabletter för ca 40kg hund 1 gång/dygn

Noskapin, vid torr hosta 1ml/10kg hund 2-4 ågnger/dygn.

Båda finns receptfritt på apoteket....

Jag kan i såfall rekommendera bisolvon. Mina har blivit helt återställda häromdagen av det.
Har även behandlat en av hästarna med bisolvon med bra resultat.

Nu anfaller den lilla hunden den stora så nu är allt i sin ordning igen.:)

Fått första två tabletter nu ikväll då de verkar som han e mest berörd kväll/natt och morgon.... Får se hur snabbt vi märker resultat...

De med magnecyl verkar som sagt va lite olika för olika verinärer...:confused:

Ja kanske det, har inte stött på någon veterinär som påstått att det skulle vara skadligt för hundar ...

Däremot är det en mindre dos än vad vi människor kan äta, tror vi gav vår Golden Retriver ½ tablett per gång.

Ja inte vet jag... Har bara för mig att jag "hört" att magnecyl inte ska ges till hundar.... Ingen egen erfarenhet.....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 990
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka